Tips, goedkoop paarden houden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Re: Tips, goedkoop paarden houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:29

@Nadya

ik vind wel dat je erg zeurt zeg over het afgekeurde groente en fruit uit de winkels Gestoord
de appels uit de boomgaard die je voor je paard kan kopen hebben meer plekjes Knipoog

maar goed koop jij maar dure appels of geen appels,ik haal het fruit met een plekje op bij de winkels en daar eet mijn diertje heerlijk van! Ja

ik vind het nl onzin om appels en penen die voor menselijke consumptie zijn te kopen.
de penen van de penenboer koop je voor 3 euro de 20 kg
in de winkel koop je peen voor 49 ct de kilo!!! of nog duurder!

nou dan ben je duur bezig en stom bezig!
Laatst bijgewerkt door mirgino op 21-04-08 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:29

maar dat kan ook op meerdere manieren. De smid standaard 4 weken te laat laten komen, of in overleg met je smid de kosten terug brengen Pling

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:32

Ik ken dus mensen die nooit een hoefsmid laten komen. Die alleen maar even over de weg gaan rijden om de voetjes af te slijten. Nou, ik heb laatst uit pure interesse die hoeven eens vergeleken met de gezonde hoeven van mijn paard. Wat een verschil!!!! Ik zou er eigenlijk eens foto's van moeten maken....

En Tita, ik vind jouw oplossing ook heel wat anders dan standaard de hoefsmid te laat laten komen...... Ik vind het geen vergelijking. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 21-04-08 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:35

rubbermatten kan prima en is voor de benen vaak beter dan stro, ivm de schokdemping en ontlasting van de pezen/spieren.
In stro gaan paarden woelen zodat ze alsnóg op het beton staan; de urine loopt ook gewoon weg als je ze goed aanlegt.
brood als hoofdvoer is niet slim maar een oude appel als beloning ipv dure paardensnoepjes of bijv pavokoeken kan prima.
Ik ken véél, héél veel mensen die gen flauw benul hebben van goed voeren en dus maar enorme hoeveelheden brok en muesli voeren terwijl het paard prima toekan met hooi en een handje krachtvoer; scheelt je zo weer een paar tientjes per maand.
ijzers kunnen er in de meeste gevallen prima 10 tot 12 weken onder blijven zitten mits ze niet scheef afslijten en dat scheelt je op jaarbasis toch ook alweer 1 á 2 keer hoefsmid.
Wij veilen de hoefjes van de pony's vaak zelf even bij en laten ze dan periodiek controleren door de HS zodat hij wat kan corrigeren indien nodig; scheelt algauw zo'n 2 tot 300 euro per jaar.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:41

Wildgirl schreef:
ijzers kunnen er in de meeste gevallen prima 10 tot 12 weken onder blijven zitten mits ze niet scheef afslijten en dat scheelt je op jaarbasis toch ook alweer 1 á 2 keer hoefsmid.

Kijk, en zo'n tip vind ik niet handig. Dat kan inderdaad soms, maar zeker niet altijd en lang niet iedereen kan dat goed beoordelen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:43

Lielle schreef:
Wildgirl schreef:

Kijk, en zo'n tip vind ik niet handig. Dat kan inderdaad soms, maar zeker niet altijd en lang niet iedereen kan dat goed beoordelen.

En als je dat niet kan beoordelen moet je dus geen paard kopen Haha!

nee zonder gekheid; als de hoefsmid dan de volgende keer komt zegt hij dit meestal wel dat er teveel tijd tussenzit dus meestal wordt dit geen probleem maar ik snap je wel hoor Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:47

mirgino schreef:
@Nadya

ik vind wel dat je erg zeurt zeg over het afgekeurde groente en fruit uit de winkels Gestoord
de appels uit de boomgaard die je voor je paard kan kopen hebben meer plekjes Knipoog

maar goed koop jij maar dure appels of geen appels,ik haal het fruit met een plekje op bij de winkels en daar eet mijn diertje heerlijk van! Ja

ik vind het nl onzin om appels en penen die voor menselijke consumptie zijn te kopen.

Ik zeur Verward ? Joh, ik vind het prima als je je paard wat bijvoert van afgekeurd groente en fruit. Maar NIET als hoofdvoedsel!!!!! En zo klinkt het wel in de beginpost van TS. Ja
Dat bedoelde ik ermee. Overigens geef ik mijn paard heel weinig fruit, omdat het (fruit)suiker niet echt goed voor hem is. Knipoog
Als ik wat geef, haal ik het gewoon van mijn fruitschaal (wij eten thuis erg veel fruit namelijk).

Het gaat mij er niet om dat ik 'alleen maar' dure voeding koop, hoor. Mijn paard staat 24/7 buiten en leeft voornamelijk op gras. Zelfs krachtvoer kan ik maar heel weinig geven, anders groeit hij dicht. Haha!
Dus ik geloof niet dat ik duur en stom bezig ben, hoor. Slapen
Maar goed voer van kwaliteit vind ik wel superbelangrijk. Heb jij een paard wat nog in de groei is toevallig?

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:00

Een paard kopen die maar 4 keer per jaar naar de hoefsmit
moet? Lachen Eigenlijk is dat bij mij meer een probleem dan een
oplossing, want als mevrouw iets kort bekapt is staat ze zo
2 weken stil ivm gevoelige voetjes Vork (volgens de hoefsmit zijn
er geen ijzers nodig, haar hoeven zien er verder perfect uit!)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:02

Nadya schreef:
mirgino schreef:
@Nadya

Ik zeur Verward ? Joh, ik vind het prima als je je paard wat bijvoert van afgekeurd groente en fruit. Maar NIET als hoofdvoedsel!!!!! En zo klinkt het wel in de beginpost van TS. Ja
Dat bedoelde ik ermee. Overigens geef ik mijn paard heel weinig fruit, omdat het (fruit)suiker niet echt goed voor hem is. Knipoog
Als ik wat geef, haal ik het gewoon van mijn fruitschaal (wij eten thuis erg veel fruit namelijk).

Het gaat mij er niet om dat ik 'alleen maar' dure voeding koop, hoor. Mijn paard staat 24/7 buiten en leeft voornamelijk op gras. Zelfs krachtvoer kan ik maar heel weinig geven, anders groeit hij dicht. Haha!
Dus ik geloof niet dat ik duur en stom bezig ben, hoor. Slapen
Maar goed voer van kwaliteit vind ik wel superbelangrijk. Heb jij een paard wat nog in de groei is toevallig?

ik zeg niet dat jij stom bezig bent, maar jouw post vind ik wel zeurderig Knipoog
de mijne staat nu heerlijk overdag op het weitje bij een zeer kleinschalige pensionstal
ze krijgt daarbij s`ochtends kuil en kwart bix/meusli en s`avonds rond 20.00 gaat ze naar binnen en dan een plukje kuil en kwart bix/meusli en wat supplementen
de penentijd is weer over vorige week waren de laatste penen.
als ik gereden heb krijgt ze halfje meusli en appels en dan wat ik over heb van ons eten qwa paardenvoer Clown en ook gedroogd brood.

toen een vriend van ons bij een bakkerij werkte voerde mijn vriendin en ik onze 2 dravers en shet 50 broden per week als extra[waren wel thuis op zolder eerst gedroogt]
en daarnaast de gewone biks hooi en peen.
ze stonden overdag in de boomgaard en aten daar in de appeltijd de appels die vielen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:12

Nadya schreef:
Ik ken dus mensen die nooit een hoefsmid laten komen. Die alleen maar even over de weg gaan rijden om de voetjes af te slijten.

Ach gut dat is idd niet de oplossing... ookal zijn de hoeven dan kort, vaak zijn ze wel scheef of moet er iets aan gebeuren Ach gut
mijn smid komt om de zoveel weken en als er dan 1 niet nodig is slaat ie die gewoon over... zegt ie zelf dat het zonde van mijn geld is Haha!
op zulke dingen bespaar ik dus echt geen geld. iedere keer als de smid is geweest denk ik wel van zo dat was weer prijzig, maar een andere smid zoeken om kosten te beparen doe ik zelfs niet omdat ik goed tevreden ben en je nog maar moet afwachten wat de volgende smid allemaal doet...

Wildgirl schreef:
Ik ken véél, héél veel mensen die gen flauw benul hebben van goed voeren en dus maar enorme hoeveelheden brok en muesli voeren terwijl het paard prima toekan met hooi en een handje krachtvoer; scheelt je zo weer een paar tientjes per maand.

maar ik moet zeggen dat de fabrikant ook niet meehelpt met zijn voeradviezen... op mijn zakken muesli staat bijv. ook dat je er 2,5 kg per dag van moet voeren als een paard lichte arbeid heeft... en bij meer arbeid met 1 kg verhogen volgens mij. en als je dan gaat rekenen kom je zelf kwa voergift veel lager uit...

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 18:18

is toch niks mis met fruit of groente dat plekjes heeft, voor mezelf koop ik ook alles bij de boer, nou ja de wortelen zijn niet kaarsrecht, so what? ze smaken hetzelfde haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 18:25

Daar is niks mis mee idd
Maar het teveel voeren wel
En met alle suikers die in appels en wortels zitten doe je dat nog al snel Lachen
Zeker als ik het als tip op moet pakken als hoofdvoer, ipv van eens een appeltje na het rijden omdat hij zo zijn best heeft gedaan Lachen

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 18:39

Om eerlijk te zijn, mijn verzorgpaarden krijgen echt veel te veel voedsel!
Elke dag krijgen ze het volgende:
T = 2 keer 2kg haver + 2 grote plakken hooi + weidegras
B = 2 keer 2,5kg haver + 3 grote plakken hooi + weidegras

en dan te bedenken dat er met hen maar 3 keer in de week word gereden in totaal zo'n 3uur, en per week zo'n 4uur gelongeerd worden.. B kan je bijna rollen en T is ook niet meer zo mager..

edit: foutje gemaakt bij het aantal kg's haver!
Laatst bijgewerkt door CandyQueen op 21-04-08 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 18:43

Marjo_Wystan schreef:
russel schreef:
Je beginpost komt niet echt serieus over. Voer jij je paard afgekeurde groente en fruit van de supermarkt? Oud brood? Dat is toch geen paardenvoer?

Wordt er wel rekening mee gehouden dat in Nederland groente en fruit snel is afgekeurd?

Oud brood? Als je naar een bakker gaat en oud brood vraagt (wat ik vaak voor mijn hondje doe) dan krijg je brood van 1 dag oud, wat een bakker niet meer verkoopt

Ik weet niet of jijzelf zo erg bent dat je als je brood koopt in de supermarkt het na 1 dag oud vind en deze ook niet meer aan je paarden geeft?

das hetzelfde idee namelijk

In nederland liggen er nou ook geen appels met bruine vlekjes in de schappen, betekend niet dat ze niet goed meer zijn hoor

edit: ik zag net dat mirgino me voor was Haha!

We hebben het niet hier over kieskeurigheid van de consument, maar over paardenvoer!!!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 19:08

appels met plekjes zijn goed paarden voer en ook voor mensen zijn ze nog goed te doen... wij eten dezelfde appels als de paarden (overbuurman met boomgaard) en alle appels die geen 1ste kwaliteit zijn gaan bij hem voor appelmoes weg Knipoog dus of mijn paard of ik eten een appel met zo'n plekje of jij koopt een potje lekkere appelmoes van diezelfde appel Clown ik zie weinig verschil Tong uitsteken mijn paarden eten ook met de seizoenen mee... wortelen in de winter en appels in de zomer! tuurlijk geen kilo's per dag, maar het is lekker bijvoer!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 19:12

Paarden krijgen minder snel diarree van appels die een beetje rot zijn. Gewone appels zijn te "vers", waardoor veel paarden diarree kunnen krijgen.

Appels met plekjes vinden ze vaak ook lekkerder Knipoog

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 19:17

ik vind appels met plekjes ook lekkerder Haha! alelen ik haal het plekje er altijd wel uit voor mezelf en voor de paarden Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 19:18

Appels en peren zijn een traktatie en is niet bedoeld als hoofdvoer als paardenvoer.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 19:19

Wat wij doen is afentoe gewoon op de markt niet verkochte groentes meenemen. Maar dat is alleen als extratje.

Om de kosten echt te drukken zou je een hobbelpaard kunnen nemen, die verbruiken weinig.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 19:50

Equidea schreef:
Om de kosten echt te drukken zou je een hobbelpaard kunnen nemen, die verbruiken weinig.

die ondankbare krengen eten mijn lekkere appeltjes niet eens op Boos!

Clown

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 20:03

Stokpaardjes kosten over het algemeen ook weinig, hebben totaal geen onderhoud nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 20:06

Ik heb nog ergens een knuffelpaardje liggen dat hinnikt als je op zijn buik drukt.
Misschien dat hij batterijen kost?

(Vroegah van mijn vriendje gekregen
Leuk dat ik daardoor aan dat ding denk...eens op gaan zoeken waar hij is Haha! )

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 20:09

runningkawa schreef:
Ik heb nog ergens een knuffelpaardje liggen dat hinnikt als je op zijn buik drukt.
Misschien dat hij batterijen kost?

(Vroegah van mijn vriendje gekregen
Leuk dat ik daardoor aan dat ding denk...eens op gaan zoeken waar hij is Haha! )

of zo'n paardje met een sleutel in z'n gat, die hoef je alleen maar op te winden
eet niets, bokt niet enz enz

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 20:10

@ Runningkawa

weet je wel hoe duur batterijen zijn?! Kan die niet op een dynamo of op zonne-energie? Tong uitsteken

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 20:11

batterijen zijn slecht voor het milieu , tsssss