Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:45

Dat ook nog Dreamer, ik zie het probleem niet zo. :o

Ik ga wel eens in het donker buitenrijden in het bos, als het even niet anders is. Ik zie geen klap maar paardlief scheurt er vrolijk doorheen. (Doodeng ja.)

joce mijn paarden worden ook onrustig als ik van de routine afwijk.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 01:05

Gypsy schreef:
Het is dus voor jullie teveel moeite om bv paddocks aan te leggen waar de boer een lamp op kan hangen. Maar daar hebben de paarden toch geen boodschap aan?

hoe bedoel je als je dat tegen mij hebt?

de dieren hebben een prachtig groot stuk winterweide, waarom zouden ze dan in paddocks moeten zetten?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 02:32

Ik snap dit wel. Niet je eigen plek, paard moet over het erf en niet veilig erf, ja dan zou ik ook zeggen voor donker binnen. Maar ik snap ook niet dat je het erf dan gewoon niet beter verlicht.

Ik ken ook wel maneges waar de paarden gelukkig wel blij waren. Niet elke manege is slecht net zoals met de rest van deze discussie.

Het filmpje van de hengst vind ik wel sneu. Voor mij gaat dat te ver. Te veel mens die wat wilt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 02:40

poes schreef:
Ik snap dit wel. Niet je eigen plek, paard moet over het erf en niet veilig erf, ja dan zou ik ook zeggen voor donker binnen. Maar ik snap ook niet dat je het erf dan gewoon niet beter verlicht.

Ik ken ook wel maneges waar de paarden gelukkig wel blij waren. Niet elke manege is slecht net zoals met de rest van deze discussie.

Het filmpje van de hengst vind ik wel sneu. Voor mij gaat dat te ver. Te veel mens die wat wilt.

het erf is eigenlijk wel veilig, maar niet voor twee zeer slecht ziende paarden in het duister.. pad naar t erf zijn ook mooi breed op zich.. ook meer dan genoeg ruimte om de schuilstal op t paddock gedeelte goed te ronden. En bij duister kunnen ze ook slecht de groep volgen over het land en richting het erf, dan raken ze sneller de aansluiting kwijt en blijven ze niet pas achter, zoals nu rond de ingang van het pad richting t paddock gedeelte.

maar ze moeten wel door een houten hek heen van de weide naar het erf.. en alle buitenboxen hebben een betonnen uitlooprand. Dat laatste begint zelfs bij daglicht al een probleem te worden, vandaar dat daar nu een knalrode jas aan hangt.

ze staan van zo'n 8.30h tot 17.00h momenteel met 9 paarden op een ruime 4 hectare, ze hebben echt niet te klagen.. de kortste dagen van t jaar staan ze wat langer binnen dan je eigenlijk zou willen door t duister.. maar voor die twee weken die korter zijn dan dat, ga je niet t halve erf verbouwen..
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 10-01-18 02:41, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 02:41

Dat is geen slechte situatie nee.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 02:58

poes schreef:
Dat is geen slechte situatie nee.

zou het eerst niet posten, maar aangezien het toch niet echt herkenbaar is waar dit is verder..

(krijg hem helaas niet bijgesneden blijkbaar)
http://i743.photobucket.com/albums/xx75 ... umuz0k.png

vlag achtige rode gedeelte is het erf (met de buitenboxen, stalgebouwtje, woonhuis en opslagschuur niet helemaal netjes afgebakend, tis maar paint.. bak is iets kleiner, erfgedeelte wat groter natuurlijk), met de doorgang naar de weide.. rechthoekige rode vakje is de bak met verlichting.. rode blokje is een schuilstal op een paddock achtig deel net voor ze langs de bak gaan richting de weides.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 05:46

Hier eerder 24/7 buiten gehad. Nu ‘s nachts op stal en merk dat ze met plezier weer op stal gaan ‘s avonds. Ook met regen en sneeuw staan ze ondanks schuilmogelijkheden aan de draad te wachten tot ze naar binnen mogen.

Hebben hier wel stallen van 5x4,5m en onbeperkt hooi (buiten ook) en een voerhek waardoor ze met hun hoofd uit de stal kunnen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 08:59

Gypsy schreef:
Het is dus voor jullie teveel moeite om bv paddocks aan te leggen waar de boer een lamp op kan hangen. Maar daar hebben de paarden toch geen boodschap aan?

Maar stel dat ze wel een verlichte paddock zouden hebben. Denk je dan dat paarden die de hele dag op een wei van 4ha rondgelopen hebben blijer of gezonder worden als ze nog een paar uurtjes op een paddock geparkeerd worden vooraleer ze naar hun stal mogen?
Heel de discussie van hoeveel uur binnen of buiten vind ik heel theoretisch. Veel liever kijken naar ieder geval apart en (letterlijk) het gezond boerenverstand gebruiken. Ik denk dat de paarden van Elena daar een prima leven hebben.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:32

Dat denk ik ook.
Ik zou me druk maken om de paarden die overdag nog niet eens de stal uit komen. Lijkt me een veel groter probleem en daar zijn er al super veel van.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:40

Elena, dat probleem heb je inderdaad misschien vaker op een pensionstal en ik zou de pensionhouder daar ook best in begrijpen maarrrr ik persoonlijk zou dan dus verder zoeken naar een andere stal met betere vrije buitengang mogelijkheden ;).

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:59

Sees schreef:
Elena, dat probleem heb je inderdaad misschien vaker op een pensionstal en ik zou de pensionhouder daar ook best in begrijpen maarrrr ik persoonlijk zou dan dus verder zoeken naar een andere stal met betere vrije buitengang mogelijkheden ;).

Ik begrijp jouw reactie niet zo goed.
Dit haal ik uit Elena haar post :
Citaat:
ze staan van zo'n 8.30h tot 17.00h momenteel met 9 paarden op een ruime 4 hectare

Als je een plek vindt die meer biedt dan dit kan je uiteraard verhuizen. Maar aan de reacties die ik hier lees kunnen de meeste paarden daar in de winter enkel van dromen. Op veel plaatsen komen de paarden in de winter amper uit de stal of enkel op een paddock omdat het land te nat is, kleigrond is, etc. Dus ik denk dat de paarden van Elena geluksvogels zijn, ook al moeten ze voor donker thuis zijn.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:04

Ik denk ook dat de omstandigheden/mogelijkheden buiten tot op zekere hoogte meer zeggen dan de tijd die ze buiten doorbrengen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 14:21

Als je dit prima vind voor jouw paard dan mag je wat mij betreft gelukkig zijn met die keuze.
In het eerste verhaal stond ook niet dat ze nog uitloop aan de stallen hebben.

Maar het is dan imo wel een keuze die je maakt, het is niet zo dat 24/7 in deze situatie onmogelijk is. Dat je dat niet wil/nodig vind is een ander verhaal. Ik vind het altijd een beetje irritant als mensen zich achter kan helaas niet verschuilen terwijl het eigenlijk een wil niet kwestie is.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:36

Sclimpre schreef:
Ik begrijp jouw reactie niet zo goed.
Dit haal ik uit Elena haar post :
Citaat:
ze staan van zo'n 8.30h tot 17.00h momenteel met 9 paarden op een ruime 4 hectare

Als je een plek vindt die meer biedt dan dit kan je uiteraard verhuizen. Maar aan de reacties die ik hier lees kunnen de meeste paarden daar in de winter enkel van dromen. Op veel plaatsen komen de paarden in de winter amper uit de stal of enkel op een paddock omdat het land te nat is, kleigrond is, etc. Dus ik denk dat de paarden van Elena geluksvogels zijn, ook al moeten ze voor donker thuis zijn.

Het ging om de situatie die zij beschreef op een manege waar ze vroeger leste en dat ze dus wel begreep dat mensen hun paard voor het donker binnen willen hebben ;).

Even los daarvan staan de paarden van Elena dus nog steeds maar 8.5u van de 24u buiten. Dat betekent alsnóg dat ze 15.5u op stal staan (of was Elena degene met uitloop aan de stal). Dat zou mijn keuze niet zijn nee. Ik moet er niet aan denken om 15.5u per dag in dezelfde kleine kamer te moeten verblijven maar dat is mijn persoonlijke mening en inderdaad denk ik dat veel paarden met buitengang van 08.30u tot 17u er al op vooruit zouden gaan. Heel triest eigenlijk...

Gypsy schreef:
Als je dit prima vind voor jouw paard dan mag je wat mij betreft gelukkig zijn met die keuze.

Maar het is dan imo wel een keuze die je maakt, het is niet zo dat 24/7 in deze situatie onmogelijk is. Dat je dat niet wil/nodig vind is een ander verhaal. Ik vind het altijd een beetje irritant als mensen zich achter kan helaas niet verschuilen terwijl het eigenlijk een wil niet kwestie is.

Dut dus eigenlijk...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:49

Sees,

ik beschreef die manege juist als positief.. dat de paarden daar gewoon naar buiten konden buiten de lessen om.. om aan te geven, dat ik juist geen problemen heb met in het donker buiten staan, of zoeken als het om mij alleen zou gaan.. immers anders zou ik daar toch geen lessen genomen hebben? en het betrof ook niet mijn eigen pony, die niet winterhard te krijgen is.

idd.. mijn paard (rest is van anderen), staan ruim 15 uur per dag binnen, daarmee inderdaad 'fout' zoals in dit topic aangegeven wordt.

wat ik bedoel met mijn schrijven is dat als ze dan toch naar binnen gaan momenteel.. dan dus liever om 17.00h, bij laatste licht.. dan om 21.00 wanneer de boel stikdonker is. en de blinde paardjes dus het hek naar het erf al niet meer zelfstandig kunnen vinden en ook niet meer met de groep mee kunnen komen, die rond binnenlaten (ongeveer een half uurtje daarvoor) zich in etappes in galop richting voren begeven.. eerst keer kunnen ze nog mee komen.. tweede keer op schimmig zicht.. en daarna zijn ze de groep aardig kwijt.. als je dan donker toevoegd.. dan zouden ze ergens in de tweede wei kunnen rondhangen zonder licht.. of (je mag het hopen van niet) zich blesseren omdat ze doorgangen niet goed kunnen inschatten.. en ik mag het hopen dat t nooit gebeurd.. maar mocht mijn pony ooit geblesseerd raken en achterblijven.. dan vind ik het heel erg prettig dat hij bij licht makkelijk gevonden kan worden op het land, ipv in het donker te moeten gaan zoeken.. Ik heb het dan, als ze dan toch naar binnen gaan, dan liever met laatste licht.. Want wat is de meerwaarde van in het donker nog laten rondscharrelen, in de wetenschap dat je er minimaal 2 moet gaan zoeken en halen?

En om eerlijk te zijn, mijn pony is veel beter af op dit land, waar hij flink de benen kan strekken bij vlagen en lange enden recht uit kan rennen (zie mijn link), maar dus in de donkere uren op stal staat.. dan op de weide waar hij tot vorig jaar 24/7 buiten stond. buiten het feit dat hij de winter niet doorkwam, ging hij ook nog eens pezen omdat de stukken te klein waren (moest wel onderverdelen anders bleef de kleine hectare niet goed) om echt flink te rennen zonder hoeken of bochten. Hij is echt 10x beter af met in de diepe winter meer dan 15 uur op stal, en de rest van het jaar met het licht mee variërend in tijd. dan 24 uur buiten op een stuk van een kleine hectare onderverdeeld in porties. of waar hij daarvoor stond 24/7 buiten zomers maar op grasland dat zeer schraal was, waar beknibbeld werd op het ruwvoer.

Gypsy schreef:

de uitloop is ook niet in gebruik, zijn van oudsher uitlopen.. boxen zijn dicht snachts. Het is wel degelijk zo dat er geen keuze is die gemaakt wordt.. mijn pony nogmaals, kan geen 24/7 buiten.. ik heb hem vorige winter binnen moeten halen omdat er gewoon niets van hem overbleef, ondanks dikke winterdeken en ruim tijd geven om eerst wintervacht aan te maken.

omdat mensen toch blijven denken dat ieder paard winterhard te krijgen is, of dat het altijd een vrije keuze is 24/7 buiten, of snachts binnen.. post ik m 1x hier..

hier wordt ik dus niet vrolijk van.. En dit was nadat hij alweer een ruime maand binnen verbleef snachts en al weer zo'n 30 kg was aangekomen (op t oog). met een vrij milde winter zoals we die vorig jaar hadden.. begin december 2016 zag hij er dus nog veel slechter uit.

Afbeelding

dit doet 24/7 met mijn dier..

dit is 3 maanden later, helaas tegen mijn zin in met maximaal 8 uur buiten per dag (ik wil zolang als het licht is liefst), maar dit is wat met name boxrust voor hem doet (wel onscherp, sorry)

Afbeelding

hopelijk nu dus dat de twijfel over 'alle paarden kunnen buiten, of 24/7 buiten is altijd een optie, nu van tafel is.. want dat vind ik persoonlijk altijd een pijnlijke opmerking als iemand daarmee komt. Alsof ik voor mijn gemak kies ipv voor het welzijn van mijn pony. heb er werkelijk alles aan gedaan om hem 24/7 buiten te 'gunnen' maar uiteindelijk bleek dat totaal niet in zijn belang te zijn. Als ik een paard had dat het aankon, stond ie lekker 24/7 op het land.. ik heb zo'n plek ook aangeboden gekregen, maar nee.. nooit meer met hem.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:20

zie je, dan is de keuze toch ook snel gemaakt naar mijn mening... ik zou ook niet koppig mijn dier blijven overvragen in winters weer omdat ik hem perse 24/7 buiten wil

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:30

Op basis van twee foto's zonder verdere uitleg van hoe ze op die andere stal verzorgd werden kan je toch niks zinnigs zeggen.
Als ze bij het 24/7 buiten staan amper te vreten kregen en niet voldoende schuilgelegenheid hadden ja dan komt elk paard er zo bij te staan. En als ze dan op stal wel weer te eten hebben dan worden ze dikker ja. Dat zegt toch niks over hoeveel ze buiten komen en of dat wel of niet goed is.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:26

Elena, trek je er niets van aan meid, sommige mensen hebben gewoon oogkleppen op. Ik denk dat je echt wel het beste doet voor je paard.

Hier exact hetzelfde verhaal. En ja Gypsy: droge paddock, maatje, schuilstal, onbeperkt kwalitatief hooi.

Je paard komt tenminste buiten op een stuk waar die de beentjes kan strekken en lekker rond kan scharrelen. Iets waar vele stalpaarden én 24/7 buitenpaarden (die dat in een paddock van rijbaanformaat staan met een slowfeedernet op 1 plekje, zo ken ik er genoeg...) in de winter enkel van kunnen dromen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:35

Gypsy schreef:
Op basis van twee foto's zonder verdere uitleg van hoe ze op die andere stal verzorgd werden kan je toch niks zinnigs zeggen.
Als ze bij het 24/7 buiten staan amper te vreten kregen en niet voldoende schuilgelegenheid hadden ja dan komt elk paard er zo bij te staan. En als ze dan op stal wel weer te eten hebben dan worden ze dikker ja. Dat zegt toch niks over hoeveel ze buiten komen en of dat wel of niet goed is.

Onzin... bij ons is vorig jaar een paard op stal gekomen die op een professionele paddockparadise had gestaan. Verschillende ondergronden, verschillende voerplekken, grote overdekte ruimtes met zand ondergrond om te slapen, etc... kregen ook genoeg voer, stonden ook droog als ze dat wilden, en toch was dat paard graatmager. En waarom? Omdat de paarden daar net zoals volgens jouw mening 24/7 buiten moesten. Paardje stond na een maand op stal al weer helemaal rustig en na een halfjaar was ze onherkenbaar. Mooi in de vacht, ontspannen, gezond, goed op gewicht... Niet elk paard kan omgaan met 24/7 buiten, dat is nu eenmaal zo met dieren die zodanig gefokt worden voor een ander doel dan ze oorspronkelijk bedoeld zijn. Niet alle paarden zijn nog zo oerdegelijk dat ze overal tegen kunnen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:46

Gypsy schreef:

Ik ben het wel met je eens, maar het is een beetje een ideale situatie vs. praktische situatie verhaal.
Ik denk dat elk paard prima 24/7 buiten kan, met schuilstal en minimaal één vriendje, maar praktisch gezien zijn er niet altijd mogelijkheden dat voor elkaar te krijgen. Als je niet je eigen plek hebt, moet je soms kiezen. En dan kies je soms voor een beter voerbeleid, of een kleinere groep of...

Even los nog van redenen "voor jezelf" (binnenbak, trailerstalling, prijs, springtuin etc).
Het grote nadeel van een groepsstalling is naar mijn idee de voerbehoefte regelen. Dat is gewoon lastig. Ik heb mijn oudje op een stal gehad waar gevoerd werd naar het dunste paard (dus elk paard was te dik als je niet uitkeek) en ik heb haar op een stal gehad waar werd gevoerd naar de dikste fjord die er stond (dus ik moest flink bijvoeren).

Ik woon nu tegenover een prachtige paddock paradise, waar mijn oudje het heerlijk had gevonden. Kleine wei met strookbegrazing, paar oudere paardjes, grote binnenstal :)
Ik heb nu alleen een jong sportpaard die ik echt liever op een grote wei met een paar jonge vriendjes heb. Alleen al even praktisch gezien dat alle hekken te laag zijn daar...

Het is dus zeker paard afhankelijk of ik kies voor 8 uur op een grote wei en s'nachts op stal of 24/7 op een kleiner stuk land/paddock.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:03

Gypsy schreef:

extra informatie:

hij kreeg:
10 kilo ruwvoer vanuit t pension.
2 x daags 1.5 kilo meusli
1x daags een fikse emmer slobber om hem op gewicht te houden (fail)
1x daags s avonds laat extra voerronde 15 kilo hooi voor beide pony's samen op de bovenste foto om 22.00h s avonds welke ik extra nog eens ging brengen. zelf aangekochte grote baal, zelfde leverancier.

binnen, exact hetzelfde.. enige dat veranderde was dat hij snachts naar binnen ging.. slobber zelfs eraf gehaald twee maaanden na de eerste foto.. en hooi natuurlijk geen 15 kilo meer voor de nacht maar een zo'n 8 kilo..

gaat om exact dezelfde stalling, dus zelfde voer en voerbeleid. nam aan dat je dat wel uit mijn verhaal kon afleiden?

wat gaf jouw de indruk dat hij anders zou eten dan binnen, of dat ik niet zorg zou dragen dat hij voldoende zou eten? Als ik het niet eens ben met het soort voer of hoeveelheid hooi, dan draag ik er net als ieder ander paardenmens toch zorg voor dat hij wel voldoende of goed voer krijgt, dan koop ik voer in en voer ik bij.. dus mijn pony zal echt nooit, waar hij ook staat tekort ruwvoer krijgen, of verkeerde brok. Het verschil.. zoals ik aangaf was puur en alleen boxrust s nachts.. waarom zou ik daarover liegen? of foto's plaatsen van twee verschillende stallen...

foto 2 is overigens geen weide, maar een stukje hooiland in de vrije natuur, waar we ze even lieten grazen tijdens een wandeling (voor het geval iemand denkt dat je zo iedere pony wel weer op gewicht krijgt.. dat is dus niet z'n weide, toen niet en nu niet), net zoals foto 1 tijdens een wandelingetje is gemaakt.

nu op een andere stal, krijgt hij zelfs minder hooi en gewone brok en ziet er nog beter uit, door groter land en zijn boxrust.

sanne:

Citaat:
Ik ben het wel met je eens, maar het is een beetje een ideale situatie vs. praktische situatie verhaal.
Ik denk dat elk paard prima 24/7 buiten kan, met schuilstal en minimaal één vriendje, maar praktisch gezien zijn er niet altijd mogelijkheden dat voor elkaar te krijgen. Als je niet je eigen plek hebt, moet je soms kiezen. En dan kies je soms voor een beter voerbeleid, of een kleinere groep of...

die van mij had dus exact wat je zelf aangeeft.. Ik duwde er meer ruwvoer in dan zelfs het grootste paard op stal en kwalitatief goed voer er extra bij.. dus pensionvoer + extra ruwvoer dat ik zelf aankocht en liet aanleveren + keuze voor hoogwaardiger voer dan standaard brok.. ook de 3 kilo muesli voor een paard dat slechts buitenritjes maakt een paar keer per week is gewoon veel meer dan nodig.

Bloed laten prikken alles erop en eraan, DA er meerdere malen bij laten komen omdat hij zo mager bleef.. wormen laten checken.. niets nada noppes en ook het voer was overmaats te noemen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:06

Jeetje wat een overtrokken reacties. Het lijkt me een top situatie voor de winter Elena.
Ik zou er in elk geval liever voor kiezen dan 24/7 buiten, zoals beschreven zoals je vaak ziet op een postzegel paddock met een afdakje en een hooinet.

24/7 buiten is voor sommige mensen heilig ook als het betekent dat de leefruimte nauwelijks groter is dan een flinke stal.

Ik ben voorstander van de middenweg. Als je je paarden meerdere hectaren droog land kunt bieden, met riante schuilstal en perfect in balans zijnde kudde, ja dan zet ik ze ook graag 24/7 buiten, maar hoeveel miljonairs hebben we hier dan op bokt?
Als je iets minder ter beschikking hebt is er imo niets mis mee om ze in de winter snachts op stal te zetten.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:32

Wat veel mensen vergeten is dat veel eigenaars s avonds nog naar stal gaan. Ik iig wel. Concreet houdt dat bij mij nu in de winter in dat paard rond 5u binnenkomt na 8.5 a 9u buiten. Dan 1 a 2 uurtjes op stal staat tot ik er ben. Vervolgens is hij weer een dikke anderhalf uur uit zijn stal.

Ik vind dat je iemand die haar paard 8u buiten heeft staan niet moet gaan aanvallen. Laten we eerst eens zorgen dat alle paarden minstens 4 a 6 u buiten komen en de eis niet zo strak op 24/7 leggen. Natuurlijk is veel beweging goed, maar een aantal uur stal is niet opeens de hel op aarde ofzo. Iets met gulden middenweg enzo

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:42

Zelfs van een PP snap ik best dat dat niet voor ieder paard werkt hoor. Je houd altijd onzekere types die laag in rang zijn, of die om andere redenen te veel energie verbruiken voor het voer wat er aangeboden word. Een maatje waarmee het niet klikt. Niet alle 24/7 buiten is gelijk, zit veel verschil tussen.

Het lijkt mij een uitdaging om het zo'n dier toch naar z'n zin te maken, maar heb er zelf nog nooit een gehad. Ja wel een stresskipje die ruimte nodig heeft/kleine kudde en dat heeft ze nu dus gaat goed.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:05

Elena, het ging niet om jouw situatie per se al wordt deze hier steeds uitgelicht.

Het gaat mij meer hier om:

Gypsy schreef:

Als mensen niet 24/7 wíllen stallen om wat voor reden dan ook, prima, wie ben ik om daar wat over te zeggen (ik vind er misschien wel wat van maar dat hoef ik niet altijd uit te spreken ;-)). Maar heel vaak beweren mensen dat het niet kan omdat ze dan te ver moeten rijden of wat voor IMO onzinreden dan ook. Ik ben voor 24/7 in de huidige situatie voor MIJN paard. Niet ieder paard zal hier misschien kunnen aarden. Maar ik ben iig tegen langer ophokken dan goede vrije buitengang.