Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:05

Mijn pony heeft dat af en toe ook Jadebaby. Ik gebruik gewoon lauwwarm water en "rommel" wat zoals DD zegt :D , bij hem is het vaak zo dat als zijn achterpootjes klef worden hij een boon heeft. Mijn pony schacht niet uit, maar vindt het ook niet erg als ik tot mijn elleboog zijn koker in ga. Vaak even goed voelen met je pink in de holte net boven de plasbuis, daar zit vaak een "de boon". Dat is bij mijn pony de veroorzaker van de vieze achterpootjes. Heb het vermoeden dat de boon de plasbuis wat dichtdrukt en dat hij daardoor "sproeit" tijdens het plassen :D . De velletjes laat ik meestal gewoon zitten. Amos glijmiddel wil nog weleens helpen om die los te krijgen. Gewoon de koker insmeren met glijmiddel en door het in en uitschachten verdeelt het vanzelf en worden de velletjes zacht. En dan gaan ze er vanzelf af *\o/* .

Wauw Caily, dat is nog eens een galopje _/-\o_ , ik heb het ook weleens gehad met mijn merrie en eigenlijk is best spannend als je de controle kwijt bent..... Ik ben dan een beetje bang dat ze vallen o.i.d.

Nee joh, ik bind mijn man niet op de ladder _O- , hij stond er gewoon op en hield zich vast aan de longeerlijn.

Ine en Lollywood, welkom! Mooie plekjes hoor!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:29

DubbelDun schreef:
@sure-lee: ik gebruik dan Pronutrin.

Waarom dan geen Abler?
Goedkoper is het alleszins.. heb met geen van beide ervaring.. dus het is enkel een vraag :+

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:33

Ik ben ook erg blij dat ze het alle 3 toelaten en er zelfs voor gaan staan :+ knoop ze ook niet vast,ze gaan toch nergens heen.
Boontjes vind ik wel tricky,moet net uitgeschacht zijn...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:37

@kirr: Ik zie bij Abler geen specifiek product om gevoelige maag/darmwand en beginnende maagzweren te genezen.
Overigens kende ik dit merk helemaal niet.

@[***]; ook mét controle kan je paard vallen ;)
Ik had met rengalop eerder het probleem van schrikken en uitwijken (en ik rechtdoor gaan :D )

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:45

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:54

Ah Omeprazol... dat slik ik ook wel eens bij bepaalde medicijnen :D Uitkijken met magnesiumtekort als je het veel gebruikt.
Dit is een maagzuurremmer, terwijl het goedje in Pronutrin een beschermend laagje over de maagwand legt.
Maagzuur heb je nodig om het eten voor te verteren, een remmer is dus niet altijd handig. Want waar je de maag ontziet kun je in de darmen een probleem krijgen.
Als de meeste paarden minder 'zoet' zouden eten zou het maagzuurprobleem ook al voor een groot deel opgelost worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:55

DubbelDun schreef:
@kirr: Ik zie bij Abler geen specifiek product om gevoelige maag/darmwand en beginnende maagzweren te genezen.

Ik had met rengalop eerder het probleem van schrikken en uitwijken (en ik rechtdoor gaan :D )

Hihihi, daar heb je helemaal gelijk in!
Ik was eens met een vriendin een paar dagen naar het Drents Friese Wold met onze paarden. Toen we in het bos een heeeeele grote plas tegenkwamen en mijn paard er niet doorheen wilde en ik omgedraaid tegen mijn vriendin wilde vertellen dat we er wel vlak langs konden rijden, bedacht merrie ineens dat ze springpaard is en nam een enorme sprong over de plas..... En ja, toen lag ik met een doffe plof op mijn rug :') :j

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:57

Mijn ruin vindt het geen probleem als ik zijn koker schoonmaak. Als hij uitgeschacht staat, dan haal ik geregeld de velletjes eraf. En om de zoveel tijd ga ik met mijn hand erin om zo veel mogelijk klontertjes te verwijderen. Hij staat dan vaak gewoon los in de paddock, en blijft gewoon staan.
De ruin van mijn vriend liet heel slecht toe dat mijn vriend aan zijn koker kwam. Hij stampt niet, maar blijft echt niet staan. Blijkbaar houdt hij meer van de female touch :+ , want als ik zijn koker schoonmaak, laat hij dat zonder problemen toe :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:02

@[***]: lol :D
Die van mij heeft ook een hekel aan plassen en ik moet dan ook met alle mogelijkheden rekening houden :)

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:08

@[***] :D
Die van mij heeft ook een hekel aan plassen. Die heeft eens de paaltjes naast een ruiterpad omver gelopen omdat hij echt niet door de plas wou.
Hij is echt geen springpaard, dus maakt vaak de onhandigste noodsprongen om een plas te ontwijken. Een keer was de plas net te groot, en sprong hij er middenin, zowel paard als ik kletsnat. Dat vond hij zo vreselijk, dat hij de rest van de dag heel braaf en rustig door alle plassen heen gestapt is :') (helaas is hij die wijze les intussen wel terug vergeten)

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:21

Glijmiddel gehaald voor mensen :j vond het ook nodig om te vertellen dat het voor mijn pony was, dacht later OMG....wat moeten ze nu wel denken???
Had ook een ph neutrale shampoo gekocht zonder parfum, lekker lauw emmertje water, doe ik een flinke kneep in mijn emmer met bietenpulp die stond te weken...kon er gelukkig uitvissen.
Eerst met lauw water gesponst, met glijmiddel in zijn koker, hoop dat de viezigheid zacht wordt dat ik het morgen zachtjes weg kan halen. Nog een vraag, hij schacht niet uit maar ik voelde in zijn pisbuis iets hards zitten. Ik heb nog never een pielemuis schoon gemaakt dus heb geen idee of dat er in hoort te zitten.
Ik stink nu wel als een malle, nog erger dan dat je een piespaard hebt gepoetst.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:23

Jadybabe schreef:
Glijmiddel gehaald voor mensen :j vond het ook nodig om te vertellen dat het voor mijn pony was, dacht later OMG....wat moeten ze nu wel denken???

Ik zie dit ook al helemaal voor me. _O-

Caily schreef:
Barefoot is fijn AbbyBlues! Ik ben ook groooooot fan! Wat voor type setje ga je kijken?

Uhh.... :oo Een zwarte?
Laatst bijgewerkt door AbbyBlues op 01-12-15 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:25

Dat harde is waarschijnlijk de boon :)
Zoek op internet eens op mr hand , daarin wordt op humoristische manier uitgelegd hoe te werk te gaan :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:27

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:28

Jadybabe := _O- _O- You make my day.
Ik lees wel bij maar even te druk om te reageren.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:40

Jadybabe...even de voorhuid optillen(Boven de plasbuis),daaronder zit een "boon" die moet je er even uitwippen ( :+ ).Dan is het weer een stuk fijner plassen voor hem.

Hihi...met Fax wel eens gehad..met een groep IJslanders in een fijne galop in het bos,niet te breed pad maar ging prima.Voorbij een flauwe bocht doemt er een grote plas op die breder is dan het pad :x .Ik wist toen al dat Fax niet zo'n fan was van plassen...dus wat zou hij gaan doen...

Nou...vol in de ankers dus...een noodsprong over de plas en daarna weer vol gas verder :+ Ik zat eerst voor het zadel,toen erachter maar ik heb mijn evenwicht weten te bewaren en mezelf weer goed in het zadel weten te wurmen.Gelukkig zijn de IJslandse zadels vrij plat :=

Fax kan mega springen als hij wil,had alleen fijner geweest als hij iets soepeler de sprong had genomen.Ik denk als iemand het had gezien dat ze wel vreemd hadden staan kijken :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:18

Leuke momenten zijn dat hè :D

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:28

_O- _O-
Ik heb er ook zo 1 die vindt dat plassen niet om door te lopen zijn en er dan zo fanatiek over kan springen... Heeft ze ooit ook eens geprobeerd met de koets er achter, maar toen heb ik toch duidelijk gemaakt dat we dat niet meer gingen doen. Nu doet ze het alleen nog maar onder het zadel :') .

Ik heb geen ervaringen met bonen, heb 4 merries rondlopen :+ .

Qua eitelling ook nog niet echt mee, ik ben nog old fashion aan het ontwormen. Wil toch eens over... Ik bestel nu in het buitenland voor een jaar en ontworm adhv een schema met verschillende werkzame stoffen op verschillende momenten in het jaar. Moet eerlijk zeggen dat ik nog geen tijd gevonden heb om me er goed genoeg in te verdiepen, maar dat komt zeker ooit nog wel!

amiette... Ja Z-VL is niet populair bij de Nederlanders he, dat speelt in ons voordeel als Belg :D

Super tof LOLLYwood, zo'n plekje aan huis binnenkort! Ik zou op de korte zijde aan de stallen een strook maken met van daaruit toegang tot zeker 2 weilanden, zodat je telkens 1 landje kan laten rusten.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:32

Hahaha DD...bedankt voor de link. Erg grappig uitgelegd.
Moest net naar de apotheek, ik durfde niet bij mensen in de buurt te staan. Wat een vreselijke lucht hing er om mij heen.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:48

AbbyBlues schreef:
Caily schreef:
Barefoot is fijn AbbyBlues! Ik ben ook groooooot fan! Wat voor type setje ga je kijken?

Uhh.... :oo Een zwarte?

Nondeju. Appt die muts dat ze het zadel verkocht heeft... {:)-:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:09

DubbelDun schreef:

Jawel je hebt de abprazole van abler= omeprazole in korrels in zakjes, met een speciale coating erop.
Is altijd goedkoper dan gastroguard.

Pfff, laat maar ben weer eens spuit 11 zie ik...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:35

Leuke verhalen over plassen :D

Blue is niet handig genoeg dus die loopt er of omheen of er doorheen omdat springen te vermoeiend is :)
Nina, pony van mijn dochter, kan enorm springen dus die ging nog wel eens op de handrem en nam dan een enorme sprong en als je benen iets naar achteren schieten bokt ze als een bronco %)

Gelukkig is ze inmiddels minder waterschuw en springt ze nu normaal over plassen.

Jb haha, jij met je glijmiddel :))

Blue wilde me echt vermoorden en tilde zijn achterbeen als waarschuwing op en kon enorm maaien met dat been.
Dan ging ik poetsen met mijn hand aan de andere kant, dus links staan en aan de rechterkant peuteren, dat verwarde :P
Inmiddels laat hij het toe.
Mijn welsh cob ruin plaste altijd zonder uit te schachten, dat was regelmatig een smeerboel en bonen.
Was eerst ook moeilijk maar op den duur begreep hij het volgens mij.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:46

De 1e keer dat ik bij Fax boontje weghaalde schrok hij...hij wandelde heel nonchalant uitgeschacht...tsja denk nu of nooit.Hij trok snel in maar had wel deel eruit kunnen halen.
Nadat hij even had nagedacht kwam hij later naast mij staan zodat ik de rest er ook netje uit kon halen.Zal wel opgelucht hebben,kan mij niet voorstellen dat het fijn voelt met zo'n boontje en zelf kunnen ze het er niet uithalen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:49

Als ik dat allemaal lees, heb ik nog een propere ruin. Die laat pulken wel toe maar zal nooit uitschachten en met water hoef ik er ook nooit aan te zitten maar buiten wat overtollig smeersel nog nooit boonen tegengekomen.

Andor vond de plassen vandaag opeens ook eng.. Ze waren wat te groot denk ik. Na 4 weken niet in het bos te gaan en dan weer alleen was hij zo superbraaf. Topknol!

Vandaag trof ik de Arabier kreupel en met zen dik been aan. Die had op de 1 of andere manier een snee opgelopen tussen de kogel en de hoef vanvoren. Natuurlijk net op de dag dat de eigenaresse terug haar eerste werkdag had en mijn man de ochtendvoerbeurt had. Net de dierenarts geweest want die kon niet eerder. Moet zoveel mogelijk in de box blijven om de wond proper te houden en een verband rond zijn pootje. Daar was hij het niet mee eens. Die haat dingen rond zijn benen dus die stond erg onrustig te doen en ik vrees dat het verband morgenvroeg niet meer leeft.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:53

Bonen zie je ook niet zomaar zitten,je moet echt huidflapje optillen.Bij het ene paard is het minder dan de andere...

Gets wat naar,hopelijk is de wond snel genezen,ga je met honingzalf werken?