Boxen met tralies of dichte zijwanden. Welzijn of mishandeli

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Re: Boxen met tralies of dichte zijwanden. Welzijn of mishandeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:10

Maar weer dat ondertoontje, van ik houdt mijn paard op paardwaardige manier.... en daar wordt ik dus zo Boos! om... Ik zou mijn paarden dus geen goed leven te bieden hebben?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:20

Dani62 schreef:
Zammie schreef:
Maar blijft toch mijn vraag aan al die andere NH-ers die er wel zo stellig van overtuigd zijn dat en paard alleen maar buiten mag staan: waarom rijden jullie er op??

Egoïsme, dat durf ik meteen volmondig toe te geven!
Maar mijn paard staat ook niet buiten omdat ik me aan de regels van NH wil houden hoor... Gewoon omdat ik dat het beste vind voor een paard.

Mijn paard word op een paardwaardige manier gehouden en dat mensen dan roepen "Dan ben je een natural en mag je er ook niet op zitten" Tja, daar vraag ik niet om.

Tja, wie vraagt erom of andere mensen alsjeblieft willen wijzen op je mindere punten?
Zo ook met stalling. Verbeterpunten aanreiken is anders dan afzeiken.
Vroeger stonden veel paarden in een stand, nu zijn dat er véél minder.
Helaas kan het niet allemaal zo snel gaan als iedereen zou willen. De mogelijkheid van sommige mensen is gewoon beperkt en geen paarden houden vind ik erg drastisch.IMO heeft een paard het niet slecht in een box
Wie ben jij of ik om te zeggen dat het paard ongelukkig is? Paard geeft dat zelf aan en elk paard is anders.
Ik denk zelf dat de meeste "mishandeling" gebeurd tijdens het rijden Knipoog

Neem aan dat VeerenAshley lolig wou doen ipv vingertje wijzen?

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:22

Ik denk dat jou paarden het prima hebben Ja Ik vind alleen de redenatie dat als mensen hun paard 24/7 buitenhouden (en zogenaamd natural worden genoemd), dan ook niet op hun paard zouden mogen rijden, een beetje kort door de bocht.
De meeste mensen hebben hun paard nou eenmaal om o.a. te rijden en verder is het ieders taak zijn paard een zo goed mogelijk leven te geven. En dat doet iedereen op z'n eigen manier Lachen

Edit: dat was nog even tegen Zammie.
Laatst bijgewerkt door Maroush op 13-02-08 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:23

@Zammie: Misschien dat het woord 'paardwaardig' vervangen moet worden door 'afgestemd op de natuurlijke behoeften van het paard'? Dan klinkt het minder als een waardeoordeel, misschien dat dat fijner is?

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:24

superwoman schreef:
[

Waar doel je precies op, als ik vragen mag?

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:25

Dus omdat wij "naturals" onze paarden liever buiten houden, dan opsluiten in een stal. Moeten we er dan maar niet op gaan rijden, waar slaat dit op als ik vragen mag???? Boos!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:27

VeerenAshley schreef:

jouw eerdere reactie op mijn post.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 13-02-08 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:28

Jullie zeggen zelf dat je je houd aan de behoeftes van een paard, nou een paard heeft echt niet de behoeft om te gaan rijden... Daar slaat dat op...

Maar jullie zijn geen haar beter, want als de paarde niet 24/7 in de wei staan is het direct geen paardwaardig bestaan..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:28

Nee de mensen die Niet NHers beschuldigen van mishandeling omdat wij ze geen paardwaardig bestaan geven, die kunnen IMO er beter niet oprijden.

Want dat is voor een paard toch immers ook niet natuurlijk? Clown

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:30

superwoman schreef:
VeerenAshley schreef:

jouw eerdere reactie op mijn post.[/quote]

Nou, ik was wel serieus in het eerste gedeelte: oplossingen aandragen is natuurlijk altijd goed! En over het tweede: dit is iets wat ik niet begrijp: op veel stallen kunnen die mooiste, droge rijbakken worden aangelegd, maar een paar goede paddocks voor de paarden kunnen er niet af.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 14:31

Ik werk nu 32 uur en als jullie zo snel blijven posten kan ik wel nog een extra vrije dag gaan aanvragen Clown

Om antwoord te geven op een aantal zaken die opvallen waren op de afgelopen 6 bladzijdes:

Citaat:
'rijden op een paard is ook niet natuurlijk'

nee dat is het ook niet, maar dat is geen argument om dan ook maar je paard op te sluiten in een box voor meerdere uren per etmaal.

Het gaat erom dat je een paard, in zijn domesticatie, tegemoetkomt aan zijn natuurlijke behoeften, om zo psychische frustratie te voorkomen en lichamelijke schade te beperken.

30% van de paarden in de westerse wereld vertoont abnormaal gedrag als gevolg van verkeerde huisvesting. En verkeerde huisvesting is eenzame huisvesting, maar OOK teveel paarden op een te kleine ruimte (een overbevolkte loopstal).

Citaat:
wat is er mis met tralies?

tralies maken het voor een paard onmogelijk om zijn natuurlijke sociaal contact met een soortgenoot te onderhouden. Hij kan alleen ruiken en niet aanraken. Dat is niet alleen frustrerend voor een paard, maar ook bedreigend.

Als je het op een mens zou toepassen zou het aanvoelen alsof je in een glazen stolp zit en je buurman alleen kan zien, maar niet kan horen of aanraken. Op je werk op kantoor, kan je met mensen praten, even over de gang lopen etc, dus dat is niet te vergelijken met boxarrest voor een paard. Wij worden niet voor 14 of 17 uur per dag opgesloten in een glazen stolp, zonder telefoon, zonder computer (bokt Haha! ) en slechts 1 maaltijd. Na een uur zou je je al kapot vervelen en als je vaker op die manier wordt opgesloten, ga je ontwijfeld na een tijdje gek doen: of je wordt agressief naar andere mensen toe, of je raakt volkomen in jezelf gekeerd en wordt apathisch.

Apathische paarden zijn nog het lastigst te herkennen, ze staan ogenschijnlijk rustig in hun box, maar zijn eigenlijk volkomen doorgedraaid.

Citaat:
hoefijzers/natuurlijk bekappen

Dat wilde ik hier even buiten beschouwing laten. Ik gaf alleen maar even aan, dat voorheen de focus van de discussie van boxarrest nogal lag op het punt 'gebrek aan beweging', maar eigenlijk is het nog veel erger vanuit sociaal oogpunt gezien. (Kortom liever een paard met ijzers in een groep dan zonder ijzers in een box)

Voorheen lag nogal de nadruk op de fysieke gevolgen van boxarrest, maar nog te weinig de psychische gevolgen voor een paard. Daar was ook voorheen nog niet zoveel over bekend, maar nu wel. Met dank aan o.a. Machteld van Dierendonck en de welzijnsnota bijvoorbeeld.

Citaat:
wat zijn de gevolgen van traditionele huisvesting?

Heel heel kort samengevat:

Een paard hoort niet in een stal thuis, want:

- Paarden hebben geen dag- en nachtritme
- Paarden horen niet langer dan een uur achtereen stil te staan
- Paarden besteden 14 uur per dag aan het eten, bewegend
- Paarden leggen dagelijks minimaal 30 Km af
- Paarden zijn geen nest- of grotdieren maar slapen op de open vlakte
- Paarden worden gefrustreerd, gestrest, agressief en apathisch als ze alleen in een box staan. (Dat is één van de conclusies van onderzoekster Machteld van Dierendonck van de Universiteit van Utrecht.)

psychische gevolgen:
Het langdurig stilstaan in de stal heeft verveling tot gevolg, hetgeen nogal eens ontaardt in beruchte stal-ondeugden zoals luchtzuigen, weven, etc. Stalondeugden hebben niets met ondeugendheid te maken maar zijn een signaal van een dier in geestelijke nood.

lichamelijke gevolgen:
Langdurig stilstaan vermindert de doorbloeding van het lichaam van het paard en kunnen afvalstoffen zich ophopen in het lichaam en schade veroorzaken (spierverzuring, ziektes etc)

en over voeding valt ook nog het eea te zeggen:

Om de verveling nog verder op te voeren krijgen de meeste stal-paarden ook nog eens fast-food: Brokjes. Terwijl paarden in de natuur 60% van de dag (dus zo'n 14 uur) besteden aan eten voeren wij ze fast-food waarmee ze in enkele minuten klaar zijn.

Citaat:
maar hij staat bij het hek te drammen en wil naar binnen

Sommige mensen denken dat hun paard op stal staat omdat hij gewillig meeloopt of zelfs al klaar staat om "naar binnen te mogen". Wat ze vergeten is dat paarden gewoontedieren zijn, en een belangrijke motivatie voor het paard om de stal binnen te gaan is dat hij daar eten krijgt. Bedenk ook maar eens waarom er een grendel zit op de deur van de stal. Als je de deur open laat is de kans groot dat het paard na het eten al heel snel weer buiten staat. Hij kwam dus eigenlijk niet voor de stal, maar voor het eten. Alleen dat gegeven al spreekt toch boekdelen? Wie doe je er een plezier mee een paard op stal te zetten? Blijkbaar niet het paard...

Dat het paard kan 'wennen' aan op stal staan, is nog geen reden om het paard dan ook maar als zodanig op te sluiten. Zeker niet als je weet wat de gevolgen zullen zijn op lange termijn.

Citaat:
ja maar hier in de Randstad is geen ruimte/de wei gaat kapot/de manege-eigenaar wil niet..

In eerste instantie denk je geen keus te hebben, maar wie bereid is om verder te zoeken naar een andere stal en bereid is om luxe voor de ruiter in te leveren, kan vaak toch wel iets anders vinden dat in elk geval al een stapje beter is voor het paard. Bijvoorbeeld langer buiten, andere boxen, groepsstallen etc Blijf echter altijd doorzoeken.

Er komen steeds meer advertenties op marktplaats, met daarin aanbod van meer paardgerichte huisvesting. Op sommige pensionstallen bieden ze nu al aan dat je paard ook buiten in een paddock kan met een inloopstal. In veel gevallen is het nog goedkoper ook.

Er worden steeds meer HITactief stallen gebouwd, in de afgelopen vier jaar is het aantal aardig toegenomen van twee (in Arnhem) naar een stuk of twaalf inmiddels. En het zullen er alleen maar meer worden.

Wij zijn immers de klanten en onze vraag gaat ook het aanbod sturen! Een van de voordelen van kapitalisme (over de nadelen zal ik hier niet uitwijden Clown ). Zodra wij met z'n allen beginnen te morren over de huisvesting en mensen met hun paard weggaan bij de traditionele stallen, zal uiteindelijk de meest koppige pensionstaleigenaar de huisvesting gaan aanpassen, omdat dat in het belang van zijn portemonnee is.

Citaat:
ja maar hengsten slaan elkaar kapot

Een hengst heeft in Nederland eigenlijk geen leven. Het is wel mogelijk om hengsten in een groep te huisvesten. Wij hadden onze hengst in een kudde staan met andere hengsten. In het wild heb je ook bachelors kuddes.

Op het moment dat die groep werd opgeheven en onze hengst een eenzaam bestaan dreigde te gaan leiden, hebben wij er toch maar voor gekozen om hem te laten ruinen (eigenlijk zijn we er op tegen), zodat hij in de inloopstal bij de andere paarden kon.

Zolang de situatie in NL er niet naar is dat je je hengst in een hengstenkudde kan onderbrengen, moet je je afvragen of je wel een hengst wil houden. In veel gevallen is het eerlijker om hem dan maar te laten ruinen.

Dekhengsten zullen altijd nodig zijn, maar ook die kunnen anders gehouden worden. Bijvoorbeeld in een eigen paddock met een merrie. Een merrie die toch gedekt moest worden, of een onvruchtbare. Ik heb met eigen ogen gezien op een fokkerij dat dit goed werkt. Het beeld van een hengst die een merrie volkomen gaat uitputten komt voort uit de verkeerde huisvesting die we gewend zijn. Als je een dekhengst loslaat die amper uit z'n hok komt en alleen contact heeft met andere als hij moet dekken, zal zich inderdaad niet bepaald beleefd gedragen.

Citaat:
maar ik wil graag sporten met mijn paard!

ja dat kan toch? Geen enkel punt. Alleen vind je zelf ook niet dat het niet eerlijk is naar je paard dat je hem opsluit in een box, omdat jij op zondag 9 minuten wilt knallen in een proefje?

Je kan evengoed knallen, ook als je paard sociaal gehuisvest is.

Citaat:
ze slaan elkaar kapot

Ga kijken in Arnhem bij Stal Mansour. De manege-eigenaar zal je vertellen dat dat niet het geval is.
Met voldoende ruimte en voedselaanbod is voernijd vrijwel uit te bannen.

Af en toe zal je paard een plukje haar uit z'n vacht missen door een hap van een ander paard, maar ik heb meerdere mensen gesproken met hun paard in diverse HITactiefstallen: elkaar kreupel slaan komt niet voor.

Zie overigens ook het artikel 'groepshuisvesting' in de meest recente Amazone hierover. (scheelt mij weer typwerk Clown ) daarin worden alle vooroordelen weggenomen.

Citaat:
het is maar een paar uur, alleen 's nachts

meestal komt dat neer op in de winter om 10 uur naar buiten en om vijf uur naar binnen, dat is dus altijd nog veel meer dan de helft van het etmaal op stal!

14 tot 17 uur verveling, geen beweging en frustratie. die paar uur buiten compenseert niet de schade en het leed van de nacht ervoor.

En erger nog, op veel pensionstallen gaan ze bij toerbeurt naar buiten, of gaan de paarden elk op een apart weitje naar buiten voor drie a vier uurtjes....

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:33

En dan nog een ding en dat is niet banketstaaf bedoeld:

Zit er ook niet een heel groot verschil tussen wedstrijdpaarden en recreatiepaarden? Mijn paard (is net maandag) liep in de Z dressuur, ik denk niet dat het voor haar fijn is als zij een dikke vacht had. Hierdoor zou de training veelste zwaar voor haar worden, wat ik dan weer zie als dierenmishandeling... Bovendien zijn de wedstrijden binnen, waardoor ze een enorme temperatuurschok zou krijgen en overmatig zou gaan zweten...

Daarnaast heb ik nog twee 3 (worden dit jaar 4) jarigen... Deze beestjes zijn bezig met conditieopbouw en hadden aan het begin van het seizoen gewoon meer spanning omdat ze zadelmak werden gemaakt etc. Ook voor hun zou een dikke wintervacht in de weg hebben gezeten.

En dan daarnog weer overheen: Paarden in het land zijn vaak nat en modderig, is het eerlijk om op een nat paard een zadel te doen? en om peesbeschermers om modderpoten te doen? Schuurt dit niet verschrikkelijk?

Ik denk dat mijn paarden echt het beste af zijn, zoals er nu met hun omgegaan word. En dat betekend dus zo'n 7 uur weidegang, regelmatig eten, speeltjes in hun stal en iedere dag rijden...

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:33

Jeetje wat een bullshit zeg!!! Dus omdat mijn paarden lekker buiten staan, Wat ze zelf heel fijn vinden! Zou ik er niet op mogen rijden. Nou sorry hoor hier gaan mijn nekharen van overeind staan. Nee het is beter om je paard op te sluiten, dan flink te trainen en weer op stal te gooien! Is dat een fijn bestaan voor je paard dan???
En ik ben niet tegen een stal, lees maar mijn eerdere post.
Alleen vind ik het in de nachten wel kunnen, maar overdag niet of het nou zomer of winter is!!
Een paard hoort te kunnen bewegen, en dat kunnen ze niet op een stal!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:34

Zeeuwtje68 schreef:
Dus omdat wij "naturals" onze paarden liever buiten houden, dan opsluiten in een stal. Moeten we er dan maar niet op gaan rijden, waar slaat dit op als ik vragen mag???? Boos!

Het gaat mij er niet om dat jij je paard 24/7 buiten hebt staan. dat mag jezelf uitmaken.. Alleen krijg ik (nogmaals, wordt niet persoonlijk gezegd, maar komt toch echt uit sommige verhalen naar voren) dat ik geen paard mag hebben, omdat ze bij mij 's nachts op stal staan. Als je dan een "echte"NH-er bent en dus natuurlijk bekapt (is ook al zo vaak door de "echte NH-ers in topics gezegd, dat alleen dat maar goed is) (en wil hierbij dus graag de topicstarter van harte uitnodigen om weer mee te discusseren) enz. enz. Waarom deze mensen, met de nadruk op DEZE, dan toch nog op de rug kruipen van een paard... is hetzelfde als iemand die vegetarier is, maar wel leren schoenen draagt... of op een leren zadel rijdt.. Moet ik nog verder gaan, of begrijp je m'n punt...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:34

VeerenAshley schreef:
Nou, ik was wel serieus in het eerste gedeelte: oplossingen aandragen is natuurlijk altijd goed! En over het tweede: dit is iets wat ik niet begrijp: op veel stallen kunnen die mooiste, droge rijbakken worden aangelegd, maar een paar goede paddocks voor de paarden kunnen er niet af.

Maar als mensen hun paarden niet neer kunnen zetten bij stallen met een par goede paddocks, houdt het op.
En ja een droge rijbak is blijkbaar meer vraag naar , dan een goede paddock.
Mensen houden hun (dure) paarden om te rijden. Grote stallen zullen de duurste buitenbak niet goed kunnen houden bij zo veel gebbruik. Na een binnenbak, kan het zijn dat het geld op is, kan ik me voorstellen. Geld verdienen in de paarden is moeilijk!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 14:38

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:41

Iorrr schreef:
En dan nog een ding en dat is niet banketstaaf bedoeld:

Zit er ook niet een heel groot verschil tussen wedstrijdpaarden en recreatiepaarden? Mijn paard (is net maandag) liep in de Z dressuur, ik denk niet dat het voor haar fijn is als zij een dikke vacht had. Hierdoor zou de training veelste zwaar voor haar worden, wat ik dan weer zie als dierenmishandeling... Bovendien zijn de wedstrijden binnen, waardoor ze een enorme temperatuurschok zou krijgen en overmatig zou gaan zweten...

Daarnaast heb ik nog twee 3 (worden dit jaar 4) jarigen... Deze beestjes zijn bezig met conditieopbouw en hadden aan het begin van het seizoen gewoon meer spanning omdat ze zadelmak werden gemaakt etc. Ook voor hun zou een dikke wintervacht in de weg hebben gezeten.

En dan daarnog weer overheen: Paarden in het land zijn vaak nat en modderig, is het eerlijk om op een nat paard een zadel te doen? en om peesbeschermers om modderpoten te doen? Schuurt dit niet verschrikkelijk?

Ik denk dat mijn paarden echt het beste af zijn, zoals er nu met hun omgegaan word. En dat betekend dus zo'n 7 uur weidegang, regelmatig eten, speeltjes in hun stal en iedere dag rijden...

Op het scheren ga ik niet in, hier heb ik geen ervaring mee. Ik weet alleen dat mijn ongeschoren beertje ook flinke prestaties kan leveren met mij op haar rug- en wel niet in wedstrijdverband, maar toch een prestatie. Zij werkt echter altijd buiten.

Een nat paard krijgt niets van een zadel op z'n rug. Waarom zou hij daar last van hebben? Als je maar zorgt dat er niets gaat schuren. Peesjes om modderpoten lijken mij idd niet fijn, maar je kunt de benen toch afborstelen - als je per sé peesjes nodig hebt?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:44

Wat wil je daar mee zeggen Arabesk?

Dat mensen er steeds meer mee bezig zijn om te zorgen dat hun paard goed verzorgd wordt?
Dat mensen steeds meer geld gaan uitgeven voor het welzijn van hun paard?
Dus heel het vingertje wijzen slaat nergens op, want de veranderingen?
Ben het geheel met je eens Haha!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:45

Nou die ben je op een Z paard perse nodig omdat deze scharende oefeningen doet en ik errug zuinig op de beentjes ben!

Maar omdat een natpaard nooit echt schoon is! Misschien hebben jullie daar iets opgevonden maar ik kan geen natte modder eraf poetsen...

En ik scheer niet, maar omdat ze op stal staan 's nachts en een gedeelte van de dag en ze goed in de dekens gaan, is dit ook neit nodig... Wanneer ze echter dag en nacht buitens stonden kon ik het wel vergeten dat ie mooi in de vacht blijft...
Laatst bijgewerkt door Iorrr op 13-02-08 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:45

Zammie schreef:
Zeeuwtje68 schreef:

Het gaat mij er niet om dat jij je paard 24/7 buiten hebt staan. dat mag jezelf uitmaken.. Alleen krijg ik (nogmaals, wordt niet persoonlijk gezegd, maar komt toch echt uit sommige verhalen naar voren) dat ik geen paard mag hebben, omdat ze bij mij 's nachts op stal staan. Als je dan een "echte"NH-er bent en dus natuurlijk bekapt (is ook al zo vaak door de "echte NH-ers in topics gezegd, dat alleen dat maar goed is) (en wil hierbij dus graag de topicstarter van harte uitnodigen om weer mee te discusseren) enz. enz. Waarom deze mensen, met de nadruk op DEZE, dan toch nog op de rug kruipen van een paard... is hetzelfde als iemand die vegetarier is, maar wel leren schoenen draagt... of op een leren zadel rijdt.. Moet ik nog verder gaan, of begrijp je m'n punt...

Ik snap het wel dat sommige hun paarden, in de nacht op stal hebben staan!
Daar ben ik ook zeker niet tegen Knipoog Ik ben allen tegen het feit ,dat veel paarden overdag nog opgesloten staan! Terwijl ze moeten kunnen bewegen en dan bedoel ik niet een uurtje rijden. Maar gewoon met soortgenoten.
En als je dat je paard niet kan bieden, dan moet je er niet aan Beginnen!
En omdat wij dat wel kunnen moeten we er dan maar niet op gaan rijden??
Daar ben ik boos om dat dat steeds naar voren word gehaald! Boos!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:46

Arabesk schreef:

begrijp me niet verkeerd... Ik vind ook dat er nodig wat moet veranderen... Maar vind je nog steeds overkomen alsof het enigste wat goed is voor een paard, is de manier waarop jij je paard(en) houdt... Ik ben iemand die probeert het zo goed mogelijk te doen en heb door de jaren heen al heel veel veranderd, maar ze zullen bij mij echt 's nachts gewoon op stal staan.. Al is het alleen maar omdat er van die gekken op deze aardbol rondlopen die graag een paard wat willen aandoen...

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:46

superwoman schreef:
VeerenAshley schreef:

Maar als mensen hun paarden niet neer kunnen zetten bij stallen met een par goede paddocks, houdt het op.
En ja een droge rijbak is blijkbaar meer vraag naar , dan een goede paddock.
Mensen houden hun (dure) paarden om te rijden. Grote stallen zullen de duurste buitenbak niet goed kunnen houden bij zo veel gebbruik. Na een binnenbak, kan het zijn dat het geld op is, kan ik me voorstellen. Geld verdienen in de paarden is moeilijk!

Maar het is toch gek dat iedereen het rijden zoveel belangrijker vindt dan het welbevinden van z'n eigen schatje (want ik ga er maar vanuit dat voor de paardenhouders hun paard iets bijzonders en liefs is waarmee je het beste voor hebt)?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:48

VeerenAshley schreef:
Op het scheren ga ik niet in, hier heb ik geen ervaring mee. Ik weet alleen dat mijn ongeschoren beertje ook flinke prestaties kan leveren met mij op haar rug- en wel niet in wedstrijdverband, maar toch een prestatie. Zij werkt echter altijd buiten.

Sorry, maar in wedstrijdverband wordt er veel verwacht van een paard. Wedstrijden zijn binnen en dus is een wintervacht héél vervelend voor een sportpaard.
Imo kun je recratie en sport niet met elkaar vergelijken.
Ook bij ons mensen kan dat niet

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 14:48

Zammie schreef:
begrijp me niet verkeerd... Ik vind ook dat er nodig wat moet veranderen... Maar vind je nog steeds overkomen alsof het enigste wat goed is voor een paard, is de manier waarop jij je paard(en) houdt... Ik ben iemand die probeert het zo goed mogelijk te doen en heb door de jaren heen al heel veel veranderd, maar ze zullen bij mij echt 's nachts gewoon op stal staan.. Al is het alleen maar omdat er van die gekken op deze aardbol rondlopen die graag een paard wat willen aandoen...

dat kan ik me ook wel voorstellen

maar het zou fijner voor je paardje zijn, als hij dan 's nachts in een groepsstal zou staan of een andere vorm van meer sociale huisvesting.

Boxen zijn niet de enige oplossing om je paardje veilig op te bergen snachts.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 14:49

superwoman schreef:
VeerenAshley schreef:

Sorry, maar in wedstrijdverband wordt er veel verwacht van een paard. Wedstrijden zijn binnen en dus is een wintervacht héél vervelend voor een sportpaard.
Imo kun je recratie en sport niet met elkaar vergelijken.
Ook bij ons mensen kan dat niet

we dwalen af

je zou prima kunnen sporten met een wintervacht, maar dat is een andere discussie

maar stel, je doet je paard toch een deken op, dan nog kan hij buiten of in een groepsstal