welke nadelen hebben jullie bij je pensionstallen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Claudia__

Re: welke nadelen hebben jullie bij je pensionstallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 14:27

Hmmm.... nadelen kan ik bij mijn huidige stal niet echt bedenken. De enige 'nadelen' die ik kan bedenken zijn dat het er heel vaak rustig is en dat er altijd veel gebeurt (lees: tractors, vrachtwagens,etc) maar tegelijkertijd zijn dat ook weer voordelen (lekker op je gemak alles doen en als er veel gebeurt wennen ze er wel aan). Soms is het weleens voorgekomen dat er geen vlas of bix was, maar dat is maar zelden dus dat is geen groot nadeel. Voor de rest echt een superstal!

Mijn vorige stal was 1 groot nadeel, haha. Te ver weg, mensen die denken dat ze alles beter wisten, etc. De stallen zelf waren wel goed hoor, maar daar is dan ook wel alles mee gezegd.

Sta op mijn huidige stal nu al ruim 2 jaar en ben ook niet van plan weg te gaan. Lachen

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:18

Misschien een idee om zelf een advertentie te zetten waarin je een pensionstal zoekt en daarin je wensen kenbaar maakt? Zelf heb ik nu na drie jaar mijn paarden thuis (zitten ook heel wat nadelen aan maar daar zal ik je niet mee vermoeien!)
Ik ben 5 x van stalling veranderd om meerdere redenen, elke keer denk je dat je paarden ergens anders beter af zijn, maar wat mij ook opviel dat overal wel wat is en je het nooit helemaal perfect krijgt, Alhoewel? Mijn plaatste plekje was bij een particulier thuis (kleinschalig dus) en dat is me wel het allerbeste bevallen. Samen met de eigenaresse rijden en andere gezellige dingen doen. Wat me het slechtst bevallen is : grote pensionstalling met allemaal meiden, daar hou ik niet zo van. Ik voelde dan altijd die sfeer van roddelen, wie had het mooiste paard, etc. Pling Pling Pling

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:27

Vroeger had ik mijn pony op een manage staan, dat zou ik nu liever niet meer doen: geen weidegang, de binnenbak was constant bezet ivm lessen, een bestuur dat overal bovenop zit..

Nu sta ik op een pensionstal en ben erg blij met dit plekje, ik kan niet eens echt nadelen noemen Lachen

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:39

Ik kan maar 1 nadeel bedenken en dat is dat wij geen binnenbak hebben. Dus als het regent wordt je nat. Ik stond hiervoor gestald op de manege en dan heb je wel een binnenbak maar paard kon niet veel naar buiten. Nu staat hij overdag lekker de hele dag buiten. Ook had hij op de manege een stal van 3x3 waar hij vaak vast lag (+/- 1.80) en nu gebeurd dat nooit meer want hij heeft een buitenstal van ik denk iets van 3,5x4 LachenZomers overdag in de wei en 's winters in de paddock. De keuze was dus snel gemaakt.
Ik vind het erg belangrijk dat mijn paard lekker buiten kan zijn en ja dan moet ik de regen maar voor lief nemen.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:50

3 stallingen in 1 jaar.

Ik stond eerst bij een boer.
Daar stonden de paarden tot hun knieen in de modder, veelste veel paarden in 1 stuk land, en alle paarden waren te mager.
Ze kregen in de winter 3 kruiwagens hooi, dat was volgens de eigenaar genoeg voor de 8 paarden die daar stonden.(er was ook geen graspriet meer te vinden) Er werd niet uitgemest, er lagen gevaarlijke dingen in de wei en ga zo maar door.
Maar wat ik nog het gemeenste vond:
Toen zijn eigen paarden wat magertjes werden, zette hij ze appart met kilo's hooi. Terwijl onze paarden honger leden en in diepe plassen stonden! Daar heb ik ook verschrikkelijke ruzie over gehad, ben ook gelijk weggegaan.

Toen naar een andere stalling geweest, maar die vrouw die daar rond liep was niet 100% in orde (volgens me pa) en die werd ongelofelijk kwaad op me, terwijl ik niets geks deed. Dat was ook niets, heb het ook maar 2 weken vol gehouden.

De huidige stalling waar ik nu sta bevalt prima, alleen heb ik geen stal (wat Mischa wel nodig heeft) geen bak, en we moeten alles zelf doen, elke dag uitmesten, voeren ect. Tegen de tijd dat ik klaar ben met uitmesten, moet ik meestal alweer gaan, ik vind dat erg zonde van mn tijd.. Ben nog steeds op zoek naar de perfecte stalling, maar die bestaat waarschijnlijk niet..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:52

Ik kan er hier in de buurt wel 2 opnoemen, dus ze bestaan wel. Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:18

In de omgeving van Arnhem is genoeg goede stalling te vinden, hoor.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:17

Waratje schreef:
In de omgeving van Arnhem is genoeg goede stalling te vinden, hoor.

Ik woon in het uiterste puntje van Arnhem-noord (schaarsbergen eigelijk) hier is alleen maar bomen haha.
Elke stalling die een beetje te betalen is (rond de 100,-) is gewoon te ver weg..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:24

Pff stallen...praat me er niet van. Heb er nu zo'n 5 gezien... waarwan 1 wel okee, al werd er enorm geroddeld, was ik op t laatst echt beu. Heb daar bijna 1 jaar gestaan.
1 was te ver en t beleid sprak ons niet aan (was verder niets mis mee, sloot alleen niet aan), dus snel weer weg na 4 dagen...
1 stal was een regelrechte ramp, alles wat slecht kan zijn was slecht! Voerbeleid was slecht(voerden mn paarden anders dan ik aangaf, meer krachtvoer, minder hooi), nauwelijks stro in de stallen, eigenaar die om de haverklap mensen beschuldigde van t een of ander en de pan uit flipte enz enz...heb er een maand of 10 gestaan, helaas konden we niets beters vinden in de buurt, dus ging zelf élke dag!
En verder 1 stal waar ik t super had, echt geweldig, maar ging na een jaar stoppen... en dan mn huidige stal, werkelijk top voor de paarden! Ja Echt heel fijn, en ook de ruimte om wel of niet met anderen op te trekken...is ook lekker! Ja Sta hier inmiddels al bijna 2 jaar! Ja

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:40

aliealie schreef:
Misschien een idee om zelf een advertentie te zetten waarin je een pensionstal zoekt en daarin je wensen kenbaar maakt? Zelf heb ik nu na drie jaar mijn paarden thuis (zitten ook heel wat nadelen aan maar daar zal ik je niet mee vermoeien!)
Ik ben 5 x van stalling veranderd om meerdere redenen, elke keer denk je dat je paarden ergens anders beter af zijn, maar wat mij ook opviel dat overal wel wat is en je het nooit helemaal perfect krijgt, Alhoewel? Mijn plaatste plekje was bij een particulier thuis (kleinschalig dus) en dat is me wel het allerbeste bevallen. Samen met de eigenaresse rijden en andere gezellige dingen doen. Wat me het slechtst bevallen is : grote pensionstalling met allemaal meiden, daar hou ik niet zo van. Ik voelde dan altijd die sfeer van roddelen, wie had het mooiste paard, etc. Pling Pling Pling

Een stal gaat daarop niet reageren ze hebben vaak genoeg aanloop.

Neeeee jij moet zorgen dat je een vragenlijst hebt dan vraag je alles en dan weet je de min en plus punten. Vaak wordt er meer beloofd dan nagekomen. Tja that's life dat heb je ook met werk.

Denk dat er geen enkele stalling perfect is.
Laatst bijgewerkt door UrbanL op 23-06-08 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:41

Ik heb mijn pony nog niet zo lang (9 mnd) maar ben 1x van stal gewisseld. Dit omdat die stal toch wel wat duur werd en de afstand toch wat vervelend was (15 min met brommer, die steeds meer kuren kreeg, met de fiets was t 45 min). Daarbij hoorde ik van een vriendin dat ze bij haar op stal nog een stal over hadden. Deze was een stuk goedkoper en op 10 a 15 min fietsafstand Lachen

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:52

Prisca schreef:
aliealie schreef:

Een stal gaat daarop niet reageren ze hebben vaak genoeg aanloop.

Neeeee jij moet zorgen dat je een vragenlijst hebt dan vraag je alles en dan weet je de min en plus punten. Vaak wordt er meer beloofd dan nagekomen. Tja that's life dat heb je ook met werk.

Denk dat er geen enkele stalling perfect is.

...Dat hangt misscien ook van de regio af, mijn vriendin (omg. Friesland) zocht ook stalling en die heeft me toch veel reacties gehad..ze kon uitzoeken!

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 10:06

Hier geen nadelen, ben een blij mens met deze stal.

Nu moet ik erbij zeggen dat mijn vorige stallen stuk voor stuk ook goed waren, goede verzorging en persoonlijke aandacht. Dat ik nu bij de bosrand sta en daar buiten kan rijden is voor mij het grootste pluspunt. Ook dat hij met zijn artrose zoveel mogelijk buiten kan staan is ideaal. Hij staat nu 24/7 buiten en dat bevalt heel goed. Verder is het er gezellig, zijn er veel faciliteiten en heel belangrijk....iedereen doet zijn eigen ding, van western tot dressuur tot springen en iedereen laat elkaar in zijn waarde. Echt super, vooral voor een stal met zoveel verschillende mensen en paarden.

youare

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 10:45

De pensionstalling waar mijn paard staat, ben ik heel blij mee.
kan dan ook geen nadelen bedenken. Haha!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 17:10

Het nadeel van mijn huidige stalling vind ik dat er geen onbeperkt warm water is. Maar dat is dan ook echt alles. Haha! Dus eigenlijk is het hier perfect.

Op mijn vorige stalling was het wel anders.. dat was een pensionstal en manege dus dat was vreselijk irritant. Altijd rekening houden met de lessen, gillende kinderen.. altijd druk. Om nog maar niet te spreken over de ponykampen en alle activiteiten in de weekenden waardoor de bakken vrijwel niet vrij waren.
Verder moest je voor weidegang idioot veel betalen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 18:35

Op stal moeten we heel veel zelf doen en we zorgen er met zijn allen voor dat het een beetje netjes blijft, dus kortom: maak je iets vies, ruim dit dan gewoon op. Dit laat nog wel eens te wensen over. Er is ook één persoon en die denkt alleen maar aan zichzelf en haar paard. En daar word je gek van. Gelukkig zit de rest wel op 1 lijn, dus weinig problemen.

Whatever05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 18:42

-geen weidegang
-rond 17.00 voor het laatst voer(&hooi)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 18:40

Over de afgelopen tien jaar

1) Bak lag vaak nat.
Uiteindelijk weggegaan toen de staleigenaar beschimmeld hooi wilde laten gebruiken als stro.
2) Te weinig aanspraak, dus ik vereenzaamde er.
3) Nauwelijks weidegang, slechte sfeer, veel geroddel, had openingsuren en kon ook met wedstrijd niet bij mijn paard Boos! .
4) Geroddel.
5) Geen weidegang, mest werd in de bak gekiept Verward en paarden werden maar eens per week uitgemest (en niet goed opgestrooid), bak veel te druk en veel geroddel. Stal was een dag in de week dicht en dan kon je dus niet bij je paard (stonden ze een hele dag op stal!!!)
6) Geen wei.
7) Bak lag vaak nat.
8) Werd te duur.
9 en 10 zijn mijn vorige en van nu dus daar zeg ik niks over.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 18:44

Ik kan niet echt een nadeel bedenken, maar wel eentje die ik voor mezelf heel sterk heb. Ik heb graag overal controlen op en dan vooral op de dingen die erg belangrijk voor me zijn dus sara.
Ik ben gewend dat ik altijd zelf bepaal waarneer ze haar broken etc. krijgt en wat ze krijgt en bij wie ze in de wei staat. Maar nu staat ze op een 'pensionstal' en dan heb ik daar geen controlen meer op, heel erg wennen voor mij Nagelbijten / Gniffelen

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:01

geen weiland

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 10:36

Enige nadeel vind ik dat het verder van huis is dan mijn vorige stal. Toen hoefde ik maar 5 minuutjes te rijden en nu een dik kwartier (als ik niet in de file terecht kom)... Het is iig te ver om met lekker weer naar toe te fietsen Knipoog

Verder ben ik blij met waar mijn paard nu staat. Ze heeft een ruime, lichte stal. Staat van zonsopgang tot zonsondergang op de wei in een kudde. Ze krijgt goed te eten en te drinken. Er is een mooie, ruime buitenbak die altijd te rijden is en we zitten dicht bij de bossen/duinen Lachen

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 11:55

Ben net verhuisd naar een andere stal en werkelijk waar heb nog geen nadeel kunnen bedenken. Ja niet alles is nog af (paddock) maar aangezien ze de hele dag buiten staan zie ik er geen nadeel in.

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 17:50

Ik vind dat de pensionstal waar ik sta niet zoveel nadelen heeft. Ga er met plezier heen en heb het naar mijn zin. Lachen Het is een mooie luxe stal en ik fiets er maar 3 minuten over. De staleigenaren zijn super voor de paarden. 's Zomers gaan de paarden de hele dag het weiland in (wordt voor je gedaan) en 's nachts gaan ze lekker op stal. In de winter worden de paarden in groepjes in de paddock gezet en krijgen dan dus ook lekker beweging.
Wat ik wel een nadeel vind, is dat je ongeveer 1 keer in de week een voerbeurt hebt om 19.30 uur. Dan moet je alle paarden op stal hooi voeren. Er wordt aan het begin van de maand een lijst gemaakt met wie op welke dag moet voeren. Opzich is het niet supererg, maar als je niet kan op de dag dat je ingedeeld ben, moet je gaan ruilen met mensen. En als dat niet lukt, moet je er dingen voor af gaan zeggen, zoals bij mij al een paar keer het geval is.
Uitmesten moet je zelf doen, maar dit vind ik niet erg. Stro uitdelen wordt wel gedaan door het personeel en soms wordt er wat te weinig gegeven, maar als je dit meldt aan de staleigenaren mag je gerust wat stro bijpakken.
Vorig jaar was er nogal wat onrust tussen de staleigenaren en bepaalde pensionklanten. Hierdoor werd soms de sfeer verpest en de staleigenaren hingen een brief op het bord met de mededeling dat ze stopte met pensionstalling. Iedereen zou per 1 april 2008 weg moeten zijn met zijn paard. De ontevreden mensen vertrokken bijna meteen; de eersten waren in december al weg. De staleigenaren hadden ondertussen besloten dat ze toch nog wel wat pensionklanten wilde houden en hebben dit tegen diegenen gezegd van wie ze vonden dat die mochten blijven. Zo ook bij mij. Gelukkig is de sfeer op stal nu wel weer goed, maar dat komt ook omdat het aantal pensionklanten natuurlijk flink afgenomen is. Daardoor ben je ook meer op elkaar aangewezen. Knipoog

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 17:56

Ik sta al 10 jaar op dezelfde stal en ik vind het super. Het enige nadeel wat ik ondervind is dat er soms gerotzooi is onderling maar ik bemoei me niet met die mensen, alleen met de mensen die ik leuk vind. De rest zeg ik alleen gedag

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 07:59

Ik heb tijdelijk op een andere stal gestaan toen ik mijn paard kocht en er geen plaats was op de stal waar ik graag naartoe wilde. Hier heb ik één maand gestaan, maar ik was echt blij dat ik er weg kon:

- Zeer slechte sfeer: Ruzie en onrust in de stallen
- Manegepaarden naast particulieren: zeer onrustig om steeds vreemden in het stalpad te hebben!
- geen weidegang mogelijk in de winter
- slechte bakgrond en verlichting

Nu sta ik op een super stal! De sfeer is echt geweldig, de boxen zijn mooi ruim en worden dagelijks opgestrooit, er is veel sociale controle (dus als je paard ook maar een kuchje geeft kun je er prat op gaan dat niet alleen de staleigenaar meteen belt, maar ook verschillende stalgenootjes). Er zijn prachtige uitrijmogelijkheden (niet alleen in Nederland, maar ook richting Duitsland) en er zijn 3 rijbakken en 1 longeercirkel. En last but not least: het is mogelijk om je paard het hele jaar door in prachtige en goedomheinde weilanden te laten staan in kuddeverband. Dat vind ik zo belangrijk!!

Als ik minpuntjes moet noemen aan de stal is het dat je zelf voor ruwvoer moet zorgen (maar dat kan wel op vaste tijden gevoerd worden en het geeft je de mogelijkheid om te kiezen tussen hooi/kuil/...) en dat de binnenbak vaak bezet is. Van de andere kant zijn er 2 andere buitenbakken die alleen bij zeer zware regenval of vorst niet bruikbaar zijn.