Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:20

Prachtig inderdaad Kirrr.

Wij hebben hier meerdere brandblussers ivm het chalet hahaha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:35

Haha dit is te leuk om te doen:

Afbeelding

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:45

Utopia, geluk dat jullie er snel bij waren, maar wat schrikken zeg!
Robijn, Haha Cool! Altijd leuk zo’n groot materiaal! Ik ga als het hooi en stro geperst is en opgeladen moet worden altijd op de tractor, ik ben altijd blij dat ik op het veld zit en niet de weg op hoef _O-

Vraagje aan iedereen, hoe/waarmee hebben jullie de track gemaakt?
Wij gaan ook een stukje ‘track’ maken maar zitten nog even te bedenken wat het beste is. Ik wil zelf het liefste zand (met roosters onder) maar weet niet of vriendlief het daarmee eens is :Y)
Linkjes van roosters/materiaal vind ik ook altijd handig! :D
We zitten op kleigrond.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:46

Ziet er ook echt uit alsof je er lol in heb zo met die loader!

Hier net de rekening gekregen van de DA, valt mij nog mee, had het erger verwacht.

Wel startte de auto vanochtend niet. Nu de elektrische auto maar mee. Hopelijk kan ik binnenkort weer in mijn eigen auto rijden, maar die is schakel...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:48

@tarzan: ik zit op zandgrond dus heb het alleen laten keren en dan om de zoveel jaar wat zand er bij. Klei is een stuk ingewikkelder/kostbaarder om dat goed te houden.

@Robijntjah: have fun :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:49

Geen tips helaas, wij zitten op onbewerkte zandgrond, gaan wel een deel keren van het voorjaar.

Het was ook echt leuk inderdaad haha. Geoefend met een pak er vanaf halen.

Balen Marloes...

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:49

DF, dankje, was ik al bang voor inderdaad, waarschijnlijk ook de reden waarom vriendlief er geen zand wil :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:00

@tarzan: als ik op klei zou zitten zou ik liefst een harde track willen hebben van goed aangestampt lavasplit wat rond of iig aflopend gelegd is, iets hoger als het omringende land en dan een laagje 'zacht' er op om teveel slijtage van de hoeven tegen te gaan.

@Robijntjah: ik denk dat je vooral wat inzicht moet hebben in de balans van de te liften dingen. Iets in het midden pakken geeft wel de meeste zekerheid, want als het gaat dan hou je er niets meer aan.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:03

_Tarzan schreef:
DF, dankje, was ik al bang voor inderdaad, waarschijnlijk ook de reden waarom vriendlief er geen zand wil :')

Wij zitten op klei en een track goed houden zonder maatregelen is een utopie..

Zodra het nat wordt en ze lopen erop is het pap.
Of alleen roosters voldoende zijn weet ik niet, ik denk dat het enige jaar rond effectieve deels uitgraven en zand in storten is.
Afhankelijk van de situatie zul je dan denk ik nog moeten draineren, het water van de naastgelegen klei gaat namelijk naar je zandpad toe, want daar is "plaats"/openheid.

Ik heb in de zomer een trackdeel open, maar die sluit ik af als het te nat wordt omdat het snot wordt en daar niemand iets aan heeft (En de paarden er ook echt niet meer in willen).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:04

Een heel mooi kippenhok/ponyhok gezien :D

En leuk gerief, wel jaloers hoor! Dat mist hier nog, zwaardere machines waar het werk wat sneller mee gaat.

Oef schrikken van je auto Utopia, wat een geluk dat jullie er op tijd bij waren!

En een mooi ijslander-plaatje <3

Haha van dat huis in de fik, dat je nog de tegenwoordigheid van geest had om je werk te waarschuwen :P

Hier vriest het ook, wel fijn, helaas alleen nog steeds geen sneeuw -O- wij gaan een redelijk groot stuk (zijn nu aan het denken iets van 3 meter op tien meter, misschien meer) voor de stallen verharden met klinkers. De modder is niet leuk meer..

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:07

Tarzan: lastig, wij hebben hetzelfde probleem op keileem. En hoe graag ik ook een track zou willen is dat financieel niet haalbaar. En aangezien de paarden bijna een hectare hebben (verdeeld over twee weiden) heb ik dat plan maar laten varen. Ze staan hier jaarrond op het gras en dat gaat eigenlijk heel goed. Ik ben wel aan het kijken om matten bij de doorgangen te leggen met zand erop maar ze adviseren op ondergrond als klei om eerst een stuk af te graven, dan gebroken puin te leggen, aan te trillen en vervolgens de matten en afvullen met zand. Qua kostenplaatje vind ik dit vrij heftig.
Op de wei voor heb ik bij de doorgang gewoon bovenop de modder rubber matten liggen en dat blijft verbazingwekkend goed liggen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:27

Dus dan is het idee van vriend om gewoon te bestraten waarschijnlijk toch de beste en 'goedkoopste' keuze .. potver, moet ik hem weer gelijk gaan geven ook :') Kunnen dan altijd een dun laagje zand over de bestrating leggen natuurlijk ..

Dankjewel allemaal voor de inzichten! :D

Marloes, wij hebben helaas niet zo'n groot perceel om ze jaarrond op het gras te houden, dan heb ik geen gras meer én een maanlandschap helaas. Ik houd ze nu op de bestraatte paddock maar die is eigenlijk te klein voor de hele winter, dus we gaan een stukje verlengen en een pad langs 1 kant maken zodat ze meer ruimte hebben en een stuk hebben om te rennen als ze dat willen :)
Edit: een pad helemaal rondom kreeg ik er hier niet doorheen, maar ben allang blij met deze uitbreidingsplannen! :D

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:32

Robijntjah, leuk ding! Is dat eigenlijk belastend voor je bodem? De banden zijn gelukkig wel erg breed.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:32

Wij zitten ook op klei en tracks zijn naar mijn inziens ook een utopie.
We zijn bezig met de winterpaddock. Deze is nu bijna volledig betegeld met dit:
Afbeelding

Om het niet saai en rechthoekig te hebben laten we 2 onbetegelde eilanden over waar paardvriendelijke planten komen. Wel omheind zodat ze ze niet volledig kunnen opeten. Op die manier lijkt het ook een beetje op tracks.

Momenteel is vriendlief de schuilstal aan het afwerken.

Goedkoop op klei bestaat denk ik niet. Ik sta al zo lang op klei, meerder goedkopere oplossingen geprobeerd en nu maar eens stevig en serieus geïnvesteerd.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:35

betadine, ik bedoel meer goedkoper dan bestraten. M'n vriend kan het allemaal zelf en heeft alle machines en apparatuur gelukkig dus dat maakt het al iets 'goedkoper' maar paarden en goedkoop zijn 2 verschillende werelden helaas :')
Mooie paddock hebben jullie en mooie stal! Wat ligt er bij jullie onder de roosters en welke roosters zijn dit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:40

neile schreef:
Robijntjah, leuk ding! Is dat eigenlijk belastend voor je bodem? De banden zijn gelukkig wel erg breed.

We hebben hem grotendeels om de bodem zelf te kunnen bewerken ;)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:41

robijntje, je kijkt er ook wel heel blij bij :D

bij ons loopt de 'track' nu door het bos; na ca. 30-50cm begint bij ons zandgrond, maar vanwege de hoeveelheid bomen is keren bij ons geen optie en vanwege bestemmingsplan is bestraten/verharding niet toegestaan. Land ligt wel relatief hoog ten opzichte van de buren, totnutoe maar 2 dagen gehad dat ik het echt teveel blub vond. Ben toevallig van het weekend langs een vriendin op een pension stal geweest, daar staan ze jaarrond in de wei, en mijn conclusie was dat wat ik 'blub' vind verwaarloosbaar is vergeleken met waar zij staat :+
Het wijzigen van de track vind ik ook vrij kostbaar, dus zolang het in deze staat blijft doe ik er niets aan. ik overweeg nog wel om een stuk rondom de wei erbij aan te leggen; een gedeelte daarvan is al 'bestraat' met grasroosters zodat ze hoefsmid bij stal kan komen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:00

Ik kan geen track realiseren op onze kleigrond. Een track is door de vorm vreselijk onhandig voor loonwerkers en het zou voor mij echt onbetaalbaar worden om mooie paden uit te zetten waarvan de bodem is aangepakt voor gebruik jaarrond. Daarnaast zou, ongeacht de investering, de afwatering niet op de juiste manier gerealiseerd kunnen worden, omdat we eigenlijk maar aan één kant een sloot hebben. We houden het bij paddocks. De kleine heeft al 6.000 euro aan grondwerk gekost, excl. paddockroosters en omheining. Hij is wel mooi droog, dus ik ben er erg blij mee.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:04

pfoe voel me op eens heel erg gezegend met de zandgrond hier. én met de brandtechnische keuring die we laatst hebben uit laten voeren in de schuur. Die moest van de verzekering en we baalden allebei een beetje van alle verplichte kosten van keuring én blussers overal. Maar als ik hier hoor over huizen en auto's die in de fik vliegen brr.

@Lorette nog gecondoleerd Y;( heb je wel een uitvaart deze week of kan dat ook allemaal niet?

Moeten we niet een nieuw topic openen trouwens?

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:20

Ook benieuwd naar de roosters betadine! Zien er fijn uit! Heb je ze op een puinfundering liggen ook?
Ik wil nog wel een stukje meer geschikt maken voor "slecht seizoen" maar meer uitgraven gaan we niet meer doen. En een bestraat gedeelte heb ik al dus dat hoeft niet perse meer

@sillyB, die klei heeft ook voordelen. Blijft lekker lang vochtig :P

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:23

_Tarzan schreef:
betadine, ik bedoel meer goedkoper dan bestraten. M'n vriend kan het allemaal zelf en heeft alle machines en apparatuur gelukkig dus dat maakt het al iets 'goedkoper' maar paarden en goedkoop zijn 2 verschillende werelden helaas :')
Mooie paddock hebben jullie en mooie stal! Wat ligt er bij jullie onder de roosters en welke roosters zijn dit?

De foto is niet van ons, had ik moeten verduidelijken. Roosters komen van INB. We vullen ze ook op met zand. Schuilstal hebben we heel basic genomen met steenschotten.

Lorette: Hoe klein is de kleine en wat heb je juist gedaan ? Ik ben zo ongeveer hetzelfde kwijt bij mij voor het grondwerk (500m2) exclusief platen die zo rond de 16€/m2 zijn. Dankzij de eilanden heb ik wel zo een 2 paletten bespaard.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:26

Wat voor zand gebruiken jullie die paddockplaten mee op te vullen? En liggen ze gewoon op normale grond, of puin eronder ofzo? Ik heb nu grindplaten zo op de zandgrond en dat doet al veel, maar ik wil het komend jaar toch nog wat grondiger aanpakken.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:37

_Lorette_ schreef:
Ik kan geen track realiseren op onze kleigrond. Een track is door de vorm vreselijk onhandig voor loonwerkers en het zou voor mij echt onbetaalbaar worden om mooie paden uit te zetten waarvan de bodem is aangepakt voor gebruik jaarrond. Daarnaast zou, ongeacht de investering, de afwatering niet op de juiste manier gerealiseerd kunnen worden, omdat we eigenlijk maar aan één kant een sloot hebben. We houden het bij paddocks. De kleine heeft al 6.000 euro aan grondwerk gekost, excl. paddockroosters en omheining. Hij is wel mooi droog, dus ik ben er erg blij mee.

Een aardige kostenpost.
Ik ben ook benieuwd naar de afmeting van de paddock.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:40

Er ligt een soort gebroken puin/zand mengeling onder.
Het opvulzand weet ik eigenlijk niet goed welk zand het is. Het zou ophoogzand kunnen zijn, maar ik weet het echt niet meer. Ik denk dat dat ook niet zo heel veel uitmaakt aangezien de platen voor de stabiliteit zorgen, maar ik beloof plechtig om foto's hier te zetten als het af is.
Eigenlijk vind ik het compleet geschift om zo veel geld aan mijn paarden te besteden, maar ik wordt wel heel erg gelukkig van het resultaat :') Ik bespaar op de rest wel

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:47

Ik ben blij dat mijn vriend het plan oké vond om de vrijkomende grond in de nieuwe tuin te gebruiken. Dus ipv zwarte grond aanvoeren daarvoor, hebben we die van eigen terrein gebruikt, en 161 ton zand aangevoerd :o
Schaken is een stuk goedkoper :')