Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:03

Die prijsverhoging lijkt me niet onlogisch gezien wat alles de laatste maanden omhoog is gegaan en straks weer gaat.

Dat hooi lijkt idd wel stro, maar erg doorgeschoten grof hooi wat alsnog lang in de zon gestaan heeft ziet er ook zo uit. Maar ik kan me voorstellen dat paarden het ook niet echt meer te eten vinden en mijn ervaring met ouder wordende paarden is ook dat ze het er niet goed op doen en het maar moeilijk weg krijgen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:56

je zou er een zo compleet mogelijke stengel uit kunnen halen, daaraan kan je zien of het gras of stro is. Zo op het oog lijkt het wel gras, wij hebben zelf ook een weiland waar zulke grasstengels uitkomen, de paarden vinden dat niet zo lekker, maar als ik het wat meng met ander hooi dan eten ze het wel.

Ik zit er hier een beetje doorheen en ben de mogelijkheden aan het bekijken om toch een deel van de paarden weg te doen, maar ja hoe neem je de beslissing wie weg moet en wie niet? :(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:58

@Oehlala: dat is een zware beslissing, maar ben je niet bang dat 'er doorheen zitten' van tijdelijke aard is waardoor een nu -misschien- te overhaast genomen beslissing later betreurd gaat worden ??

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:33

@boemel, oei dat klinkt niet fijn van de zadelmaker!
Hopelijk kom je er met deze wel uit en gaat Mir fijner lopen!

@LN, wow dat zijn forse verhogingen. Ben benieuwd of er nog mensen bij zitten die nu geforceerd moeten verkopen ivm het niet meer kunnen betalen..

@Oehlala, pittig! Wat heb je staan en hoe is het ingericht?
Enig idee waarom je er doorheen zit? (Als in: herfst/winterdip, veel modder, teveel werk).
Misschien kunnen we meedenken.
Wel vervelend dat je je zo voelt! :(:)

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 13:47

Oehlala ik heb exact voor deze beslissing gestaan en wil er best wat over delen met je per pb.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 13:55

pjer schreef:
Wat gebruiken jullie en heeft er misschien hier ook iemand ervaring met waldbodem?

Ik heb de waldbodem in een van de schuilstallen liggen. De schuilstal is 5 x 3.5. De paarden maken er misschien een uurtje per dag gebruik van. Ik denk als je je paard langer dan een uur op stal hebt staan, dat het een stinkende bende wordt.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 14:08

Gebruiken ze het bij jou ook om in te plassen Matheno, of doen ze dat op het zand oid? Ik heb vlas klaarliggen om te gaan gebruiken voor een deel van de schuilstal (4*6 wil ik dan op strooien voor 2 paarden en kleine pony) maar ben bang dat dat ook alleen wc wordt straks.. ben ik qua urine wss beter af met waldbodem

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 14:15

Werkt Waldbodem misschien ook beter als je er geen harde ondergrond onder hebt liggen??

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 14:46

LN, dat is schrikken als je daar een paard in pension hebt staan. Maar ik denk niet dat het een gekke verhoging is als ik kijk naar de btw verhoging, afrastering wolf veilig maken etc.

Heftig Oehlala. Sterkte.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 14:54

XladyX schreef:
Gebruiken ze het bij jou ook om in te plassen Matheno, of doen ze dat op het zand oid? Ik heb vlas klaarliggen om te gaan gebruiken voor een deel van de schuilstal (4*6 wil ik dan op strooien voor 2 paarden en kleine pony) maar ben bang dat dat ook alleen wc wordt straks.. ben ik qua urine wss beter af met waldbodem

Wisselend, maar de schuilstallen worden voornamelijk gebruikt als wc. Ik vind het ook "vervelend" dat het zo hoog gevuld moet. Nu heb ik dat opgelost door een grote houten rand langs de voorkant van de schuilstal te doen, maar ik vind het niet persee mooi. Het ruikt dan wel weer heel lekker als het er net in ligt, dat wel.

Maar hierna ga ik weer gewoon terug naar stro denk ik. Goedkoper en makkelijker.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 15:13

Karin_deB schreef:
@boemel, oei dat klinkt niet fijn van de zadelmaker!
Hopelijk kom je er met deze wel uit en gaat Mir fijner lopen!

@LN, wow dat zijn forse verhogingen. Ben benieuwd of er nog mensen bij zitten die nu geforceerd moeten verkopen ivm het niet meer kunnen betalen..

@Oehlala, pittig! Wat heb je staan en hoe is het ingericht?
Enig idee waarom je er doorheen zit? (Als in: herfst/winterdip, veel modder, teveel werk).
Misschien kunnen we meedenken.
Wel vervelend dat je je zo voelt! :(:)

dankje , ik wil niet alles zo in detail online gooien. Heb er nu 8 staan, op grofweg 2,5 ha, waarvan 2 ha weide en 0,5ha paddock. Ofja dat is nog een stuk groter want de verharding en de schuilstallen zijn nu niet meegeteld, ik denk bij elkaar 0,8ha paddock. Heb ze allemaal zelfgefokt en het zijn verschillende leeftijden door elkaar.
Ben al langer met de gedachte aan het stoeien, denk al een jaar of 2, op dit moment heb ik er veel werk mee, normaal gesproken minder.
mijn eigen oogst is 'mislukt', dus ik moet nu voor honderden/ zo niet duizenden euro's tegenaan gooien om aan voer te komen plus dat ik met mijn hobby altijd heel alleen ben, voelt het ook wel heel eenzaam ofzo en ik merk dat de motivatie om iets te doen steeds langer wegblijft (wat betreft rijden of mennen) en misschien is het met 2 of 3 meer behapbaar en komt het plezier weer terug. Maar omdat ik dat niet zeker weet, durf ik ook geen knopen door te hakken.
En hoe beslis ik dan wie er blijft en gaat, met je hart of een verstandige keuze met je hoofd?
Het lastige vind ik ook, ik zie het naar de toekomst toe ook gewoon wat somber in als je kijkt naar wat alles nu kost, de prijsstijgingen die nog komen, de toegenomen regels en de nog te komen regels. Er is weinig tot geen handel in de paarden en dat zie ik toch nog niet beter worden de komende jaren eigenlijk.Nou ja, toch nog een heel verhaal geworden.

Hier in de schuilstallen heb ik geen bedekking liggen, ze gebruikten dat enkel als toilet en ze liggen altijd ervoor op het zand of achter de heuvel, mooi uit de wind.

Vind de 100 euro ook niet gek, maar snap wel dat het even een flinke verhoging is.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 15:17

Lastige keuze.. maar ik snap het wel. Alles wordt steeds duurder, en als een hobby je zoveel tijd en geld kost dan wil je daar ook plezier uithalen.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 15:24

Bedankt Matheno. Hier stro in de stallen maar vindt het qua uitmesten en afvoeren/mesthoop helemaal niks. Toen ik vroeger in de paarden werkte mestte ik er tientallen per dag, nu irriteer ik me mateloos aan 3 boxen waar ze elke dag max 2 uur in staan :7

Oehlala ik snap dat het een lastige beslissing is, zo niet nu onmogelijk. Is het een optie tijdelijk minder zorg te hebben; paard(en) in bruikleen/lease doen voor nu, evt jonge dieren naar een opfok, en eventueel manieren om nu de hoeveelheid werk te vergemakkelijken of efficiënter te gaan doen?

En misschien een gekke tip om op bokt te geven.. maar minder/even stoppen met bokt en social media en vooral te doen met de paarden (al helemaal iets sociaals, met meerdere op buitenrit, wedstrijd, verenigingsles etc) het helpt mij altijd om er weer positiever van te worden. Bokt is wat dat betreft altijd wat negatief over de toekomst en natuurlijk zitten daar waarheden in, maar het kan enorm demotiverend zijn.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 15:45

Nou ik vind het wel een goede tip, alleen zit ik niet veel op bokt en heb geen social media. <<) dus daar ben ik al goed bezig. haha, maar ik hoor en zie het ook bij andere fokkers/ruiters/paardenlui. Paarden die in training gaan, blijven langer staan, worden niet verkocht, maar het kost wel iedere maand 1000 plus de rest.
De paarden in opfok zetten, bespaart mij niets, dat maakt het alleen maar nog kostbaarder. Er is er ook nog maar 1 die in een opfok zou kunnen qua leeftijd, en uiteindelijk hebben wij zelf nog meer land, alleen dat lost niets op zeg maar.

Lease/bruikleen kan ik idd over nadenken, heb jij daar ervaring mee?
Ik zat zelf te denken evt de 2 oudere merries een jaar als draagmerrie te verhuren, maar daar heb ik ook geen ervaring mee en ik wil wel dat ze dan op een goed adres komen zeg maar.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 16:23

Malenka schreef:
LN, dat is schrikken als je daar een paard in pension hebt staan. Maar ik denk niet dat het een gekke verhoging is als ik kijk naar de btw verhoging, afrastering wolf veilig maken etc.

Heftig Oehlala. Sterkte.

Op die stal zijn geen andere investeringen gedaan op de btw verhoging na
dat is 12 %

Oehlala lastige keuze zeg.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 17:56

Oehlala, snap je goed hoor! Hier in de regio is ook stal na stal gestopt. Een aantal pensionstallen zijn omgebouwd tot zeer luxe prive stallen maar qua pension aanbieders is het hier heel schaars (en dus duur) geworden.

Als het vooral om kosten gaat en niet om tijd besparen heeft opfok geen zin inderdaad. Denk dat je dan alleen uitkomt op lease of verkopen. Nee zelf geen ervaring mee!

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 23:38

Matheno schreef:
pjer schreef:
Wat gebruiken jullie en heeft er misschien hier ook iemand ervaring met waldbodem?

Ik heb de waldbodem in een van de schuilstallen liggen. De schuilstal is 5 x 3.5. De paarden maken er misschien een uurtje per dag gebruik van. Ik denk als je je paard langer dan een uur op stal hebt staan, dat het een stinkende bende wordt.

Dank je wel ! Goed om ook andere meningen te horen over waldbodem.
Bij de betreffende vriendin ligt het in stallen van 3,5 x 3,5 met betonnen vloer geloof ik. En echt een forse laag, inmiddels een maand of 6. Ik vind het er nog fris uitzien / ruiken. Maar ik weet niet of ze vaak echt soppige plekken heeft moeten verwijderen, zal dat nog eens vragen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 23:58

Op zich wel een interessant product!

Maar om het goed te testen zou ik dan een big bag per stal nodig hebben. En mijn stallen zijn niet zo hoog... Dus om dan 25cm aan bodembedekking neer te leggen... Ik weet niet of Nilay dan nog past. _O-

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 08:01

Nou gisteren nog even staan vertellen met iemand in de straat. Die heeft nu denk ik 2 jaar geleden een rijbak gemaakt. Ze hebben toen een laag zandgrond afgegraven en een laag metselzand erop gedaan. Ze gaf aan wel iets teveel toen gedaan te hebben waardoor het wat zwaar werd. De bak ziet er altijd goed uit dus elke keer als ik langsloop denk ik dat wil ik ook. Verschil is alleen dat bij hun de paarden er niet altijd op lopen. Hier is de "rijbak" ook gelijk het stuk waar ze altijd op staan. Ze heeft nu een hoekje als paddock gemaakt en dat ziet er met mengen door het lopen eigenlijk ook nog steeds goed uit.

Maar ik denk dat we eerst maar eens voor modderplaten gaan zodat het stuk richting hooihok beter begaanbaar is en ik fijner bij de mesthoop kan komen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 08:40

Malenka schreef:
Op zich wel een interessant product!

Maar om het goed te testen zou ik dan een big bag per stal nodig hebben. En mijn stallen zijn niet zo hoog... Dus om dan 25cm aan bodembedekking neer te leggen... Ik weet niet of Nilay dan nog past. _O-

Dat vond ik ook het grootste nadeel. De schuilstal is niet heel hoog, en er is 25cm waldbodem in gegaan. Voor de kleintjes geen ramp, voor mijn grote is het nu best krap vind ik.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 09:16

Hier ook nog steeds in twijfel wat te doen qua bedekking oid in de nieuwe stallen of schuilstal.
Of rubber matten en alleen bij opsluiten bedekking of zand in de schuilstal..
Stallen komen op varkens roosters.
Waarschijnlijk gaan ze de roosters zaterdag leggen en dan kunnen we eindelijk de stallen bouwer bellen wanneer hij kan.

Oehlala, lastige situatie. Hopelijk kom je eruit en geeft het je wat rust.

Bio waldbodem ook voorbij zien komen.
Tess is echter een varken, ben benieuwd of het dan ook schoon blijft.
Wanneer er stro in stal ligt plast en poept ze alleen nog in het stalletje.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:39

Tijdens onze vakantie afgelopen jaar verbleven onze pony's in een pensionstal waar ze gebruik maakten van bio waldbodem. Hoewel ik het er niet erg aantrekkelijk vond uitzien, was de eigenaresse er erg enthousiast over. Persoonlijk word ik blijer van de stro stal van mijn paard. Zijn stal is altijd schoon, de mest wordt 's avonds laat nog eens verwijderd en er is een (degelijke) put onder de stal waardoor urine direct wegzakt. Dat scheelt wel een hele hoop.

In onze schuilstal gebruik ik meestal geen bodembedekking, omdat de pony's het dan voornamelijk als toilet gebruiken. Ik heb wel wat stro voor als het extreem koud wordt.

Oehlala, dat is een moeilijke keuze. Ik begrijp het helemaal, 8 paarden zijn veel werk, vooral als je alles zelf moet doen. Helaas kan ik je niet helpen met je keuze, want als iemand geen pony's of paarden weg kan doen, ben ik het wel! :')

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:45

Ik heb de biowald bekeken op een beurs.
Het is niet echt lekker zacht om op te liggen vond ik.
Mij houdt de dikte van de bodemlaag tegen.
Lastig met onze deuren. Het concept op zich spreekt me aan.

8 paarden is veel. Als het je teveel wordt, dan zou ik of echt werk van bijrijders of leasers op jouw locatie maken of toch kiezen voor verkoop.
En welk paard dan mag vertrekken, kan alleen jij bepalen.

Kijken naar de minste klik, commercieel meest aantrekkelijk of het gemakkelijkste plaatsbaar zijn allemaal logische criteria.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 13:08

@Oehlala: 8 paarden is veel. Zeker als je er geen of weinig hulp bij hebt. Ik kon dat alleen met 3 dagen werken, wat hulp van mijn moeder met het opstarten van de jonkies en zonder gezin. Daarnaast was het ook meteen het hoogste aantal dat ik hier op stal heb gehad. Met trainingspaarden weet je dat ze ook weer gaan. Met eigen paarden was dat me ook echt teveel geweest.

Ik zou een groot deel verkopen. Om de kosten en om het werk.

Welke dan houden? De paarden waarvan je verwacht dat je ze het beste bij je passen, zodat de kans op plezier het grootst is.
Zijn ze daarin redelijk gelijk, dan zou ik de meest commerciële paarden verkopen en de mindere (waar je zelf wel blij van wordt) zelf houden.

Ik zit met 2 jonkies waar ik geen tijd voor heb. Ik hoop er straks 1 te kunnen rijden. Hier zou dat betekenen dat ons paard uit eigen fok t.z.t. verkocht zal worden. De ander is momenteel niet verkoopbaar en die heeft ook een wat minder aansprekend karakter als je haar komt bekijken, dus ik zie het niet zitten om die te verkopen. Daarnaast denk ik dat ik er zelf wel wat mee kan. Alsnog een oliebol, maar wel de meest logische.

Op dit moment wil ik nog niet beginnen aan pensionklanten, dus voorlopig blijven ze lekker samen en blijven ze onbeleerd.

Mijn moeder, waarmee ik de hobby deel, is net geopereerd en mag voorlopig niks. Ik ben extra druk met de paarden nu door omstandigheden (ook de medische zorg) en daarbij komt nu ook de kat die diabetes blijkt te hebben. Heb de afgelopen weken al zo vaak bij de dierenarts gezeten... Steeds weer bloed prikken en urine testen. Daarnaast hoesten we thuis de longen uit ons lijf en zijn de nachten verschrikkelijk, dus ik ga even helemaal niks extra's ondernemen buiten het overleven van deze winter. :P

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 12:03

Is het hier ineens zo stil?

Ik kom niet over een zeer hardnekkige hoest heen en word er helemaal gek van. De kat moet nog steeds vaak naar de dierenarts voor diabetes. Boos had een wondje aan de benen en die heb ik maar meteen extreem ontsmet en helemaal in het verband gezet, want ik weet met het geluk van de laatste tijd anders wel weer hoe laat het is. :7

Gisteren toch nog maar even 2 pallets strooisel besteld om nog even te kunnen profiteren van de 9% btw. En morgen heeft het naastgelegen tuincentrum een vuurwerkshow, dus dat is thuisblijven en op de paarden + andere beestjes letten...

Hoe is het bij jullie? Slaan jullie nog extra voer of strooisel in deze weken?