Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dani62 schreef:Zammie schreef:Maar blijft toch mijn vraag aan al die andere NH-ers die er wel zo stellig van overtuigd zijn dat en paard alleen maar buiten mag staan: waarom rijden jullie er op??
Egoïsme, dat durf ik meteen volmondig toe te geven!
Maar mijn paard staat ook niet buiten omdat ik me aan de regels van NH wil houden hoor... Gewoon omdat ik dat het beste vind voor een paard.
Mijn paard word op een paardwaardige manier gehouden en dat mensen dan roepen "Dan ben je een natural en mag je er ook niet op zitten" Tja, daar vraag ik niet om.
superwoman schreef:[
Neem aan dat VeerenAshley lolig wou doen ipv vingertje wijzen?
VeerenAshley schreef:Waar doel je precies op, als ik vragen mag?
superwoman schreef:VeerenAshley schreef:Neem aan dat VeerenAshley lolig wou doen ipv vingertje wijzen?
Waar doel je precies op, als ik vragen mag?
Citaat:'rijden op een paard is ook niet natuurlijk'
Citaat:wat is er mis met tralies?
Citaat:hoefijzers/natuurlijk bekappen
Citaat:wat zijn de gevolgen van traditionele huisvesting?
Citaat:maar hij staat bij het hek te drammen en wil naar binnen
Citaat:ja maar hier in de Randstad is geen ruimte/de wei gaat kapot/de manege-eigenaar wil niet..
Citaat:ja maar hengsten slaan elkaar kapot
Citaat:maar ik wil graag sporten met mijn paard!
Citaat:ze slaan elkaar kapot
Citaat:het is maar een paar uur, alleen 's nachts
Zeeuwtje68 schreef:Dus omdat wij "naturals" onze paarden liever buiten houden, dan opsluiten in een stal. Moeten we er dan maar niet op gaan rijden, waar slaat dit op als ik vragen mag????
VeerenAshley schreef:Nou, ik was wel serieus in het eerste gedeelte: oplossingen aandragen is natuurlijk altijd goed! En over het tweede: dit is iets wat ik niet begrijp: op veel stallen kunnen die mooiste, droge rijbakken worden aangelegd, maar een paar goede paddocks voor de paarden kunnen er niet af.
Iorrr schreef:En dan nog een ding en dat is niet banketstaaf bedoeld:
Zit er ook niet een heel groot verschil tussen wedstrijdpaarden en recreatiepaarden? Mijn paard (is net maandag) liep in de Z dressuur, ik denk niet dat het voor haar fijn is als zij een dikke vacht had. Hierdoor zou de training veelste zwaar voor haar worden, wat ik dan weer zie als dierenmishandeling... Bovendien zijn de wedstrijden binnen, waardoor ze een enorme temperatuurschok zou krijgen en overmatig zou gaan zweten...
Daarnaast heb ik nog twee 3 (worden dit jaar 4) jarigen... Deze beestjes zijn bezig met conditieopbouw en hadden aan het begin van het seizoen gewoon meer spanning omdat ze zadelmak werden gemaakt etc. Ook voor hun zou een dikke wintervacht in de weg hebben gezeten.
En dan daarnog weer overheen: Paarden in het land zijn vaak nat en modderig, is het eerlijk om op een nat paard een zadel te doen? en om peesbeschermers om modderpoten te doen? Schuurt dit niet verschrikkelijk?
Ik denk dat mijn paarden echt het beste af zijn, zoals er nu met hun omgegaan word. En dat betekend dus zo'n 7 uur weidegang, regelmatig eten, speeltjes in hun stal en iedere dag rijden...
Zammie schreef:Zeeuwtje68 schreef:Dus omdat wij "naturals" onze paarden liever buiten houden, dan opsluiten in een stal. Moeten we er dan maar niet op gaan rijden, waar slaat dit op als ik vragen mag????
Het gaat mij er niet om dat jij je paard 24/7 buiten hebt staan. dat mag jezelf uitmaken.. Alleen krijg ik (nogmaals, wordt niet persoonlijk gezegd, maar komt toch echt uit sommige verhalen naar voren) dat ik geen paard mag hebben, omdat ze bij mij 's nachts op stal staan. Als je dan een "echte"NH-er bent en dus natuurlijk bekapt (is ook al zo vaak door de "echte NH-ers in topics gezegd, dat alleen dat maar goed is) (en wil hierbij dus graag de topicstarter van harte uitnodigen om weer mee te discusseren) enz. enz. Waarom deze mensen, met de nadruk op DEZE, dan toch nog op de rug kruipen van een paard... is hetzelfde als iemand die vegetarier is, maar wel leren schoenen draagt... of op een leren zadel rijdt.. Moet ik nog verder gaan, of begrijp je m'n punt...
Arabesk schreef:Dat het debat verder strekt dan alleen bokt, blijkt wel uit de nieuwsberichten van afgelopen tijd
[VN] "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"
[VN] Verburg wil duurzame veehouderij in 2023
[VN] Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag
[VN] Minister van Landbouw bezoekt Hit Actief Harten Hoeve
[VN] Fysiek contact noodzakelijk voor paarden
superwoman schreef:VeerenAshley schreef:Nou, ik was wel serieus in het eerste gedeelte: oplossingen aandragen is natuurlijk altijd goed! En over het tweede: dit is iets wat ik niet begrijp: op veel stallen kunnen die mooiste, droge rijbakken worden aangelegd, maar een paar goede paddocks voor de paarden kunnen er niet af.
Maar als mensen hun paarden niet neer kunnen zetten bij stallen met een par goede paddocks, houdt het op.
En ja een droge rijbak is blijkbaar meer vraag naar , dan een goede paddock.
Mensen houden hun (dure) paarden om te rijden. Grote stallen zullen de duurste buitenbak niet goed kunnen houden bij zo veel gebbruik. Na een binnenbak, kan het zijn dat het geld op is, kan ik me voorstellen. Geld verdienen in de paarden is moeilijk!
VeerenAshley schreef:Op het scheren ga ik niet in, hier heb ik geen ervaring mee. Ik weet alleen dat mijn ongeschoren beertje ook flinke prestaties kan leveren met mij op haar rug- en wel niet in wedstrijdverband, maar toch een prestatie. Zij werkt echter altijd buiten.
Zammie schreef:begrijp me niet verkeerd... Ik vind ook dat er nodig wat moet veranderen... Maar vind je nog steeds overkomen alsof het enigste wat goed is voor een paard, is de manier waarop jij je paard(en) houdt... Ik ben iemand die probeert het zo goed mogelijk te doen en heb door de jaren heen al heel veel veranderd, maar ze zullen bij mij echt 's nachts gewoon op stal staan.. Al is het alleen maar omdat er van die gekken op deze aardbol rondlopen die graag een paard wat willen aandoen...
superwoman schreef:VeerenAshley schreef:Op het scheren ga ik niet in, hier heb ik geen ervaring mee. Ik weet alleen dat mijn ongeschoren beertje ook flinke prestaties kan leveren met mij op haar rug- en wel niet in wedstrijdverband, maar toch een prestatie. Zij werkt echter altijd buiten.
Sorry, maar in wedstrijdverband wordt er veel verwacht van een paard. Wedstrijden zijn binnen en dus is een wintervacht héél vervelend voor een sportpaard.
Imo kun je recratie en sport niet met elkaar vergelijken.
Ook bij ons mensen kan dat niet