Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 08:45

Zeg , iemand hier een tip ?

Als je een (permanente) doorgang wilt maken in een bestaande schrikdraad-afrastering , maar de stroom niet wilt ontbreken.
Is het dan okee om de draad in te graven in een tuinslang , zodat hij geen aarde maakt ?

Of zou een tuinslang toch wat stroom doorgeven of snel vergaan in de grond o.i.d. ?
Misschien beter iets anders nemen ?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 09:13

Bij ons ligt er zo'n kunststof elektriciteitsbuis ingegraven onder het hek en daardoor is een normaal (huis) stroomdraadje getrokken.
Deze draadjes slaan echter makkelijk door dus is het beter een gewone geïsoleerde kabel te gebruiken (van die dikkere zwarte stroomkabels zoals je ook verlengkabels hebt)

In plaats van zo'n kunststof doorvoerbuis zou een tuinslang misschien nog wel een minder kwetsbare oplossing zijn. Als je daar die stroomkabel doorheen krijgt. Aan beide zijden van het hek verbind je de kabel dan gewoon weer met de omheining.

Het is dat ik niet zo'n zin heb in geulen graven, anders had ik wel op meer plekken zo'n doorgang gemaakt. Wel oppassen met modderige plekken, dat ze daar niet zover wegzakken dat ze achter je stroomdoorgang kunnen blijven haken als ze door je doorgang gaan.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 09:26

wat een slimme oplossing!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 09:35

Er gaat bestrating overheen :)

Het wordt de doorgang van wei naar "tuin" zeg maar , waar een erfje en stalgebouwtje komt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:03

@Pmarena: de veiligste manier is VMVK-kabel minimaal 60 cm ingraven, Liefst in een metalen (koperen) buis én tegels erover heen leggen. Hier aarde/zand overheen. Zet iig op tekening waar het eea ligt en bewaar dit bij je huisspullen.
Paarden zijn erg gevoelig voor ingegraven stroom, misschien dat je zelfs een rubberen mat over de tegels zult moeten leggen omdat ze er anders niet overheen willen.
Is het een optie om een leuk onderdoorgangetje/pergola te maken en de boel daar overheen te leiden ??

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:31

Bedankt voor de tip Whitney :roll: die kenden we nog niet ;)

Ik kan je er niet mee helpen Pmarena, maar zo te lezen al veel goede tips :j

Hier bevalt het nog steeds SUPER! Ik ben er echt zo blij mee :j Jeddah ook, die heeft vanmorgen in het vries weer al heen en weer lopen draven met de staart in de lucht :D

Tis wel goed nat en modderig, dus als ik het echt voor permanent ga houden wil ik iets met het pad doen, maar wat :? Dat weet ik nog niet ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:42

mijn pad wordt nu vooral gebruikt om ze deels aan de hand, deels zelfstandig naar de wei en weer terug naar de paddock te laten lopen ;) Moet nog een lange winter en houd hem graag heel zodat we niet te veel hoeven te soppen en glijden.

Ik heb nu weer 4 paarden staan en als ik 2 aan de hand neem, dan loopt mijn eigen pony redelijk braaf mee. De nieuwe welsh pony is pienter en pakt het ook redelijk goed op, dus nu lopen er 2 paarden los mee. Hapje gras, en weer even bijrennen, hapje gras en dan weer mee. Behalve gister richting paddock. Toen had mijn pony besloten dat het gras op het pad toch nog zo lekker was dat hij daar nog wat langer van wilde genieten. En die nieuwe pony vond dat blijkbaar ook aantrekkeljk en veilig genoeg om achter te blijven. Pas toen ik een half uur later, in het pik donker, nog maar eens ging fluiten kwam hij er aan galoperen, met de welsh merrie in zijn kielzog :P

Heb ze toch nog maar hun wortel gegeven voor het komen en ze in de paddock gezet.

De pony heb ik overigens laten wennen door eerst in de wei een lintje hoog op te hangen, toen 's avonds de helft van de schuilstal afgezet met een hangende balk en vanaf die helft van de schuilstal een lintje gespannen naar het einde van de paddock. Zij heeft nu dus voor de avond en nacht een inloopstalletje van een kleine 3 bij 3, met een straatje van hetzelfde formaat en een zanduitloopje van zo'n 4 bij 20 meter voor haarzelf en kan over de scheidingsbalk en het lintje contact maken met de andere paarden.
Na nog een dag en nacht wennen (beide merries waren hengstig) hebben we de derde dag eerst mijn pony er even bij in gelaten en toen dat goed ging het lintje in de wei ertussenuit gehaald.
In de wei gaat het nu vrij goed. Af en toe plagen ze haar nog, maar dan loopt ze nadrukkelijk smakkend/kauwend weg en als ze echt heel gemeen achter haar aangaan dan rent ze weg en slaat ook wel achteruit. Maar 90% van de tijd lopen ze rustig vlak bij elkaar te grazen.
In de paddock houden we ze eerst nog gescheiden, want daar heeft ze te weinig ruimte om ver weg te kunnen en wordt ze erder klem gezet als ze met 2 paarden achter haar aan gaan.
De NRPS paarden ruin wil dat nog wel eens doen als hij daar zin in heeft...

Hoop dat ze met een paar weekjes meer van zich af durft te slaan en die ruin zijn gemak gaat houden, dan kunnen ze weer gewoon met zijn allen de hele paddock en schuilstal gebruiken.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:04

laatste nieuws voor mensen die met voerbakken etc bezig zijn.
Ik heb zo'n hooinet bij hooinet.nl besteld en uitgeprobeerd: super! +:)+
Ze eten er plm 1 plak hooi uit per uur en mijn haflinger is echt een uitstekende eter :Y) Er passen 4 flinke plakken hooi in.
Samen met mijn voerbox (kunnen iets van 5 uitgeschudde plakken hooi in) heb ik nu een dagvoorziening voor het hooi. Stel dat ik een dag maar een keer kan gaan, zijn de paardjes goed voorzien van hooi. Fijn idee voor noodgevallen.
We hebben een mini en een haf, hebben nu met dit weer ongeveer 6 plakjes hooi per dag nodig, maar als ik een dag niet 2x kan komen geef ik ze altijd meer, weet ik zeker dat ze genoeg hebben en de hele dag door lekker aan het kanen zijn :Y) }:0

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:10

@VanHuisUit : ben blij dat ze jou ook bevallen :D
Ik heb ze nu al een paar jaar hangen :D en zelfs al een keer gewassen :o (die is gek 8-) )

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 23:16

Een filmpje van onze paddock paradise :-)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 01:12

Leuk bedacht dat paddock paradise. Maar moet wel zeggen dat ik niet zo goed begrijp wat hier nu zo vernieuwend aan is dat je daar een heel boek over kunt schrijven.

@Arabesk: ik zie het verschil niet zo tussen jouw paddock paradise en een gewone wei... In een gewone wei heb je toch ook een waterbak en een plek waar je het kuil neerlegt? Alleen benoem je dat dan niet met mooie engelse termen. Hebben ze trouwens alleen dat stukje tussen dat hekje en die paaltjes? Vind ik best klein voor 4 paarden.

Ik ben trouwens ook wel benieuwd hoe het in de winter gaat met zo'n paddock paradise. Wordt het dan niet een vreselijke modderboel aangezien het toch de bedoeling is dat ze er dag en nacht in lopen?

En wat ik me ook afvraag: het is de bedoeling dat de paarden het looppad gebruiken om meer te bewegen. Maar gebeurt dat ook echt? Anders is er nl helemaal geen verschil tussen een gewone wei en paddock paradise. Als mijn haflinger in de wei staat doet ze haar hoofd omlaag en gaat ze eten. Ik kan me zo voorstellen dat als ze kuil heeft in de paddock, daar de hele dag blijft staan.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 01:22

Iemand stuurde me net een pbtje: zo'n paddock paradise heeft wel verdacht wel weg van zo'n hamstervilla die je bij de dierenwinkel kan kopen ;) Met van die mooie buizen en molentjes. Het ziet er voor mensen heel aantrekkelijk uit maar die hamster blijft gewoon in een hoekje zitten :D

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 10:22

Hinke, je bent welkom een keer te komen kijken hoor :j Ze staan bij mij elke keer weer op een andere plek. Ze maken heel veel gebruik van het pad en de twee mini's zijn zelfs al afgevallen :):) Malle, mijn Fjord is ruimer gaan stappen omdat ze nu een langer stuk rechtuit stappen kan/moet en ja, door de modder! Maar daar is, wat mij betreft niks mis mee, toen ik ze eerder alleen in de bak had staan overdag, stonden ze ook in de modder. ;) Ik wil wel in de toekomst een stuk verharden gaan.

Doordat je juist aan beide kanten of op verschillende plaatsten iets aanbied, gaan ze heen en weer stappen. Als ze bij mij aan de linker kant staan, hang ik rechts hooi op. Wanener ze rechts staan en ik kom brok/peen geven, doe ik dat ook aan de andere kant. Ze gaan toch elke keer heen en weer om te "checken" :D of er niet iets nieuws ligt ;)

Natuurlijk lopen ze niet heeeeeeeeeeeeeel de dag continue heen en weer, maar ze bewegen wel en naar mijn mening toch meer/sneller als wanneer ik in 1 bak/wei/paddock op 1 plek hooi zou hebben staan.

Voor mensen en paarden met beperkt ruimte is het dus super geschikt, en ja, het is voor ons heel aantrekkelijk, daar is ook beslist niks mis mee ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 10:31

Hinke, hier zijn we bezig met een paddockparadijs... ook zonder de engelse termen werkt het hoor ;)

een pad om de weide heen, voer en water op verschillende plekken, stukjes verharding(bestrating en gravel/grind) een vijver/poel waar ze kunnen drinken en zelfs in kunnen , wat lekkere boomstammen
ze lopen meer om te onderzoeken of er wat nieuws is, of ergens anders wat lekkerder hooi ligt (voordeel van verschillende soorten ruwvoer geven ) de verschillende ondergronden geven de hoeven wat werk ...
het is eingelijk allemaal heel simpel en logisch :j

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 10:49

Kan iemand mij een foto laten zien van hoe je dat hooinet strak tussen de palen bevestigt en hoe je de bovenkant goed sluit? Vorige winter heb ik het net via een ingewikkelde contructie aan de buitenstaldeur gehangen. Het net zakte erg door. De bovenkant heb ik afgesloten met een strotouwtje dat ik zigzag door de mazen heb gehaald. Veel werk.... Deze winter wil ik ergens twee palen in de grond zetten en het net tussen hangen. Nadeel daarvan is dat het ergens in de paddock/wei moet waar geen bestrating ligt m.a.g. 1 modderbende (denk ik). Oplossingen (zonder dat ik bestrating in de wei/paddock leg)???

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 11:09

@Wuswa: rubber matten er onder een optie ??
Ik heb mijn netten op diverse manieren vastzitten. De onderkant kun je idd goed strak zetten. Die heb ik soms met electriciteitsdraad zitten.
De bovenkant heb ik met dikke rubber bandjes die ik knip uit een oude heftruckbinnenband. Ik haal ze eerst door het net in een lus en die lus gaat om de paal. Je kunt ook isolatoren in de paal slaan en ze daarin vastzetten.
Om het net bovenin goed dicht te houden kun je een stuk electriciteitsbuis/bezemsteel oid gebruiken; die weef je er gewoon door. Tegen het doorhangen kun je weinig doen behalve regelmatig de ophangdingen strak trekken of zoals ik heb een metalen buis aan één bovenkant. Nadeel is dat je dan minder makkelijk brede hoeveelheden er in kunt krijgen.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 11:25

@DD: foto please???? Ben niet zo goed in het me voorstellen hoe het eruit ziet..... Wordt dat rubber niet glad in de winter? En drukken ze de tegels niet in de blub?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 11:29

Het zijn matten van 100x150 :D Daar komt hooguit zand op te liggen wat ik er af veeg.
Zal eens een foto zoeken :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 11:33

Geen foto, kijken of ik een kamera kan vinden :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 11:54

Snel even fotos gemaakt, ik hoop dat wat je wilde zien er op staat :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 12:46

wauw wat een leuk topic, ik heb dan wel geen paddock paradise maar mijn paarden hebben wel een behoorlijk gevarieerde woonomgeving.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 13:41

wuswa schreef:
Kan iemand mij een foto laten zien van hoe je dat hooinet strak tussen de palen bevestigt en hoe je de bovenkant goed sluit? Vorige winter heb ik het net via een ingewikkelde contructie aan de buitenstaldeur gehangen. Het net zakte erg door. De bovenkant heb ik afgesloten met een strotouwtje dat ik zigzag door de mazen heb gehaald. Veel werk.... Deze winter wil ik ergens twee palen in de grond zetten en het net tussen hangen. Nadeel daarvan is dat het ergens in de paddock/wei moet waar geen bestrating ligt m.a.g. 1 modderbende (denk ik). Oplossingen (zonder dat ik bestrating in de wei/paddock leg)???

twee palen in de grond slaan, één balk bovenop.

Isolatoren op de bovenbalk, daar je net aan hangen en de zijkanten vastmaken met sterk touw aan de palen die in de grond steken.

:Y)

Afbeelding

hier moeten nog twee isolatoren bij gedraaid worden

Deze zit al wel goed

AfbeeldingAfbeelding

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 13:49

mooi kuilgras heb je zeg Jantien

*proest*

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 13:54

Caira schreef:
mooi kuilgras heb je zeg Jantien

*proest*

*D 8-)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 14:20

Ok zo had ik netten nog nooit zien hangen. Wel midden in een wei, dat durfde ik niet omdat ik dan bang ben dat ze er in gaan hangen ofzo. Tegen een wand is het al minder eng.
zijn die hooinetten er alleen voor 80 euries ??