Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 13:24

RyanneZarita schreef:
hey dames en heren, ik had een vraag aan jullie :)
hoelang durven jullie de paarden "alleen thuis" te laten?

Er vanuit gaande dat ze binnen en buiten kunnen (paddock met schuilstal), voldoende hooi hebben en onbeperkt water.

Wij gaan 1 nacht weg (dag 1 ochtend vertrekken, dag 2 begin van de avond thuis komen). Ik kan in mijn palletboxen genoeg hooi voeren voor twee hele dagen (dag 1 ochtend voeren, dag 3 ochtend voeren).

Normaal liet ik altijd iemand komen (dag 1 avond, dag 2 ochtend) omdat ze toen nog 2x per dag hooi kregen, maar nu komt die persoon dan eigenlijk "voor niets" (om te checken of ze allemaal nog leven :D )

Wij hebben dit al wel een paar keer gedaan (iets met vrienden door het hele land). Wel met cameratoezicht waardoor wij ze af en toe even checken.

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 13:27

beatje schreef:
Persoonlijk zou ik dat toch prettig vinden als iemand even keek of alles ok was. Al met al toch best lang om ze onbewaakt te laten, maar ik ben een muts hoor.

ik ben ook een muts :brr: :j
maar zou ik diegene dan 2x laten komen of 1x? en wanneer dan?

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 13:39

Ik zou ze voor die tijd wel alleen durven laten.

Maar als je er zelf geen fijn gevoel bij hebt kan er misschien iemand 1 x op de dag langsrijden en even checken of ze er nog gezond en wel bij staan?

Als je er zelf geen leuk weekend door hebt schiet ook niet op natuurlijk....

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 13:40

ClauH schreef:
Ik zou ze voor die tijd wel alleen durven laten.

Maar als je er zelf geen fijn gevoel bij hebt kan er misschien iemand 1 x op de dag langsrijden en even checken of ze er nog gezond en wel bij staan?

Als je er zelf geen leuk weekend door hebt schiet ook niet op natuurlijk....

aan de ene kant denk ik.... als ze vroeger op de wei stonden kwam ik soms ook wel eens een dag niet. Aan de andere kant ben ik nu gewend van ze ALTIJD te zien....... loslaten is moeilijk.

Ik verwacht niet dat er iets gebeurd (gebeurd nu ook nooit iets) en mocht er zich een acute situatie voordoen dan ben ik er nu ook niet bij.....

xXutopiaXx

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 13:48

Met cameratoezicht zou ik er zeker geen moeite mee hebben.. maar wij hebben nog iets beters: oplettende buren := zodra er iets is springt ie nog met z'n 75+ jaar over het hek geloof ik :P Dus ja, onder die omstandigheden zou ik ze best ff alleen durven laten :P

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 13:51

Dat hou ik mezelf ook altijd voor. Als ik aan het werk ben zie ik ze ook niet namelijk.

Afgelopen dinsdag was ik vrij en stond mijn merrie in de ochtend met een slokdarm verstopping. Ik schrok me rot en dacht "wat een geluk dat ik vrij ben".

Maar de DA was al bezig met een spoed geval dus ik moest een uur wachten. 3 x raden, voordat de DA er was, had de verstopping zich al opgelost.

Dus.... Als ik aan het werk was geweest was ik er rond het middaguur geweest en had ik niet eens gemerkt dat ze ziek was geweest 8)7

Zo kan je er niks van zeggen dus.

Maar heb je geen buren die er voor het donker wordt een blik op willen werpen?

Als ze maar staan te eten is het al goed natuurlijk, ze hoeven er niet echt verstand van te hebben. Bij twijfel video bellen?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 15:10

Wij hebben ze vorige week ook een nacht alleen gelaten.
Vertrokken zaterdag om 9 uur en waren zondag om 5 uur thuis.

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 16:25

ClauH schreef:
Dat hou ik mezelf ook altijd voor. Als ik aan het werk ben zie ik ze ook niet namelijk.

Afgelopen dinsdag was ik vrij en stond mijn merrie in de ochtend met een slokdarm verstopping. Ik schrok me rot en dacht "wat een geluk dat ik vrij ben".

Maar de DA was al bezig met een spoed geval dus ik moest een uur wachten. 3 x raden, voordat de DA er was, had de verstopping zich al opgelost.

Dus.... Als ik aan het werk was geweest was ik er rond het middaguur geweest en had ik niet eens gemerkt dat ze ziek was geweest 8)7

Zo kan je er niks van zeggen dus.

Maar heb je geen buren die er voor het donker wordt een blik op willen werpen?

Als ze maar staan te eten is het al goed natuurlijk, ze hoeven er niet echt verstand van te hebben. Bij twijfel video bellen?

De buren kennen niets van paarden dus dat is niet zo nuttig denk ik?

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 17:10

Ik vraag mijn ouders ook wel eens langs te fietsen.

Als ze zien dat ze rustig staan te eten ben ik al tevreden.

Maar ook dat is ieder voor zich natuurlijk.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 18:13

Flew schreef:
Ik ben nu wel heel benieuwd waar je bent gaan wonen SP. Als ik het zo hoor kan het maar zo zijn dat ik dagelijks bij je door het dorp kom, op weg naar mijn werk.

had dit ff gemist, maar dan ws ook vlakbij mij ;)

hobbelheks schreef:
superpony schreef:

Ik denk dat dat makkelijker te vinden is. Kwam iig meer advertenties tegen met verpakt. Maar dat voeren wij echt niet. Daar kunnen ze echt niet tegen hier.
Maar goed hooi is overal wel een probleem. Ermelo na zoeken wel een adresje, maar zeker niet altijd perfect. En de adresjes die we daarvoor hadden geprobeerd ook niet.

Weet via via wel adressen met mooi spul, maar echt ver weg. Misschien als de schuur af is en we meer kwijt kunnen, dat we groter inkopen. Dan is afstand minder erg.

toeen wij nog in t haantje woonden kochten we verpakt hooi bij rjh assen agrarische dienstverlening. bezorgt aan huis en is echt hooi in plastic!
onze ppsmer moet echt geen verpakt.
wellicht heeft hij ook onverpakt hooi
bezorgt in die gehele regio aan huis ;)

Goede tip!!!

Azmay schreef:
Hier vanmorgen een klein feestje in de paddock, 24 uur op 200 vierkante meter is mevrouw echt te lang :o
[ [url=m/d4PUeR.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/jkUdSd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ben wel blij dat de paddock lang genoeg is dat ze echt even de benen kan strekken :j

Wel gave fotos idd!!

beatje schreef:
Persoonlijk zou ik dat toch prettig vinden als iemand even keek of alles ok was. Al met al toch best lang om ze onbewaakt te laten, maar ik ben een muts hoor.

ik ben dan ook een muts denk ik....

xXutopiaXx schreef:
Met cameratoezicht zou ik er zeker geen moeite mee hebben.. maar wij hebben nog iets beters: oplettende buren := zodra er iets is springt ie nog met z'n 75+ jaar over het hek geloof ik :P Dus ja, onder die omstandigheden zou ik ze best ff alleen durven laten :P

hahaha dat is wel een fijn idee!!!

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 18:38

Mooi actiefoto's Azmay, erg leuk zo'n grote en kleine samen.

RyanneZarita, dat vind ik een lastige. Er kan altijd van alles gebeuren, als je altijd 'op tijd' wil zijn kun je nooit meer slapen. Voordat de paarden aan huis kwamen had ik bedacht dat voor 1 nachtje weg ik niks hoefde te regelen. Toen ze er eenmaal stonden er eentje meteen met spoed geopereerd moest worden en de DA ook zei 1-2 uur later en hij was er geweest, ben ik wel beetje geschrokken. Sindsdien maak ik me zorgen dat er nu minder toezicht is dan op pension, terwijl ik de eerste week gewoon rustig op mijn werk zat.... Wij zijn overdag ook vaak wel 9-10 uur weg. Er hangen nu camera's en tussendoor zo rond lunchtijd kijk ik wel altijd een keertje.
Wij gaan binnenkort op zaterdagochtend weg en zijn dan zondagmiddag rond lunch thuis, dan komt er denk ik alleen iemand op zaterdagavond. Als ik pas rond etenstijd thuis zou komen zou ik zondagochtend weer iemand laten komen. Maar ook hier enorme muts, zeker na die operatie :D.

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 18:54

Ja Fleur dat is eigenlijk gek hè! Heeft bestwel veel impact wanneer ze aan huis komen, maar verder is het wel echt fijn. Ga toch iemand doen komen :)!

Nu ik toch bezig ben, zijn er hier ervaringen met storten van wit zand tegen de blub?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 19:25

Leuk topic. Ooit lang geleden ook in gepost. Maar nu weer overnieuw
Mijn paarden staan ook aan "huis". Nou ja, bij onze loods waar we bijna wonen, zo vaak zijn we er, maar ons echte huis staat 1 km verderop.

Hier wonen mijn dames ,karev de fjord van 15, toet de shet van 10en bamboo de shet van 11.
Afbeelding
Helaas is bamboo bevangen geweest en moet ze apart staan. Gelukkig kan dit,ze blijft aardig rustig alleen, en we hebben de mogelijkheid met een paddock.
Ze staat dan een dagdeel alleen. De nacht gaan de 2anderen er weer bij.

Nu ik ze in eigen beheer heb, rij ik bijna nooit meer haha. Altijd wel iets anders te doen en naast 36 uur werken heb ik er ook geen zin in

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 19:54

Gave foto's azmay. Is wel echt een diva, haha.
Welkom terug karev!

Hier geen ervaring met wit zand.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 20:02

Inderdaad Azmay, een echte Diva :Y)

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 20:08

Azmay ik moet overigens hard lachen om dat snoetje van je shet op de eerste foto _O-

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 20:43

Mijn buren kennen ook helemaal niks van paarden, maar ook mensen die niks van paarden kennen kunnen vaak wel zien of ze "raar" doen. Zeker als ze je paarden op een gegeven moment al wat langer kennen. Ben ook wel eens gebeld door de buurvrouw "dat die grote nu wel al erg lang lag" en een keer "dat de paarden raar deden", was gelukkig zelf bijna thuis op die momenten, dus kon meteen zelf kijken wat er was. De eerste keer lag ie gewoon te slapen (dag ervoor voor het eerst een georganiseerde rit met een hoop mensen gereden, dat moest hij nog wat verwerken denk ik, is ook nog maar 4) en de tweede keer zat er een kip van de andere buren in hun paddock, dat kende ze niet, dus daar reageerden ze wat hyper op, kipje ook in paniek en raakte niet meer terug.
Ik zelf zou mn paarden dus voor die tijd wel alleen durven laten, maar ook wel omdat ik weet dat er ook zonder dat ik er speciaal iemand langs stuur wel altijd eigenlijk toezicht is.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 20:48

Ir1ne schreef:
Wij wonen straks ook nabij Stadskanaal, dus wellicht als je een goeie hooileverancier vindt die ook vvp hooi heeft (geen kuil, echt hooi) dan hou ik me aanbevolen :)

Ik heb altijd in gasselternijvern gewoond. Ik weet wel een goed adres voor hooi,kleine pakjes. Haalde ik het ook altijd.
Is wel al weer 2 jr geleden overigens maar was toen echt mooi spul.
Pb maar voor adres

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 21:10

Of je het nooit meer wilt doen Azmay :D

Ik ga hier zonder zorgen een dag werken/weg en dan ben ik ook wel zo'n 9 a 10uur van huis weg.

Ik zou het wel aandurven die periode. Er zijn inderdaad zat paarden waar maar 1x per 24uur iemand langskomt en dat zal vast ook wel eens de ene dag in de ochtend zijn en de andere dag in de avond.

Maar als jij je er niet fijn bij voelt regel je toch gewoon dat iemand die avond nog even langsgaat ter controle :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 23:12

Azmay, heerlijke foto's

Karev, ik zou ook het adres wel willen. Ga maar overal wat hooi testen denk ik. Wat we nu hebben is op zich mooi, maar ik vind het wel iets te stoffig.
Ze eten het wel goed, maar ze zijn hier hooi gewend ook.

Ik laat het land nu kapot lopen en gras is op het grote deel wel op. Verplaats steeds de bakken, maar ze eten wat ernaast valt wel beter op dan eerder op zand.

Mijn man was gister laat thuis met de merrie. Ze stond apart, maar ze waren zo lief over het draad, dus erbij gezet. Mijn ene ruin, haar broer helemaal verliefd en zus dus meteen hengstig. Dat geeft wat wrijving, maar ze zijn verder wel oke.

Hij heeft dat gedrag naar zijn moeder toen hij terug kwam nooit vertoond en dacht toen al dat ze elkaar echt herkenden, maar nu toch wel zeker ook.
De moeder hinnikt wel steeds naar de dochter en wil ruiken, maar dochter lijkt het niet door te hebben of boeit het niet.

Vandaag had ze wel haar dolle uurtje, dus ze krijgen genoeg beweging. Mijn god.......Ze is nog erger dan dr moeder, hahaha

Ik hoor de paarden niet in huis en kan ze ook niet zien, dus ze zijn sowieso uren "alleen" als we binnen zijn of slapen. Dat is gevoelsmatig soms lastig, maar ik probeer te relativeren.

Toen we huurden, lieten we ze ook achter en verhuurder keek echt niet even. Mijn man deed wel een latste rondje, maar alles wat daarna kan gebeuren moet je dan ook niet aan denken.
We hebben ze weleens 's ochtends verzorgd en de hele dag weg geweest en dan pas volgende dag weer naar ze toe. Dat is niet anders dan dat we nu weg zouden zijn. Eerlijk maak ik me dan meer druk om de honden.

Maar het is wel lastig. Zeker met het verhuizen, de ruin terug erbij en de merrie, die voor de rest wel nieuw is, ga je toch steeds kijken.

We hebben wel de hele week gewerkt om het zo netjes en veilig mogelijk te maken allemaal.

Wat vinden jullie? We hebben nu 2 lampen met bewegings sensor meegenomen voor bij het huis als we de deur uitlopen of iemand het erf op komt en de voorkant van de schuur, omdat het lichtknopje in de schuur zit en die lamp dan aansprngt als we naar schuur/paarden lopen.

Achter aan de schuur is al een deek overkapping gemaakt en willen we verlichting. Ik vind bewegings sensor voor paarden niet nodig, of vinden jullie het wel fijn dat het de hele nacht aanspringt als ze gaan staan schuilen of drinken bijv?
Wij moeten daar ook wel zijn soms als we hooi of voorlopig nog water vullen. Maar kunnen dan ook gewoon o schakelaar nemen natuurlijk.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 06:38

Ir1ne schreef:
xXutopiaXx schreef:

hahaha dat is wel een fijn idee!!!

Stiekem wel haha, zeker met een nog drachtige merrie!
Hadden laatst de nieuwe pick-up gehaald en een van de avonden daarna zag de overbuurman zoveel gestommel bij de auto in het donker.. en met zaklampjes enzo, heeft ie even in de gaten staan houden.. maar toen hoorde hij gepraat en had ie gedacht: als je 'm wil stelen, dan ben je wel stil :') En toen zei ie: zag later ook het licht boven aangaan dus toen wist ik dat jullie gewoon thuis waren _O- Ergens een beetje spannend dat je zo in de gaten gehouden wordt, maar soms ook wel fijn :')

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 07:17

Ik wil ook nog meer lampen, heb nu 1 in hooiopslag met schakelaar, 1 bij schuilstal/ poetsplek met schakelaar en er komt nog een lantaarnpaal met schakelaar allemaal onder de hooiopslag. Dan moet ik dus 15 mtr in het donker lopen voor ik er ben dus ik wil wel nog een lamp met sensor maken vlak bij huis en maar hopen dat die niet te gevoelig reageert

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 07:21

Leuk plekje Karev.

Hier geen bewegingssensor Superpony, omdat het snel aanspringt als er bijvoorbeeld een kat voorbij komt. Paarden zien goed in het donker, zou daar geen licht met sensor voor nemen omdat het veel onrust geeft. Hier zie ik dat ze soms in een kwartier wel 4x ergens anders gaan staan. Steeds licht aan en uit lijkt me niet fijn. Eerste tijd zonder gedaan. Later 2 hele zuinige lampen die met donker aan gaan op het erf. Dat geeft net wat licht maar niet teveel.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 07:34

Je hebt ook iets dat je op de lamp kan doen en wat je op de wifi aan kan sturen via je telefoon. Dan kun je ze dus van afstand aan of uitzetten. Moet je tuurlijk wel wifi hebben zo ver. Wij hebben met elektra en water aanleggen naar de schuur meteen een dikke rioolbuis onder de grond gedaan voor alle kabels met trektouwtjes erin. Nu we eindelijk eigen internetaansluiting hebben loopt er dus ook een internetkabel naar de schuur die daar met een kastje weer wifi verspreid. Heel handig voor de camera's, maar ook voor lampen en als we in de zomer achter de schuur zitten.

Sensor puur voor de paarden zou ik niet doen, het kan ze hier echt niks schelen als ik het licht uit doe. Kost je alleen maar stroom en lijkt mij ook onrustig. Ben hier sowieso voorzichtig met licht want licht is niet fijn voor de uil die in de hooizolder woont en ook niet voor de vleermuizen.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:18

Licht bij de paarden op bewegingssensor lijkt mij ook niet fijn, inderdaad onrustig.. maar heb wel standaard 'nachtlampjes' aan staan en daar gaan we er nog meer van plaatsen. Wel zacht licht en LED, dus zuinig inderdaad :j en dan op schemerschakelaar..

Wat jij zegt Fleur, klinkt ook wel heel erg fijn.. dat je lampen via je Wifi aan/uit kan zetten! _/-\o_