Kun je een paard onderhouden voor €135,- p. maand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

patsur

Re: Kun je een paard onderhouden voor €135,- p. maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 18:17

Je zou het wel kunnen redden, maar voel jij je fijn met het idee dat je maar een heel klein bedrag over hebt per maand aan de kleine dingetjes? Een keer een halster, peeskappen, dekje, rijbroek voor jezelf, een zweepje etc. En dan niet te vergeten de lessen!
Ik zou daar niet gerust op zijn

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 18:20

Als de 'kleine dingetjes' niet noodzakelijk zijn, dan slaap ik daar geen uurtje minder om Lachen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 18:31

Kleine dingetjes die wel noodzakelijk zijn..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 18:33

peeskappen, rijbroek en zweepje zijn niet noodzakelijk Knipoog
Aan 2 halsters heb je ruim voldoende, net zoals 2 dekjes.
Manege lessen met eigen pony zijn ook goedkoper.
(al heb ik zelf al jaren geen les meer wegens gebrek aan mogelijkheden Clown)

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 18:55

Ik denk dat het wel te redden is, zeker als je een goedkope stalling hebt.
Maar aan de andere kant, als het paard plotseling iets krijgt o.i.d, dan zit je wel met veel hogere kosten dan die €135,- p.m..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:06

daNiielle_ schreef:
@ Tita; Dat je 'realistisch' bent is goed, maar gebruik wel even normale prijzen. Huilen van het lachen

Zucht

mijn pony krijgt 3kg musli per dag hij kan niet tegen biks die zakken van havens kosten 14.50 daar zit 20 kg in misschien 25 kg dat weet ik niet maar dat doet er niet aan toe.
Mijn pony is een bejaarde pony die gewoon werk verricht.

Baal stro waar ik het haalde kostte 5 euro was wel grote baal en super kwaliteit..hooi-prijzen kan ik niet over oordelen maar die waren ook duur omdat ze stofvrij waren (helemaal niet natuurlijk)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:07

Ligt maar net de omgeving Lachen
Hier heb je superkwaliteit stro en grote baal voor 3 euro (en dan wordt het ook bezorgd) Lachen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:10

* mengt zich even niet in bovenstaande discussie Clown *

als je goede afspraken met je buren hebt, denk ik dat je een mooie basis hebt.
ikzelf kan makkelijk voor pak hem beet 100 euro per paard per maand rondkomen, dus zie niet in waarom jij ook niet.
Je hebt een eventuele back up als er echte problemen komen en je ouders willen het paard betalen.
perfect toch? gewoon ervoor gaan en ervan genieten Ja

carientje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:49

IK zou er voor gaan als ik jou was ik onderhoud mijn pony ook van 100 euro per maand dat is incl voer en weide en bakgebruik.
dus ik denk dat dat bij jou ook geen probleem moet zijn.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:53

Leeuwnie schreef:
maikeltje schreef:
Komt jouw paard daar helemaal alleen te staan?

Vork Lees het topic maar eens goed door. Aan het weiland van het paard grenzen andere paardenweilanden.

Jongens, de TS heeft zich prima voorbereid. Ik zou er voor gaan, hoor meid!

Da's mooi, komen die bij haar paard in de wei? Of mag ie alleen toekijken hoe de andere paarden spelen?
Da's wel even een wezenlijk verschil.

En die mest komt wel goed? Ze rekent erop dat de staleigenaren daar wel wat op weten. Maar je moet zulke dingen vantevoren geregeld hebben. Hooi en stro in de straat? Mooi, maar wie gaat het halen? Dit soort dingen moeten vantevoren goed afgesproken zijn.
Wie ruimt de poep op in de bak en de paddock? Dat moet iedere dag bijgehouden worden anders slibt die bak dicht. Bijbaantjes EN paard EN school EN huiswerk, ik ben benieuwd........Ik geloof niet dat ze beseft wat er echt bij komt kijken.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 21:02

Als je al een gratis stalling hebt, makkelijk. Maar dan moet je wel zorgen dat je een reserve hebt, en die heb je.

Ook zorgen dat je problemen voorkomt. En belangrijk: slimme investeringen. Het stro gaat de komende jaren alleen maar duurder worden, je hebt toch al een pot van 1600 euro, dus misschien is het een idee om een paar goede stalmatten te kopen. Een baal stro kost al 3,50 per stuk! Dus zo kun je al een hoop geld besparen. Zorg wel dat je paard altijd wat hooi te eten heeft, een paard is gebouwd voor de hele dag en de hele nacht kleine beetjes eten, als hij niets te eten heeft, wordt hij ziek.

Normaal heeft een paard nog stro om te eten, maar als je alleen stalmatten gebruikt niet meer.
Onvoorziene uitgaven vallen mij heel erg mee, zorg gewoon dat je je niet gek laat maken en koop geen onwijs dure petri laarsjes oid waar je niks aan hebt.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 21:12

met al jou dingen denk ik dat je het wel red. Maar denk na een paard is een kuddedier en ze komt alleen op een weilandje dat is niks voor een paard. Heb je een weidemaatje enz. ga dfer dan voor

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 21:28

het zou moeten kunnen mits jouw ouders als er een echt probleem komt je willen bijschieten met wat geld.
je zult ook rekening moeten houden met de kosten van de smid en de jaarlijkse enting.
maar op het moment dat er dus een extra probleem komt heb je geen geld en dan zul je dus wel mensen om je heen moeten hebben die je willen helpen.
verder zul je er ook rekening mee moeten houden dat je dan verder helemaal niks extras kunt gaan doen voor jezelf, zoals lekker winkelen of een avondje stappen, want daar heb je dan gewoon simpelweg het geld niet voor Knipoog
en al het extra wat je krijgt zul je moeten sparen voor een moment dat je paard iets extras nodig heeft, maar als dit echt is wat je wilt dan vind ik dat je er voor de volle 100% voor moet gaan en je niet moet laten tegen houden want waar een wil is is een weg! Go jij! Go jij!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:45

Dirkje je hebt al muesli van Pavo voor van af 8,95 tot 12,95 en je hebt nature best is ook 9,95. Je moet gewoon naar de aanbiedingen kijnken en dan gelijk 2 of drie zakken nemen wel even naar de datum kijken. Ik weet niet of je een hano of een welkoop of boerenbond in de buurt hebt. maar in ieder geval bij de Hano zijn het deze prijzen. Havens hebben ze ook en die is indd duurder maar nature best is net zo goed is mij geadviseerd. Knipoog

Het gaat je lukken zeker als je ouders bij springen en in de toekomst ga je vast meer werken je wordt ouder dus je gaat elk jaar ook meer verdienen. zolang je ook maar blijft sparen en als je paard iets ernstig heeft ben je daar ook voor verzekerd en krijg je ook weer een groot deel terug maar je moet het wel even voorschieten. dus elke 10€ die je kan sparen het liefst meer natuurlijk moet je zeker doen. en voor je zadel gewoon even een zadelmaker naar laten kijken.

en tita ik heb een zadel van Hulsebosch en dat zadel was van een vriendin van mij en lag op een wpnr van 1,75 en nu ligt hij op een tinker van 1,54 hij is bij hulsebosch voor nog geen 100€ verbouwd en hij ligt super op mijn tinker. Dus het kan wel degelijk opvullen en aanpassen voor een redelijke prijs.

nou succes we horen graag wat je gaat doen. Haha!

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 12:59

maikeltje schreef:
Da's mooi, komen die bij haar paard in de wei? Of mag ie alleen toekijken hoe de andere paarden spelen?
Da's wel even een wezenlijk verschil.

Nee, ze komen niet bij haar op de wei.
Daar heb je idd gelijk in, maar mijn nichtje wil ook een pony (lees klein shetlandponytje om te poetsen, maar niet te rijden Clown ) die komt hoogstwaarschijnlijk, wél bij haar op de wei te staan Knipoog

maikeltje schreef:
En die mest komt wel goed? Ze rekent erop dat de staleigenaren daar wel wat op weten. Maar je moet zulke dingen vantevoren geregeld hebben. Hooi en stro in de straat? Mooi, maar wie gaat het halen? Dit soort dingen moeten vantevoren goed afgesproken zijn.
Wie ruimt de poep op in de bak en de paddock? Dat moet iedere dag bijgehouden worden anders slibt die bak dicht. Bijbaantjes EN paard EN school EN huiswerk, ik ben benieuwd........Ik geloof niet dat ze beseft wat er echt bij komt kijken.

Idd er komt heel wat bijkijken.
Maar het is niet zo dat ze morgen al van mij is Uiteraard wordt goed besproken, hoe en wat. En omdat ze zelf een aantal jaren paarden hebben gehad, weten ze wel waar ik mest kwijt kan.
Het hooi en stro halen, is ook geen probleem omdat wij zelf een grote aanhanger hebben, waarmee we het kunnen halen Knipoog

Wat betreft tijd en huiswerk, enzo. Mijn beste vriendin wil haar dan verzorgen, dus dat komt wel goed Knipoog Ze zal niet de hele dag op de bak staan. En dan is de poep er na een kwartiertje echt wel uit! Knipoog

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 13:05

Kingsley2 schreef:
D je hebt al muesli van Pavo voor van af 8,95 tot 12,95 en je hebt nature best is ook 9,95. Je moet gewoon naar de aanbiedingen kijnken en dan gelijk 2 of drie zakken nemen wel even naar de datum kijken. Ik weet niet of je een hano of een welkoop of boerenbond in de buurt hebt. maar in ieder geval bij de Hano zijn het deze prijzen. Havens hebben ze ook en die is indd duurder maar nature best is net zo goed is mij geadviseerd. Knipoog

Ja, we hebben idd een boerenbond in de buurt, en verder nog een goede dierenspeciaal zaak! Maar volgens mij hebben ze alleen Subli bij de boerenbond, kan ook zijn dat dat overal verschilt, hoor Clown Bij de dierenspeciaalzaak hebben we wel meer keuze in merken Knipoog

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:25

het klinkt alsof je er goed over nagedacht heb en een duidelijk inzicht heb in wat het gaat kosten.. Verder heb je een leuk spaarpotje (geef daarvan niet teveel uit aan nieuwe spullen maar laat het staan voor onvoorziene uitgaven) en willen je ouders bijspringen.. Het klinkt alsof je buren heb die het allemaal erg leuk vinden en je ook nog eens helpen dus dat is super!
Verder valt het me op dat iedereen lijkt te 'vergeten' dat ze naast die € 135,00 ook nog zakgeld krijgt van haar ouders waar ze gewoon leuke dingen voor kan doen. Verder werkt ze in de zomer dus kan ze zo haar spaarpotje uitbreiden/aanvullen.. Ik zou zeggen, bespreek het goed met je ouders en succes en veel plezier!!!

Aischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:33

Nee ik denk het niet. Ik ben elke maand rond 200 euro kwijt Haha!

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:42

Citaat:

Maar zijn wij, paardenbezitters, allemaal niet druk met werken, gezin, sociale verplichtingen, school, vakantie etc etc etc?? En het lukt ons toch ook?
Tuurlijk: een paard kost geld.
Tuurlijk: een paard kost tijd. Maar je moet het niet overdrijven. Je bent geen úúúúren bezig met het halen van hooi en stro. Dat kost je een middag in de 1 of 2 of 3 of zelfs meer maanden, afhankelijk van je voorraad. En de paddock mesten?? Dat kost mij voor drie pony's 20 minuutjes per dag. Misschien een half uurtje. Big deal. En ik werk meer dan 40 uur in de week, heb deeltijd-kinderen, honden, katten en o ja ook nog een sociaal leven zonder paarden.
Waarom zou het TS niet lukken?? Haar paard komt ook nog eens vlakbij haar huis te staan!

Zorg ervoor dat je tijd vrij maakt voor je paard. Zorg voor een goede back-up (en dat heeft de TS, namelijk een vriendin). Zorg voor je maandelijkse geld. En zorg óók voor een goede financiële back-up (en dat heeft TS óók).

Ik zie het probleem niet zo Clown

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:46

Vaak loopt het wel los als het paard er eenmaal is Lachen
Ik kon zelf 3 week wegens ziekte niet naar de paarden, maar het loste zich goed op! mijn vriend, vader en vriendinnen vielen in. Alles is goed gekomen Lachen
Je hebt altijd dingen die je niet kunt voorzien, maar met wat back-up kom je er wel. Je hebt altijd wel mensen om je heen die het 1 keer willen overnemen als je ziek bent of het te druk hebt.
(mijn ouders zijn geen paardenfan, maar pa is best bereid om een keer in te vallen als het echt moet Lachen )

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:47

Citaat:
Ik zie het probleem niet zo Clown

Sterker nog, ik zou willen dat ik zulke buren had Vork Man, je paard vlakbij je huis ge-wel-dig! Ik vind TS maar een bofkont OK dan!

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:55

Welshcobfan schreef:
Vaak loopt het wel los als het paard er eenmaal is Lachen

Helemaal mee eens!

Ik weet nog dat ik mijn eerste merrie kocht. Gosh, ik kon bijna niet slapen want o jeeee wat een financiële verantwoordelijkheid én ook nog zó veel tijd. Kon ik dat wel?? Ik was goed voorbereid, maar toch: ik moet het toch maar waarmaken.

Tuurlijk kon ik dat. Je past je leven wat aan, en op een gegeven moment is je paard een vast onderdeel van de leven en weet je niet meer beter.

Een poos later kochten wij het tweede paard erbij. En toch wéér twijfels, twijfels en onrust. Konden we dat wel???

Tuurlijk konden we dat.

En zélfs bij het derde paard, nu ik wéét hoeveel tijd je kwijt bent, nu ik wéét hoeveel geld het kost, komen die tijfels en die onrust de kop weer opsteken. Zou het lukken.

Tuurlijk lukt het. We scheppen wat meer drollen. We rijden meer 'in schema' zodat iedereen zijn beweging krijgt. En we geven wat meer gras. Prima prachtig Vork

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:55

ik zie het probleem ook niet. Haar ouders willen bijspringen als de kosten te hoog worden. En voor 135 euro hoef je dus alleen maar voer en stalbodembedekking te kopen en verder de hoefsmid en veearts en wormkuur. Ik zou het wel redden met dat geld. Ik zou het wel weten.

Miichelllee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 15:10

stro is niet zo heel duur hoor.. ik doe met 10 balen 2 tot 3 weken ! en per baal is 5 euro.. dus dat is laten we uit gaan van 75 euro aan stro en 30 euro per maand aan bix! dan zou je het haast wel moeten redden. dan ben je 105 euro kwijt. dus dan zou je het wel moeten redden. en in de zomermaanden is het stro goedkoper dan zou je bijv weer heel veel stro in kunnen kopen! dus je kan het best wel redden hoor!

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 15:14

ik denk zelf dat je het ook wel redt,het lijkt me dat je er goed over nagedacht hebt en zelf ook vast al wel even hebt uitgerekend wat het allemaal kost. en het is ook waar dat je het zo duur kan maken als je zelf wil inplaats van ANKY merk kun je bv ook een wat goedkopere merk kopen. zo bespaar je ook snel wat euro"s. ik heb zelf 2 paarden en ik kijk altijd eerst wat het goekoopst is. maar je moet wel om de da kosten denken want dat is allemaal natuurlijk dezelfde prijs en ook de hoefsmid is meestal wel overal de zelfde prijs. ook zieje op internet weeens aanbiedingen met bv. wormenkuren dan kun je misschien direct een partij kopen(let op datum) en dan bv.delen met nog iemand die ook paarden heeft