[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:14

Hey, ze zijn onderling geruild _O-

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:16

Hahaha ja precies zoals gehoopt. De jonkies samen klieren en de bejaarde en geblesseerde rust.
Maar ze staan ook regelmatig nog in oude opstelling of met zijn allen. Daar zijn nog wel wat discussies over :=
Afbeelding

Of Jim wandelt een rondje met de jonkies mee. Leuk om te zien dat het steeds meer mixt :j
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:18

Ja dat, vind ik hier ook, de verhoudingen in de kudde zien is zo geweldig.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:22

Ja de palomino en Jim matcht nog niet helemaal lekker. De palomino is denk ik wel de baas. Jim laat zich wegjagen. Er is gelukkig niet zoveel gedoe meer over Noura. Maar het is ook nog niet helemaal rustig. Tijd, tijd, tijd.

Deze is nog te leuk om te laten zien. Ze hebben niet altijd dezelfde prioriteit _O-

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:22

Zo leuk, een groepje groter dan 2 stuks (zoals wij nu nog hebben staan). Nog even sparen, dan komen er hier ook meer vrienden om uit te kiezen voor onze paarden. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:23

Wij hebben er nu 7, krijg toevallig net een filmpje van onze ruinen die toch wat toenadering tot elkaar zoeken. Geweldig _O-

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:24

Ja vind ik ook wel fijn hoor! Jim hangt erg aan een ander paard en dan is samen staan een drama. Als je de ander meeneemt flipt hij. En voor Noura is het fijn dat er ook meer paarden bij staan. Ze moet wel een beetje opgevoed worden. En dat doet Jim wel, maar het is fijn dat er meer ooms zijn die dat op zich nemen :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:24

Fantastisch zo'n grote groep!

Doen jullie al het werk zelf Robijntje?

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:30

Leuk dat ze wat meer met zijn allen zijn nu Amanda! Vooral ook voor je jonkie, lekker een beetje klieren met een ander jong dier :D

Toen wij net verhuisd waren had ik ze ook met zijn tweetjes aan huis en dat vond ik zó saai :') Ik heb mijn mini's toen dus echt puur gekocht als paddock-inrichting, voor meer kudde gevoel :Y) Inmiddels heb ik er (ongepland) nog twee groters bij lopen van een vriendin, en merk vooral aan mijn jonge grote paard dat hij het wel leuk vindt om een speelmaatje te hebben van zijn eigen formaat nu (mijn eigen andere grote paard speelt niet echt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:32

Ir111 schreef:
Fantastisch zo'n grote groep!

Doen jullie al het werk zelf Robijntje?

Bedoel je mesten en voeren?

Ja, op 1 dag mesten na. We hebben een tijdje iemand gehad die het doordeweeks deed maar dat beviel toch niet heel goed.
Het gaat nu wel makkelijker worden want we hebben nieuw speelgoed :+

Afbeelding

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:35

Dat speelgoed heb je ook wel nodig met 7 paarden denk ik :))
Wij mesten 2x per dag. Ochtend de track erbij en de avond zonder track (geen licht op de track). Vullen dan hooi bij. En in de ochtend krijgen ze krachtvoer, de 2 ruinen brok, Noura veulenmuesli en Jim zijn eigen mix met magnesium en traumeel. Daar moet je bij blijven staan, want het eten van de ander is natuurlijk lekkerder _O- . Als ik alleen ben, ben ik ‘s ochtends al snel 1,5-2 uur bezig. Even afhankelijk waar ze allemaal gelopen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:37

Ik mest 1 x per dag, mijn man geeft 1 of 2 x per dag hooi, beetje afhankelijk van het weer.
Tijdens het mesten voer ik in voerzakken, ideaal, je hoeft geen politieagent te spelen _O-

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:38

Ik doe nu het hek dicht. Soms is het 2 aan 2, soms 1 aan 3. Als de palomino en Jim maar niet bij elkaar staan. Verder maakt niet zoveel uit.
Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:43

Ik heb het al eerder gevraagd geloof ik maar hoeveel tijd zijn jullie dan kwijt op een dag? edit: ik zie het al, 1,5 tot 2 uur.

Wij mesten overdag uit (20 min) en voeren s avonds vitamine korrel en vullen dan de hooinetten. Als we het samen doen zijn we in totaal een goed half uur per dag kwijt daaraan. Ik ben bang dat met name het uitmesten een flinke klus gaat worden als we naar 4 paarden gaan. Daar zie ik wel tegenop eigenlijk.

Wat een toffe apparaten speelgoed Robijntje! :D Wij behelpen ons gewoon old skool met een kruiwagen. :+ Wat natuurlijk prima kan met maar 2 paarden.

Daihyo schreef:
Ja vind ik ook wel fijn hoor! Jim hangt erg aan een ander paard en dan is samen staan een drama. Als je de ander meeneemt flipt hij.

Ja, dat is ons probleem ook. We moeten altijd samen wat doen met de paarden. Op zich best leuk maar ik vind het ook fijn om soms zelf even een wandelingetje met mijn pony te maken. Dat kan nu niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:45

Ik ben aan voer klaar maken een kwartiertje kwijt, aan mesten een ruim half uur. Dat wordt denk ik wel langer als onze track uitbreidt maar weer korter als we de quad in gebruik nemen en de boel vooraan kunnen gaan keren :+

Edit: ik denk dat mijn man met een grote hooironde (18 plekken) even lang bezig is als ik met mesten.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:53

Oh ja het voeren van hun extraatje is hier altijd een uitdaging, wij voeren er 6 tegelijk gewoon met voerbakken op de grond. We proberen het met minimaal 2 personen te doen anders word je gek :')

Mesten doen we 2 keer, 1x 's morgens en 1x einde dag na het voeren (voor het donker).
Kwa tijd; 's Ochtends alles mesten, aanvegen waterbakken vullen.. denk zo'n 1,5 - 2 uur
Einde dag hooinetten vullen, bakjes eten geven, nog wat mesten, vegen, denk nog een uurtje.
4 paarden en 2 mini's, vaak doen we het met zijn tweeën of drieën en dan is het natuurlijk sneller klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:56

Ik kan een drinkbak met vlotter toch wel erg aanraden hoor.

wat is jullie overweging om 2 x daags te mesten?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:01

Vlotterbak is heerlijk inderdaad! Dat heb ik hier ook vrij snel geregeld haha! Zo een via Nedlandic, ik geloof rond de €80. Gewoon tuinslang er aan geklikt, klaar was klara :') . Met echt vorst bevriest het natuurlijk, maar dat is nog maar heel weinig gebeurd in die twee jaar dat we hier nu wonen.

Ik heb niet een heel vast regime qua uitmesten, het hangt een beetje af van hoe het met mijn gezondheid gaat ook. Als de boel droog is doe ik nogal eens s' ochtends de ene helft en dan 's middags de andere helft. Als alles netjes bij is duurt dat ongeveer 20min per helft. Nu met het natte weer kost het wat meer tijd, maar is het ook nog wel binnen een uur te doen als alles goed bij is. Hooi alles bijvullen afhankelijk van hoeveel netten en plekken ik vul ongeveer 15 tot 20min.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:07

ja onze tuinslang loopt door het chalet langs de verwarmingsbuizen dus die bevriest niet, ideaal!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:07

2x per dag vanwege tijd en hoeveelheid. We zijn met 6 in totaal, dus verdelen de boel over de week. De avond zijn we met minder dan een uur klaar. Op woensdagochtend ben ik alleen, zondagochtend samen met mijn partner en dan maandag- en vrijdagavond alleen. Vanmorgen alle hooiplaatsen bij moeten vullen, dat is niet altijd zo, paarden voeren, 3 kruiwagens mest van track, bak en plaats/stal (kleine kruiwagen, grote is onderweg), voor de stal vegen, stal weer netjes maken. Water geven hoefde vanochtend nog niet. Oh en de dierenarts kwam om te enten. Ik was nu 1 uur en 40 minuten bezig.
Avond is max 1,5-2 kruiwagens en als er ‘s ochtends goed gevoerd is, is het bijvoeren ook zo gebeurd. Dan ben je niet zoveel tijd kwijt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:52

Wij geven 2 soorten water (liever verwend dan verwaarloosd he... :roll: ). Een bak kraanwater plain en een bak kraanwater met keltisch zeezout. Dat laatste gaat niet als je een vlotterbak hebt vandaar nu nog 2 bakken die we dagelijks vullen.

Overigens drinken ze alleen in geval van nood (als de zoutbak leeg is) plain water, anders altijd met een smaakje... We hebben ook gewoon zout/mineralen blokken hangen maar daar kijken ze niet naar om.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:47

Hier een track van ongeveer 400-500 meter. Ik loop dagelijks 3x deze ronde met een kruiwagen vol hooi (voor 5 grote paarden). De netten vullen we van te voren en er passen precies voldoende netten in de kruiwagen voor alle 5. Bij heel slecht weer, modder of als ik onverwacht laat ben voer ik in de rijbak en stal. Dat is in de zomer eigenlijk nooit maar in de winter met enige regelmaat.

Uitmesten doen wij met een kruiwagen, dagelijks zijn het ongeveer 3 volle kruiwagens. We hebben geen roosters maar onze pensiongasten helpen wel door een kruiwagentje mest te scheppen als ze er zijn. We hebben 3 pensionklanten die allemaal 4-5x per week langskomen dus dan is een groot deel van de mest al weg. De rest doen wij, meestal 1 of 2 kruiwagens per dag. Als het echt veel is blijft het soms een dagje liggen. Ik mest in dit seizoen voornamelijk s avonds en gebruik daarvoor een hardlooplamp van Decathlon. Echt heilig nu het zo vroeg donker is.

Hooinetten hebben we een stuk of 30 waar we 2 a 3 dagen mee toe kunnen, en vullen we alleen als we voldoende tijd hebben.

Brokjes voeren doen wij niet voor onze pensiongasten, dat vinden we ingewikkeld en tijdrovend. Ik voer mijn paarden na het rijden en de pensiongasten komen er soms speciaal voor terug of voeren ook na het rijden. Dit zorgt er wel voor dat ze er echt met enige regelmaat zijn.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 16:16

Ir111 schreef:
Wij geven 2 soorten water (liever verwend dan verwaarloosd he... :roll: ). Een bak kraanwater plain en een bak kraanwater met keltisch zeezout. Dat laatste gaat niet als je een vlotterbak hebt vandaar nu nog 2 bakken die we dagelijks vullen.

Hilarisch :D
Moest zo lachen. En tijdens het lachen dacht ik: oh ja... wij zijn nog erger ook :Y)
Die van ons drinken kalkvrij water dankzij onze Amysoft haha

Ik ben qua tijd voor twee paarden 6 dagen per week:
Per avond (schuil)stallen mesten (drollen ruimen) , avondeten klaarmaken, hooi bijvullen in slowfeeders ben ik een klein uurtje bezig.

De track/wei doe ik niet, omdat het donker is als ik thuis kom. Dat gebeurt twee keer doordeweeks door dochter. En beide dagen in het weekend. Kost ongeveer 20 minuten.

Op zondag mest ik de natte plekken ook uit de stallen en doe ik de track/wei grondig. Dat kost meer tijd. Sowieso in het weekend doe ik de extra dingen (zoals poep van de muur wassen enzo).

In de ochtend ben ik nog geen 5 minuten kwijt. Ze eten apart van elkaar en ik gooi rond half 8 de deuren open zodat ze naar buiten kunnen. In de schuilstal staat een slowfeeder met een baal hooi. Heb ik ‘geen’ werk van doorgaans.

Maaaaaar heb nu super goed hooi. En de paarden vinden het gruwelijk lekker. Hiervoor had ik meer langstengelig hooi, rook heerlijk maar meer kauwen. Ook wel beter voor de omloopsnelheid haha. Ze stopten makkelijker met eten als ze vol zaten. En ze zijn rond en (te) gezond op dit moment.

En in staking omdat ze overdag ‘vies’ hooi moeten eten (het is zo grof dit dat ik het slowfeeder net eraf moest halen, ze kregen het niet door de mazen heen). Dit doen die relnichten overdag met het ‘vieze’ hooi sinds ze het lekkere hooi geproefd hebben _-:( :

Afbeelding

Nu ben ik bang dat ze door gaan vreten. Vooral de Halflinger. Heb er een net overheen van 3x3 cm, maar als hij 13 uur onbeperkt kan knagen overdag en dan in de nacht weer door kan met een nieuw slowfeeder net.. dan ben ik een beetje bang dat hij uit zijn voegen groeit.

Ze hebben nu ook letterlijk onbeperkt.
Ik werk 5 dagen per week van 8-17 dus overdag kan ik niet veel.

Wie weet er iets slims?

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:38

De reden van het 2x daags mesten is dat het veel schoner blijft zo, ze trappen de mest de track in en naast dat dat echt rottig mesten is krijg je ontzettende vervuiling van je grond, en laat ik daar nou net een hoop geld in geïnvesteerd hebben :+

Kwa drinkbak is een vlotter vast heel handig, maar ik heb ook een automatische drinkbak en een poel, dus de bakken kraanwater die ik vul zijn extra (en hebben de voorkeur).

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:08

Olympia96 schreef:
Over langs je huis rennen gesproken; mijn schoonmoeder vind het dóódeng. Die maakt wekelijks schoon bij ons en heeft het over doodsangsten als ze bijna de keuken inrennen in haar beleving. Nu hield ik met dit filmpje mijn hart ook ff vast hoor :D

https://vimeo.com/497207541

[ Video ]

Tof filmpje! En mooie track heb je! 8-)
Goed aangelegd dat het er zo strak bij ligt in januari!