Je paard op vlas of stro ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_helga_

Re: Je paard op vlas of stro ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:37

bij mijn verzorgpaarden staan ze op vlas we moeten iedere dag de drollen eruit halen en een beetje het nat en dan 1keer in de week een half pak of een heel bij gooien!!

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:42

ik vind het soms zielig op vlas , althans zielig niet echt maar ik vind dat paarden de heledag moeten knabbelen, en op vlas kan dat niet , de meeste staan maar een beetje bij, bij ons, en op stro staan ze lekker te knabbelen en graantjes erit te zoeken!
het is toch ook wat kouder als stro?
nu staan bij ons op stal de vlas boxen er erg slecht bij hoor , en de stro ook trouwens!
ze halen met een hooi vork de drollen eruit , nou dat gaat niet werken denk ik!
groetjes van bren

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 17:00

mijn paarden staan de hele dag buiten (zoveel mogelijk op de wei) en krijgen in de paddock hooi bijgevoerd. de inloop stal met vlas is niks zieligs aan hoor!

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 18:42

suuzepuus schreef:
mijn paarden staan de hele dag buiten (zoveel mogelijk op de wei) en krijgen in de paddock hooi bijgevoerd. de inloop stal met vlas is niks zieligs aan hoor!

Mee eens, die van mij gaat 's winters rond 8.30 naar buiten en rond 16.30 terug naar stal. Daarbij wordt er 5xdd hooi of kuil gevoerd en wordt hij vaak 's avonds gereden. Nee, dat het zielig is vind ik echt onzin!

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 18:52

Nogmaals : vlas is minder werk enz... maar zéééééér gevaarlijk als ze ervan gaan eten.
Ben bijna een paard kwijt geweest deze zomer...

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:14

Ik heb hem lekker op stro staan. Heeft ie nog wat te knabbelen Ja

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:34

we zijn vorig jaar overgegaan op vlas vanwege de hoge stro prijzen. En we gaan echt niet meer terug!! Veel minder werk en de stallen zijn veel schoner en je mesthoop minder groot!
We halen elke dag de drollen eruit en 1 a 2 keer per week de natte plek (afh van het paard) en dan 1 baal er weer bij.
Laatst heeft mijn 2 jarige 2 weken op stal gestaan maar die is echt een drama... geloof de grootste viespeuk hier! Zelfs met een mooie dikke laag, waar ik mn andere ruin gerust 2 weken op kan laten staan, is bij hem na 2 nachten doorweekt... Voor hem wel een hele dure oplossing met 4 balen per week... van 7 euro per stuk!! Nu staat hij op zaagsel wat we gratis krijgen Haha! Stro zal helemaal een bende worden omdat dat nauwelijks absorbeerd...
Oja uiteraard letten we op dat ze het niet op eten, doen ze allemaal niet vanwege onbeperkt hooi Haha!

Stro prijzen zijn weer gedaald hoor ik hier? bij ons kostten ze vorig jaar namelijk 3 euro voor een baaltje... en was daarmee dus veel duurder dan vlas!

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:35

doe mij maar lekker stro

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:41

In onze inloopstal ligt ook vlas. Echt superhandig, omdat de paarden praktisch altijd buiten staan hoeven we alleen maar af en toe de natte plekken en de mest eruit te halen en dan 1x in de 2 weken een nieuw pak erin. Hebben ze toch lekker een zachte ondergrond als ze binnen staan!
Ze hebben nooit de neiging gehad om het te gaan eten, gelukkig!

Slieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:44

Wij hebben onze paarden ongeveer anderhalf jaar op vlas gehad. Op zich beviel dat goed, totdat drie van de vier paarden te zachte stralen begonnen te krijgen. Dit ondanks het feit dat wij onze stallen tweemaal per dag uitmesten, de hoeven vrijwel dagelijks worden uitgekrabd en de paarden ook dagelijks op de wei komen. Toen hebben we besloten om toch weer terug te gaan op stro en we zien echt al weer verbetering van de stralen. Ik vind stro trouwens wel "gezelliger" staan in de stal Knipoog

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:48

Mijn paard staat op vlas en het wordt iedere keer zo'n bende! Ik had al begrepen dat je niet iedere dag het natte eruit moet halen. Nu haal ik het natte om de drie dagen weg maar dan blijft er bijna geen droog vlas over. De natte plekken zijn na die drie dagen ook al helemaal rood. Er gaan dan ook zeker twee a drie pakken vlas per week doorheen. Beetje duur grapje....

Sinds gisteren ligt er dan ook weer stro in zijn stal. Een dik pak bovenop het restje vlas. Misschien dat dit beter werkt. En meneer staat nu nog alleen 's nachts op stal. Hoe moet het dan wel niet in het winterseizoen? Clown

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:01

Nonnekuh schreef:
Mits je het goed oppot.

Oppotten werkt niet voor elk paard is mijn ervaring. Bij mn merrie ging dat super, half baaltje per week erin en klaar. En 1x in de 3 maanden leeghalen.
Mn ruin maakt er echt een zooitje van en oppotten is geen optie bij hem. daar gaan gewoon om de dag de natte plekken eruit en dat werkt super. Bij hem gebruik ik iets meer, ong baaltje per week.

verhoudingsgewijs is Vlas echt veel goedkoper als je tenminste normaal geprijsde balen hebt. De mijne zijn 6 euro maar 8-10 euro is in onze omgeving ook geen uitzondering.

Mijnes staat overigens op vlas omdat ik zelf zwaar allergisch ben voor stro. Eten heb ik er nog geen paard van zien doen in al die jaren omdat het teveel prikt, vaak zijn ze al na een halve hap genezen Haha!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:07

brennie75 schreef:
iik vind dat paarden de heledag moeten knabbelen, en op vlas kan dat niet ,

Dat ligt niet aan het vlas maar aan het voerbeleid Knipoog Dan horen ze hooi/kuil over kleinere porties per dag verdeels te krijgen als ze op vlas staan.

brennie75 schreef:

Juist niet, het is een gelijkmatige verende bodem die juist door het potten warmer is dan stro.
Moet natuurlijk niet te warm worden want dan krijg je weer problemen aan de straal en zool.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:23

Vippie schreef:
brennie75 schreef:
iik vind dat paarden de heledag moeten knabbelen, en op vlas kan dat niet ,

Dat ligt niet aan het vlas maar aan het voerbeleid Knipoog Dan horen ze hooi/kuil over kleinere porties per dag verdeels te krijgen als ze op vlas staan.

brennie75 schreef:

Juist niet, het is een gelijkmatige verende bodem die juist door het potten warmer is dan stro.
Moet natuurlijk niet te warm worden want dan krijg je weer problemen aan de straal en zool.

en dat gebeurt bij ons niet, ze worden gewoon gevoerd net als alle andere paaren op stro!
dus daarom vind ik het en beetje zielig! wel fijn dat het bij jullie wel goed gaat !
groetjes!! Knipoog

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:46

sassie22 schreef:
Mee eens, die van mij gaat 's winters rond 8.30 naar buiten en rond 16.30 terug naar stal. Daarbij wordt er 5xdd hooi of kuil gevoerd en wordt hij vaak 's avonds gereden. Nee, dat het zielig is vind ik echt onzin!

Hier net zo... als je gewoon zorgt voor voldoende bewegingsvrijheid en hooi/kuil vind ik er niks zieligs aan.... menig paard zal dan jaloers zijn!! Knipoog

Ik heb ook altijd stro gebruikt.... tot vorig jaar... geen stro te krijgen dus maar proberen... en het bevalt me super... absorbeert veel beter dan stro... Alleen maak ik wel altijd de vloer van de stal nat voordat ik nieuw vlas erin doe en wees niet te zuinig met het opstrooien van de 1e box... gewoon 3 a 3,5 pak erin doen. Zul je zien hoelang je ermee doet!!!

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 23:37

waarom maak je de vloer van de stal nat voordat je het nieuwe vlas er in doet? Verward

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 23:46

dan is er minder kans dat het paard erop uitglijd
vlas is namelijk best wel glad

ook kan je als je er een nieuwe baal vlas in heb gegooid
een beetje sprankelen met azijn
dat zorgt ervoor dat het paard er niet van gaat eten Knipoog

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 08:13

kjcm schreef:
waarom maak je de vloer van de stal nat voordat je het nieuwe vlas er in doet? Verward

Doordat het vlas dan zuigt hecht het beter aan de stalvloer, en ligt je ondergrond gelijk een beetje vast...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 08:26

Dit jaar is een goed stro jaar, veel beter dan vorig jaar en het jaar daarvoor. Dus het stro kan niet duurder zijn dan vorig jaar, maar als staleigenaar ga je natuurlijk niet je stalhuur omlaag doen en matig strooien is beleid om zoveel mogelijk over te houden. Als je elke dag uitmest en al begint met minstens 3 pakken vlas, dan staan ze absoluut niet nat en vies. Dan is 1 pak per week goed te doen. Zeker niet duurder.

Als ze genoeg hooi krijgen en ook overdag buiten kunnen zijn, weidegang krijgen dan kunnen ze best op vlas staan. Stel je voert per dag een plakje stro bij voor de extra vezels, kunnen ze dat goed doen. Ik vind vlas fijner, is schoner, droger en stinkt niet naar ammoniak mits je er genoeg in hebt liggen.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 11:32

Ik heb een blauwe maandag vlas gebruikt, kreeg er achtervolgingswaanzin van.
Overal lag vlas, bleef vegen, kwam ik thuis, VLAS IN MIJN SCHOENEN Verward

Maar ik ben wel erg netjes aangelegd dus daar lag het vast aan.
Voor mij stro, ook mijn paard vond het fijner, hij ging meteen weer liggen in zijn stal.

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:44

Voor mij stro.
Mijn paard is echt heel vies in de stal. Kan iedere dag uitmesten. Dus overgegaan op vlas. Omdat ze zo vies is heeft vlas dus geen zin. Je kunt dan geen goede onderlaag kweken omdat het echt heel vies werd. Ik moest er steeds te veel uithalen. Dan is vlas echt te duur. Op stro kan mijn paard lekker knabbelen. Heb zelf ook het idee dat ze stro fijner vond. Bij vlas vond ze zichzelf heel zielig, volgens mij.

Maar een vriendin van mij heeft vlas. Die is er helemaal weg van. Veel minder werk, stinkt een stuk minder, de ondergrond is minder nat omdat de vlas veel vocht absorbeert. Die gaat nooit meer terug naat stro.

Is dus per paard afhankelijk denk ik.

falke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 21:57

Ik vind vlas ideaal. In de zomer in de inloopstal werkt het echt heel zuinig. 1 baaltje in de 3 weken.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:04

Hallo,
myn paard staat in de winter ook op vlas,
ik haal elke dag de pisplekken eruit , en schep het elke dag helemaal om , zo blijft het toch een schone droge stal!
& elke week komen er 2 pakken bij in tenzei er maar 1 nodig is

mariel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:39

wij hebben in het begin ons paard en shetlander op vlas gehad,
voor de shetlander werkt dit prima, maar bij ons paard (ruin)
was het niet ideaal, of je moest er elke dag flink wat vlas bijstrooien
(beetje duur, terwijl het goedkoper zou moeten zijn dan stro, gebruikte
echt minimaal 3 pakken per week)
haalde wel altijd de mest eruit (tenminste tot een uur of tien 's avonds)
staat altijd pas vanaf een uur of vier op stal.
maar als ik dan 's ochtends in de stal kwam was het 1 zweinestal.

nu hebben we een bodem van vlas met daarover stro.
maar ook dat vindt ik niet ideaal, want ook hier maakt hij een
rotzooi van, plus het stro wat hij niet vertrapt, eet hij op.
dus als iemand nog tips heeft hoor ik het graag!!

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:23

Ze heeft een tijdje op vlas gestaan maar stro bevalt haar en ons beter. Dus nu stro Lachen