Lioke schreef:Ik vroeg me af of jullie handige harry's nog wat tips hadden voor het maken van een zadelkast. Ik heb er namelijk één nodig en dacht om de kosten wat te drukken er zelf één te maken. Er is maar 1probleem: ik ben niet echt handig

. Dus welk materiaal, afmetingen, ... alles waar jullie aan denken is welkom.
Bij ons kan je bij de dump van die afgedankte kasten uit het leger kopen. Die zijn mooi diep; er past goed een zadel in. Aan de rechterkant heb je een aantal vakjes en zelfs een "kluisje" (wat je extra af kan sluiten).
De linkerkant (zeg maar het hanggedeelte) is breed genoeg, daar kan je 1 of 2 zadelsteunen (onder elkaar) in schroeven.
Die kasten kosten hier iets van 25 €; daar kan je het zelf niet voor maken
.
Esperanza schreef:Ik heb nog een tip voor de witte staarten (die ik gelukkig niet meer heb) Gewone oude mensen zilvershampoo. Je kunt het tegenwoordig ook kopen voor paarden, maar das net iets duurder....
Wassen met Biotex gaat ook goed
NatasjaM schreef:zonnebloemolie, 1 eetlepel is wat weinig. Ik gooi zelf gewoon op gevoel een flinke scheut over haar brokken. Eerst beginnen met een klein beetje en dan steeds iets meer, anders heb je kans dat ze het niet willen eten. Ze moeten wel een beetje aan de smaak wennen. Zelf geef ik ze 2x per dag een scheut olie over de brokken. Er staat bij mij ook een IJslander, die krijgt 2x per dag een handje brokken om zich niet achtergesteld te voelen bij mijn paard en daar gooien we dezelfde hoeveelheid olie overheen.
Het werkt echt heel goed. Gewoon bij de Aldi of Lidl gaan halen (scheelt ook weer een hoop geld). Ik was voor een doos van 15 literflessen iets van 13 Euro kwijt of zo

Ik doe het precies zo
.
XxNadiehxX schreef:de dierenarts ziei pas tegen mij dat pure olie voeren slecht was?
nu raak ik door de war haha
Je geeft je paard de olie niet "puur", maar giet het over het voer heen
.
Ingmar_ schreef:Heeft zonnebloemolie hetzelfde effect als lijnzaadolie?
Voor de glans: ja, voor evtl. extra vit. toevoer: nee.
Ik heb aan de paardenthermometer een touwtje hangen met een knijper eraan die ik aan de staart kan vastzetten als ik moet temperaturen. Dan is de kans een stuk kleiner dat de thermometer "verdwijnt"
.
Met zo´n rol van dat brede plakband kan je goed haren weghalen van sluitingen met klittenband.