Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 02:04

Ik heb het ook een heel jaar bijgehouden. Morgen maar eens de moed verzamelen om alles uit te gaan rekenen.

Ik weet in ieder geval waar ik voor aan het werk ben :+

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 11:27

Fjorj schreef:
Je haalt op eind 3.000,- van af omdat je een paard verkocht hebt := En als ik goed lees, lees heb je maar 1 paard waar op je kunt rijden en je neemt de hypotheek van grond niet mee in de berekening

Als ik dat ook zo doe dan kom ik op 2.000,- uit voor 2 rij paarden, maar dan moet ik er wel eentje aan einde van jaar verkopen :=

normaal verkoop ik ieder jaar een veulen, maar dit jaar de drachtige merrie.. Ik neem alle kosten voor het drachtig krijgen ook mee, dus niet meer dan logisch dat de opbrengst er weer afgetrokken wordt.

Ik weet niet waar je vandaan haalt dat ik maar 1 rijpaard heb, ik heb nu 2 rijpaarden (1 rijd ik zelf, de 18 jarige, de ander, 3 jarige, wordt door een vriendin gereden), 1 pony waar mijn zoontje op rijd en ik rijd met de sulky met een pony...

Ik huur het land waar ze op staan ieder jaar en dat bedrag staat erbij, de jaarlijkse afschrijving van de stal staat erbij. De hypotheek van het huis niet, want zelfs a hadden we geen paarden, dan woonden we hier nog met dezelfde hypotheek.

Maar zelfs al neem ik de verkoop van de merrie niet mee, dan kom ik (met alle extra kosten van sulky en training paard) op ruim 7000 voor 8 paarden/pony's

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:17

@donja Maar ik zag dat je slechts 280 euro had berekend voor de hoefsmid voor 9 paarden...31 euro per paard per jaar dus.dan wordt een heel deel dus niet bekapt of slechts 1 keer per jaar of...?

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:34

Ik heb even diep moeten graven, maar mijn lijstje is ook klaar.

Stalling € 305,- x 12 = € 3660,-
Hierbij zit al hoefsmid, tandarts, entingen en de wormenkuren. Deze kosten hoef ik dus niet apart te berekenen.

Les 3x € 65,- 6x € 15,- 1x € 20,- = € 305,-
Voor onze groepslessen hebben wij een 10 rittenkaart (€ 65,-). Daarbij heb ik ook enkele keren priveles genomen (€ 15,-) voor de wedstrijden die wij zijn gaan rijden en zijn wij 1x op vreemd terrein geweest voor een springles (€ 20,-)

Wedstrijden + Contributie's 11x € 20,- 1x € 107,60 1x € 48,50 = € 376,10
In augustus zijn wij gestart met wedstrijden rijden. In totaal zijn we 11 wedstrijden gestart ( € 10,- per proef) en hebben we 2 proeven gereden. Lidmaatschap KNHS (€ 107,60) en de kosten van de vereniging (€ 48,50).

Trailer huur € 162,50
Voor de wedstrijden die we hebben gereden hebben we ook de trailer moeten lenen. Kosten aan benzine had ik niet, aangezien er iemand anders voor mij reedt en er geen benzinegeld voor wou hebben.
Doordat ik de trailer ook van andere kon lenen heb ik niet elke keer de hoofdprijs hoeven te betalen.

Wedstrijden op stal 1x € 25,- 10x € 90 ,- = € 115,-
Op stal worden ook onderlinge wedstrijden gehouden, 5x in het jaar dressuur en 5x in het jaar springen ( € 9,- per wedstrijd, rijden 1 proef).
Contributie die hierbij hoort is € 25,-

Spullen € 510,-
Hierin zitten de spullen die ik heb aangeschaft voor de wedstrijden tot dekens die wij dit jaar nog even hebben besteld. Dit is zelfs al ruim gerekend, omdat ik voor andere mensen ook nog wel eens wat mee heb genomen.

Voer € 50,-
Ondanks dat bij de stalling alles all-in is, koop ik toch nog muesli voor na het rijden.

Benzine kosten heb ik niet meegerekend, aangezien ik 4x in de week al woon-werk verkeer heb en dus al bijna langs stal rij. Zou ik het paard niet hebben, dan heb ik deze kosten ook 6x in de week, aangezien ik dan in het weekend veel op stal zou zijn.

Totaal plaatje = € 5279,- per jaar en € 439,90 per maand. Gemiddeld gaf ik dus 134,- per maand uit aan mijn paard boven op de stallings kosten.

Voor volgend jaar, zitten er geen kosten van de wedstrijden meer bij, dit scheelt mij al ruim € 500,-
Ook zullen de kosten van de lessen minder worden. Aangezien wij nu ook een goede buitenbak hebben, hoef ik niet elke keer mee te rijden in de groeps lessen.
Het budget wat ik nu heb opgemaakt aan spullen zal voor volgend jaar rond het zelfde blijven. Ik verwacht niet dat er meer uitgaven voor spullen bij komen, eerder minder. Mits ik een mooi nieuw zadel wil natuurlijk, maar dat is altijd afwachten wat er op mijn pad komt.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:50

Ik denk dat ik het vanaf vandaag allemaal eens even precies bij ga houden dit jaar, op die manier kan ik me ook vast voorbereiden voor als ik straks alles zelf moet gaan betalen. Op dit moment heb ik nog het geluk dat ik alle kosten met mijn ouders deel.

Edit: gelijk maar even een app gedownload die als kasboek werkt :')

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 15:20

Ik heb momenteel vier paarden staan, 3 eigen en 1 in training. Het trainingspaard reken ik niet mee, die kosten krijg ik vergoed. 6 maanden stonden er 2 trainingspaarden. Die houd ik volledig buiten de kosten.

Hoefsmid:
Mijn paarden strak om de 7 weken bij de hoefsmid. 2x vierkant + 1x bekappen + vaak wel een keer een ijzer af in de gladde klei
= 275 euro per 7 weken = al 2082 euro aan hoefsmidkosten.
En dan heb ik de sneeuwzolen of dat een ander paard ook een ijzer aftrapt nog niet meegerekend. Ik betaal contant, dus ik kan het exacte bedrag zo snel niet meer narekenen (heb overigens wel facturen, maar geen zin om te zoeken).

Strooisel:
1250 euro per jaar voor hennep bij minimaal onderhoud 3 paarden. Zonder bijzonder verbruik, zoals stal leeghalen en opnieuw vullen (dan zit ik bij een grote stal zo op 8 pakken).

Hooi:
1200 euro jaarlijks. Hooi dit jaar 40 euro per pak, daar doe ik precies een week mee voor 4 paarden, dus voor 3 paarden 30 euro per week. Per jaar kom ik uit op 1195 euro. In de zomer staan ze hele dagen op het gras, maar met nat weer krijgen ze hooi bij en 's nachts op stal krijgen ze een flinke hoeveelheid. Dan doe ik 2 weken met een pak.
Dit jaar heb ik ook nog kleine baaltjes gehad, die zijn in verhouding een stuk duurder (baaltje kost 4 euro, ik verbruik minimaal een halve baal per paard per dag). Maar geen zin om dat uit te rekenen.

Stro:
252 euro per jaar. Ik vind het fijn om ze stro bij te geven voor de knabbel. Mooiste kwaliteit voor 7 euro per baal, 3 balen per maand voor 4 paarden. (Trainingspaard krijgt dit van mij mee.)

Krachtvoer:
1620 euro per jaar. Een gemiddelde. Ze krijgen sportbrok, muesli en slobber. Een 'arme' en een 'rijke' muesli, afhankelijk van het paard en de arbeid die ze verrichten. Gemiddeld zit ik op 45 euro per paard per maand, waarbij mijn 5-jarige van 1.76 m veel meer krijgt dan mijn kleine, atactische opdonder. Maar als ik rekening houd met 45 euro per paard per maand, dan kom ik gemiddeld goed uit. De muesli maakt het duur.

Wortelen:
168 euro in totaal.

Likstenen:
240 euro in totaal. Voor elk paard 1 liksteen per maand.

Enting:
100,95 euro voor 3 paarden, incl. gedeelde visitekosten met eigenaren trainingspaard

Wormkuren:
280 euro hele jaar door, mazzel dat de eigenaren van trainingspaard de decemberronde hebben betaald voor alle paarden.

Overige dierenartskosten:
- 519,16 euro voor de visites, spuiten, medicatie, verbandmiddelen, etc. (alles 's avonds en weekend natuurlijk......)
- 34,74 euro voor extra verband
- 114,90 euro voor aanvullende verbandmiddelen en honingzalf

Ik heb dus maar 1 dom ongelukje gehad op een heel jaar met vier paarden. Mijn atactische paard had een wond op zijn kogel. Dan ben ik wel bijna 700 euro verder.
Moet ik overigens ook mijn eigen ziekenhuiskosten opvoeren als deze zijn veroorzaakt door een paard? Met een gebroken rug ben je dan slecht af. :+

Club:
180 euro per jaar

Wedstrijden:
252 euro per jaar voor welgeteld twee proeven met twee paarden (waarvan 1 proef eerst HC, omdat paard te jong was en ik geen B mag). Knhs lidmaatschap, startkaarten en inschrijfgeld. Excl. benzinekosten. Ik heb ze alleen meegenomen voor ervaring + klassering. Ben zo dom geweest om voor de ene een onbeperkte startkaart te nemen.

Les:
95 euro over een heel jaar voor 3 proeflessen. :+ Want: je rug breken is niet heel handig. Ik heb geen les nodig als ik de paarden aan het zadelmak maken ben (tot M niveau weinig behoefte aan begeleiding). En ik had nog hoop dat ik mijn oude instructeur deze kant op zou krijgen, maar na 1,5 jaar totaal geen les is die hoop vervlogen.

En ik zal vast nog wel wat vergeten...

TOTAAL ongeveer 8231 euro per jaar, omgerekend 686 euro per maand

Buiten deze kostenraming......

Trailer:
Nieuwe laadklep a 550 euro

Auto?
Ik maak weinig km, maar heb wel een grote diesel ivm paarden.....

Stallen:
Bouw nieuwe stallen. Te pijnlijk. :+
(22.000 euro en dan moet de andere helft nog.... -O- -O- )

Weide onderhoud:
Weet ik zo snel niet

Omheining:
Geen idee, paar honderd euro zeker wel

Mestafvoer:
Tot nu gratis door boer, komt (helaas) verandering in, dan zeker een paar honderd euro per jaar

Spullen, benodigdheden, extra's, etc.:
Daar denk ik niet aan. Op maat gemaakt zadel tikt al lekker aan, maar verder koop ik helaas ERG veel spullen voor de paarden. Dit wil ik echt niet uitrekenen. Deel is nodig (goede dekens), deel is luxe.

Elektra / water:
Echt geen idee....

Hypotheek reken ik voor het gemak ook niet mee.

2015 wordt duur: meer wedstrijden, meer lessen, clubcontributie gaat omhoog, tweede rij stallen erbij, etc. etc. Ik wil graag eindelijk een eigen trekkertje, wil nog een bak aanleggen, verharde paden.... *kijkt somber naar bankrekening en zucht diep*

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 21:40

ninz schreef:
@donja Maar ik zag dat je slechts 280 euro had berekend voor de hoefsmid voor 9 paarden...31 euro per paard per jaar dus.dan wordt een heel deel dus niet bekapt of slechts 1 keer per jaar of...?

Hoefsmid is heel schappelijk, vooral de mini's zijn niet duur (en worden niet allemaal gerekend). Heb verder dit jaar niets op ijzers gehad, dus alleen bekappen indien nodig. En het zijn er 8, geen 9 (merrie is in maart verkocht).

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:22

Chouchou schreef:
December

Stalling €110
Hooi €83
Marstall Force 10 kg €23,00
Zoutblok €4,75
Hartslagmeter €115,85
Stro €5

Totaal: €341,60

Totale kosten 2014

Stalling: 12 x 110 = €1320

Hooi: €529,82 = gemiddeld €44 per maand

Voer: €136,63 (vitaminebrokjes, 1 x slobber en 1 x snoepjes)

Hoefsmid bekappen, tandarts en dierenarts (inclusief mestonderzoeken en wormenkuur): €741,97

Harnachement (incl. zadel): €1232,41

Diversen (slowfeeder, kunstmest, zoutblok, zalfje, rijbroek, hartslagmeter, paar baaltjes stro): €191,60

Totaal: €4152,43 = gemiddeld €346,04 per maand

Best veel geld, maar ik schrik niet ontzettend. Mijn zadel gaat hopelijk nog heel lang mee en hoef ik voorlopig niks aan uit te geven. Ook moest ik alles nieuw kopen aangezien ik mijn paard pas heb sinds januari 2014, dus ook hoofdstellen, dekjes en beugels etc moesten worden aangeschaft. Ook de dierenarts is vaak langs geweest voor een langdurige wondbehandeling, dus dat tikt natuurlijk ook aan. De kosten aan stalling, hooi en voer vind ik niet bijzonder en die zullen ook ongeveer zo blijven. Echter wil ik volgend jaar wel meedoen aan wedstrijden, dus dat wordt een nieuwe kostenpost, hopelijk in ruil voor de dierenarts- en harnachementskosten :)

Benzine zit hier niet bij, ik ga dagelijks met de auto naar mijn paard, 8 km retour.

Net dierenartsrekening binnen van de hoefzweer van mijn paard: €181,09 :wow: Viel me eigenlijk tegen, dacht zelf meer aan rond de 100 euro, maar met 2 keer visitekosten en nog veel materiaal dat ik bij hen kocht (hoefzak, verband, betadine, tape) tikt het toch wel aan. Die rekening hoort dus nog bij december.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:19

Jaaroverzicht

Januari:
Stalgeld: 150,-

Totaal januari: €150,-

Februari:
NH cursus Paard & Ruiter Natuurlijk: 104,80 (incl. voorrijkosten)

Totaal Februari: €254,80

Maart:
Zak voer: 10,-
Bekappen: 15,-

Totaal Maart: €175,-

April:
Enting + gedeelde voorrijkosten: 27,-

Totaal April: €177,-

Mei:
Les: 33,-
Osteopaat: 96,50 (incl. voorrijkosten)

Totaal Mei: €279,50

Juni:
wortels: 3,-

Totaal Juni: €168,-

Juli:
Zak voer: 10,-

Totaal Juli: €160,-

Augustus:
NH experience, 4-daagse cursus: 395,-
Vervoerskosten naar NH experience: 40,-
Nieuw Massimo Tölt II zadel: 1420,-

Totaal Augustus: €2020,-

September:
2x tweedehands deken: 50,-
Les: 30,90

Totaal September: €230,90

Oktober:
Les: 30,90

Totaal Oktober: €180,90

November:
Osteopaat: 80,- (geen voorrijkosten hoeven betalen).

Totaal November: €245,-

December:
Stalgeld: 160,- (tientje extra voor 1 week boxhuur)
Les: 32,70
Voer: 47,15 (2 zakken lucerne, 1 zak muesli, 1 zak speedibeet)

Totaal December: €239,85

Totaal 2014:
€4280,95

Gemiddeld per maand: €356.75

2015 wordt hopelijk goedkoper omdat ik geen nieuw zadel hoef aan te schaffen.
Ik hoop op een maandbedrag van gemiddeld: €240,-

iEmmaaa

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:42

Oeps januari is een dure maand hier... Ben de €500 al gepasseerd :x

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:34

ik zit hier deze maand ook al aan de 600 a 700 :(

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 18:36

De maand is 2 dagen oud, hoe doen jullie dat?

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:38

stalgeld + dierenarts rekening.. smid moet ook nog een keertje komen... dan kan ik er al vanuit gaan dat ik dit kwijt ben

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:45

Ik wil me hier ook graag melden. Al weet ik ook nog niet zeker of ik wel wíl weten wat ik totaal kwijt ben aan mijn paard. Ik zal m'n vriend dit topic in ieder geval maar nooit laten zien :P Terwijl bij mij de kosten nog flink meevallen trouwens, vergeleken met anderen hier. Ik ben een pure recreatieruiter. Ik ben niet lid van een vereniging, rijd geen wedstrijden en ben zelfs geen lid van de KNHS.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:15

Deze maand nog maar 0 euro uitgegeven. Woehoe! :+

Zo meteen stalling betalen. Woehoe! :wave:

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:23

We beginnen met 150€ stalgeld voor een week ergens anders (van 29/12 tot 5/1 of 6/1 waarschijnlijk), mogelijk nog met extra vervoerskosten (daar hebben we nog niet overlegd. Normaal vragen ze 50€ voor vervoer). Het paard heeft nogal een uitdaging met op stal staan en dus wilde we hem hier hebben. Hij staat nu lekker in een 3x5 stal met zeer deskundige mensen. Op de heenreis zijn we gaan lopen (2 uur), maar terug willen we hem gereden hebben. Dat lopen beviel niet zo.

In principe eet het grote paard een baal hooi per dag -1 plak. Dus 28 x 4 =
132€ hooi
16€ muesli (800g per dag)
7€ vitaminekorrel (100g per dag)
20€ biotine(+zink, etc.)
3€ zonnebloemolie (70-100mL per dag)
18€ luzerne (1kg per dag)
60€ zaagsel (1 week geen zaagsel, maar 1 baal extra i.v.m. volledig schoon bed. 1.5 baal per week ruim)
30€ hoefsmid (eens per 2 maanden)
35€ enten (geschat. Voorrijkosten worden over hem en de shetten verdeeld)
Totaal verwacht januari: 471€ + ev. 50€ transportkosten.

December is op de valreep nog een hele dure maand geworden. Namelijk 3 dekens gekocht (met 50% korting): een luxe fleecedeken (35€), ongevoerde regendeken (40€) en een reflecterend uitrijdeken (10€). Daarnaast ook 2 hooinetten (15€/st) en 2 paar stalbeschermers/transportbeschermers (20€ per paar). Dit dus naast het voer.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:33

Vjestagirl schreef:
De maand is 2 dagen oud, hoe doen jullie dat?

Stal geld + hoefsmid is vandaag al langs geweest + ik heb mezelf getrakteerd op een nieuwe jas voor tijdens het rijden :=

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 10:41

Ik ga vandaag maar eens een goedkoop schriftje kopen bij de Hema, zodat ik mijn kosten goed kan bijhouden voor het komende jaar.

Is het bij jullie ook dat je stalgeld achteraf betaalt? Ik heb gister een factuur gehad voor december, maar zetten jullie die dan bij de kosten voor januari of voor december? Of schrijf je gewoon alle betaalde dingen op van bijv. 1 januari t/m 31 jan, ongeacht voor welke maand het was?

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:00

Ik betaal op 1 januari de stalling voor januari dus betaal altijd gewoon die maand zeg maar. Ik heb nu een app gedownload waar ik alles ik ga bijhouden, ik schrijf het gewoon op wanneer ik het daadwerkelijk uitgeef. Dus als ik me nu inschrijf voor een wedstrijd in februari zet ik de kosten wel bij februari.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:09

RiannaB schreef:
Ik ga vandaag maar eens een goedkoop schriftje kopen bij de Hema, zodat ik mijn kosten goed kan bijhouden voor het komende jaar.

Is het bij jullie ook dat je stalgeld achteraf betaalt? Ik heb gister een factuur gehad voor december, maar zetten jullie die dan bij de kosten voor januari of voor december? Of schrijf je gewoon alle betaalde dingen op van bijv. 1 januari t/m 31 jan, ongeacht voor welke maand het was?

Als je het consequent doet, maakt het niet zoveel uit.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:11

RiannaB schreef:

Ik schrijf mijn uitgaven bij de maand waarin het geld daadwerkelijk uit mijn hand gaat (of van mijn bankrekening :+ ).
Krijg ik in oktober een factuur van iets wat in april gebeurd is, maar betaal ik die factuur pas in november, dan tel ik dat bij de kosten van november.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:30

iEmmaaa schreef:
Ik betaal op 1 januari de stalling voor januari dus betaal altijd gewoon die maand zeg maar. Ik heb nu een app gedownload waar ik alles ik ga bijhouden, ik schrijf het gewoon op wanneer ik het daadwerkelijk uitgeef. Dus als ik me nu inschrijf voor een wedstrijd in februari zet ik de kosten wel bij februari.

Welke app is dat? :)

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:02

Snorlex schreef:
iEmmaaa schreef:

Welke app is dat? :)

Ik gebruik nu Wally, er zijn categorieën die je kunt verwijderen waardoor je je eigen kan maken. Zo kun je gelijk alles makkelijk indelen :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:08

Mijn paarden vallen qua kosten mee. Ik betaal geen stalling, alleen het hooi in de winter, zo'n 80 euro per paard per maand. Bekappen doe ik zelf en inenten daarvoor ga ik met de trailer naar de veearts toe (scheelt voorrijkosten). Maar een toestand met mok bijvoorbeeld, dan ben je zo maar 100 of 200 euro verder aan kosten voor medicijnen en behandelingen bij de VA %).

Daarnaast rij ik al 10 jaar naar volle tevredenheid op twee wintecs van 100 en 150 euro, 2e hands MP. :+ Hoofdstel is touwhalster en leadrope die ook al een eeuwigheid meegaan en in de wasmachine weer als nieuw worden.

Laatste grote aanschaf: nieuwe (2e hands) trailer 2700,-. Overige pittige kosten: treakauto Volvo V70, diesel 140 euro wegenbelasting per maand -O-

Andere kosten

Inschrijven KNHS - 40,-
daar komen straks nog twee startkaarten bij van 40 euro per combinatie :(

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:17

Het meest overzichtelijk lijkt mij ook als ik voor bijv. januari alles opschrijf wat ik in die maand ook daadwerkelijk betaal.

Ik zei trouwens dat ik stalling achteraf betaal, maar dat klopt niet eens, bedacht ik me net. Ik heb nu gewoon een factuur voor januari, alleen de extra dingen voor januari komen er dan bij op de factuur van februari.

Voor januari kan ik dus al € 205 aan stallingskosten (incl. hooi en stro) opschrijven. Ook zal de hoefsmid deze maand weer moeten komen (€ 35) en wil ik waarschijnlijk ook weer een keer lessen (€ 20) maar verder verwacht ik geen gekke dingen deze maand. Gelukkig ben ik nu pas begonnen met het bijhouden, want ik heb vorige week nog vrij veel uitgegeven bij de EppleJeck :D