Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Caatje87 schreef:Nee daar kopen we inderdaad geen paard voor. We hebben allemaal een paard voor ons eigen plezier, daar betalen we veel geld voor.
NatasjavE schreef:Met kinderen hebben we het niet alleen over veiligheid. Het logistieke aspect en tijd gaan dan ook meespelen.
Even de paarden controleren wordt met kinderen erbij een expeditie. In de avonduren kan je niet meer zomaar weg. Je zal moeten wachten totdat je man thuis is om op de kinderen te passen.
Is er nog een middag of zelfs ochtendslaapje? Een ziek kind misschien?
Geloof me,... totdat de kinderen 3,5 jaar zijn wil je het paard in de buurt hebben en niet op een half uur fietsen.
VogeltjeM schreef:Nens77 schreef:Ik heb nergens gezegd dat specifiek jij het over afschieten had.
Ah, sorry, dat dacht ik door je volgende woordkeuze:Nens77 schreef:Daar ga je weer, er is (op dit moment) geen andere optie met daarbij een uitleg zal in jouw ogen nooit voldoende zijn.
Sterker nog, je bent niet eens geïnteresseerd wat iemands beweegreden zijn of hoe het grijze gebied eruit ziet.
Paard op stal is per definitie fout.
Afschieten die hap.
Discussie niet mogelijk, punt.
Dus valt er niets te discussiëren want er zijn nooit argumenten goed genoeg in jouw ogen voor deze manier van huisvesten.
Nens77 schreef:Het hebben van kinderen is wel degelijk relevant want dit maakt dat je niet alleen te maken hebt met je eigen behoefte en die van het paard maar als moeder zijnde zet je namelijk je eigen behoeftes opzij omwille van je kind(eren).
De veiligheid en gezondheid van je kind(eren) is namelijk prioriteit nummer 1.
Ik kan mij persoonlijk niet voorstellen dat mijn ideeën over huisvesting zouden veranderen door een zwangerschap en de geboorte van kinderen. Ik kan mij ook niet voorstellen dat ik mijn paard op stal zou houden, om de reden dat mijn dochter er dan alleen heen zou kunnen. Ik kan met 99% zekerheid (geen 100%, want wie kan de toekomst voorspellen?) zeggen dat ik voor dezelfde constructie als nu zou kiezen: dan maar wat verder weg, als hij maar goed staat. Dan kan mijn dochter maar niet alleen. Dan ga ik wel met haar samen. Een stuk minder vaak, dat helaas dan waarschijnlijk wel... Als hij echt goed verzorgd wordt, is dat voor het paard geen probleem (hoogstens voor jezelf). Maar betekent dat dat de veiligheid en gezondheid van mijn dochter dan achterop zou staan? Nee hoor. Alleen de belangen van mijn paard gaan wel boven het plezier van mijn dochter dat ze alleen naar stal kan. Dat wel ja. Ik heb overigens geen idee hoeveel jullie paard op stal staat hoor.
Tiepfoudt schreef:Maar ben je niet verplicht aan je paard om het een zo optimaal mogelijke leefomgeving te bieden en als je die niet kunt bieden je dan moet accepteren dat je geen paard moet houden?
VogeltjeM schreef:Caatje87 schreef:Nee daar kopen we inderdaad geen paard voor. We hebben allemaal een paard voor ons eigen plezier, daar betalen we veel geld voor.
Dit vind ik dus heel moeilijk. Als ik veel geld betaal voor de aanschaf en onderhoud van mijn hond, is het dan minder erg dat ik er niet mee wandel of dat hij 20 uur per dag in een bench zit..? Ik heb hem immers voor mijn eigen plezier. Nee natuurlijk niet, wat raar dat ik dat zeg. Waarom kan het bij een paard ineens wel? Omdat het maatschappelijk geaccepteerd is en 'normaal'. Daar zit het probleem al.
VogeltjeM schreef:NatasjavE schreef:Met kinderen hebben we het niet alleen over veiligheid. Het logistieke aspect en tijd gaan dan ook meespelen.
Even de paarden controleren wordt met kinderen erbij een expeditie. In de avonduren kan je niet meer zomaar weg. Je zal moeten wachten totdat je man thuis is om op de kinderen te passen.
Geloof me,... totdat de kinderen 3,5 jaar zijn wil je het paard in de buurt hebben en niet op een half uur fietsen.
Ik snap dat jij dit zegt en ik kan de beredenering ook volgen, maar mijn hele punt is dat zijn welzijn boven mijn eigen gemak gaat. Ik zou hem eerlijk waar nog eerder op een uur rijden zetten op een goede en vertrouwde plek waar hij wordt verzorgd en waar hij het goed heeft, dan dichtbij waar hij zou moeten inleveren op welzijn. Ook al zou ik hem dan maar 1x per maand zien. Ik vind dat ik dat aan hem verplicht ben. Ik ga hem niet zijn basale behoeften (vrije beweging, sociaal contact, etc) ontnemen vanuit eigenbelang.
VogeltjeM schreef:NatasjavE schreef:Met kinderen hebben we het niet alleen over veiligheid. Het logistieke aspect en tijd gaan dan ook meespelen.
Ik snap dat jij dit zegt en ik kan de beredenering ook volgen, maar mijn hele punt is dat zijn welzijn boven mijn eigen gemak gaat. Ik zou hem eerlijk waar nog eerder op een uur rijden zetten op een goede en vertrouwde plek waar hij wordt verzorgd en waar hij het goed heeft, dan dichtbij waar hij zou moeten inleveren op welzijn. Ook al zou ik hem dan maar 1x per maand zien. Ik vind dat ik dat aan hem verplicht ben. Ik ga hem niet zijn basale behoeften (vrije beweging, sociaal contact, etc) ontnemen vanuit eigenbelang. Momenteel doe ik het ook zo, hij staat 35 km verderop en in principe ga ik 5x per week, maar dat red ik niet altijd, soms is het maar 3x. Natuurlijk zou ik hem veel liever dichtbij me hebben. Ik hoop dan ook hem ooit gewoon aan huis te kunnen hebben. Maar voor nu kan ik hem hier in de buurt niet genoeg bieden, dus accepteer ik dat.
Mjetterd schreef:Hoe doen jullie dat nu het land zo nat is? Wij hebben de paarden het liefst overdag zoveel mogelijk buiten.
Maar op momenten als dit hebben we ze liever niet in het land, daar blijft niets meer van over en de bodem is heel glad waardoor de paarden onderuit gaan.
Ze staan met dit weer in de buitenbak, maar niet allemaal tegelijk. Dus staan ze minder buiten wanneer het land een drama is.
Tiepfoudt schreef:@ NatasjavE: Net zoals ik net al zeg, die wei waar hij dus op staat is een wei zonder degelijke schuilmogelijkheid die qua schuilen net zo functioneert als een reguliere box, als ik het goed begrijp? Nee, daar zou ik ook geen enkel paard 24/7 op zetten, 'omdat hij naar buiten moet van mij.' Maar onder de juiste omstandigheden, wat is dan de reden om er vanaf te zien?
Nens77 schreef:Ben ik niet met je eens.
Het ene paard eet namelijk sneller dan het andere paard.
De mijne is bijvoorbeeld een snelle eter waardoor hij in minder tijd hetzelfde naar binnen werkt dan een ander paard.
En ze gaan toch echt allemaal net zo lang de weide op.
Hoe wil je dat reguleren dan ?
Tiepfoudt schreef:@ Nens77: Maar als de mogelijkheden er op dit moment niet zijn en die een aantal jaren op zich kunnen laten wachten, waarom zou je dan niet tijdelijk een betere plek voor hem zoeken waar hij zo min mogelijk wordt beperkt in zijn paard zijn? Komt er dan een plekje vrij op een hit-actief dan haal je je paard terug et voilà: Jij en je dochter hebben je paard, je dochter heeft ondertussen de nodige ervaring op kunnen doen zodat ze zich zelf met jullie pony kan redden en niet te vergeten, je hebt er alles aan gedaan om voor je paard het beste te realiseren. Dat moet dan misschien ver weg en ja, dan houdt het rijden voor de komende jaren misschien op maar kun je je eigen plezier dan niet omwille van je paard opzij zetten? Blijkbaar niet, want nee "daar koop ik geen paard voor". Komt misschien hard over, maar dit is wel hoe ik erover denk.
Nens77 schreef:En hoe vind je een betrouwbare plek zonder dat je er zelf zicht op kunt houden ?
Hoe weet ik dat de dierenarts op tijd gebeld wordt en mijn paard niet verwaarloosd wordt ?
Als er nu iets aan de hand is met hem ben ik er zo, ook vanuit mijn werk.
Dat de hoefsmid er op tijd bij is en dan hij ook wordt voorzien in zijn aandacht behoeften ?
Hoe vaak worden er niet verwaarloosde dieren wat weitjes afgehaald omdat er s winters ineens iets misgaat.
Of dat mens in Barendrecht die zielige paarden opving namens een stichting en er vervolgens 30+ huisvestte op een stukje grond geschikt voor 3.
Wat dat betreft gaat het zoooo vaak mis als een paard onder het (streng) toeziend oog van de eigenaar vandaan is.....
Je bent volledig afhankelijk van iemands bruine of blauwe ogen die je op hun woorden moet vertrouwen....
Nens77 schreef:Dan moet je wel heel erg veel vertrouwen hebben in degene waar je je paard onderbrengt want daar ben je dan volledig van afhankelijk.
Wat als je paard wat gaat mankeren, waardoor hij meerdere keren per dag behandeld moet worden of toch tijdelijk op stal moet staan ?
En eerlijk gezegd, als ik mijn paard 1x per maand eens wat aandacht kan geven en hij verder alleen dient als grasmaaier of vermaak van een ander en je moet wachten tot je kinderen groter worden (en tussen de schooltijden door op en neer racen een uur heen en een uur terug is ook echt niet tof), dan zou ik hem dus verkopen aan iemand die er wel wat mee kan en er genoeg aandacht en tijd in kan steken.
Volgens mij staan hier ook de marktplaatsen vol mee, dames met jonge kinderen die er geen tijd meer voor hebben of meiden die gaan studeren (of de 'geen klik hebben' natuurlijk).
NatasjavE schreef:Ik heb het dan niet over eigen gemak.
Als ik mijn paard maar 3 x in de week kan zien zou ik dus vinden dat ik mijn paard tekort doe. Hoe bepaal ik dan of het goed gaat, hoe ik het voermanagement moet aanpassen, of het paard goed in z'n vel zit.
Knap dat jij dat zo makkelijk uit handen kan geven,....ik kan dat niet.
VogeltjeM schreef:Nens77 schreef:Dan moet je wel heel erg veel vertrouwen hebben in degene waar je je paard onderbrengt want daar ben je dan volledig van afhankelijk.
Wat als je paard wat gaat mankeren, waardoor hij meerdere keren per dag behandeld moet worden of toch tijdelijk op stal moet staan ?
En eerlijk gezegd, als ik mijn paard 1x per maand eens wat aandacht kan geven en hij verder alleen dient als grasmaaier of vermaak van een ander en je moet wachten tot je kinderen groter worden (en tussen de schooltijden door op en neer racen een uur heen en een uur terug is ook echt niet tof), dan zou ik hem dus verkopen aan iemand die er wel wat mee kan en er genoeg aandacht en tijd in kan steken.
Volgens mij staan hier ook de marktplaatsen vol mee, dames met jonge kinderen die er geen tijd meer voor hebben of meiden die gaan studeren (of de 'geen klik hebben' natuurlijk).
Bij ons op stal zijn er fijne boxen beschikbaar, inderdaad voor medische gevallen of paarden die om welke andere reden dan ook tijdelijk op stal moeten. Voor medische zorg ben je dan afhankelijk van een staleigenaar, wat inderdaad niet ideaal is (omdat je een ander dan met jouw probleem opzadelt). Maar ik denk dat het voor weinig mensen weggelegd is om meerdere keren naar stal te gaan voor een behandeling, vanwege werk en andere beslommeringen..
Of je je paard zou verkopen als je hem een tijd maar 1x per maand zou zien, is ieders afweging. Ik denk zelf dat ik dat niet zou doen (zolang ik het financieel zou redden dan), omdat hij voor mijn gevoel zó goed bij mij past en ik hem ook al heb vanaf dat hij een veulen was. Dan overbruggen we die paar jaar wel.NatasjavE schreef:Ik heb het dan niet over eigen gemak.
Als ik mijn paard maar 3 x in de week kan zien zou ik dus vinden dat ik mijn paard tekort doe. Hoe bepaal ik dan of het goed gaat, hoe ik het voermanagement moet aanpassen, of het paard goed in z'n vel zit.
Knap dat jij dat zo makkelijk uit handen kan geven,....ik kan dat niet.
Ik ben denk ik niet echt een makkelijke pensionklant, omdat ik erg kritisch ben qua wat ik goed vind voor mijn paard (hadden jullie vast ook al gemerkt). Dus ik geef hem zeker niet makkelijk uit handen. Alleen op het plekje waar ik nu sta, durf ik dat wel. Ik vertrouw mijn staleigenaresse echt 100% met mijn paard. Dit komt omdat ze uit haar eigen overtuiging de paarden houdt zoals ze gehouden worden en mijn paard gewoon tussen haar paarden in loopt. Qua huisvesting zitten we echt heel erg op 1 lijn. Ze is er ook zo ongelooflijk veel mee bezig. Haalt paarden uit de groep die iets extra's nodig hebben, voor alles wordt een oplossing verzonnen, ze houdt zelf ook zijn voedingsschema in de gaten, enzovoorts. Ik kan nog niet 1 ding verzinnen dat ik anders zou doen als ik hem bij huis zou hebben. Dus op deze plek zou ik het aandurven