Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 10:46

Maar wat is de grens voor weinig weidegang? Dit is gewoon een discussie die nergens naar leid. Ik neem aan dat iedereen het beste voor het paard wilt. De 1 doet het op die manier en de ander op die manier.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 10:46

Ik ben het met je eens. Ik ben van plan om een leasepaard te nemen, deze komt bij mij staan op eigen gehuurde stalling of weidegang..dus je zou het bruikleen kunnen noemen. Ik ben nu bij een paar stallen en weidegang stukjes wezen kijken en gister kwam ik uit op de dichtsbijzijnde stal. Daar staan vier paarden dag en nacht op stal, en het verbaasd me hoe vriendelijk ze nog uit hun ogen keken. Kijk ik moet een keuze gaan maken;

Weidegang wat verder weg of stalling wat dichterbij, met een te kleine paddock voor mijn paard en verder ook geen bak oid. Of gewoon heel de zomer in de wei, ik weet het zelf niet meer. nouja..die stalling zal het niet worden in ieder geval. Soms begrijp ik de mensen met hun paard op stal best wel. Mijn bruikleen paard is nu 6 jaar, twee jaar onder het zadel en moet nog regelmatig getraind worden..als ik hem op de weide zet kan ik er verder niets meer mee doen want hij is ook nog niet verkeersmak..en het is een half uur lopen naar de manege langs een drukke weg. Alsnog doe ik het niet, maar ik kan dus wel begrijpen dat sommige mensen er wel voor kiezen. Als het nu een goeie stal was met in ieder geval genoeg ruimte in een buitenbak oid had ik het gedaan, maar dit is gewoon heel donker binnen in de stallen, de bodem staat scheef en dat doe ik hem dus niet aan. Anders had ik er waarschijnlijk wel over nagedacht.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:06

IndianLady schreef:
Maar al deze voorbeelden zoals Veerenashley ze neergeschreven heeft kunnen net zo goed in heel het land voorkomen en niet perse in de Randstad. Dit is een beetje typisch de Randstad door het slijk halen en Drenthe de hemel inprijzen.

Maar dáárom zette ik ze hier neer: op zich heeft het niks direct te maken met de Randstad. Kijk maar naar de voorbeelden van bokkers die daar wonen en die wél een plekje met weidegang of paddock hebben gevonden. Het gaat hier om een bepaalde mentaliteit: "ik wil een paard en als ik daarvoor geen buiten kan vinden/ mijn luxe moet ontberen / ver moet fietsen etc., heeft ie pech en komt hij op stal" (en dit speelt natuurlijk eerder in de Randstad vanwege gebrek aan ruimte). Het paard is er dan alleen voor de behoeften van de eigenaar, en die vergeet (in mijn ogen) de verantwoordelijkheid die hij voor het dier heeft, zodat het op gezonde wijze in zijn belangrijkste natuurlijke behoeftes kan voorzien op die momenten dat hij niet voor de baas moet werken.

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:11

IndianLady schreef:
Maar wat is de grens voor weinig weidegang? Dit is gewoon een discussie die nergens naar leid. Ik neem aan dat iedereen het beste voor het paard wilt. De 1 doet het op die manier en de ander op die manier.

Zoals ik al eerder zei in m'n vorige bericht, vind ik dat elk paard het recht heeft om min. een uur of 10 per dag buiten te lopen.
Als paardlief geen zin meer heeft, gaan ze vaak voor het hek staan en geven daarmee dat ze naar stal willen en als dat na een uur of 4 al is, so let it be, dan zou ik die van mij ook binnen zetten.

Maar sommige mensen zetten hun paard maar standaard 1 of 2 uurtjes per dag buiten. Dat is naar mijn mening veel te weinig. Maar ja wie ben ik. Ik heb immers dit topic ook niet geopend. Ik geef alleen mijn mening en ik zal mijn paard noooooooit zo behandelen cq. vrijheid afpakken en opsluiten in een box van 3 x 3

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:18

ik woon in de randstad en heb nooit moeite gehad stalling te vinden met weidegang en anders is er mogelijkheid genoeg om naast je winetrstalling een weiland te huren ergens.. kost wel extra maar ja een paard is nou eenmaal duur. ik denk dat mijn paard letterlijk gek zou worden als hij niet op de wei zou kunnen. nu is het al een kriem hem er na een aantal uren af te halen (omdat hij weer moet wennen) hij staat het liefst 24/7 Nagelbijten / Gniffelen alleen in de winter kun je hier in de buurt geen land krijgen maar goed dan staan ze lekker in de paddock met hooi

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 11:21

IndianLady schreef:
Maar al deze voorbeelden zoals Veerenashley ze neergeschreven heeft kunnen net zo goed in heel het land voorkomen en niet perse in de Randstad. Dit is een beetje typisch de Randstad door het slijk halen en Drenthe de hemel inprijzen.

Het gaat over het 'stedelijk gebied', HET gedeelte in NL waar het het meest dichtbevolkt is... En dat is in de Randstad.
Ik moet daarbij aandragen dat enkele kennissen van mij hun paard wel degelijk weidegang kunnen bieden, en ze wonen toch in de Randstad.
Ze zijn echter eerst begonnen met een plek die aan hun wensen voldeed (voldoende buitenruimte, veilige stal), en hebben daarna hun paard gekocht. Niet andersom dus...
Dit gaat dus helemaal niet over de Randstad per definitie, maar sinds ik in deze buurt woon wordt ik ermee geconfronteerd.... het komt hier vele malen vaker voor.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:22

@ cheyentic: Precies: wie zoekt zal vinden....
Zelfs hier op de zandgrond viel het mij niet mee om een plekje te vinden waar mijn pony naar mijn smaak lang genoeg buiten komt (=24/7), maar uiteindelijk heb ik een superplaats gekregen. Het betekent wel dat ik nu bijna een half uur moet fietsen i.p.v. 5 minuten, en dat het bos wat verder is, maar dat heb ik er graag voor over.
En natuurlijk voel je je idioot/vervelend als je bij wildvreemden gaat aanbellen met de vraag of ze een plekje vrij hebben voor een paard, maar dat overleef je ook wel.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:25

ik zou geen paard willen hebben als die geen weide opkan. Ik ben opgegroeid met dat ideaal en zo zou ik het ook alleen willen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:31

Onze paarden kunnen niet op de weide. Maarrrr, ze staan wel altijd buiten in een paddock ter grootte van 2 rijbakken met daaromheen nog een töltbaan (beide ondergrond zand) waar ze op kunnen en een stuk afgezet rondom de inloopstal (ondergrond betonplaten). Sommige HITactiefstallen kennen ook geen weides.

Het hoeft geen ramp te zijn, voor sommige paarden is het zelf beter om níet op gras te staan ivm het te rijke gras in NL voor paarden.

Wat wél belangrijk is dat een paard bewegingsvrijheid heeft, contact met soortgenoten (héle lichaam niet alleen neuzen), continu aanbod van ruwvoer en schoon drinkwater.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:35

Wij hebben altijd paarden gehad, ik ben opgegroeid met de mededeling dat een paard absoluut weidegang nodig heeft, kan ik mijn paard dat niet bieden, dan komt er geen paard.
En zo denk ik er persoonlijk over.

Maar ieder staat vrij in zijn eigen keuze natuurlijk Knipoog

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:38

Ik vind dat een paard ook naar buiten moet kunnen. Maar ik weet niet precies wat jij bedoelt met geen/weinig wijdegang? Bedoel je dat je dan geen wei hebt maar wel paddack/buitenbak, of dat je helemaal geen mogelijkheid hebt om ze buiten te zetten?

Bij veel profecionele stallen komen de meetse paarden ook niet naar buiten.. maar die worden soms aan de hand gestapt.

En ik denk dat ze in de randstad ook wel sommige stallen hebben waar wel voldoende ruimte is om ze buiten te zetten.. dus als ik daar zou wonen en een paard zou willen zou ik gewoon een goede stal zoeken waar ze die mogelijkheid hebben.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:44

Ik ben het er niet mee eens. Natuurlijk moet een paard wel eens los kunnen, maar om te zeggen dat een paard onbeperkt weidegang nodig heeft? Nee.

Geloof jij dat mijn paard ongelukkiger is dan een paard dat altijd maar buiten mag staan? Dat denk ik dus niet.

Ik ben van mening dat er meer mogelijkheden zijn om een paard goed te houden, en dus niet alleen maar de manier van altijd maar het land in kunnen.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:45

Ben het eens met de ts. Gelukkig hebben wij wel genoeg weidegang (alleen beetje gezeik dit jaar waardoor ze pas donderdag of vrijdag echt het land op mogen) En lekkere paddocken waar ze in de winter in kunnen en natuurlijk een gewoon lkkr buitenstalletje waar ze alles kunnen zien;)

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:52

CleovG schreef:
Ik ben het er niet mee eens. Natuurlijk moet een paard wel eens los kunnen, maar om te zeggen dat een paard onbeperkt weidegang nodig heeft? Nee.

Geloof jij dat mijn paard ongelukkiger is dan een paard dat altijd maar buiten mag staan? Dat denk ik dus niet.

Ik ben van mening dat er meer mogelijkheden zijn om een paard goed te houden, en dus niet alleen maar de manier van altijd maar het land in kunnen.

Er staat nergens dat het gaat in dit topic over onbeperkte weidegang Knipoog
En wij kunnen moeilijk oordelen of jouw paard ongelukkig is, toch? Hoe houd jij hem?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:59

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik ben het zeker met je eens.
Onbeperkte weidegang vind ik nog niet zo noodzakelijk, maar er dagelijks meerdere uren uit komen MET soortgenoten wel.
Dit kan ook zijn: een grote paddock oid met voldoende ruwvoer ter beschikking.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:03

Ik zou zelf ook geen paard aanschaffen als ik niet van te voren wist dat ik stalling kon bieden met op zijn minst overdag meerdere uren weidegang en de hele dag buiten en voor de winter op zijn minst overdag veel uren in een ruime paddock met ruwvoer, liefst in een klein groepje.

Het is ook hier in de omgeving vrij moeilijk om vooral in de winter uitloop in paddock/weidegang te krijgen gecombineerd met luxe van bijvoorbeeld een binnenbak. Daarom lever je dan vaak een stuk luxe in.

Ik denk dat veel mensen die kiezen voor zo'n luxe stalling zonder weidegang inderdaad kiezen voor zichzelf en de trainingsfaciliteiten en eventueel de goede verzorging en begeleiding (buiten de missende weidegang om dan).
De primaire behoefte " vrije beweging en afleiding" wordt dan daaraan ondergeschikt bevonden of misschien en bepaalde gevallen niet eens over nagedacht...

24/7 Weidegang het hele jaar door is voor mij geen voorwaarde. wij hebben zelf veel land (3ha voor straks 4 paarden) en zou best een deel helemaal stuk kunnen laten lopen, maar kies daar bewust niet voor omdat het voor de paarden niet fijn is tot hun knie"en in de modder te lopen en het ook een zeer verhoogde kans geeft op blessures, mok en ongelukken. En die 30 diepe modder is wel degelijk wat hier gebeurd als de paarden eenmaal de zode kapot hebben getrapt en we ze erop laten lopen terwijl het zo nat is.
Vanwege die slechte structuur hebben wij zelfs een stuk grond om laten zetten en laten bestraten, zodat ze ook in de natste perioden als de grond totaal verzadigd is, nog in elk geval een stuk hebben waar ze altijd droog kunnen staan en lopen. zelfs als de bak en paddock ook erg nat zijn.

Ik denk dat vooral bij de kleinere pensionstallen of bij boeren nog best wat te verbeteren valt als de paardeneigenaren bereidt zijn de staleigenaren tegemoet te komen in de kosten van de verbeteringen.
Dus heb je een boer met weiland, waar de paarden de hele zome inmogen, maar 's winters niet goed buiten kunnen? Biedt dan aan om met elkaar een paddock te gaan maken.
Met een 1000 euro aan materiaalkosten en zand en een paar uurtje de kraan van de boer of kennis, kun je best een leuke paddock maken. Of misschien 2 kleinere paddocks. Op die manier kun je misschien 4 of 8 paarden per dag(deel) toch lekker buiten laten in de winter en kost het per eigenaar niet zo heel erg veel. Een boer heeft misschien ook wel een niet meer gebruikte kuilplaat, eventueel kun je daar ook een omheining omheen zetten om te gebruiken al verharde uitloop. Dan wel niet om te rennen, maar ze kunnen wel lekker buitenstaan, o zich heen kijken, wat wandelen en lekker hooi eten. Alles beter dan zoveel uren binnenstaan toch?

Staleigenaren zullen vaak aanhikken tegen de investeringen die het met zich meebrengt omdat ze niet heel veel overhouden van de pensionprijs. Meedenken en meehelpen en bijdragen aan investeringen zal, in mijn ogen, veel deuren kunnen openen...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 12:50

joyce B schreef:
Ik zou zelf ook geen paard aanschaffen als ik niet van te voren wist dat ik stalling kon bieden met op zijn minst overdag meerdere uren weidegang en de hele dag buiten en voor de winter op zijn minst overdag veel uren in een ruime paddock met ruwvoer, liefst in een klein groepje.

Het is ook hier in de omgeving vrij moeilijk om vooral in de winter uitloop in paddock/weidegang te krijgen gecombineerd met luxe van bijvoorbeeld een binnenbak. Daarom lever je dan vaak een stuk luxe in.

Ik denk dat veel mensen die kiezen voor zo'n luxe stalling zonder weidegang inderdaad kiezen voor zichzelf en de trainingsfaciliteiten en eventueel de goede verzorging en begeleiding (buiten de missende weidegang om dan).
De primaire behoefte " vrije beweging en afleiding" wordt dan daaraan ondergeschikt bevonden of misschien en bepaalde gevallen niet eens over nagedacht...

24/7 Weidegang het hele jaar door is voor mij geen voorwaarde. wij hebben zelf veel land (3ha voor straks 4 paarden) en zou best een deel helemaal stuk kunnen laten lopen, maar kies daar bewust niet voor omdat het voor de paarden niet fijn is tot hun knie"en in de modder te lopen en het ook een zeer verhoogde kans geeft op blessures, mok en ongelukken. En die 30 diepe modder is wel degelijk wat hier gebeurd als de paarden eenmaal de zode kapot hebben getrapt en we ze erop laten lopen terwijl het zo nat is.
Vanwege die slechte structuur hebben wij zelfs een stuk grond om laten zetten en laten bestraten, zodat ze ook in de natste perioden als de grond totaal verzadigd is, nog in elk geval een stuk hebben waar ze altijd droog kunnen staan en lopen. zelfs als de bak en paddock ook erg nat zijn.

Ik denk dat vooral bij de kleinere pensionstallen of bij boeren nog best wat te verbeteren valt als de paardeneigenaren bereidt zijn de staleigenaren tegemoet te komen in de kosten van de verbeteringen.
Dus heb je een boer met weiland, waar de paarden de hele zome inmogen, maar 's winters niet goed buiten kunnen? Biedt dan aan om met elkaar een paddock te gaan maken.
Met een 1000 euro aan materiaalkosten en zand en een paar uurtje de kraan van de boer of kennis, kun je best een leuke paddock maken. Of misschien 2 kleinere paddocks. Op die manier kun je misschien 4 of 8 paarden per dag(deel) toch lekker buiten laten in de winter en kost het per eigenaar niet zo heel erg veel. Een boer heeft misschien ook wel een niet meer gebruikte kuilplaat, eventueel kun je daar ook een omheining omheen zetten om te gebruiken al verharde uitloop. Dan wel niet om te rennen, maar ze kunnen wel lekker buitenstaan, o zich heen kijken, wat wandelen en lekker hooi eten. Alles beter dan zoveel uren binnenstaan toch?

Staleigenaren zullen vaak aanhikken tegen de investeringen die het met zich meebrengt omdat ze niet heel veel overhouden van de pensionprijs. Meedenken en meehelpen en bijdragen aan investeringen zal, in mijn ogen, veel deuren kunnen openen...

Een super-bijdrage aan de discussie vind ik dit.... Denken in mogelijkheden i.p.v. onmogelijkheden.
De stelling in de aanhef zegt ook: geen weidegang kunnen bieden = geen paard?
Er staat niet dat dat 24-7 zou moeten zijn. In mijn 1ste post haal ik vooral de situatie aan waarin paarden alleen uit hun box komen onder de man, aan de longeerlijn, stapmolen of slechts 2 uurtjes in een paddock. Dat je kiest voor 8 uur buiten, i.p.v. 10 uur buiten, okay.... Maar ik richt me voornamelijk tot de mensen die de meerwaarde van een paard vrij buiten laten lopen niet onderkennen.

Kiki27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:41

Ik ben het tot op zekere hoogte met TS eens. Ik zou het dan zo zeggen: niet buiten kunnen lopen = geen paard. Het paard van een vriendin van mij loopt overdag in een grote paddock met nog 3 paarden. Ze kan lekker scharrelen/spelen/rennen en ze krijgen hooi in de paddock. Ik vind als een paard buiten kan lopen, dat dat ook goed is. Maar de hele dag binnen in de box vind ik niet kunnen. En al helemaal niet als het paard op een all-in stal staat, waar de eigenaar niets hoeft te doen en dan soms ook een dag of twee niet komt (want er wordt toch wel voor het paard gezorgd).

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:58

hier is het: geen land?
geen bak (heb ik het niet eens over een binnenbak.)
NIKS dan kan je er niks mee als je een beetje westrijdambitie hebt.

ik ben het er mee eens maar het is zeer maar dan ook zeer moeilijk te vinden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 14:12

moonfish13 schreef:
hier is het: geen land?
geen bak (heb ik het niet eens over een binnenbak.)
NIKS dan kan je er niks mee als je een beetje westrijdambitie hebt.

ik ben het er mee eens maar het is zeer maar dan ook zeer moeilijk te vinden.

Ik begrijp het niet helemaal....
Je bedoelt dat je zowel geen land als bak hebt en dat dat je wedstrijdambities in de weg staat? Begrijp ik het zo goed?
Een fijne bak is inderdaad wel een voorwaarde wanneer je veilig wilt trainen. Maar het 1 sluit het ander gelukkig lang niet altijd uit.
Soms zul je er dan misschien heen moeten rijden, 10 minuten verderop bij een buur o.i.d.
Maar welzijn van het paard moet zeker voorrang hebben boven de wedstrijdambities van de eigenaar lijkt me.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:30

Het blijft gewoon een lastig punt...
Hier in het westen is het én veel voller én de grond is er veel duurder...

Dat brengt beide met zich mee dat er meer paarden op een klein oppervlak gehouden worden met minder mogelijk tot weidegang bieden in grote weilanden...

Ik ben het zeker met je eens dat het heel erg tegennatuurlijk is om een paard 23 uur per dag op stal te houden en ik doe als zo lang als ik een paard heb mijn best om daar stalling voor te vinden waar ze zoveel mogelijk naar buiten kunnen, maar waar ik ook kan doen met mijn paard wat ik graag wil (want daar heb ik mijn paard tenslotte ook voor) en dat valt niet altijd mee.
Op de stallen waar veel faciliteiten zijn is in de buurt vaak minder mogelijkheid tot los lopen in de paddock en/of in de wei.
En op stallen waar dat wel mogelijk is zijn vaak de rijmogelijkheden weer minder, en zijn beide in orde zijn de stallen vaak al bezet met wachtlijst of niet te betalen... (want de meeste pensionstallen zijn hier ook nog eens een heel stuk duurder dan aan de andere kant van het land)

Mijn merrie loopt overdags zoveel mogelijk in de paddock met 2 andere merries voor zover het weer het toelaat.
In de zomermaanden gaan ze daarnaast ook enkele uren per dag de wei op.
Niet altijd hele dagen, om de wei (die niet al te groot is) te sparen, zodat ze er zolang mogelijk van kunnen genieten.

Met goed weer en lange dagen gaan ze 's morgens vaak op tijd naar buiten 's avonds rond 8 uur/ half 9 pas naar binnen.
Ik denk dat ik hier heel tevreden mee moet zijn.
Ze kan dagelijks los met andere paarden, en ik heb voldoende mogelijkheden om lekker met haar bezig te zijn!

kellyenmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:14

voor mij is weidegang wel van belang, maar ja, ook niet ieder paard heeft er evenveel behoefte aan natuurlijk.
stallen zonder weidegang vindt ik echt niet kunnen, en op de meeste stallen hebben ze alleen zomers en dat vind ik persoonlijk ook ok.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:45

Ik zou ook liever de hele zomer een paar uurtjes gras hebben en de rest paddock en 's nachts evt. stal, dan altijd op een kaal modderig stuk waar nooit meer groeit dan een paar sprietjes. Dan staan ze alsnog op soort van paddock namelijk, maar is er helemaal geen afwisseling. Paarden houden van afwisseling, dat houdt ze levendig. Als ze hier de kans krijgen lopen ze veel heen en weer tussen de verschillende stukken. Beetje grazen, op de wei of op het pad, beetje wandelen in de bak, even rollen, rondjes lopen om de muggen voor te blijven, hapje eten, wat drinken en weer even het pad en de wei bekijken...
Verveling ligt snel op de loer...

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 22:52

Een paard heeft een graasbehoefte, ik vind het sneu als een paard niet op de wei(of paddock met hooi/kuilgras)kan.
Als mijn paarden een week niet buiten komen, dan zijn ze niet om te genieten, het is zo fijn om die tevreden koppies te zien als ze weer naar binnen gaan om te gaan eten.
Sommige paarden staan de hele dag op stal en komen er misschien wel uit om te werken, maar een paard moet toch paard kunnen zijn en dat kan echt niet op een stukkie van 3x3 meter, ze moeten een keer lekker kunnen bokken en een keer lekker kunnen rollen, als je erop zit mogen ze dit niet, dat is logisch, maar ik vind het ook niet gek als paarden vervelend worden als ze niet buiten komen, want dan kunnen ze niet een keer lekker spelen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 23:03

Voor mij (m'n gemoedsrust dan) en mijn pony is een wei een absolute must. Hij is niet gelukkiger dan de momenten waarop hij lekker met een vriendje staat te grazen of een beetje kan dollen.
En ook ik woon in de randstad en weet dat het met stalling soms moeilijk is, zeker in de winter. Maar ik heb liever geen pony, dan een ongelukkige.
Maar als een wei niet mogelijk is in de winter, hij moet toch een flink aantal uur naar buiten kunnen, daarnaast laat ik hem vaak nog een half uur/uur aan de hand grazen. Studieboekje mee, dan kan ik studeren en hij lekker grazen.

Voor mij gaat het erom dat ik een pony heb die gelukkig en gezond is. Die behoeften verschillen vast per paard, maar die van mij heeft daar absoluut een wei en een paardenmaatje voor nodig.