Zorgen maken om wolf...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mysa

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 13:36

Hier zijn ze in de tuin of binnen, dat wisselen ze naar believen af. Heel vervelend als ik ze niet meer naar buiten zou kunnen laten. Krijgen ze een rotleven zeg. Ze zullen toch hun behoeften ook moeten doen? Want als we hier net zoveel brutale wolven krijgen als in Zweden, kan ik ze ook niet meer uitlaten misschien.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 14:51

We hebben hier nog lang niet zo'n grote roedel..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 15:05

Nog niet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 15:19

Als als.. Ik verbaas me in topic echt over het feit dat de mens blijkbaar zo slecht is in het aanpassen aan de natuur dat alles een probleem lijkt te zijn.
Het is maar goed dat er verder geen grote roofdieren meer in Nederland leven want als ik het hier zo lees was iedereen dan al lang dood geweest en hadden we geen enkel huisdier meer kunnen hebben want die waren dan allemaal al lang opgegeten.
Blijkbaar kunnen "we" ons alleen aanpassen als dat in ons voordeel is en wordt het een probleem als "we" er zelf geen profijt van hebben.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 15:53

Dat is de natuur dees_daan, survival of the fittest. Or rather of the smartest.

En wat mij betreft is zeker niet 'alles een probleem'. Maar het is een feit dat het op dit moment al zo is dat er in onze nabijheid wolven leven, ik treed niet in detail in het openbaar (ivm wolven spotters of nog erger), maar hopelijk neem je van me aan dat ik de waarheid spreek.

En dan is het gewoon heel ingrijpend als je na hier zestig jaar met huis- en hobbydieren, opeens op je qui-vive moet zijn, de hele tuin met stroomdraden moet omheinen en 's avonds even schrikt als je een paar ogen op ziet lichten in je zaklamp, terwijl je je honden aan het uitlaten bent.

Ik snap best dat dat jou en vele anderen niet boeit maar mijn welbevinden wordt er door aangetast en daar mag ik best lucht aan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 16:22

Mij boeit het zeker wel iets maar het is niet zo dat jouw honden helemaal niet meer naar buiten kunnen.. Je zegt zelfs dat ze hun behoeften dan niet meer kunnen doen, terwijl er in al die landen waar al wél roedels wolven leven ook nog steeds mensen zijn die honden hebben. Ook die honden komen buiten en doen hun behoeften.
Er wordt een filmpje gedeeld van 2 honden in het donker buiten die een hele roedel tegenkomen, dat is geen vergelijking met hoe het hier is maar het is wel héél simpel om zoiets als op het filmpje te voorkomen mochten er hier wel meer roedels komen. Namelijk je honden niet s'nachts alleen buiten laten.. Of helemaal niet alleen buiten laten als het geen honden zijn die indruk maken op de wolven. Als we serieus van zoiets een groot probleem gaan maken dan is dat wel heel triest of niet? Dan heb je het geldprobleem namelijk niet eens, je hoeft niet van alles aan te schaffen of af te zetten, je moet alleen je honden naar binnen halen op de momenten dat de wolven actief zijn. Hier is het druk genoeg overdag dus de wolven die brutaal genoeg zijn om overdag relaxt op pad te gaan zullen heel snel aangereden worden.
Kijk hoeveel mensen kunnen, hoeveel ze leren en waar "we" toe in staat zijn, en dan zou je om een paar wolven helemaal geen dieren meer kunnen houden? Dan gaat er imo gewoon iets mis met het creatieve denken. En dat creatieve denken is, nogmaals.. niet eens nodig in dit geval want als jij bang bent dat er iets met je honden gebeurd dan haal je ze s'nachts binnen en kijk je op welke manier jij je er prettig bij voelt om ze overdag buiten te kunnen laten.
Menen dat je honden hun behoeften niet eens meer buiten kunnen doen omdat er wolven in Nederland zijn is gewoon niet realistisch en paniek hebben om niks. En voordat je begint, ik heb op dit moment alleen Chihuahua's, en laat ze als ik moet werken s'nachts/s'ochtends heel vroeg uit in een natuurgebied, hoe kwetsbaar wil je het hebben..

Jouw honden zijn al lang dood tegen de tijd dat er meerdere roedels gevormd kúnnen worden in Nederland, net als die van mij, en dan kan je gaan kijken wat je doet, grotere/stoerdere honden die wel bestand zijn tegen wolven, geen honden meer, honden die alleen onder toezicht buiten komen, enz enz.. Maar jouw paniek nu, is nergens voor nodig van zover zijn we nog niet en zover gaan we waarschijnlijk ook niet komen.

Survival of the fittest heeft hier niks mee te maken, er is niks natuurlijk aan om alles wat je niet gebruiken kan dood of weg te willen hebben en om in paniek te raken bij elk "wat als" idee.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 16:46

dees_daan schreef:
Als als.. Ik verbaas me in topic echt over het feit dat de mens blijkbaar zo slecht is in het aanpassen aan de natuur dat alles een probleem lijkt te zijn.
Het is maar goed dat er verder geen grote roofdieren meer in Nederland leven want als ik het hier zo lees was iedereen dan al lang dood geweest en hadden we geen enkel huisdier meer kunnen hebben want die waren dan allemaal al lang opgegeten.
Blijkbaar kunnen "we" ons alleen aanpassen als dat in ons voordeel is en wordt het een probleem als "we" er zelf geen profijt van hebben.

Vreemd dat jij je daarover verbaasd. Nederland is nl een cultuur land en allang geen natuur land. Daar zit voor mij het probleem als het om wolven gaat.
Op kleine stukken na is nl ook nog eens één grote stad.
Als het al een probleem is in landen met veel natuur vergeleken met Nederland (noorwegen, ijsland, zweden, Frankrijk ea landen dan hebben wolven in Nederland al helemaal niets te zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 17:03

Waarom is het vreemd dat ik me daarover verbaas? Dat we niet veel natuur meer over hebben betekend toch niet dat we ons complete aanpassingsvermogen kwijt zijn geraakt? Ik verbaas me er over omdat zelfs de kleinste aanpassingen al te veel gevraagd zijn en mensen zo in paniek kunnen raken om letterlijk niks..
Een filmpje dat opgenomen is aan de andere kant van de wereld kan er blijkbaar al voor zorgen dat mensen denken dat ze hun hond niet meer uit kunnen laten of overdag buiten kunnen laten omdat er dan ineens een roedel wolven kan verschijnen die de hond verscheurd. Dat is gewoon niet realistisch en ik snap echt niet dat de mens zover kan gaan in de angst dat dat al een reden kan zijn om de wolven dood of weg te willen hebben. Dan ben je gewoon aan het doemdenken en heeft het niks meer met de feiten te maken. Ook niet met het, kan niet want kost te veel geld, of kan niet want de oppervlakte is te groot, kan niet want is niet veilig.. Hier kan je wel degelijk iets mee als je zo angstig bent maar nee, het is gewoon een reden om de wolven niet te willen, punt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 17:20

Andere kant vd wereld?? In Europa,lees Italie worden ook honden verscheurd gevonden. Kijk hoe men zich in Duitsland zorgen maakt! Zo ver is dat allemaal niet hoor

En ja, van.mij mag de wolf weg blijven ja. De natuur red het prima zonder hier

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 17:23

Zelf ben ik niet bang van dit filmpje. Maar we verschillen van mening en hopelijk heb jij gelijk. De wolf hier in Frankrijk kost klauwen met geld nu al, terwijl er nog geen roedels zijn.
Ik zie in Nederland geen plek voor de wolf, want aanpassen in zo'n dichtbevolkt gebied is geen optie. Maar we zullen zien.

En ja ik hou van de natuur maar dat heeft Nederland allang niet meer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 17:47

Popstra schreef:
Andere kant vd wereld?? In Europa,lees Italie worden ook honden verscheurd gevonden. Kijk hoe men zich in Duitsland zorgen maakt! Zo ver is dat allemaal niet hoor

En ja, van.mij mag de wolf weg blijven ja. De natuur red het prima zonder hier

Kan jij mij vertellen waar dit filmpje is opgenomen dan? Want ik lees die vragen wel onder het originele bericht maar daar komt geen antwoord op. Het is overigens niet de eerste keer dat de paniekreacties volgen op een bericht dat niet uit Europa komt. Het maakt dus imo niks uit waar het opgenomen is want elk filmpje is een reden om zie je wel te kunnen roepen.
Natuurlijk zijn er ook genoeg mensen in andere landen om ons heen die zich zorgen maken, ik vind alleen wel dat je kritisch moet blijven op of dat terecht is. Ik begrijp de schapenhouders bijvoorbeeld heel goed dat zij bang zijn dat hun dieren gegrepen gaan worden, en ik snap ook dat zij niet blij zijn met de komst van de wolven omdat ze al met honden moeten dealen die hun dieren iets aan kunnen doen en er nu nog een extra kans bijgekomen is dat er iets gebeurd. Dus die zorgen, die angst vind ik terecht omdat het een realistische angst is, los van wat ze er aan kunnen zouden doen of niet.. De kans dat je als schapenhouder een dier verliest aan een wolf is gewoon aanwezig zoals de situatie nu is.
De angst dat je hond wordt aangevallen als je hem uit gaat laten vind ik onterecht want zoals de situatie nu is heb je de minimale kans om hooguit één enkele wolf tegen te komen en die gaat echt jouw hond niet van de lijn af scheuren zodra hij die in het vizier krijgt.
Dat honden nu al hun behoeften niet meer buiten zouden kunnen doen (of dat op korte termijn niet meer kunnen) vind ik dus persoonlijk totale bullshit. Dat zijn gewoon onrealistische angsten en als je bang bent om de honden alleen buiten te laten dan ben je met €200 klaar als je zou willen, dat wat er aangepast moet worden kost dus ook niet zoveel geld dat het onmogelijk zou zijn. Voorbeeld 1 kan ik me dus goed in verplaatsen, (waar mijn overige standpunten gewoon buiten staan.) Voorbeeld 2 vind ik een voorbeeld van kan niks wil niks want brengt niks.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 17:59

Heb je de foto’s gezien van de schapen in Löningen? Dat is niet zo ver over de grens.
In oktober liepen er een stel in Emlichheim.
Afgelopen weken was het raak in Noord-Drenthe , Friesland en Groningen.
Evenals op de Veluwe.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 18:03

Als het maar 1 dier was dat een schapenhouder kwijt zou raken was het leed nog niet zo groot, maar er worden hele kuddes van een paar honderd schapen in een paar dagen tijd vermoord voor een paar happen uit nog levende schapen....

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 18:10

En dat veel ooien van de stress de lammeren aborteren en of paar dagen later alsnog het loodje leggen.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 18:17

Dees-Daan, er is al een familie wolf hoor. Er zijn in het voorjaar een aantal jongen geboren. En niet zover bij hen vandaan woont een solitaire reu. Plus de solitaire wolven die elders in Nederland rondzwerven. Dus dat duurt echt geen decennia meer.

En over dat de honden niet naar buiten zouden kunnen: daar dacht ik aan door de berichten van de Zweden in dit topic. In Zweden zijn al veel honden gedood door wolven terwijl het daar minder dicht bevolkt is.

Tweehonderd euro is niets, was het maar waar. Ik zit al op het viervoudige en het is nog niet klaar. Doe ik nu niet zozeer voor de honden maar voor de pony's, die ook in de tuin staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 18:38

tienus63 schreef:
Heb je de foto’s gezien van de schapen in Löningen? Dat is niet zo ver over de grens.
In oktober liepen er een stel in Emlichheim.
Afgelopen weken was het raak in Noord-Drenthe , Friesland en Groningen.
Evenals op de Veluwe.

Wat heeft dat met honden die buiten komen te maken? Want dat is mijn hele punt, problemen maken die er helemaal niet zijn, ik heb juist al gezegd dat ik de angst dat er iets met je schapen gebeurd begrijp, maar dat heb je niet gelezen blijkbaar.
Maar om te reageren op je vraag, nee, die heb ik niet gezien, wel heb ik de foto's gezien van de 24 schapen die door een hond gedood zijn in 2 nachten tijd. En ik heb gelezen dat die hond op nog 2 andere plekken schapen gedood heeft. Een wolf kreeg bij voorbaat al de schuld, iemand riep dat hij een wolf in een tunneltje gezien had, het was donker, dier was groter dan een vos volgens meneer en vast geen hond, (tot zover de betrouwbaarheid) het was niet in de omgeving van de dode schapen maar iemand anders meldde dat het toch zeker wel mogelijk was dat het dezelfde wolf was want qua afstand was het zeker mogelijk, tot duidelijk werd dat het een hond geweest is. Alle honden dan ook bij voorbaat maar afmaken? Want ook dat is geen fijn gezicht en honden zijn ook regelmatig verantwoordelijk voor dode schapen.
Ook gelezen dat er in een natuurgebied een paar schapen (eerste keer 1 schaap, 2e keer 2 schapen) gedood zijn en in dat gebied kan je verwachten dat er iets gebeurd.. Heel hard maar in zo'n groot natuurgebied waar sowieso al veel wild rondloopt en waar ruimte zat is voor een wolf vind ik dat echt het risico van het vak en zou ik het oprecht een beetje jammer vinden als dat aangegrepen word om te wijzen naar de wolf. Ik zeg niet dat het een wolf geweest is want ze hebben nog geen uitslag maar in dit geval zou het me niet verbazen en dat zou ook niet het geval moeten zijn bij de eigenaar van de schapen. Je gaat je schapen ook niet ineens middenin een druk losloopgebied voor honden neerzetten om vervolgens te gaan huilen dat een hond je schaap iets aangedaan heeft.. Of ze midden op een drukke weg neerzetten om vervolgens boos te worden op een automobilist omdat hij ze aangereden heeft..
Je schapen middenin een groot natuurgebied waar wild en natuur centraal staat neerzetten zonder enige bescherming komt voor mij een beetje op hetzelfde neer.

Nogmaals, ik heb het over honden die niet meer naar buiten zouden kunnen, zover is het nog lang niet en het is niet gezegd dat het zover gaat komen, we zijn wel degelijk een tijd verder voordat er meerdere roedels in Nederland zouden kunnen zijn.. De welpen die er nu al zijn zullen volwassen moeten worden, hun eigen partner moeten vinden, drachtig moeten worden en ook die welpen moeten weer opgroeien.. Dat is echt niet binnen een paar jaar gebeurd met alle risico's die ze hier lopen.
Voor €200 heb je genoeg kennelpanelen om je honden een uitloop te kunnen geven zodat ze wel naar buiten kunnen zonder dat je er bij bent dus dat ze helemaal niet meer naar buiten kunnen omdat het veel te veel geld kost is gewoon niet waar.
Juist in landen als Zweden lopen wolven minder risico wat verkeer en drukte betreft, een land als Zweden kan je niet vergelijken met een land als Nederland, juist omdat we veel minder natuur hebben en veel meer verkeer. De wolven lopen hier, zeker overdag gewoon een groot risico om opgejaagd en/of aangereden te worden, ze hebben minder plekken waar ze kunnen leven zonder gestoord te worden en dat zal ook betekenen dat ze in landen zoals Zweden sneller overdag actief zullen zijn dan hier in Nederland.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 18:56

Leuk bedacht, stop ik de honden voor de rest van hun leven in een kennel. En nee, jij gelooft niet dat het zo ver komt. Maar ik kan je vertellen dat mijn achterbuuf een wolf heeft gezien, dat hier hemelsbreed op zo'n vijf km een ander wolvengezin woont. Dat buurtgenoten uitwerpselen hebben gevonden, evenals de boswachter en dat een vriend een paar dagen geleden zo'n vijfhonderd meter een uitgehold hert met een gebroken rug vond. Dus de kans dat ik een wolf tegenkom is echt niet nihil. En de kans dat ze mijn pony's zouden aanvallen is vooralsnog klein maar niet ondenkbaar. In Duitsland en Zweden is dat ook gebeurd, dus waarom hier niet in de nabije toekomst?

En doodgereden zal hier niet zo snel als ergens anders gebeuren. Voor mijn tuin hoeven de naburige wolven alvast geen weg over.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 19:01

mysa schreef:
En wat mij betreft is zeker niet 'alles een probleem'. Maar het is een feit dat het op dit moment al zo is dat er in onze nabijheid wolven leven, ik treed niet in detail in het openbaar (ivm wolven spotters of nog erger), at dat jou en vele anderen

Als je met nog erger stropers bedoeld begrijp ik niet wat je daar erg aan zou vinden. Vooral als ik lees wat voor een problemen je nu zelf al op dit moment ondervind. En dan is de wolf nog niet eens goed gevestigd.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 19:05

Dat bedoelde ik inderdaad en ik heb het niet op stropers. Ten eerste te veel ellende van gezien, ten tweede baal ik van de voorbereidingen die ik moet nemen en gewoon van het onrustige idee. Maar wat er is gebeurd (hoogstwaarschijnlijk) in Limburg, dat vind ik beneden peil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 19:07

mysa schreef:
Leuk bedacht, stop ik de honden voor de rest van hun leven in een kennel. En nee, jij gelooft niet dat het zo ver komt. Maar ik kan je vertellen dat mijn achterbuuf een wolf heeft gezien, dat hier hemelsbreed op zo'n vijf km een ander wolvengezin woont. Dat buurtgenoten uitwerpselen hebben gevonden, evenals de boswachter en dat een vriend een paar dagen geleden zo'n vijfhonderd meter een uitgehold hert met een gebroken rug vond. Dus de kans dat ik een wolf tegenkom is echt niet nihil. En de kans dat ze mijn pony's zouden aanvallen is vooralsnog klein maar niet ondenkbaar. In Duitsland en Zweden is dat ook gebeurd, dus waarom hier niet in de nabije toekomst?

En doodgereden zal hier niet zo snel als ergens anders gebeuren. Voor mijn tuin hoeven de naburige wolven alvast geen weg over.

Je haalt er weer van alles bij maar gaat niet in op wat ik zeg.
Ik heb niks over jouw paarden gezegd, zeg niet dat je je honden 24/7 op moet sluiten in een kennel, zeg niet dat er geen wolven in Nederland zijn.. Ik zeg dat de kans dat er binnen een paar jaar zoiets als op het filmpje gebeurd heel klein is, en dat je dat makkelijk kan voorkomen als jij die angst wel hebt. Ik zeg ook dat je angst dat je hond gegrepen word als je hem uitlaat niet reëel is.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 19:18

Ik ben wat kort ja, probeer ondertussen te koken. ;) Sla al in de braadpan gegooid ;)
Heb je dat krantenartikel van uhm, naam even kwijt, die in Zweden woont destijds gezien? Aantallen aanvallen op honden, vooral in 1 provincie in Zweden.

Dat filmpje kwam uit Noord Rusland trouwens, gefilmd door bewakingscamera.

Edit: Quir

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 19:24

mysa schreef:
Dat bedoelde ik inderdaad en ik heb het niet op stropers. Ten eerste te veel ellende van gezien, ten tweede baal ik van de voorbereidingen die ik moet nemen en gewoon van het onrustige idee. Maar wat er is gebeurd (hoogstwaarschijnlijk) in Limburg, dat vind ik beneden peil.

Dat een stel rewilders die de wens koesteren om grote roofdieren rond te laten lopen hun gang maar kunnen gaan en daarbij 0,0 rekening houden met de omgeving dat vind ik beneden alle peil. Maak je borst maar nat want deze mensen dromen ook al van de bruine beer in Nederland.

Dat stropers verschrikkelijke dingen aanrichten met andere dieren. Ben ik het mee eens. Dat is inderdaad roofbouw op de natuur en dat is ook nergens voor nodig. Maar als het om de wolf gaat dan hebben ze mijn zegen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 19:34

@deesdaan, in de afgelopen jaren is er een paar keer een wolf in de buurt geweest.
Waarvan 1x gespot op het erf.
Alle keren als er een wolf bij ons in de buurt is geweest, durft onze hond niet naar buiten.
Ze doet van ellende haar behoefte in huis.
We moeten haar naar buiten sleuren om achter in de auto te gaan om haar elders haar behoefte te laten doen.
We hebben een erfhond.
Als er vossen op ons erf lopen is er niets aan de hand.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 19:40

Dat is balen, Tienus. Maar wel een goede alarmering dan. Als je hond weer eens bang is weet je dat je moet opletten.

Ik denk dat mijn Russische monster dat de eerste vijf jaar van haar leven zelf haar kostje bij elkaar heeft moeten scharrelen, niet bang zou zijn. In tegendeel, die springt er opaf maar is geen partij voor een wolf.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 19:43

Ik ben verbaasd dat Zulke afschuwelijke moordpartijen zoals op het filmpje of foto’s van aangevroten levend vee sommige compleet koud laat!