Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 16:04

Rocamor schreef:
Hebben de mensen hier met de verzopen katjes / paarden / weilanden / paddocks wel een knappe bak (in de buurt) om nog wat in te doen?

En diegenen die dat niet hebben, missen jullie dat niet?

Mijn bak is nu prima te doen maar gebruik het eigenlijk nooit :o
Ga meestal buitenrijden of lekker wandelen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Brendatil77

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 16:09

Ik mis het nu wel moet ik zeggen een bak. Al is het alleen maar om in los te gooien ipv de natte wei. Maar het is niet zo dat we nu veel zin hebben om aan de slag te gaan hoor met dit weer verder, dus verder mis ik het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 16:18

Mijn bak is ook zwembad helaas..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 16:21

Rocamor ik ben bakloos maar twee die ook niet veel tot niets mogen. Een stukje van weiland voldoet als longeerstuk. Maar dat is voor die oude niet te doen met die gladheid dus die heeft rust nu. Dus heining is nu weggehaald en het is een stuk nu zodat het minder kapotgelopen wordt. Na bemesting gaat ie weer terug.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 16:39

Ik heb een binnenbak op 15 min stappen. Echt heel blij mee!

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:00

Ik mis zeker wel een fatsoenlijke bak. Hij is al wel opgeknapt en laat nu iets beter water door, maar op dagen met veel regen is hij gewoon spekglad, en zoals nu heuvelig bevroren. Wat dat betreft blijft het naar mijn idee toch kiezen tussen luxe voor de paarden of lekker kunnen rijden..

Die 24/7 buiten stal met binnenbak heb ik hier in de buurt nog niet gevonden..

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:48

Zou ook wel een betere bak willen hebben, maar goed, dat zit er niet in. Maar als het een dagje droog is, kan ik altijd wel ieys doen met de paarden. Anders ga ik inderdaad lekker met ze naar buiten. Rijdend of aan de hand of aan de dubbele lange lijnen. Altijd wel ieys te verzinnen.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:05

Hier mis ik het ook wel een beetje.
Maar paarden hebben het goed zo.(sta alleen niet 24/7 buiten).
Wel de blubber hier te vinden.

Straks als het wat droger is dan een stuk van 40 bij 18 waarschijnlijk met roosters leggen.of minimaal een stuk van 18 bij 20.
En dan voor volgende winter een afdakje creëren.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:52

Mijn 2 pony's zijn inmiddels van mijn blubber huur weiland verhuisd naar mijn buren in pension, waar ik m'n andere 4 ook al had staan. Bevalt me super goed! Ik hou nu meer tijd over om te rijden etc. Mijn buurmeisje huurt ook 1 pony van mij, dus scheelt mooi in tijd en kosten!
Kwa blubber valt het hier erg mee, ze hebben een verharde uitloop voor de schuilstal, en een mat onder de voerplek liggen. Helaas is wel de mesthoop naast de voerplek dus dat zorgt voor wat modder/pies zooi. Maar ik ben helemaal happy :D erg blij dat de buren dit plekje wilden opofferen voor mijn pony's, ze stonden eigenlijk vol en hier stonden hun ezels, maar het is nu door 2 gedeeld.

Afbeelding

Afbeelding

En het uitzicht vanaf de woonkamer :D

Afbeelding

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 17:59

heerlijk (droog!) uitzicht! :D

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 18:07

Inderdaad Joyce.

Toen ik mijn paarden nog op de vorige stal had staan, was de bak drama. Nu vast ook nog, maar ben er weg. Paarden konden kiezen waar ze stonden, maar door de kniediepe kl*teklei, verpieterden ze onder schuilstal en later in een wat minder natte paddock, kwamen ze ook niet van de verharde plek af.

Ik kon niets met ze doen, behalve elke avond een rondje door het dorp of over de dijk lopen. Beesten waren blij om even uit de prut te zijn.

Inmiddels zijn ze op een andere stal en staan ze nu mijns inziens teveel binnen. Binnenkort komen ze langer buiten en vanaf april - oktober weer 24/7. Maar ik kan nu wel weer wat ondernemen met de paarden en ze knappen beiden zo ontzettend op. Bespiering komt weer terug en de paarden in de ochtend altijd blijer als ik de avond ervoor iets (rondslingeren, RR, dubbele lijnen of een rondje erop) hebben gedaan (Aldus de stalhoudster). En beiden lopen niet meer kreupel, omdat ze regelmatig weer wat kunnen doen en als ze wel buiten staan af en toe een flinke sprint kunnen trekken (of stiekem zelfs over het hek springen). De "hangehoofdjes" zijn gelukkig verleden tijd, ze staan er weer fier en trots bij. En niet meer verkrampt.

Dan knaagt het wel. Beesten zijn blijer, zitten beter in vel en spieren, maar ik heb wel de concessie moeten doen om ze niet meer 24/7 vrij te hebben. Nu maar hopen dat het snel goed voorjaar wordt, dan is mijn concessie voorlopig weer van de baan :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 18:30

Het is soms gewoon schipperen en een tussenweg zoeken.
Hier worden paarden ook niet blij van alleen maar in de regen buiten staan. Als ik ze in de wei heb lopen in het najaar willen ze er ook echt uit na een paar uur. Dan staan ze liever in de stal en onder het afdak met wat hooi om te knabbelen... Met droge voeten uiteraard.

Mijn nieuwe paard stond ook niet heel veel uur buiten de laatste tijd heb ik begrepen. Die ging bij mij gelijk graven en wroeten in het zand. Ondanks ruwvoer wat er lag. En toen het zo regende zondag deed ik haar er helemaal geen plezier mee. Die heb ik een paar dagen in etappes buiten gezet. In de ochtend 2 tot 3 uurtjes, in de middag 2 tot 3 uur en 's avonds nog 45 minuten bij de laatste ronde. In uren vond ik dat ook te weinig, maar met de afwisseling en het binnen voeren had ze wel steeds wat te doen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 10:41

_PatriciaH schreef:
Rocamor schreef:
Hebben de mensen hier met de verzopen katjes / paarden / weilanden / paddocks wel een knappe bak (in de buurt) om nog wat in te doen?

Mijn bak is nu prima te doen maar gebruik het eigenlijk nooit :o
Ga meestal buitenrijden of lekker wandelen!

[ [url=m/Pq9c4X.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/0sQKLj.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/oaSGoC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is een heeeeeele knappe bak.
Bij ons is de bak redelijk er staan wel eens plassen in maar daar kan je omheen.Alleen als het gevroren heeft zijn we aangewezen tot buitenrijden. Wel hebben we 5 km verder een knappe binnenbak liggen maar in de winter moet paard dan altijd weer op de trailer.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 15:47

Hier staan de paardjes nu al weken in het paddock goed te doen qua grote, maar de wei is echt te nat voor ze. mijn shet heeft last van zijn been en als het nat is wordt dat veel erger. Dus dan maar in de paddock laten.

Brendatil77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 11:09

joyce B schreef:
Het is soms gewoon schipperen en een tussenweg zoeken.
Hier worden paarden ook niet blij van alleen maar in de regen buiten staan. Als ik ze in de wei heb lopen in het najaar willen ze er ook echt uit na een paar uur. Dan staan ze liever in de stal en onder het afdak met wat hooi om te knabbelen... Met droge voeten uiteraard.

Mijn nieuwe paard stond ook niet heel veel uur buiten de laatste tijd heb ik begrepen. Die ging bij mij gelijk graven en wroeten in het zand. Ondanks ruwvoer wat er lag. En toen het zo regende zondag deed ik haar er helemaal geen plezier mee. Die heb ik een paar dagen in etappes buiten gezet. In de ochtend 2 tot 3 uurtjes, in de middag 2 tot 3 uur en 's avonds nog 45 minuten bij de laatste ronde. In uren vond ik dat ook te weinig, maar met de afwisseling en het binnen voeren had ze wel steeds wat te doen.

Ja maar er is wel een verschil tussen een dichte stal, helemaal geen stal, en de keuze tussen in de regen staan of onder een afdak vind ik. Ik zou ook in de winter nooit mn paard zonder overkapping hele dagen buiten zetten.

Ik heb nu onze ponys in een afgezet stuk met 2 schuilstallen staan. Helaas weinig bewegingsvrijheid omdat alles 1 grote blubberellende is en ik ook nog een beeeeetje de hoeven wil beschermen en het gras. HEt is echt ellendig nu....

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 03:15

Rocamor schreef:

Een bak mis ik nu niet en mistte ik eerder eigenlijk ook nooit. Bak is om te trainen hier: in drogere periode is daarvoor de graspiste. Doel is buitenritten maken, tochten.

De paarden hebben nu afwisseling van winterrust en lichte training aan de hand of los op de paddock.
In de weide kunnen ze bij tijd en wijle rek- en strekoefeningen doen.
Gisteren gingen ze de grote wei op en helemaal los. Rennen, springen, bokken, capriolen... the works!
Heerlijk om hen zo in vrijheid te zien! Menig stalpaard zou daarvan toch dromen, niet? Zijn we het ws over eens :-)

De katjes verkiezen de hooizolder; één van de paarden- of koeienstallen van buren of... gewoon thuis bij moeders en de haard :)

Wat doen de meesten van jullie pp-houders in najaar en winterperiode?

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 03:19

Manon 2, een sereen plaatje hoor.
Zo mooi droog, dat ziet er toch goed uit voor jouw paard, niet?! :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 08:05

acanthus schreef:
Wat doen de meesten van jullie pp-houders in najaar en winterperiode?

Hier zijn delen van de baan afgezet ivm water overlast,verder staan ze veel in de afgesloten paddock.
6x12 is zand en 8x12 betegelt.Ze kunnen kiezen of ze onder het afdak of de schuilstal willen en als het droog is mogen ze de open delen van de baan op.

Grote verschil is dat ze in de winter een uur of 4 op het gras kunnen (mits het niet te hard geregend heeft of de fructaan index te hoog is).

Als het straks weer droog weer is en de baan gefreest en gesleept dan gaat deze weer permanent open en zoeken ze het uit.

Rijden doe ik heel zelden.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:43

Ik heb er even over gedaan... maar ben alle pagina's door.
Ik lees hier mee om wat ideeën op te doen.
Ik heb mijn paarden aan huis staan.
Ik heb een Shetlander van mezelf en een draver in pension staan.
Ze staan nu nog in de oude koeienstal. Maar dat gaat waarschijnlijk plat.
Ik zal op een andere plek op de boerderij een aparte stal weer laten bouwen.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 14:40

Als er iemand interesse heeft in gruproosters?
Ik heb er 12 van 150 x 80 cm. Ga verhuizen van stal en daar is het niet nodig. Mogen voor tientje per stuk weg.

Op te halen in udenhout.
Wel pas na 1 maart (en moet ze nog uit de modder trekken!)

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 15:19

Ik heb eventueel wel interesse Nessa!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 15:31

Ideeën jacht. Perceel is 35 breed vooraan. Achteraan 45 breed. En ong 340 m lang.
Vooraan is een klein huisje. Op de stenen paddock van ong 6 bij 8. Een looppas richting de wei. Een rijbak/paddock.
Genoeg ruimte. Nu nog uitwerken.
Ik heb nu pad heel saai rondom de weide. In midden loopt nu nog een draad. Deze zou ik graag verwijderen (indien dit ook mag)
Afbeelding

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 15:38

En de roosters zijn gereserveerd!

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 14:28

Hallo,
Ik heb dit hele topic "doorgeworsteld" ( haha, kostte niet veel moeite, hoor. Leuk om te lezen :) ) en heb een hele hoop goede ideeën opgedaan.
Nu heb ik een vraag over de stalroosters: gaan deze niet vreselijk roesten wanneer ze in de modder liggen?
Het is hier intussen een enorme blubzooi en ik wil ze gaan gebruiken om bepaalde stukken (voerplek) mee te verharden.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 17:00

Ik reageer even: nee hoor ze gaan absoluut niet roesten. Natuurlijk zien ze er niet uit als je ze na een paar jaar lostrekt uit de blubber maar die gegalvaniseerde die ik heb zien er nog goed uit, beetje vies :D