Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesHJ

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 19:26

Abby wat een lastige situatie heb je. Hopelijk vind je een passende oplossing. Wel een moeilijke situatie met de asbest.

Voor de rest heb ik alles wel gelezen maar ik houd jullie niet meer helemaal bij. Sorry O:)

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 20:12

Palousa en lizy gefeliciteerd!!

Het huis brengt je echt geen geluk hè abbey :(:) vanaf een afstand is het makkelijk roepen dat je dingen los moet laten maar helaas kan ik er ook niets anders van maken. Maar kan me wel voorstellen dat het voor jou niet leuk is om je droom letterlijk en figuurlijk te zien verstoffen.
Geen idee of de plannen om van het najaar met een groep naar jou te komen nog levend zijn ?? Zo ja zou ik er bijvoorbeeld geen probleem mee hebben om een snoeischaar mee te nemen. met 2 of 3 man krijg je een tuin in een weekend wel onder controle en dan heb jij daar tot die tijd geen omkijken meer naar.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 21:23

Wat leuk pb een 2e kindje onderweg! :D

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 21:59

AB ik vond het ook zonde dat jullie die schuur hebben gesloopt.
Dat zou voor mij juist dé reden zijn geweest om zo'n huis te kopen.
Zonder de sloop, hadden jullie waarschijnlijk nooit die asbest ontdekt.
Proberen te blijven denken dat alles gebeurt met een (goede) reden.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:30

Gefeliciteerd palousa_boy!

Wat gebruiken jullie tegen ridderzuring? Ik word er helemaal gek van.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 11:36

Abby jeetje wat een pokkesituatie. Maar jullie zijn asbest in de schuur tegen gekomen? Naast de platen die op het dak lagen? Balen dat het zo'n lange zaak kan gaan worden, hopelijk staan jullie in je recht! Lijkt me erg pittig zo voor je met al die druk op je!

Hier ook asbest, maar daar wisten wij van en daar was de prijs naar. Gelukkig alleen de leitjes op onze boerderij en werkplaats, golfplaten op de grote schuur en op ons karhuis. Wel veel m2, maar dat wisten we. Verder weinig sloopwerk en vooral het huis gaat er op vooruit. De leitjes nu zien er niet uit en groeit vol met lelijk mos. Daar komen mooie pannen op.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 11:52

Ik snap dat het voor sommige mensen een logische conclusie is maar wordt er een beetje moe van dat mensen roepen dat ik de schuur maar had moeten laten staan. De schuur was en is voor mij totaal onbruikbaar. Ik zou het zo weer doen als ik het huis nu zou kopen. Het ding lag midden op het perceel op een zwaar ongelukkige plek en is veel en veel te groot voor waar ik hem ooit voor zou willen gebruiken. Ik heb meer dan genoeg aan de overige historische stallen die nog aan het huis vast zitten.
Afbeelding

Even een up to speed voor de nieuwkomers. Vorig jaar maart heb ik mijn droomboerderij gekocht. Tijdens het slopen van de varkensstal zijn wij asbest tegen gekomen in de kelder die niet gemeld was en een dusdanige grote kostenpost met zich meenam dat sinds vorig jaar april al alles stil ligt. Onderstaande foto is van afgelopen zomer, toen zag het er nog netjes uit. In middels is het overgroeid met onkruid.

Afbeelding

De asbest in het dak was verteld door zowel eigenaar als makelaar, de asbest in de ontluchtingskanalen uit de mestkelder is niet gemeld maar wel ontdekt door ons zelf (ik ben zelf bouwkundige).
Asbest verwerkt in de kelder zelf is nooit gemeld door de vorige eigenaar. Tijdens het opschonen van de stallen zijn de kelders dichtgestort met asbest als bekisting en losse brokken asbest zijn in de kelder gegooid. Het verwijderen hiervan kost 60.000,- hier heb ik een offerte van liggen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 11:59

Jeetje dan voel je je echt belazerd! En wat een kostenpost hé. Ik weet niet hoe lang de vorige eigenaar daar gewoond heeft, maar als dat echt jaren is dan moet hij er echt wel van geweten hebben lijkt me.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:29

Bedankt allemaal weer :)

Dierenarts gisteren idd geweest, die denkt dat het toch uit de hoef komt maar onderzoek is bijna onmogelijk bij dat beest omdat hij niets gewend of eigenlijk gewoon verwend is. Voeten kijken kan 2 tellen maar daarna heb je een been in je nek liggen (hij wil hem dan terug trekken maar omdat hij zo stijf is gaat dat been dus naar buiten ipv omhoog), en zo zijn er wel meer zaken die het erg lastig maken.

Dus hij krijgt gewoon antibiotica en pijnstillers voor een week en dan kijken we weer verder of het beter is of niet.
Zadelmak maken of überhaupt rijden zal het niet meer worden gok ik.

Delphi, dat zullen ze vast wel geweten hebben maar als ze het niet vertellen weet de koper nog niets. En ja, dan is het idd een "verborgen gebrek" maar voor zover ik begrepen heb gaan de oude bewoners niets betalen (omdat ze niet kunnen betalen).

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:48

De vorige bewoners hebben de stal zelf gebouwd en verbouwd. Dus ja, ze hebben dit geweten.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:49

Jeetje Abby wat een ellende!
Ik lees nog wel mee, maar heb het erg druk op het moment met een studie naast het werk, voorbereidingen voor de bruiloft en af en toe nog dingen regelen voor het nieuwe huis. We krijgen als het goed is 14 juli de sleutel.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:54

AbbyBlues schreef:
De vorige bewoners hebben de stal zelf gebouwd en verbouwd. Dus ja, ze hebben dit geweten.

En ze zullen wel gedacht hebben, wat je vanaf de buitenkant niet ziet, weet niemand wat er onder/aan de binnenkant zit. >;)
Ze hadden natuurlijk niet verwacht dat jullie de schuur zouden gaan slopen.
Wordt er werk van gemaakt dmv een advocaat??
Neem toch aan dat wat hun verzwegen hebben, zij hiervoor moeten opdraaien.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 13:06

de man is overleden en vrouw zegt er niks vanaf te weten, daarom ook ingewikkeld meen ik
Abby, ik reageerde op het stuk loods omdat je wilde verkopen en ik deze boerderij tegelijk met jullie wilde kopen toenderttijd, ik begrijp dat dit voor jullie geen meerwaarde had om loods te laten maar voor ons wel DE reden om te kopen.
Ik blijf het een klote situatie voor jouw vinden

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 13:25

Wat een ellende voor je Abby.
Hier is het asbest van de schuur gehaald, maar dat dak was ook niks meer waard.

Ik vind het maar wat spannend, binnenkort word het weiland aangepakt. Dan kan ik volgend jaar zomer thuis trainen op de wei. Hopelijk heb ik de juiste keuze gemaakt met graszaad.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 13:27

Wij hebben ook dit jaar alle asbest daken vervangen, weg met die troep

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 14:33

Lynn_Nikita schreef:
de man is overleden en vrouw zegt er niks vanaf te weten, daarom ook ingewikkeld meen ik
Abby, ik reageerde op het stuk loods omdat je wilde verkopen en ik deze boerderij tegelijk met jullie wilde kopen toenderttijd, ik begrijp dat dit voor jullie geen meerwaarde had om loods te laten maar voor ons wel DE reden om te kopen.
Ik blijf het een klote situatie voor jouw vinden

Klopt. Rechtsbijstand is er mee bezig maar die zeggen geen zaak te zien (bullshit, zie uitzending van kassa of radar of wat was het) dus inmiddels bezig met en second opinion.

I know meis. Was ook niet speciaal aan jou gericht maar gewoon in het algemeen. Ik blijf het van iedereen horen en het begint me gewoon echt pijn te doen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:35

abby sterkte :(:)

"as" is verbrande turf
als jullie dit hadden geweten hadden jullie waarschijnlijk niet eens gekocht

Ik moet zeggen dat hier ook meer troep in de grond zit , in het bos , als ik verwacht had, echt op 2 m diepte nog een oude wasmachine,oud ijzer, plastic en andere rommel tegen gekomen,niet normaal :r

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:57

Bij ons zit ook wel 'rommel' in de grond, vooral vlak onder het oppervlak.
Voornamelijk resten beton, stoeptegels, keien, kapotte dakpannen en metselstenen.
Op onze paardenschuur zit ook asbest, deze is gelukkig niet heel groot en in DL is het niet verplicht om voor 2027 asbest af te voeren.
Wij willen nog wel kijken of we het tzt er af kunnen halen en wat hiervan dan de kosten zijn.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:01

Het is idd verplicht om asbest dakplaten te verwijderen voor 2027. De crux is alleen of ze het kunnen handhaven. Dat is niet te doen. In het professionele wereldje (zowel gemeentes als asbestsaneerders) zijn er grote vraagtekens over deze wetgeving.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:05

Dat klopt. Voor een particulier met een klein beetje is het ook allemaal wel te doen.
Maar als ik op mijn oude pensionstal kijk, daar hebben ze een schuur van ik gok 70x 40 meter volledig met asbest bedekt.
Die man is niet blij met de regels, maar of het er allemaal doorkomt voor 2027 moeten we dan nog maar afwachten.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:13

Ik meen zelfs vanaf 2024. Wij doen het nu omdat we gebruik kunnen maken van een mooie subsidieregeling. Op de oude schuur liggen ze nog keurig, maar het dak van ons huis is echt een doorn in ons oog. Daarbij is het niet geïsoleerd en dat gaan we nu dus ook gelijk doen.
Claudia, wij hebben zelfs meer aan het dubbele m2 om te laten saneren :o

Hier kwamen ze langs om een asbest inventarisatieplan op te maken. Zelfs in huis werd alles bekeken. Mocht er in huis asbest verwerkt zitten, dan hoeft dit niet verwijdert te worden tenzij we gaan verbouwen/breken. Gelukkig is de asbest beperkt tot enkel op de daken.

Ik denk dat het inderdaad ook enorm moeilijk gaat worden om dat allemaal te realiseren. Het kost echt smakken met geld en dat geld moet er wel zijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:23

Die wetgeving is idd niet te handhaven, zeker niet omdat je het verschil niet kunt zien tussen asbesthoudende en asbestvrije dakplaten :n Ik snap ook best dat je zo'n schuur afbreekt trouwens.
Onze buren hebben ook van die enorme schuren, die hebben de ene schuur aan één kant open gemaakt, zodat het een kapschuur geworden is. Alleen is daar dan laatst de wind onder geslagen :') Dus nu moeten ze alsnog de dakplaten gaan sarneren met spoed.
Zij hebben trouwens ook de kelders vol asbest liggen, ook niks verteld door de verkopers... fijn zijn dat soort dingen.
Sterkte met alles Abby, ik vind je een enorme bikkel :j Fok je trouwens ook met de schapen?

Hier zijn we druk met omheining plaatsen en aanpassen. Vinden we beide leuk werk om te doen, alleen wel een minder fijne verrassing tegen gekomen zaterdag. Ze hebben enorme betonblokken gestort om de palen waar de hekken aan hangen. Die palen krijg je dus met de trekker echt niet uit de grond :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:28

Gefeliciteerd palousa boy en Lizzy!!

Zo te horen breid het gezin sneller uit dan het paardenbestand... O:) *\o/* <<)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:35

MiniMeLona schreef:
Gefeliciteerd palousa boy en Lizzy!!

Zo te horen breid het gezin sneller uit dan het paardenbestand... O:) *\o/* <<)

Nee het aantal gezinsleden word rechtgetrokken met het aantal paarden wat we al hebben :')

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 17:08

Hier net de offerte gehad van de asbest op het schuurtje, zon 20x4 gaat al gauw 2000 euro kosten ex btw (maar dat heft denk ik weer op met de subsidie). Rommel is het ook -O-

Hier zijn we ook kalmaan aan het klussen verder, vind het echt genieten dit weer {:}