Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neonnn

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:17

Jelleee schreef:
Nee, ik vind niet dat je paard 24/7 op stal mag staan. Een paard in een ruimtedier (en een kuddedier, dus geen 'vriendjes' door de tralies snuffelen) en hoort gewoon op zijn minst een paar uur per dag op de wei of desnoods in de paddock.
Een half uurtje (?) per dag wandelen naast het rijden en 'gezamelijk grazen' hoort daar niet onder, sorry.

Hier ben ik het mee eens, 23/7 stal vind ik te veel. Knipoog

Neonnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:18

Jelleee schreef:
Nee, ik vind niet dat je paard 24/7 op stal mag staan. Een paard in een ruimtedier (en een kuddedier, dus geen 'vriendjes' door de tralies snuffelen) en hoort gewoon op zijn minst een paar uur per dag op de wei of desnoods in de paddock.
Een half uurtje (?) per dag wandelen naast het rijden en 'gezamelijk grazen' hoort daar niet onder, sorry.

Oeps, dubbelpost.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 19:38

24/7 stal was de bedoeling niet..verder lees ff terug Knipoog

0charlotte0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:05

Neonnn schreef:
Jelleee schreef:

Hier ben ik het mee eens, 23/7 stal vind ik te veel. Knipoog

Ja Ik hoop dat je een andere stalling vind.
Waarom was je eigenlijk bij je vorige stalling weggegaan ? Daar stond hij toch ook een paar uur buiten ?

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 20:25

Laten we het er maar op houden dat dat er niet toe doet Lachen

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 08:17

En heb je al een stal Verward

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 06:18

mariekie schreef:
En heb je al een stal Verward

Geen stal, wel weidegang. Dus dat laat ik voor nu doorgaan, en zodra de wei zegt bekijk het maar zet ik hem desnoods wel op de dichtsbijzijnde manege, kost me wat meer maar dan kan ik wel per direct terecht.

Edit: Ik had je nog een pm gestuurd tijdje geleden, niet gehad?

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 08:46

LadyElmira, heb je een PM gestuurd.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 09:00

Ik heb het begin en de laatste berichten gelezen, geen tijd voor alles, sorry Bloos !
Maar ik wil mijn mening toch wel even kwijt over dit onderwerp.

Ik vind eigenlijk dat het 24/7 weidegang zwaar overgewaardeerd wordt. Er is niets mis mee als je paard een voldoende afwisselende dag heeft waarbij hij regelmatig uit de stal komt voor beweging, maar niet de hele of halve dag buiten in de wei staat. Kijk naar de behoefte van je paard en wat je eigen mogelijkheden zijn! Als je paard 's morgens op stal staat en verder 's mddags bijv buiten en 's avonds rijden kan dat prima zijn, mits hij zich daar happy bij voelt.

Voorbeeld: een van mijn merries staat op stal, gaat 's morgens zo'n 3 kwartier stappen in de stapmolen, 's middags wordt ze gereden/gelongeerd of grondwerk en daarna lekker een aantal uren in de wei met haar vriendinnetje. Bij mooi weer kom ik 's avonds nog een poosje aan de hand grazen of mag ze in de paddock. Beest is echt gelukkig, dat kun je zien en merken en ziet er goed uit. Dus voor haar is dit prima, ze mag geen 24/7 op de wei (teveel eiwitten) maar door deze afwisseling is ze toch gezond en gelukkig!

Wat is trouwens dat gezamenlijk aan de hand grazen, wat moet ik me daar bij voorstellen?

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 17:52

Simodi ik had ook geen flauw idee wat ik me daarbij voor moest stellen, dus ik zag voor dat ze een stukje grond hadden afgezet en dat ze daar dan met zijn allen de paarden lieten lopen en er zelf gezellig bij gingen zitten. Dat leek me wel wat voor erbij. Maar ze laten gewoon hun paarden grazen aan een strookje gras langs de weg. Het gaat ook niet door, teveel minpunten. Eigenlijk was de enige aanwezige eis van mij een bak..wel erg weinig dus haha. Verder wel erg jammer want het was een mooie stalling, gezellig mensen en lekker dichtbij..maar dat is ook niet alles.

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 08:48

op de meeste pensionstallen staan de paarden in de winter in paddock en in de zomermaanden op de wei.. ik ben daar tevreden mee..

PatriesCarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 10:43

mijn pony heeft swinters 23 uur per dag op stal gestaan nou ze werd er niet gezelliger op

ik vind persoonlijk een inloopstal het beste

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 10:47

ja vind ik ook, heb ik gehad toen ik een dampige pony had, was een super oplossing. Maar is moeilijk te vinden..
Ik ben op zoek naar een nieuwe stal, waar ik hoop dat mn paard overdag swinters hele dag in de paddock staat..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 11:02

In je profiel lees ik dat je paard bij je vriend staat en jij 24/7 bij je vriend bent en je paard loopt buiten, wat wil je nog meer.
23/7 is not done.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 11:06

Een tussenweg is zeker mogelijk, maar ik vind weidegang (en dan ook meer dan een uurtje per dag) wel een absolute must.

Ik merk in de praktijk ook minder lichamelijke problemen bij paarden die veel weidegang krijgen tov stalpaarden.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 15:27

jesito schreef:
In je profiel lees ik dat je paard bij je vriend staat en jij 24/7 bij je vriend bent en je paard loopt buiten, wat wil je nog meer.
23/7 is not done.

Dat is al weer van een tijdje terug, toen had ik hem net.

Faroly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 15:37

PatriesCarm schreef:
mijn pony heeft swinters 23 uur per dag op stal gestaan nou ze werd er niet gezelliger op

ik vind persoonlijk een inloopstal het beste

Vind ik ook. Je paard zal er indd zeker niet gezelliger op worden. Ik denk ook dat opgekropte energie mee gaat spelen. Ik weet niet hoevaak en hoelang per keer je wilt gaan rijden, maar denk niet dat dat genoeg zal zijn om je paard het nodige portie energie-"ontlading" te bieden.