Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 10:24

wat is de reden dat beweging beperkt moet? Zit niet echt op een bewegend deel en beweging zorgt net dat het vocht en viezigheid sneller wegkan?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 11:22

Dat witte cirkel is waar de snee gemaakt is. Zo diep liep het dus eigenlijk.

Morgenavond komt dierenarts terug voor verzorging en nieuw verband.
Hij staat bij weidebazin op stal voorlopig.
Spoiler:
Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 11:25

Met dit verband zal hij niet veel mogen bewegen. Anders zakt het af.
Been was ook wat gezwollen inmiddels.

Afbeelding

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 11:40

oh, zit idd wel op een beweeglijke plek.
Toen de mijne zo in het verband zat voor 2 weken heb ik ze op een kleiner paddockje gehouden en verband regelmatiger laten wisselen. Maar mijn vaste stal is wel erg mini (2.80*3) dus niet geschikt om op boxrust te zetten erin.

Ziet er zo wel een nare wond uit inderdaad, lijkt net "gespietst" door iets, ik vermoed in een scherpe tak gelopen?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 12:17

Geen idee wat het was. Volgens dierenarts kan hij gewoon ergens in galop tegenaan gelopen zijn.
Dit zou dan idd ook een tak kunnen zijn ja. Er is helaas wel van vrijdag op zaterdag nog vuurwerk afgeschoten geweest en ook knallen van jagers (jachtdagen waren thans voorbij). Misschien dus ergens door opgeschrikt geweest.

Het is eigenlijk zo diep omdat het vuil wondvocht een weg tussen huid en spierlaag gezocht had en dus niet uit de wonde kon lopen. Daardoor is het gaan ontsteken (abces eigenlijk gevormd).

Na die incisie heeft dierenarts het heel goed Uitgespoeld en kwam er ook wat weefsel mee uit. Bleef lang nabloeden ook.

Bij het wegscheren van de haar was hij nog niet gesedeerd. Pas toen dierenarts ging onderzoeken hoe diep het ging werd Ranger wat ambetant als in opzij stappen. Dus heb ik zelf gezegd om hem toch maar te sederen. Een lichte sedatie was voldoende. Ranger heeft hele tijd met zijn hoofd in mijn armen geleund.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 21:54

Ennn verband is eraf moeten gaan. Het was afgezakt dierenarts laten bellen door weidebazin. En mocht eraf. Heb er nog zalf opgedaan die dierenarts me gegeven had. En dierenarts nog gebeld dat wond er goed uitziet en foto gestuurd van de wond.
Afbeelding

Missbambie

Berichten: 1033
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 22:54

Ik heb mijn paarden privé staan bij iemand aan huis

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 01:01

Wat de wond betreft
Na nader onderzoek vind de dierenarts het eerder lijken op een trauma onder de huid wat gaan openbreken is.
Kan dus al ouder zijn van december dan waarschijnlijk.
Mogelijkheden: stamp van ander paard of harde klap van ergens tegenaan rennen.
Gevolg: inwendige schade met zwelling. Eventueel een klein krasje op de buitenkant maar zowel krasje als zwelling door de dikke wintervacht onopgemerkt gebleven waardoor het vanbinnen is gaan ontsteken en dan uiteindelijk door druk de huid gaan barsten maar op de verkeerde plaats (bovenaan ipv onderkant van de inwendige holte) waardoor wondvocht niet weg kan.

Morgen en vrijdag moet ik de wond zelf spoelen. Mogen ook terug de Paddock op. Stal doet hen meer stress aan namelijk. Eerst stond Ranger alleen op stal maar zodra de merries van weidebazin dan op de wei gingen begon Ranger wild te worden, bijna hysterisch zelfs. Stond nat van het zweet dus weidebazin vroeg me of ik Merho van de wei kon halen en in de stal naast Ranger kon zetten. Hierdoor is Ranger wel gekalmeerd, maar voelt zich toch niet fijn in de stal, zodra de deur open gaat wil hij naar buiten proberen te dringen. Merho is wel kalm maar heeft véél meer gemest, stond net op stal en had 4x gemest binnen een half uur, veel platte mest ook dus heeft toch stress ook.

Nat van het zweet dus...
Afbeelding

Met dierenarts besproken, die was er deze avond voor verzorging.
Ranger gaan we op de wei in de stal zetten met lint ervoor. Stal daar is 4x3m lekker ruim dus. En Merho op de Paddock zodat hij ten alle tijde in de buurt is en ze nog contact kunnen hebben met elkaar.
Er moet wel voorkomen worden dat Ranger in zand gaat rollen want de wond staat open en is echt een holte tot onder de huid, daarom mag hij dus enkel de stal (liggen houtkrullen in) en niet een stukje van de Paddock erbij.

Dit is hoe de wond in totaal is van grootte onderhuids.
De gele streep is waar de dierenarts een snee toegebracht heeft om te draineren.
Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 01:05

Missbambie schreef:
Ik heb mijn paarden privé staan bij iemand aan huis
ik dus ook maar wel nog alles zelf doen (behalve water geven). Dus alsnog eigen beheer ;)

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 09:45

Oh, ik had ooit eens iets gelezen van iemand die een compresraam maakte.

Er bestaat een soort zelfklevend plasticfolie, speciaal voor wonden. (normaal leg je daar een compresje op en dan op de wonde.) Zij had een soort raam uitgeknipt waardoor de wonde vrij lag en eromheen geplakt. Dat "raam" was "blijvend" waardoor je vrij simpel iedere dag een compresje met een kleiner raam erop kan kleven. Zo haal je iedere dag het compres gewoon vanaf de onderlaag waardoor je de huid niet irriteert door constant pleisters erop en eraf te halen.
Je zou kunnen opteren om hem wél (een tijd ) in de paddock te zetten met een dergelijk compres, dan komt er geen vuil in de wonde en kan je het gemakkelijk verzorgen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:52

Duhelo schreef:
Oh, ik had ooit eens iets gelezen van iemand die een compresraam maakte.

Er bestaat een soort zelfklevend plasticfolie, speciaal voor wonden. (normaal leg je daar een compresje op en dan op de wonde.) Zij had een soort raam uitgeknipt waardoor de wonde vrij lag en eromheen geplakt. Dat "raam" was "blijvend" waardoor je vrij simpel iedere dag een compresje met een kleiner raam erop kan kleven. Zo haal je iedere dag het compres gewoon vanaf de onderlaag waardoor je de huid niet irriteert door constant pleisters erop en eraf te halen.
Je zou kunnen opteren om hem wél (een tijd ) in de paddock te zetten met een dergelijk compres, dan komt er geen vuil in de wonde en kan je het gemakkelijk verzorgen.

Zo hebben we het nu. In de hoop dat het blijft.
Ook met doorzichtige kleefband voor compressen zoals jij vernoemd. Alleen nu met antibacterieel verband van de dierenarts.
Afbeelding

Vandaag gaat hij in de stal van de wei. Als het verband blijft plakken gaan we hem morgen gewoon op de paddock laten. Weidebazin zei op het gras, maar dan moet hij juist een heel afstand stappen en op gras gaat hij teveel ruimte hebben ook, en dit is niet wat dierenarts voorgeschreven had, moet namelijk zo mij mogelijk bewegen

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 16:09

Voorlopig lijkt het wel te houden hoe we het nu geplakt hebben.

Vanavond de wond spoelen en vers verbandje op doen.

Hij was wel zeer gelukkig dat hij buiten mocht, de weg naar de wei was hij zelfs erg ongeduldig, en door een vrachtwagen die achter ons reed (wel voldoende op afstand) werd hij ook extra nerveus. Door de beweging is er wel veel vocht uit de wond gekomen dus verband is al goed vuil nu.

Zijn maatje was ook blij weer op de paddock te zijn, die is meteen in de modder gaan rollen en daarna gaan bokken door de Paddock.

Zo staat hij er nu bij. (Dat groene zijn grastegels die ik in de modder geduwd heb)
Afbeelding

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 17:32

Hij staat goed zo! Fijner dan een dichte box!
Maar je hooi zou ik even in de net doen joh, zonde als hij er doorheen gaat ploeteren.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 18:52

Ja dat had ik ook kunnen doen idd. Die ik morgen dan wel :)

Het jaar is helaas niet goed gestart. Ik moet ook weer geopereerd worden. Ben vandaag bij NKO arts geweest in ziekenhuis. Had klachten na een loopoor en bleef vocht uit oor komen. Nu heb ik dus een groot gat in trommelvlies en er zit een siliconen plaatje achter (ben 17 jaar geleden zwaar geopereerd aan desbetreffende oor), dit plaatje zou wel voor de problemen kunnen zorgen (iets van microben film op het plaatje) dus dat wil de arts verwijderen en trommelvlies dichtmaken.
Maar Eerst maandag CT scan en in februari MRI om te zien of er verder binnenin ook schade is.
(In verleden had ik namelijk een cyste achter dat trommelvlies en heb nu de drie gehoorbeentjes en trommelvlies donor ik was 10 jaar bij die operatie) ik had al schrik dat ik opnieuw geopereerd moest worden. Dus ben ook erg emotioneel vandaag ik wil dat namelijk niet en voel me weer enorm vechten met mijn eigen zelfbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 12:59

Zoals gezegd kort geleden heb ik 20 hooinetten besteld bij kramer. Die zijn vandaag aangekomen en zien er zo uit:


Afbeelding

Ik heb ze in groen gekozen maar zwart-rood-eender wat kan ook. Maas zou 3x3 zijn maar valt gevuld eerder als 4 of zelfs 4,5cm maar dat had ik gezien in de recensies. Dus rekening mee gehouden en iig zijn ze dan nog steeds prima waarvoor ik het wil gebruiken. Volgens berekening zou hier 6kg in moeten kunnen, lijkt opt eerste zicht haalbaar.
Straks neem ik ze mee naar stal, daar kan ik ze vullen en wegen.

Doel: 1x per 5 dagen alles vullen, zodat ik dan de dagen erna enkel de lege moet weghalen en een vol in de plek hangen. Scheelt me aardig wat tijd. Ook handiger om op te hangen op de weide indien nodig en in de trailer. En tot slot dan het wegen zodat ik echt weet voorlopig wat er allemaal in gaat...

BarbaLala

Berichten: 9625
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 14:17

Die assistent die je daar hebt, fantastisch :') <3
Klinkt als een goed systeem, mooie netten ook!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 14:26

Klinkt idd als een goed systeem.

Je assistent is wel erg schattig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 14:34

Afbeelding

Always Prince charming :')
Elegantie staat niet bepaald zijn woordenboek :)) Zoals elke kat is hij er altijd graag bij als er een nieuwe doos in huis is om te kijken wat erin zit. En uiteraard kan inspectie dan niet wachten tot baasje klaar is met foto's.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 14:41

Echt een toffe kat hoor. <3

StalNollie

Berichten: 9251
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 15:24

Hahaha geweldig dier.
Zien er stevig uit die hooi netten

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 15:34

Hooinetten zien er goed uit. Wat kosten die?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 02:20

Afbeelding

Dit is een gevuld net, er kan tussen de 5 en 6,5kg in maar dan moet je écht wel stevig proppen en krijg je het bovenaan niet helemaal dicht getrokken. De mazen komen volgens mij op 4x4.

Ik had ook zo'n weegding gekocht en heb er nu een aantal gevuld die allemaal rond de 5 à 6kg wegen. Zo krijgen ze er nu 2 per dag. Daarmee voldoe ik voor beide paarden (ruim) aan de 2% droge stof op hun lichaamsgewicht lijkt me.

Duhelo, dit zijn so tight netten van kramer. Kosten €10/stuk. Ze lijken me ook echt wel stevig, alleen een hel om te vullen omdat ze nog helemaal in elkaar friemelen :+ Ze zitten best compact verpakt en dubbelgeplooid. Ga er van uit dat dat wel gaat beteren eens ze in gebruik zijn.

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 11:51

Dat duurt een tijdje voor ze openvouwen idd.
Ik gebruik zo een vuilnisbakstaander om te vullen. Bovenkant om de cirkel heen en dat maakt het al iets gemakkelijker :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 15:55

Bij mijn vorige netten gebruikte ik een metserskuip op dezelfde manier. Helaas past het met deze netten niet. Heb wel nog een soort voerton met kleinere opening, kan die morgen eens proberen.

Met 1 net van 5kg doet de tinker ongeveer 4-5u, hetzelfde als met hun net met kleinere maas (welke stuk en versleten zijn). Op dagbasis van 24u is dat amper 8-10u kauwen -O- Nog meer bijvoeren kan, ik kan een extra net hangen maar dat is dan 15kg/dag.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 16:30

Varekaj schreef:
Bij mijn vorige netten gebruikte ik een metserskuip op dezelfde manier. Helaas past het met deze netten niet. Heb wel nog een soort voerton met kleinere opening, kan die morgen eens proberen.

Met 1 net van 5kg doet de tinker ongeveer 4-5u, hetzelfde als met hun net met kleinere maas (welke stuk en versleten zijn). Op dagbasis van 24u is dat amper 8-10u kauwen -O- Nog meer bijvoeren kan, ik kan een extra net hangen maar dat is dan 15kg/dag.

Hoeveel zouden ze per dag mogen dan?

Die van mij krijgen elk rond de 10 kg per dag. Het oudje staat daarnaast ook overdag op land en snachts op de paddock met track omdat Ranger anders wild doet in de stal als hij Merho niet meer ziet vanaf dat het schemert, nu hij stalrust heeft.

Oudje loopt nu wel veel vaker van de wei naar de paddock en gaat dan elke keer even bij Ranger snuffelen. Net of hij mist hem op de wei.
Helaas mogen ze niet samen, Ranger is enorm aan het puberen en daagt Merho uit door in zijn benen te bijten. Hierdoor heeft hij waarschijnlijk een trap gekregen waardoor hij nu dus die wonde op het voorbeen heeft.

Van de week had ik Ranger en Merho samen op de paddock en zag ik hoe Ranger uitdaagde en Merho dus dreigde met stampen en zelfs ging steigeren met de voorbenen op de nek van Ranger. (Die stond daarna met hoofd laag en heeft zich toen bedaard gehouden). Toevallig had ik dat gefilmd. Maar sindsdien dus besloten ze niet samen te laten zolang Ranger niet teveel mag bewegen omwille van de wond.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 12-01-20 16:31, in het totaal 2 keer bewerkt