Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
JaneJansen schreef:Dierenmishandeling is het!! Hoop dat er strengere regels en controles komen...
X_juul_X schreef:Na aanleiding van een discussie vanmiddag wilde ik even jullie mening weten.
3 paarden eigenaren hebben 4 paarden samen op wei staan. We wisselen af wie de paarden binnen en buiten zet.
Vandaag stonden de paarden van een uur of half 9 buiten en om half 4 kwam de eigenaar van de fjord. Ze zei tegen mij dat ze het niet goed vond dat de paarden nog buiten stonden en dat ze aan 2 uur weide per dag genoeg hebben.
Ik ben het hier absoluut niet mee eens, je laat je paard dan toch geen 22 uur op stal staan?
Dit zei ik dus ook tegen deze eigenaar maar deze was niet voor rede vatbaar.
Uiteindelijk de andere eigenaar gebeld en tot de conclusie gekomen dat de paarden de hele dag buiten blijven en wie zn paard er eerder af wilt halen moet dat maar doen.
Maar dan nog, is het raar dat ik het niet netjes vind dat een paard 2 uur per dag op wei staat, 1 uur rijd en de rest van de dag op stal staat?
ik weet niet zeker of het hier goed staat

Julie_x schreef:Chaatje16
Leuk dat jou paard gezond dik blijft.
Jammer genoeg staan hier in de buurt enkele paarden 24/7 buiten, en eentje ervan is nu echt ongezond dik.
Het is een heel leuk paardje en krijgt genoeg aandacht etc., maar ze is gewoon niet te doen dik geworden van die wei.
Mijn pony staat van half 8 tot ongeveer 13 uur op de wei met andere pony, daarna staat hij van 13u tot 22u in de piste met hooi en een klein stukje wei.
Hij heeft snel de neiging om dik te worden, en zo blijft hij in prima conditie. Hij is ook perfect gelukkig hoor, en heeft sociale contacten
Dus naar mijn idee is 24/7 op de wei niet voor ieder paard/pony geschikt.
Al vind ik wel dat ze zo veel mogelijk moeten kunnen bewegen, dit kan dan ook even goed in een paddock ofzoiets.

Julie_x schreef:Als jij het onzin vindt, mag je dat vinden
Ik zeg wat ik zie, en ik zie een wei waarop -zelfs als het een korte wei is, dan zelfs nog meer- dikke paarden staan.
Een gemaaide wei, is zelfs nog erger om een dik paard op te zetten.
Julie_x schreef:Ja, vind ik ook.
Zelf vind ik beweging met soortgenoten ook belangrijker dan op de wei staan.
Maar Mirgino vind jij dat dan niet?
Ninx schreef:Julie_x schreef:Ja, vind ik ook.
Niet direct belangrijker hoor.... paard moet nl ook kunnen grazen.
Maar een gezonde afwisseling lijkt me geen probleem... wordt soms zelfs geadviseerd (bij paarden met extreme aanleg tot dik worden).
ALLES beter dan altijd op 3x3 staan iig...
Julie_x schreef:Ja, vind ik ook.
]anders word ze vervelend en gaat ze zandeten. mirgino schreef:Julie_x schreef:Ja, vind ik ook.
ik vind op de wei met soortgenoten belangrijk!
ik begrijp jouw post hierboven niet,jij vind beweging met soortgenoten belangrijker dan met soortgenoten op de wei staan???
ik ben het als ik het goed begrijp van jou niet met jou eens, samen op de wei vind ik veel belangrijker dan samen op een zandpaddock/bak
en in een paddock is voor mijn pony in de wintermnd wel fijn ,maar niet voor de zomer
ze moet wel wat te grazen hebben
liefst een beetje kale wei[ wat is er mis met de wei waar de mijne nu op staat]anders word ze vervelend en gaat ze zandeten.

)

mirgino schreef:maar nu begrijp ik nog niet wat er mis is met de gemaaide wei ,waar mijn pony en de andere paarden opstaan?
mirgino schreef:maar nu begrijp ik nog niet wat er mis is met de gemaaide wei ,waar mijn pony en de andere paarden opstaan?
Zeeuwtje68 schreef:Ze hebben hier niet eens een stal, wel een afdak en bomen!
Zeeuwtje68 schreef:Ze hebben hier niet eens een stal, wel een afdak en bomen!