Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:32

Fangio schreef:
Mijn buren kennen ook helemaal niks van paarden, maar ook mensen die niks van paarden kennen kunnen vaak wel zien of ze "raar" doen. Zeker als ze je paarden op een gegeven moment al wat langer kennen. Ben ook wel eens gebeld door de buurvrouw "dat die grote nu wel al erg lang lag" en een keer "dat de paarden raar deden", was gelukkig zelf bijna thuis op die momenten, dus kon meteen zelf kijken wat er was. De eerste keer lag ie gewoon te slapen (dag ervoor voor het eerst een georganiseerde rit met een hoop mensen gereden, dat moest hij nog wat verwerken denk ik, is ook nog maar 4) en de tweede keer zat er een kip van de andere buren in hun paddock, dat kende ze niet, dus daar reageerden ze wat hyper op, kipje ook in paniek en raakte niet meer terug.
Ik zelf zou mn paarden dus voor die tijd wel alleen durven laten, maar ook wel omdat ik weet dat er ook zonder dat ik er speciaal iemand langs stuur wel altijd eigenlijk toezicht is.

Dat dus ;)

Als ik het doe, ben ik er gerust op, maar dan laat ik ze op de wei. En ik heb koudbloeden en moet er erg om denken dat ze niet ontploffen. Heel grappig om te zien als ik het hek weleens vergeet dicht te doen, dat ze toch rond 18 uur "naar huis" ( naar voren) gaan, en de nacht voor de stal hangen. Zodra t licht wordt, verdwijnen ze dan op de wei. Dit kan ik niet ieder weekeinde doen, maar doe ik ongeveer 3 keer per jaar.

Verder hebben wij een actieve whatsapp groep voor t straatje en iedereen kent elkaar. Zeker mijn directe buren, en mijn paarden buuf verderop, houden elkaar goed in de gaten.

Vroeger maakte men zich zorgen om Vliegje. Hij sliep veel, ja logisch, het was een piepjong veulentje.

Bewegingssensor wil ik voor mijn terras, waar ik overheen ga als ik naar de paarden ga. Het is daar momenteel zo donker... In de stal wil ik dat niet, gaat ie continu aan.

superpony

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 11:30

Ik wilde ook geen bewegingssensor bij de paarden, maar begon gister wel even te twijfelen.

In onze schuur is de verlichting en stroom echt levensgevaarlijk aangelegd. Makelaar en ML noemde het al spaghetti. In huis ook, maar dat hadden we zo eruit.

Gister heeft mijn man nog tegenover de voordeur aan de garage de lamp met bewegingssensor gemaakt en die reageert wel snel, maar ook wel fijn.
Als aan de voorkant van de schuur dezelfde hangt, hoeft achter bij de paarden ook niet. Dan kan ik in licht naar de schuur lopen en daar de schakelaar omzetten als ik hooi wil voeren.

Wij hebben voor geen straatverlichting, dus is echt wel goed donker. Maar daar willen we geen bewegingssensor of iets, want dan spring hij bij elke fietser of auto aan. Is wel rustig, met name 's avonds en s nachts, maar toch.
Verderop hebben ze wel de hele avond mooie lampjes aan bij de poort.

Ik zat ook nog te kijken naar van die lampjes die zelf opladen en dan aan gaan als het donker is.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 11:31

Ik heb tl lampen van de cranenbroek en bij de stekker een klikaan klikuit ding. Ik druk binnen gewoon op de afstandsbediening en ik heb licht :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 11:34

Ik heb een bouwlamp buiten hangen met gewoon een schakelaar en die komen er nog meer. Wij gaan wel stroom door het hele buitenstuk maken voor de bouwlampen, zonder bewegingssensor.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 11:38

Azmay schreef:
Ik heb tl lampen van de cranenbroek en bij de stekker een klikaan klikuit ding. Ik druk binnen gewoon op de afstandsbediening en ik heb licht :Y)

Ow, echt? Dat ga ik eens bekijken. Maar ik ben type; zoek de ab.

Robijntjah schreef:
Ik heb een bouwlamp buiten hangen met gewoon een schakelaar en die komen er nog meer. Wij gaan wel stroom door het hele buitenstuk maken voor de bouwlampen, zonder bewegingssensor.

We hebben een hele mooie, grote bouwlamp gekregen en die wil mijn man op dak van de schuur zetten, gericht op de wei naar achter. Ben benieuwd hoeveel licht dat geeft.

Ik wil de wei verder niet verlichten, dacht ik, maar als ik nu aankom, zie ik echt helemaal niks. Sta met een looplamp en dan komen ze wel naar voren, maar kan niet naar achteren kijken.
De rest van hun stuk gaat dan naar opzij, maar dat is smaller en wel met gewone lampen te overzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 11:39

Ja wij hebben dus ook nu 3, straks 4 verschillende stukken die aan elkaar verbonden zijn met tracks. Dus veul lampen nodig, ook straks voor uitmesten _O-

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 11:42

superpony schreef:
Azmay schreef:

Ow, echt? Dat ga ik eens bekijken. Maar ik ben type; zoek de ab.

Ik ook maar deze heeft een vaste plaats :=

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 14:38

Ik heb de kabels vast zoals een plafondlamp dus niet met een stekker dan werkt zo`n klik aan uit systeem helaas niet

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 14:50

Pfff is het bij jullie ook zo nat? Ik juig de regen echt hard toe, ben erg blij dat het eindelijk weer wat natter is voor de tuin en de wei. Maar jeetje, dat stuk voor onze schuilstal is echt niet te doen... De rijbak is gelukkig wel nog zo goed als droog en andere stukken van de track ook. Alleen het stuk wat we sinds afgelopen juli open hebben, waar ze dus eigenlijk nog helemaal niet veel hebben gelopen, is gewoon een grote drap.

Afbeelding

Bestraten of wit zand erop (omkeren) stond even niet op ons prioriteitenlijstje. Maar ga het nu toch serieus overwegen voor het straks gaat vriezen. Iemand enig idee wat bestraten moet kosten (excl. grondwerk - dat kan onze overbuurman voor ons doen)? Zal nu niet meer te doen zijn nu het eenmaal zo'n drap is, maar toch... Zucht.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 14:52

O bah dat lijkt me ook drama.
Nee hier is het wel glad en her en der een klein plasje soms maar het valt reuze mee.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 14:54

Ja afgelopen winter is het 1 week echt slecht geweest geloof ik. Maar goed, dat was ook echt wel een "droge" winter. Was misschien te mooi gedacht dat dit stuk droog zou blijven hoor. Maar we zitten echt op kurkdroge zandgrond. Had niet verwacht dat het zo snel zou gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 14:58

Hier is het voorste stuk van de paddock nu ook goed nat. Zolang ze op andere plekken nog mooi droog kunnen staan maak ik me er niet te druk om, droogt ook zo weer op straks.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 15:00

Ja het droogt vast wel weer goed... Zeker als het een paar dagen droog is (de ergste regen hebben we gehad, toch :D ). Gisteravond was het op zich ook nog wel ok, in ieder geval vele malen beter dan nu. Maar dit is echt begin van onze paddock, waar we altijd in/uit gaan (daarom zal het ook zo nat zijn). Zo kijk ik toch wel een beetje op tegen de winter eigenlijk!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 15:15

SSdesign, rot is dat he?!

Hier vandaag geen regen en grond blijft aardig stevig. Alleen bovenlaag is vies. Gister 2 ruinen al onderuit gegaan, maar die waren gewend gek te doen op zand.
En ik ben niet zulke smerige paarden gewend, hahaha Zwarte grond rolt blijkbaar ook lekker en blijft even goed kleven :)

SSdesign, zou mooi zijn als je nog iets kan doen. Voor jezelf ook makkelijker als je er doorheen kan. Dan zou ik misschien laten straten. Op een laag vers zand is dat vast nog wel mogelijk.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 16:42

dat is nat ja, ik heb het op 2 plekken wat natter maar voor de stal zelf bestraat gelukkig
Geen idee van de kosten, ik heb zelf gratis stoeptegels gelegd. Een oproepje doen op FB voor een stratenmaker?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 16:55

Ssdesign wat gebeurd et als je een paar gaten boort. Wellicht alleen de bovenlaag dicht geslibt?

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 17:18

@SSdesign, dat valt nog mee, zo is mijn volledige paddock en dan al zo modderig dat ze er minstens 10 cm in wegzakken. Hebben een klein hoekje bestrating waar ze droog kunnen staan, maar that's it -O-
Daarom gaan ze hier al een poosje ook gewoon weer snachts op stal. 24/7 buiten in die omstandigheden is voor de paarden ook niet leuk (en ik mag geen grond keren/zand opvoeren e.d. helaas)

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 17:21

Helpt het niet om een geul te graven SSDesign? Het lijkt of dat stuk lager ligt dan de rest?

Wij gaan op zoek naar houtsnippers. We zien wel hoe het loopt als ze er liggen. De bak is namelijk goed te doen, als in, ze zakken niet weg en er liggen maar een paar ondiepe plasjes. Maar wel glad.

In plaats van in de bak dus het fietspad maar af gereden, is een ritje van 3 kwartier inclusief pittige draf, met mogelijkheid tot uitbreiding want ik heb een prachtig galoppad ontdekt. Ze was nu alleen zo fris dat ik dat maar bewaar tot volgende keer :=

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 18:07

Oortjes naar voren en gaan!

Wij hebben 1000m2 laten bestraten, alles aangeleverd en gedaan door hem en ik was best een fiks bedrag kwijt.
Zou ff moeten opzoeken wat precies.
Laatst bijgewerkt door Karin_deB op 08-10-19 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 18:13

Net opgezocht: 6000,-
Schrik er weer van :')

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 19:07

Tegen dat soort plassen heb ik dus houtsnippers gestort.

Lampen bij de pony's heb ik niet en wil ik ook niet. De pony's (en overige natuur) hebben er meer last van dan profijt. Als ik er in het donker bij moet heb ik een hoofdlamp, gewoon een goede kopen en dan zie je echt genoeg.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 19:14

Jakkes wat nat SS Design.

Leuk om te zien, bij paard ClauH!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 19:17

Ik wil voor als een arts moet komen toch echt wel goede verlichting hebben of als ik in de avond ga voeren en uitmesten. Ik heb ook een fijne hoofdlamp maar nu ik er een lamp heb hangen ben ik er wel blij mee
Die gaat trouwens wel uit as ik klaar ben

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 19:32

Ze hoeven van mij niet in het licht te staan, maar als ik ze wil checken of ik hoor wat, is het heel fijn alles even snel te zien.
Wij hebben hoofdlampen, maar dan moet ik toch zoeken waar ze staan. En ze lijken enorm op elkaar hier :p

Ik heb een container besteld, dus zet de trailer opzij, want die stond voor de garage. Is een man de sloten aan het doen en komt meteen naar me toe of we wat aan de bramen, gaas, draad etc gaan doen. Ja, meneer, heel graag, maar het is al jaren zo en die meneer deed niks en nu kunnen wij dat niet in 1 week af hebben.
Daarna toch de bosmaaier gepakt en al de halve wei aan binnenkant opgeschoond. Dan kunnen we straks alles goed verwijderen.
Had op het midden gister al palen en gaas weg gehaald, maar zit behoorlijk vast.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 19:35

Hier komen lampen op schakelaars, voor het huis wel een lamp met bewegingsmelder en die gaat inderdaad ook aan als de kat langs loopt (gelukkig niet van de vleermuizen := )