Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dobbel

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:40

nee heb ze er niet eerder op gehad, maar die van mij zijn geen veelvraten, en ze krijgen hier erg veel hooi, kijk het gewoon even aan.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:43

Idd, hou het dan gewoon even in de gaten.
Ik heb hier vandaag ook even gekeken bij Achilles en die heeft geen hap ervan genomen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:50

@Imker,
Nou..misschien omdat ik dan weer kan lezen dat ik toch alles weet? maar we zouden lief doen en dus:

Wil ik toch een stukje plaatsen, en wel:
Advertorial op blz. 13 van Paard & Spul. (editie 2, jaargang 7 - 2009)

De kleur van de korrels zegt in praktijk weinig over de kwaliteit en de stro soort. Koolzaad kan variëren van licht geel tot grijs zwart, tarwe van goudgeel tot donkerbruin. Bespoten of onbespoten gewas geeft ook nog kleurverschillen doordat bij onbespoten gewas onkruiden zijn meegehakseld. Vanuit milieuoogpunt kunnen meerkleurige korrels dan ook beter zijn dan eenkleurige korrels.

Het hele artikel staat te lezen op mijn site.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:57

Dat koolzaad verschillend van kleur kan zijn, dat klopt. Ik heb toch wel een jaar of twee los koolzaadstrooisel gebruikt (Rapsodie) en die was regelmatig verschillend van kleur. Soms grijs, soms bijna wit en soms donkergrijs-groenig. Toen ik wat van die donkere pakken kreeg dacht ik aanvankelijk dat het bedorven was..

Edit: Diana, waar staat dat artikel van Paard&Spul op jouw site.. kan 't niet vinden??

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:13

Het staat onder het kopje: en toen waren er.......

Je kunt hier gewoon op klikken en dan kom je bij het artikel.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:17

diana1 schreef:
@Imker,
Nou..misschien omdat ik dan weer kan lezen dat ik toch alles weet? maar we zouden lief doen en dus:

Wil ik toch een stukje plaatsen, en wel:
Advertorial op blz. 13 van Paard & Spul. (editie 2, jaargang 7 - 2009)

De kleur van de korrels zegt in praktijk weinig over de kwaliteit en de stro soort. Koolzaad kan variëren van licht geel tot grijs zwart, tarwe van goudgeel tot donkerbruin. Bespoten of onbespoten gewas geeft ook nog kleurverschillen doordat bij onbespoten gewas onkruiden zijn meegehakseld. Vanuit milieuoogpunt kunnen meerkleurige korrels dan ook beter zijn dan eenkleurige korrels.

Het hele artikel staat te lezen op mijn site.

Misschien wel met een korreltje zout te nemen,gelet op :advertorial.
Volgens mij probeert de adverteerder hier gelijk te krijgen,voor zijn meerkleurige produkt,met te zeggen dat meerkleurige korrels dan ook beter zijn dan eenkleurige.
Dat is die fabrikant zijn bewering,maar hoe kan hij dat staven.
Of zou er wetenschappelijk onderzoek naar gedaan zijn?
Met dezelfde urine,van het zelfde paard,die hetzelfde eten en drinken had gekregen?
Je weet maar nooit.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:39

Klinkt logisch dat die kleur korrels afwijkt als het basisprodukt ook kleurverschillen heeft.

De zakken bij ons zijn trouwens 20 kg.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 07:12

Ik vind het enorm jammer dat die oorlog hier uitgevoert moet worden, het is wel duidelijk dat TR alleen maar oog voor strovan heeft, en dat hier graag je strot door duwt, maar er zijn verschillende mensen in dit topic met prima resultaten met ecobodum, tevens vonden wij de manier via de tel prettiger bij ecobodem als bij strovan,
dit is een topic met ervaringen, als je je ervaringen hier niet normaal neer kan zetten zonder dat TR er steeds weer overheen komt met hoe goed strovan wel niet is, en hoe slecht de rest. dan hou ik het verder voor gezien hier. wordt er moe van om dat soort berichten steeds weer te lezen.

succes allemaal met de stallen. dat zal hier met ecobodem ook vast gaan lukken.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 08:46

In aansluiting op de bovenstaande reactie van DOBBEL:

Hier sluit ik me volledig bij aan!
Het maakt de laatste week niet uit wat er over andere producten dan Strovan wordt gezegd, het wordt alleen maar "afgekat".
Ik denk er ook hard over na om me terug te trekken uit dit forum.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:08

Ik doe het al diana1, dit is geen onpartijdig onderzoek meer, dat imker achter stovan staat is we duidelijk, dus dat ze weer ecobodem in der stal heeft gedaan is mij onduidelijk, allicht kan wel een reden bedenken. kunnen ze ecobodem nog meer afkatten.

vind het ronduit schandalig op de manier zoals dat hier gedaan wordt, ecobodem is overgens wat dat aangaat een stuk netter,

Strovan zal vast een heel goed product zijn, maar de promotie hoe ze dat doen is zeker niet best, en alleen dat is voor mij al een reden om het niet te gebruiken.

Diana1 ik hou je via pb wel op de hoogte,

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:26

Meiden, kom op zeg, we laten ons toch niet gek maken door TR en imker.

Ik stel voor dat zij zich terugtrekken uit dit topic en Strovan bejubelen in Imkers eigen topic.

Ik zou graag de ervaringen van iedereen willen lezen die onafhankelijk is en geen vorm van sponsoring heeft en/of band met welke leverancier dan ook.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:28

Fitz als dat zou gebeuren zou ik zeker mijn bevindingen weergeven, maar ik heb absoluut geen behoefte meer om mijn in een topic met Imker en Trekruiter te bevinden. en vooral die laatste ben ik dubbel klaar mee, beetje jammer dat Imker zich er door laat meeslepen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:30

Dobbel, ik heb al getemd want in feite maken ze ook nog sluikreclame en dat is volgens de regels van Bokt niet toegestaan.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:32

Precies, dat ook nog eens ja.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:11

Mijn bizarre gevoel voor humor geeft mij nu in dat wij als een strokorrel uitelkaar vallen! :+
En ik weet er nog één: Trekruiter -> Vertrekruiter :D

Zo mensen, ik ben weer goed wakker met dit heftige begin van de dag.

Even serieus nu: het zou in dit topic inderdaad niet moeten gaan om de strijd tussen merken - het gaat om gebruikerservaringen met dit relatief nieuwe product. Ik vind het lezen van de ervaringen van anderen heel nuttig, heb uit de verschillende methodes tips opgestoken die goed blijken te werken. Ik vind het ook interessant om bij te houden hoe lang of kort sommigen met hun korreltjes doen, wat de dagelijkse praktijk met schone, gemiddelde en vieze paarden is. De lijst van Diana is daarbij een handig hulpmiddel. Maar ook het fotoverslag van Imker, die tenslotte de aanzet van ons aller korrelexperiment gegeven heeft, geeft een goede leidraad. Imker is, als ik me niet vergis, de enige die twee verschillende merken gelijkopgaand uitgeprobeerd heeft, zij kan dus met recht en reden de 'verschillen' aangeven. Haar keus is wellicht in het voordeel van Strovan uitgevallen - dat kan, maar dat moet niet betekenen dat wij die ervaring dan ook allemaal moeten omarmen.

De verschillen tussen de merken lijken op dit moment niet bestaand of dan wel minimaal te zijn - er heeft zich tot nu toe geen beeld afgetekend dat de éne korrel het tien weken volhoudt, en de ander, noem maar wat. vijf weken.
Wat voor ons als gebruikers interessant is, is:
- hoe werk je met dat spul ( uitmestmethodes)
- gebruiksgemak
- hoe doen de paarden het erop
- verkrijgbaarheid, prijs en uiteindelijk zeker ook kwaliteit

Mijn optie is om alle merken uit te proberen en misschien ooit 's een conclusie te trekken wat ik voor mijn paarden en mezelf het prettigst vind. Als m'n partijtje Strovan geslonken is, ga ik zeker Ecobodem en natuurlijk ZeoLite proberen. En wie weet flikker ik straks het hele spulletje doorelkaar.

Dus meiden, over tot de orde van de dag - ik ga lekker uitmesten, daar word ik altijd weer zo blij van!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:37

Mijn nekharen staan hier werkelijkwaar overeind.

Zit ik hier 12 weken mijn best te doen om 2 stallen naast elkaar te laten lopen, iedere dag (of minimaal ééns in de twee dagen) uitgebreid verslag te doen van de bevindingen en dan krijg ik DIT wat hierboven staat????

BEDANKT ALLEMAAL. :(

Ik heb NOOIT negatief gedaan over de korrels van Ecobodem, heb alleen een keer vermeld dat de communicatie met hen slecht of moeizaam verliep, zelfs niet toen ik hun naam niet mocht gebruiken. Heb netjes bijgehouden wat het product doet en de enorme berg PB's verwerkt voor ieders plezier.

En nu wordt verteld dat ik uit mijn EIGEN opgezette experiment mag vertrekken? Echt, ik snap dit helemaal niet.

Ja, de korrels van Strovan zijn deels gesponsord, die van Eco niet. Maar of ik daarom Eco afzeik, daar kan ik kort over zijn: NEE!
Ik heb nu 3 paarden op de korrel van ECO staan, daar ik een volle pallet van hen heb afgenomen. Over de stal van Imker ben ik tevreden, daar hoor je me niet over klagen. De stal van het experiment op Ecobodem gaat ook goed, daar hoor je me ook niet over klagen. En de stal van Achilles, een 3jarige rommelmaker, die heb ik gisteren schoongemaakt na 8/9 weken. Heeft iemand me dáár ooit over horen klagen?
En nog even ter aanvulling: ik ben met beide producten begonnen om de volgende reden:
- ik had een bestelling geplaatst bij Ecobodem, echter zij konden niet op snelle termijn leveren. Aangezien ik geen vlas meer had en toch mijn stal uit moest gaan mesten én omdat ik het spul toch wilde gaan testen, ben ik in Haaren strokorrels gaan halen. Ik had echter nog geen idee van de verschillende merken/soorten.
- toen er een paar dagen later ineens wél geleverd kon worden door Eco, heb ik die bestelling doorgang laten vinden en heb toen twee stallen naast elkaar laten lopen.
Dit is dus níet, zoals jullie hier suggereren, omdat ik mijn tanden in het ene of het andere merk wilde zetten.

Denken jullie niet dat Ecobodem en Strovan samen van dit topic smullen? Die zijn allebei vreselijk blij dat hun product hier gepromoot wordt. Voor hen maakt het niet uit wie er "wint", want NIEMAND wint. Alleen IK ben nu de grote verliezer, omdat IK het vuile werk opknap....

Ik had vanavond nog een mooi experimentje met de verzadigingsproef willen doen, maar ik denk dat dat door jullie vast en zeker niet meer gewaardeerd wordt.

Echt, ik vind dit wel heeel jammer, ik heb veel plezier gehad in dit topic, maar mede door het fanatiscisme van enkele personen komt het me op dit moment de strot uit. Ik ga in overleg met de partijen en dan horen jullie het wel.

Met de post van JP ben ik het wel eens, ik ben nog steeds onpartijdig in het experiment, dat weerhoudt me echter niet om straks voor één van beide producten te kiezen. Maar nogmaals: dat zie je NIET in mijn foto-updatetopic terug.

De opmerking van Dobbel stuit me zeer tegen de borst, kom op zeg. Ik hoef toch niet nog een keer uit de doeken te doen hoe het contact met Eco is begonnen?
Diana, als jij zelfs je PB niet meer beantwoord, is dat alleen maar sneu van jouw kant uit. Ik probeer nog netjes te doen en eea uit te leggen en jij?

*ik ga even grommend in een hoekje zitten*
Laatst bijgewerkt door Imker op 04-03-09 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:41

Wat maakt de kleur van het produkt uit, al waren ze paars :+

Maar ik erger me ook aan diverse 'gekleurde' uitlatingen en plaats dus summier mijn gegevens TWIMC :D

@Imker: dit topic is gestart daar Lame (die al tijden hier 'zoek' is). Dus niet echt 'jouw' topic.
Dit was de 'jouwe' [VSW] Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:08

imker schreef:
Diana, als jij zelfs je PB niet meer beantwoord, is dat alleen maar sneu van jouw kant uit. Ik probeer nog netjes te doen en eea uit te leggen en jij?

Hier wil ik toch graag even op reageren, jij hebt mij gisteravond laat een PB gezonden, hierop had ik nog niet gereageerd om de simpele reden dat ik toen op bed lag. Vanochtend ben ik hier druk met de stallen en mijn eigen site bezig geweest, en heb zostraks (voordat ik dit had gelezen overigens) op jouw PB gereageerd, ook via PB en niet via de site trouwens. Ik vind dit wel zo netjes.

Ik had vanochtend even snel gelezen dat ik PB van jou had maar heb daar toen nog niet op gereageerd omdat ik daar toen nog geen zin in had. Ik had eerst andere dingen te doen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:10

Prima.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:10

Imker, je hebt dus zelf niet door dat je toch echt wel stilletjes voor strovan bent, is duidelijk te lezen in je teksten.

voor mij hoeft dat dus inderdaad niet meer, en dat mijn opmerking je tegen de borst stuit, dat is dan heel jammer. mij zijn verschillende opmerkingen ook tegen de borst gestoten, alleen al het openbaar maken van een telefoongesprek, vind ik ronduit ABSURT, en dat alleen maar omdat ik zij dat strovan in de eerste instantie pas over 2 weken kon leveren, via pb krijg ik dan te horen dat ik strovan in een kwaad daglicht stel, hoezo, is puur wat er gezegt is.

Over ecobodem zijn via de tel meer als tevreden, en die loopt niet strovan bij ons af te zijken, andersom daar in tegen wel, via de tel wou de bijna letterlijk stovan door onze strot douwen, dat heeft ons doen besluiten om geen zaken meer te doen met stovan, Vind het gewoon schandalig dat je op die manier je concurent wil uitschakelen, en het topic hier op bokt wordt overgens door strovan ook echt gebruikt om mensen om te zetten tot het kopen van stovan, met joun naam en toenaam, dat JIJ zo te vreden bent over strovan en niet tevreden over ecobodem,

Het is dus van strovan zijn kant uit, letterlijk een strokorrel oorlog, en vanuit ecobodem zijn kant niet, en dat siert ze.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:13

Moderatoropmerking:
Het zou erg fijn zijn als we weer ontopic en vriendelijk verder kunnen gaan. :) Kan je dat niet? Dan heb je de mogelijkheid om alleen mee te lezen of het topic helemaal links te laten liggen.

Wij vinden het belangrijk dat men met respect met elkaar om gaat en elkaar dus niet persoonlijk aanvalt, zoals in dit topic wel is gebeurd. "Speel op de bal en niet op de man".

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:18

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:41

Korrel verbruikers lijst gemaakt op 04/03/2009

Veerle: Paarden overdag buiten.

Ecobodem: Stalbewoner een gemiddeld paard. Stal 3x3.
10.12.2008: 6 zakken,
84 dagen 14 zakken à 15 kg.

Strovan: Stalbewoner een vies paard. Stal 3x3.
10.12.2008: 6 zakken,
84 dagen 16 zakken à 20 kg.

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Diana: Paarden staan binnen. Komen er alleen uit om te rijden.

Ecobodem: Stalbewoner, Helianthe vies paard. Stal 2,5 x 3.
14.01.2009: 6 zakken,

Dag 49 (7 weken) 12 zakken
Eindconclusie: 12 zakken x € 5,45 (incl) = € 65,40 : 7 = € 9,34 per week : 7 = € 1,33 per dag.
Helianthe: 04/03/09
Gestart met 5 zakken en daaroverheen 2 ltr azijn.

Ecobodem: Stalbewoner, Kayleigh net paard. Stal 3x3.
03.02.2009: 7 zakken.
29 dagen 9 zakken à 15 kg.

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Fitzroy: Paarden momenteel weinig buiten ivm gesteldheid bodem. Stallen zijn 3,5 x 3.

Oude Top korrel.
Box 1: Stalbewoner een echte smeerlap
20/12/08 - 28/2/09 box 1 leeggehaald. Op 1 dag na precies 10 weken gelegen.
Eindconclusie: 14 zakken a 20kg. a € 6,- = € 84,- tegen 30 balen stro a € 4,- = € 120,-.
Scheelt me dus € 36,- uiteindelijk plus de hoeveelheid mest die veel minder is.

Box 1: 28/2/09
Gestart met 5 zakken à 20 kg.

Box 2: Stalbewoner ook een viespeuk
03.01.2009 5,5 zak
60 dagen en 13 zakken à 20 kg.

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Jannepauli: Paarden buiten van 08:00-19:00 ( paddock en weide) Stallen zijn 3,5 x 3.20.

Strovan: Stalbewoner, Pauli (een gemiddeld schoon paard maar plast/poept heel veel, meer dan 'normale' paarden.)
05.02.09: 6 zakken
27 dagen 8 zakken à 20 kg.

Strovan: Stalbewoner, Fryske is de smeerpoets, mest weinig maar maakt dagelijks een duinlandschap van haar bodem.
05.02.09: 6 zakken
27 dagen 7 zakken à 20 kg.

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Paars: Paarden van 8.30 – 18.00 buiten Stal 3 x 3.30.
Ruin, netjes in de box.
Dolsma (Horseflax)
138 dagen (4maart) 39 zakken à 20 kg.
Paars gebruikt standaard 2 zakken korrels per week. Va 4 maart wordt dit niet meer doorgegeven, vandaar dat de datum er nu bij wordt gezet, kan iedereen uitrekenen hoeveel
zakken er in de stal zijn verbruikt.

Jennyk: Paarden van 7.15 – 20.00 buiten. Stallen 3 x 3.

Dolsma (Horseflax) à 20 kg.
Creamer (nette pony) sinds 11 februari, 4 zakken.
21 dagen en 5 zakken totaal 100 kg.

Top groene korrels à 15 kg.
Larouscha (nette pony) (Zij is begonnen op 10 januari met 5 zakken, aangezien de zak inhoud van 20 naar 15 kilo was gegaan met de nieuwe korrel. Daar is nu zo'n 30kilo bijgestrooid ondertussen.
10 februari een zak Dolsma (Horseflax) à 15 kg. bijgestrooid.
22 februari een halve zak 7,5 kg. bijgestrooid.
53 dagen en 6,5 zakken totaal 105 kg. korrels

Vonnie: Tjalko staat halve dagen buiten nu van de zomer is dat langer.
Bij echt slecht weer staat hij hele dagen binnen is afgelopen 1,5 week 2 keer voorgekomen.

Ecobodem
15 februari begonnen met 7 zakken
17 dagen 8 zakken à 15 kg.

Van Vonnie krijg ik geen reactie….weet dus niet of ze heeft bijgestrooid en wat de stalmaat is.
Laatst bijgewerkt door diana1 op 04-03-09 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:41

( Ik wil nog wel even kwijt dat ik dat arrogante en cynische toontje van Madam X ook niet op prijs stel, dat doet de zaak geen goed. Voor zover mij bekend heb je nog geen enkele nuttige bijdrage aan dit topic geleverd - je zou er beter aan doen om de meute wél te informeren als je het allemaal zo goed weet)

Zo....... iedereen heeft z'n zegje gezegd, nu graag weer rust in de tent!

Imker: ik ben wél geïnteresseerd in de verzadigingsproef!

Ander onderwerp:

De strokorrels ( van welk merk dan ook) blijken een onvergelijkbaar absorberend vermogen te hebben. Een punt wat in dit topic nog niet aan de orde geweest is: hoe reageren de hoeven van de paarden daar op? Heeft iemand al iets gemerkt dat de hoeven droger worden? Mijn paarden staan zonder ijzers en nu dat de bodem wat klammiger is, blijft het behoorlijk aan de zool plakken.
Nu staan mijn paarden op dit moment alleen in de avond/nacht op stal en overdag deels in de paddock en deels weer op de wei, dus de hoefwanden komen daardoor voldoende met vocht in aanraking. Maar hoe is het als je paarden, zoals die van Diana, langer op stal staan?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:43

Moderatoropmerking:
Nog geen half uur geleden heb ik jullie verzocht om ontopic verder te gaan en persoonlijke beslommeringen te laten voor wat ze zijn.

Toch heb ik net alweer 2 berichten verwijderd, die niet over de experimenten zelf gaan. Bij deze dus het dringende verzoek om vriendelijk én ontopic verder te gaan.