Tips and Tricks op en om het paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

x_Rebecca

Re: Tips and Tricks op en om het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 01:22

Liberance schreef:
bij het poetsen sta ik altijd op een krukje:

*zie je alles beter
*kan je overal bij
*kan het paard ook niet op je tenen gaan staan Haha!

Hahaha, "kan het paard ook niet op je tenen gaan staan"
geweldigste tip die ik tot nu toe heb gelezen (moet nog een paar pagina's maartoch Knipoog)

liekeltj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 01:36

Je paard tijdens het afstappen stil laten staan (terwijl jij wegloopt) zodat je even naar de wc kunt ofsoo Tong uitsteken

Liberance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 10:23

@ Liekeltj, wooooowww als die van mij dat kan dan tracteer ik iedereen op een taart! hahahah

Haha!

marbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 10:53

DendroFleur schreef:
Jasia schreef:
Wat voor touw..? Bloos

Kan me niet voorstellen dat er echt vliegertouw bedoeld wordt want dat is zeer dun en hierdoor erg scherp. Maar ieder glad redelijk dun touw volstaat.

Je hebt speciaal vliegertouw van katoen, dat zit op een rol (voor van die vliegermatrassen) is heel sterk en niet scherp. Dat kun je bij een hobbyzaak kopen en werkt heel goed.

liekeltj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:10

Lioke schreef:
Ik vroeg me af of jullie handige harry's nog wat tips hadden voor het maken van een zadelkast. Ik heb er namelijk één nodig en dacht om de kosten wat te drukken er zelf één te maken. Er is maar 1probleem: ik ben niet echt handig Clown . Dus welk materiaal, afmetingen, ... alles waar jullie aan denken is welkom.

Wat je ook kunt doen is gewoon even naar de IKEA gaan, daar zijn namelijk dezelfde kasten van metaal, maar dan een stuk goedkoper (heb ik ook Knipoog) en je kunt de kast dan zelf indelen. (ze zijn er in allerlei soorten en maten bij IKEA) succes ermee.

liekeltj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:31

Nibbit schreef:
Pessoateugel ook aan de longeersingel laten zitten, de lange stukken even opknopen. Dan komt ie niet zo in de war.

Is een pessoateugel goed voor paarden met een stijve nek/rug?? en kun je het alleen bij volwassen paarden gebruiken? moet je paard daar niet wat gevorderd mee te zijn?? want het leek mij wel handig misschien ga ik er ook zo 1 kopen..

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:44

Jasia schreef:
Wat voor touw..? Bloos
[/quote]

Ik gebruik gewoon zeiltouw van vijf milimeter doorsnede. Geen musketonhaken, maar gewoon kleine schuifknoopjes.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:53

liekeltj schreef:
Lioke schreef:
Ik vroeg me af of jullie handige harry's nog wat tips hadden voor het maken van een zadelkast. Ik heb er namelijk één nodig en dacht om de kosten wat te drukken er zelf één te maken. Er is maar 1probleem: ik ben niet echt handig Clown . Dus welk materiaal, afmetingen, ... alles waar jullie aan denken is welkom.

Wat je ook kunt doen is gewoon even naar de IKEA gaan, daar zijn namelijk dezelfde kasten van metaal, maar dan een stuk goedkoper (heb ik ook Knipoog) en je kunt de kast dan zelf indelen. (ze zijn er in allerlei soorten en maten bij IKEA) succes ermee.

Of een tweedehands legerkast kopen (zogenaamde PSU kast = persoonlijke standaarduitrusting). Deze zijn diep genoeg (60 cm), stevig, goed afsluitbaar, heel betaalbaar en hebben een ontzettend handige indeling.

liekeltj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:10

jaa, kan ook Tong uitsteken

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 15:24

Ingmar_ schreef:
Jasia schreef:
Wat voor touw..? Bloos

Ik gebruik gewoon zeiltouw van vijf milimeter doorsnede. Geen musketonhaken, maar gewoon kleine schuifknoopjes.[/quote]

Die heb ik dus ook. Gewoon knoopjes maken, die kan je ook zo verzetten.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 16:44

Ik gebruik daarvoor idd ook van dat witte (zeil)touw van halve cm doorsnede ofzo en 2 meter lang. Gewoon te koop bij gamma, praxis, etc.... Handig hoor Ja

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 16:56

als je je paard geschoren hebt heb je vaker dat ze de eerste dagen zo grijs lijken en niet zo mooi glanzen. Wij doen na het scheren een beetje spiritus op een handdoek ( niet te veel en uitkijken met wondjes en ogen) en dan over de vacht. Je paard glimt als een spiegel.

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:28

Voor mooie witte sokjes en ander wit haar :
Schuurblokje! Krijg je erg goed 'vlekken' mee weg. Op de sokken en benen natuurlijk wel een beetje zachtjes doen Knipoog .

Verder biotex! Ook voor bijv. vieze staarten enz. Lachen

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 18:27

NatasjaM schreef:
antitoilet schreef:
dat ga ik dan ook doen, zonnebloemolie!
Moet je gewoon 1 eetlepel in de voeremmer doen?
Mijn pony krijgt niet veel brok ( wel 2 plakken hooi `s ochtends).. maakt dat niet uit?
En hoe vaak per dag?

1 eetlepel is wat weinig. Ik gooi zelf gewoon op gevoel een flinke scheut over haar brokken. Eerst beginnen met een klein beetje en dan steeds iets meer, anders heb je kans dat ze het niet willen eten. Ze moeten wel een beetje aan de smaak wennen. Zelf geef ik ze 2x per dag een scheut olie over de brokken. Er staat bij mij ook een IJslander, die krijgt 2x per dag een handje brokken om zich niet achtergesteld te voelen bij mijn paard en daar gooien we dezelfde hoeveelheid olie overheen.

Het werkt echt heel goed. Gewoon bij de Aldi of Lidl gaan halen (scheelt ook weer een hoop geld). Ik was voor een doos van 15 literflessen iets van 13 Euro kwijt of zo Vingers aflikken

de dierenarts zij pas tegen mij dat pure olie voeren slecht was?
nu raak ik door de war haha

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 18:31

Ninx schreef:
Hoorde laatst een tip: verhaart je paard heel erg? Doe een rauw ei door het voer. Door de energiestoot kan het paard zijn haar goed loslaten...
Ik keek er zelf van op, en heb het ook nog niet geprobeerd. Maar volgens de verteller echt een wondermiddel!

Ja dat kan goed zijn, bij mij op de stal geven mensen tijdens verharing een vitamine preperaat om goed door de haren te komen

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 18:38

willemlover schreef:
wat een leuk topic Clown

uh, ik zal eens ff denken of ik er nog een heb..

Ohja!
als je geen zadelzeep of laars invet dinges in huis hebt, kan je het ook makkelijk doen met olijf/slaolie.
gaan ze mooi van glimmen Haha!

droogt dat niet uit?

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 18:47

Handig topic!
Uhmm even denken of ik nog wat weet Lachen

- Babyshampoo voor de vacht, irriteert niet net zoals bij babies (A)
- Join up. Als je weet hoe het in zijn werk gaat, is het een goede manier om je paard duidelijk te maken dat jij de baas bent. En het is hetzelfde principe als longeren!
- Als je paard ervandoor gaat in het bos, haal je hem uit balans door maar aan 1 teugel te trekken. Zo moet ie wel snelheid minderen.
- tip van men trainster, heb je een hengst? smeer dan wat 'naar pepermunt ruikent spul' ( kom even niet op de naam ) aan de neusvleugels. Zo ruikt ie die pismerries niet haha.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:42

Nou na enig zoeken heb ik nog wel wat:
* Goed middel tegen staartbijten (bijv. door veulens): doop de staartpunt dagelijks in een mengsel van azijn met afwasmiddel. Niet giftig, wel vies!
* Staart- maneneczeem? Vies truukje is om de manenkam en de staartwortel dik in te smeren met vaseline. De mugjes kunnen dan niet bijten omdat hun snuit verstopt raakt in de vaseline. Het wordt wel vies natuurlijk en je moet wel regelmatig de zaak weer schoonwassen en opnieuw insmeren.
* Paarden die een hekel hebben aan vaststaan en gaan hangen, doen het vaak opvallend goed met een halsband ipv een halster.

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:50

staart-maneneczeem gebruik tkc 95 is een groene fles. Dat werkt echt. We hadden super veel uitgeprobeerd en niks hielp maar dit spul wel. krijg je gewoon in een ruitersportzaak

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 00:51

Ik ben voor staart en manen exceem erg van het middel Fenonolf. Werkt bij mij paard ook echt heel erg goed.

Ja en ook heel gek .. Mokzalf tegen mok. Iedereen gaat er maar vaak vanuit dat mokzalf neti werk .. maar bij mij werkt het prima !

Verder voor paarden die hangen en trekken in het halster : knoop over het kopstuk aan de normale ringen aan de zijkant ectra strotouwtjes. Ten eerste trekken zie die niet stuk ( en je halster vak wel) en ten tweede het strotouw snijd in het vel waardoor ze ook niet zo geneigd zijn echt te gaan hangen in het halster wabt dat doet pijn.

Als je dit doet zorg wel dat je ALTIJD een mes of een schaar in de buurt hebt dat ze in geval van paniek wel loskomen.
Laatst bijgewerkt door Janski op 03-03-08 00:57, in het totaal 1 keer bewerkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 00:56

ja ok maar het ging hier om truuks en tips. niet om de standaard middelen aan te prijzen. Hoewel de truuk met de vaseline de concurrentie aan schijnt te kunnen!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 02:20

beantsje schreef:
ja ok maar het ging hier om truuks en tips. niet om de standaard middelen aan te prijzen. Hoewel de truuk met de vaseline de concurrentie aan schijnt te kunnen!

inderdaad Knipoog

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 03:26

Lioke schreef:

Bij ons kan je bij de dump van die afgedankte kasten uit het leger kopen. Die zijn mooi diep; er past goed een zadel in. Aan de rechterkant heb je een aantal vakjes en zelfs een "kluisje" (wat je extra af kan sluiten).
De linkerkant (zeg maar het hanggedeelte) is breed genoeg, daar kan je 1 of 2 zadelsteunen (onder elkaar) in schroeven.
Die kasten kosten hier iets van 25 €; daar kan je het zelf niet voor maken Knipoog .

Esperanza schreef:
Ik heb nog een tip voor de witte staarten (die ik gelukkig niet meer heb) Gewone oude mensen zilvershampoo. Je kunt het tegenwoordig ook kopen voor paarden, maar das net iets duurder....

Wassen met Biotex gaat ook goed Lachen

NatasjaM schreef:
zonnebloemolie, 1 eetlepel is wat weinig. Ik gooi zelf gewoon op gevoel een flinke scheut over haar brokken. Eerst beginnen met een klein beetje en dan steeds iets meer, anders heb je kans dat ze het niet willen eten. Ze moeten wel een beetje aan de smaak wennen. Zelf geef ik ze 2x per dag een scheut olie over de brokken. Er staat bij mij ook een IJslander, die krijgt 2x per dag een handje brokken om zich niet achtergesteld te voelen bij mijn paard en daar gooien we dezelfde hoeveelheid olie overheen.

Het werkt echt heel goed. Gewoon bij de Aldi of Lidl gaan halen (scheelt ook weer een hoop geld). Ik was voor een doos van 15 literflessen iets van 13 Euro kwijt of zo Vingers aflikken

Ik doe het precies zo Lachen .
XxNadiehxX schreef:
de dierenarts ziei pas tegen mij dat pure olie voeren slecht was?
nu raak ik door de war haha

Je geeft je paard de olie niet "puur", maar giet het over het voer heen Knipoog .

Ingmar_ schreef:
Heeft zonnebloemolie hetzelfde effect als lijnzaadolie?

Voor de glans: ja, voor evtl. extra vit. toevoer: nee.

Ik heb aan de paardenthermometer een touwtje hangen met een knijper eraan die ik aan de staart kan vastzetten als ik moet temperaturen. Dan is de kans een stuk kleiner dat de thermometer "verdwijnt" Clown .

Met zo´n rol van dat brede plakband kan je goed haren weghalen van sluitingen met klittenband.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 09:00

Riant schreef:
Verder voor paarden die hangen en trekken in het halster : knoop over het kopstuk aan de normale ringen aan de zijkant ectra strotouwtjes. Ten eerste trekken zie die niet stuk ( en je halster vak wel) en ten tweede het strotouw snijd in het vel waardoor ze ook niet zo geneigd zijn echt te gaan hangen in het halster wabt dat doet pijn.

Dit zou ik echt nooit doen, paard kan zn nek wel beschadigen...

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 12:10

Nibbit schreef:
Riant schreef:

Dit zou ik echt nooit doen, paard kan zn nek wel beschadigen...

Ik ook niet... Bij een notoire-hanger moet je het probleem oplossen, en niet zorgen dat hij niet meer weg kan of juist nog meer angst (snijdende touwtjes) krijgt door het hangen...