Paard 2 uur per dag op wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amalarab

Re: Paard 2 uur per dag op wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 16:42

Dierenmishandeling is het!! Hoop dat er strengere regels en controles komen...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:00

JaneJansen schreef:
Dierenmishandeling is het!! Hoop dat er strengere regels en controles komen...

Euh, duidelijk.... zover zou ik niet willen gaan, omdat ik denk dat er niet in alle gevallen sprake is van kwade opzet.
Maar met betere regelgeving zal er idd hopelijk eea gaan veranderen ten gunste van paarden die nu de gehele dag binnen staan.

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 17:09

X_juul_X schreef:
Na aanleiding van een discussie vanmiddag wilde ik even jullie mening weten.
3 paarden eigenaren hebben 4 paarden samen op wei staan. We wisselen af wie de paarden binnen en buiten zet.
Vandaag stonden de paarden van een uur of half 9 buiten en om half 4 kwam de eigenaar van de fjord. Ze zei tegen mij dat ze het niet goed vond dat de paarden nog buiten stonden en dat ze aan 2 uur weide per dag genoeg hebben.
Ik ben het hier absoluut niet mee eens, je laat je paard dan toch geen 22 uur op stal staan?
Dit zei ik dus ook tegen deze eigenaar maar deze was niet voor rede vatbaar.
Uiteindelijk de andere eigenaar gebeld en tot de conclusie gekomen dat de paarden de hele dag buiten blijven en wie zn paard er eerder af wilt halen moet dat maar doen.

Maar dan nog, is het raar dat ik het niet netjes vind dat een paard 2 uur per dag op wei staat, 1 uur rijd en de rest van de dag op stal staat?

ik weet niet zeker of het hier goed staat

mijn paardje staat met dit weer ( zonnig en droog en boven de 10 graden) dag en nacht op het land met zijn vrienden. is toch heerlijk voor ze!! het is een paard hoor geen cavia. ik heb iemand op mijn stal die ook bij mij in de kudde staat van 4 tinkers. die wilt iedere nacht haar tinker naar binnen. ze zegt dat ze tot zich zelf moet komen... nou ik zie haar nooit voor het hekje staan hoor. ze vind het prima daar. als je ze er maar 1x per dag eventjes uit haalt om te rijden of longeren of wat ik ook wel eens doe alleen even eten geven op stal en inspuiten met vliegenspul. vind die prima. en dan gaat die weer lekker eten. ik vind dat het paarden zijn en geen cavia's. Ik heb wel meet mensen die ze ook maar 2 uurtjes buiten willen... want anders worden ze te dik.. NOU EN..!!! PAARDEN HALLO OOIT GEHOORT VAN DE NATUUR??? ik rijd ook wedstrijden, wij rijden M1 lekker boeiend die dikke buik denk je dat ze daar naar kijken?? ze denken eerder o lekker voor dat paardje dat die lekker het land op mag..!!

als het wel regend of onweerd dan gaat hij rond 9 uur naar buiten en dan om 6 uur naar binnen.

vind die prima Haha!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 17:53

Zo, hehe Chaatje16.... weer een nuchtere paardeneigenaar.... blij te horen dat je er zo over denkt.... Haha!

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:10

Chaatje16
Leuk dat jou paard gezond dik blijft.
Jammer genoeg staan hier in de buurt enkele paarden 24/7 buiten, en eentje ervan is nu echt ongezond dik.
Het is een heel leuk paardje en krijgt genoeg aandacht etc., maar ze is gewoon niet te doen dik geworden van die wei.
Mijn pony staat van half 8 tot ongeveer 13 uur op de wei met andere pony, daarna staat hij van 13u tot 22u in de piste met hooi en een klein stukje wei.
Hij heeft snel de neiging om dik te worden, en zo blijft hij in prima conditie. Hij is ook perfect gelukkig hoor, en heeft sociale contacten Lachen
Dus naar mijn idee is 24/7 op de wei niet voor ieder paard/pony geschikt.
Al vind ik wel dat ze zo veel mogelijk moeten kunnen bewegen, dit kan dan ook even goed in een paddock ofzoiets.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:14

Julie_x schreef:
Chaatje16
Leuk dat jou paard gezond dik blijft.
Jammer genoeg staan hier in de buurt enkele paarden 24/7 buiten, en eentje ervan is nu echt ongezond dik.
Het is een heel leuk paardje en krijgt genoeg aandacht etc., maar ze is gewoon niet te doen dik geworden van die wei.
Mijn pony staat van half 8 tot ongeveer 13 uur op de wei met andere pony, daarna staat hij van 13u tot 22u in de piste met hooi en een klein stukje wei.
Hij heeft snel de neiging om dik te worden, en zo blijft hij in prima conditie. Hij is ook perfect gelukkig hoor, en heeft sociale contacten Lachen
Dus naar mijn idee is 24/7 op de wei niet voor ieder paard/pony geschikt.
Al vind ik wel dat ze zo veel mogelijk moeten kunnen bewegen, dit kan dan ook even goed in een paddock ofzoiets.

wat een onzin, elk paard kan 24 uur op de wei Ja
dan hoort de stalhouder gewoon de wei eerst de maaien zodat er niet veel opstaat en dan kunnen daar makkelijk de vette paarden opstaan
zo doen wij dat ook met mijn pony Knipoog
die word van lucht dik, we hebben eerst in haar weitje 5 pony`s gezet die het goed kaal gegeten hebben en toen is zij erop gegaan
nu staan ze op het pas gehooide weitje en de vetkleppen worden wel wat dikker maar dat rijden we er vanaf
Afbeelding

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:17

Als jij het onzin vindt, mag je dat vinden Knipoog
Ik zeg wat ik zie, en ik zie een wei waarop -zelfs als het een korte wei is, dan zelfs nog meer- dikke paarden staan.
Een gemaaide wei, is zelfs nog erger om een dik paard op te zetten.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:20

dan kun je toch een stukje van die weide afzetten? liever dat, dan in een hokje van 3 bij 3 meter staan.
ik heb nu ook 4 dieren 24 uur per dag buitenstaan, maar die zijn allemaal gewoon superslank Clown
3 andere dieren gaan s'nachts op stal en staan zo'n 12 uur per dag op de volle weide.
2 uur weidegang per dag vind ik ook niet eerlijk tegenover een paard, het blijven immers bewegingsdieren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:21

Julie_x schreef:
Als jij het onzin vindt, mag je dat vinden Knipoog
Ik zeg wat ik zie, en ik zie een wei waarop -zelfs als het een korte wei is, dan zelfs nog meer- dikke paarden staan.
Een gemaaide wei, is zelfs nog erger om een dik paard op te zetten.

Uiteindelijk is het het belangrijkste dat het paard veel buiten komt, met soortgenoten en iets te knabbelen...
Wanneer jouw paarden halverwege de dag naar de paddock gaan met hooi en een vriendje, is dat toch prima?

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:27

Ja, vind ik ook.
Zelf vind ik beweging met soortgenoten ook belangrijker dan op de wei staan.
Maar Mirgino vind jij dat dan niet?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:37

Julie_x schreef:
Ja, vind ik ook.

Niet direct belangrijker hoor.... paard moet nl ook kunnen grazen.
Maar een gezonde afwisseling lijkt me geen probleem... wordt soms zelfs geadviseerd (bij paarden met extreme aanleg tot dik worden).
ALLES beter dan altijd op 3x3 staan iig...

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 11:07

Ninx schreef:
Julie_x schreef:
Ja, vind ik ook.

Niet direct belangrijker hoor.... paard moet nl ook kunnen grazen.
Maar een gezonde afwisseling lijkt me geen probleem... wordt soms zelfs geadviseerd (bij paarden met extreme aanleg tot dik worden).
ALLES beter dan altijd op 3x3 staan iig...

Ja, een paard zou moeten kunnen grazen, jammer genoeg is dit niet altijd mogelijk bij bv. hoefbevangenheid (mijn andere pony)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 11:27

Julie_x schreef:
Ja, vind ik ook.

ik vind op de wei met soortgenoten belangrijk!

ik begrijp jouw post hierboven niet,jij vind beweging met soortgenoten belangrijker dan met soortgenoten op de wei staan???

ik ben het als ik het goed begrijp van jou niet met jou eens, samen op de wei vind ik veel belangrijker dan samen op een zandpaddock/bak

en in een paddock is voor mijn pony in de wintermnd wel fijn ,maar niet voor de zomer
ze moet wel wat te grazen hebben
liefst een beetje kale wei[ wat is er mis met de wei waar de mijne nu op staat Verward ]anders word ze vervelend en gaat ze zandeten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 11:30

mirgino schreef:
Julie_x schreef:
Ja, vind ik ook.

ik vind op de wei met soortgenoten belangrijk!

ik begrijp jouw post hierboven niet,jij vind beweging met soortgenoten belangrijker dan met soortgenoten op de wei staan???

ik ben het als ik het goed begrijp van jou niet met jou eens, samen op de wei vind ik veel belangrijker dan samen op een zandpaddock/bak

en in een paddock is voor mijn pony in de wintermnd wel fijn ,maar niet voor de zomer
ze moet wel wat te grazen hebben
liefst een beetje kale wei[ wat is er mis met de wei waar de mijne nu op staat Verward ]anders word ze vervelend en gaat ze zandeten.

Ik ben het met je eens dat dat de ideale situatie is, zelf zou ik het niet anders willen.
Maar dieren met een andere geschiedenis waar het gezondheid betreft, zijn misschien meer gebaat bij eiwitarm hooi in een zeer ruime paddock met soortgenoten. Niet ideaal, maar soms wellicht noodzakelijk.
Nogmaals: als dat dier verdorie de stal maar uit is Haha!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 11:33

maar nu begrijp ik nog niet wat er mis is met de gemaaide wei ,waar mijn pony en de andere paarden opstaan?

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 11:34

Nee een paard heeft niet genoeg aan 2 uur per dag op de wei of waar dan ook! Boos!
Alleen zou het gaan als er daarnaast ook nog meer tijd word gegeven in de paddock of waar ze Zelf kunnen bewegen met soortgenoten en niet Gedwongen beweging!
Hier staan ze altijd buiten 24/7 zomer en winter Haha!
Maar ik heb ze dan ook hier aan huis staan en kan dat Gelukkig zelf bepalen! Knipoog
Hier is altijd gras genoeg gelukkig.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 11:37

oja heb nu twee weilanden met vooraan de ene houtsnippers tegen nattigheid en in de andere wei zand!
Dus paarden hebben de keuze gras of zand!
En ze staan per twee per wei wat heel goed gaat nu.
Samen hadden ze steeds ruzie, nu is de rust weer terug.
En als daar de wei op is dan maken we weer een tijdelijke wei op het graszaadland van 4 ha!
Dus denk wel dat mijn paarden het super hebben hier thuis Vingers aflikken

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 11:48

bij ons staan bijna alle paarden (van een kleine fokstal) dag en nacht op de wei, alleen de 2 hengsten niet de gehele dag maar dat komt omdat de paint snel een verbrande neus heeft en die staat in de avond buiten en word in de ochtend binnen gehaald, daarna gaat de andere hengst lekker de hele dag naar buiten tot de zon niet meer schijnt en dan weer wisselen Lachen
En ze worden ook bijgevoerd als er niet genoeg gras ligt.
Ik vind eigelijk dat elk paard wel de helft van de dag naar buiten moet ipv op stal, zelfs in de winter (door kleigrond staan ze bij ons dan in de paddock en dat wisselen ze af Knipoog)
Al is het maar in een paddock oid. zelf vind je het ook niet fijn om de hele dag opgesloten te zitten op een wc en dan dat je er 1 uurtje uit mag om bijv. te gaan hardlopen Nagelbijten / Gniffelen

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 11:48

Laat ons het er dan maar op houden dat je paard uit die verdomde stal moet komen Haha!

mirgino schreef:
maar nu begrijp ik nog niet wat er mis is met de gemaaide wei ,waar mijn pony en de andere paarden opstaan?

Ja een gemaaide wei, dat gras gaat weer schieten, en zo krijg je weer zeer voedingrijk gras,.. voor een dik paard is dat dus niet goed. Maar als jouw pony niet dik is, is dat geen probleem hoor!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 11:50

mirgino schreef:

Daar is ook niets mis mee.
Gebeurt hier ook, eerst even de schapen er overheen of het land maaien... en dan hups! Het land in!
Paarden kunnen hier het gehele jaar door ook naar buiten.... in de winter niet altijd in het land, maar dan wel in de paddock....

Bij ons zijn er geen paarden met gezondheidsklachten die gerelateerd zijn aan grazen/ rijk gras (koliek/te hoge insuline-levels). Ik kan dus niet zeggen dat het volstrekte onzin is dat mensen met paarden die die problemen wel hebben, de graastijd willen beperken. En dus gebruik maken van een ruime paddock met eiwitarm hooi. Dus 50/50, half in het land, half in de paddock.
Lijkt mij niet onoverkomelijk, als het dier maar buiten staat nietwaar?
Ik wil en kan dus ook geen oordeel uitspreken over een situatie waar ik mezelf niet in bevind....

edit: ik denk dat veel mensen het gevaar van overgewicht bij paarden ook onderschatten.... het gras is hier zo ontzettend rijk! Ze hoeven er maar naar te kijken en je kunt ze rollen ipv laten lopen....

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 12:13

Ik vind het echt vreselijk als paarden altijd binnen staan, ze staan apatisch voor zich uit te kijken of eten de hele dag door!

Bij ons staan bijna alle paarden in de mooie maanden dag en nacht buiten, alleen de paarden die 's nachts ECHT naar binnen willen, gaan naar binnen. In de winter gaan ze ook het land op, als het nat is wat korter, dan gaan ze afwisselend, per tweetal in de (buiten) bak.

Mijn paard heeft ook aanleg om dik te worden, zijn wei is dus kort en wordt in het voorjaar niet bemest zodat het niet gaat schieten. ze staan per twee omdat anders de ruinen gaan vechten, wat niet echt zachtaardig gaat. Ik zou ze het liefste bij elkaar hebben allemaal, maar dat kan nou eenmaal niet.

Geen van onze paarden is dik. Er wordt echt rekening gehouden met aanleg. En op de wei eten ze minder dan in stal, omdat ze ook lekker spelen, rennen en een beetje (doelloos) rondwandelen.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 12:18

Ze hebben hier niet eens een stal, wel een afdak en bomen!

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 12:24

Zeeuwtje68 schreef:

Denk dat ze daar heel gelukkig mee zijn hoor Vork

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 12:26

Zeeuwtje68 schreef:

Foei!!! Dierenbeul!!! Je weet toch dat paarden van suiker zijn! En wat denk je van blessures... ze trappen elkaar de hele dag alleen maar kreupel, kun jij wel fluiten naar je winstpunten! Knipoog Haha!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 12:39

Ja he wat hebben mijn paarden het toch slecht hier! Geen stal een schande is het schaam schaam....