Een pony in de tuin.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Een pony in de tuin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:25

maar hoe hou je zo'n stukje als goed weidegras?
Dat is toch in een korte tijd gemillimeterd Lachen

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:33

Hee, jou ook al lang niet meer gezien!

Bij goed weidegras zou het geen bezwaar moeten zijn dat het gemilimeterd is en zwaar vertrapt als het regent of vriest.

Wat ik bedoel met goed weidegras is een goede grassoort, niet zozeer of het mooi lang is. Ons gras heeft stevige, harde wortels die diep en breed ingraven, daardoor blijft het zand goed zitten. Ook vertakt het bijna direct boven de grond. Als een paard graast, trekt het daarom wel de bladeren eraf, maar blijft de 'stam' zitten. Ook is ons gras redelijk uitgewaaierd, wat ervoor zorgt dat een paard niet zo gemakkelijk het gras uittrekt, en dat het ook niet uitmaakt als er extreem veel op gelopen wordt. Ik weet niet of dat nou volgens iedereen het ideale gras is, maar het werkt toppie voor ons! Gazongras daarentegen is over het algemeen binnen de kortste keren vertrapt, uitgetrokken en uitgedund. Bovendien is het niet gezond.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:41

runningkawa schreef:

als ze een goed stuk afzet bij de (inloop) stal kan de pony daar staan met slecht weer en elke nacht. ik doe dat ook, en als het echt slecht weer is staat ze helaas de hele dag daar met hooi. sn achts krijgt mn weitje rust en kan het weer een beetje groeien.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:47

Zooo jij hebt ambitie om zo'n plan te bedenken en nog meer lef om het op bokt te 'testen' Haha! Het zou mijn keus niet zijn, maar als je nog een mogelijkheid vindt om mest af te voeren (die zul je toch echt af en toe volledig kwijt moeten) kan het wel denk ik. Bedenk wel: shetten zijn leuk maar je kunt er niet mee rijden, wil je dat wel? Is er ook genoeg geld? Zelfs als je ze aan huishoudt kunnen de kosten flink oplopen.

WildgirlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:49

Louise95 schreef:
Ik wil graag een pony en die krijg ik van mijn ouders als ik een goede manier vind om hem te stallen. Bij mij in de buurt is er geen plek om een pony te stallen dus vroeg ik me af of het realistisch was hem in de tuin te stallen. We hebben een redelijk grote tuin (20m x 80m). De helft is ongeveer met gras en de andere helft is met stoeptegels. Ik dacht als ik nou de helft van de stoeptegels weg haal dan heeft hij ook nog iets zachts om in te staan. En ik laat hem bij mooi weer dan lekker grazen op het stuk met gras. Denken jullie dat dit realistisch is?

Nee Haha!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 08:22

Wildgirl onderbouw je nee dan eens.
Ik weet mensen in het westen die heben op 800vierkante meter het huis staan en daarbij kleine paddock en pony's
Nou ga ik daar niet over in discussie, de beesten worden goed verzorgd staan lekker buiten.

Dus waarom zou het op wat TS heeft iet kunnen als je alle stukjes bij elkaar optelt zit je toch aan de 2000vierkanten meter
Miss klinkt het ruimer als je zegt, bijna kwart hectare..

Mest kun je gewoon ook in de groene container dumpen, gaat heel wat in, als je vlas neemt heb je maar
weinig mest, slechts 1x per jaar meer, gooi dit in een aanhanger vlak voor de zaaitijd, vraag een boer in de buurt om het onder
te werken.
Sommige rassen doen het beter als ze niet op teveel gras staan kijk daar eens naar.
Je kunt ook van die plastic roosters ingraven die de grond bij elkaar houden waardoor je geen modderpoel krijgt

Als het je lukt ook met de gemeente zullen veel mensen jalours zijn, dat jij je paard bij huis hebt.

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 09:17

khirshanta schreef:
Inge_83, geen persoonlijke kritiek hoor, maar over de modder ben ik het persoonlijk niet met je eens.

Als er geen gras op staat, is het bij de eerste de beste miezer regenbui al modder. Goed weidegras houdt juist het zand samen en voorkomt modder. Ik zie het heel duidelijk in onze wei: zelfs zandplekjes op het hoogste stuk zijn drek, terwijl zelfs een polletje van 10 sprietjes droog en net wat 'glij-veiliger' is.

Op de rest van de punten: Amen

Misschien dat het met zandgrond (wij hebben klei) anders is, maar hier is elk stukje gras waar dieren lopen met nat weer binnen de kortste keren veranderd in een modderpoel, met name rond de in/uitgang en waterbakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 10:25

Inge_83 schreef:
khirshanta schreef:
Inge_83, geen persoonlijke kritiek hoor, maar over de modder ben ik het persoonlijk niet met je eens.

Als er geen gras op staat, is het bij de eerste de beste miezer regenbui al modder. Goed weidegras houdt juist het zand samen en voorkomt modder. Ik zie het heel duidelijk in onze wei: zelfs zandplekjes op het hoogste stuk zijn drek, terwijl zelfs een polletje van 10 sprietjes droog en net wat 'glij-veiliger' is.

Op de rest van de punten: Amen

Misschien dat het met zandgrond (wij hebben klei) anders is, maar hier is elk stukje gras waar dieren lopen met nat weer binnen de kortste keren veranderd in een modderpoel, met name rond de in/uitgang en waterbakken.

Bij ingang en waterbakken heb je dat altijd, maar dat is toch niet erg. Die modder is juist goed voor de hoeven. Maar klei is wel anders, daar trappen ze volledig gaten door de grond heen als de grond goed nat is. Zandgrond is vaak na 2 dagen droog weer alweer droog.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:57

TS, ik vind wel dat je er goed en serieus mee bezig bent hoor!

Maar nogmaals iets wat ik mij echt afvraag:

Je zegt dat jullie in het centrum van het dorp wonen, en dat de tuin 20 x 80 meter is.
Hoe weet je dat? Heb je dat geschat, gemeten, aan je ouders gevraagt?
Ik vraag dit niet omdat ik je per definitie niet geloof hoor, want het kan wel, alleen het is echt behoorlijk groot! En ruimte is heel moeilijk in te schatten voor de meeste mensen.
Ik denk dat het heel belangrijk is om dat eerst te checken. Het maakt namelijk voor jouw plan, omdat je qua ruimte net genoeg zou hebben waarschijnlijk, wel degelijk veel uit als het flink wat minder zou blijken te zijn. Even checken dus!

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 14:46

Ezter schreef:
TS, ik vind wel dat je er goed en serieus mee bezig bent hoor!

Maar nogmaals iets wat ik mij echt afvraag:

Je zegt dat jullie in het centrum van het dorp wonen, en dat de tuin 20 x 80 meter is.
Hoe weet je dat? Heb je dat geschat, gemeten, aan je ouders gevraagt?
Ik vraag dit niet omdat ik je per definitie niet geloof hoor, want het kan wel, alleen het is echt behoorlijk groot! En ruimte is heel moeilijk in te schatten voor de meeste mensen.
Ik denk dat het heel belangrijk is om dat eerst te checken. Het maakt namelijk voor jouw plan, omdat je qua ruimte net genoeg zou hebben waarschijnlijk, wel degelijk veel uit als het flink wat minder zou blijken te zijn. Even checken dus!

Ik heb het aan mijn ouders gevraagd, het is zelfs groter dan 20 x 80 meter. Maar ik dacht: "als ik hier op 2 shets kan houden, dan kan het alleen maar meevallen."

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 14:51

runningkawa schreef:

Ik ga het indelen in 2 stukken. 1 Stuk met zand en stoeptegels en een stuk met gras. Op dat stuk met zand en stoeptegels staan ze s'nachts en wanneer het weer heel slecht is.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:03

Mijn paard van 1.80 heeft ook in mijn tuin gestaan (overdag stond hij met anderen in de wei) Haha! .
Als jij twee pony's hebt, 2.000 vierkantemeter grond waarvan je een deel als paddock kunt gebruiken, de stal groot genoeg is, dan zie ik weinig problemen.
Het handigst is idd vlas, veel minder afval (ging bij ons ook in de groencontainer en 1 keer per 6-8 weken haalden we de stal leeg en brachten alles weg).

Ik hoop dat het lukt, ik heb alleen ergens een bang vermoeden dat jij je ouders nog zult moeten gaan overtuigen... Knipoog

WildgirlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:13

Echwel schreef:
Ik weet mensen in het westen die heben op 800vierkante meter het huis staan en daarbij kleine paddock en pony's
Nou ga ik daar niet over in discussie, de beesten worden goed verzorgd staan lekker buiten.

Dus waarom zou het op wat TS heeft iet kunnen als je alle stukjes bij elkaar optelt zit je toch aan de 2000vierkanten meter

Mest kun je gewoon ook in de groene container dumpen, gaat heel wat in, als je vlas neemt heb je maar
weinig mest, slechts 1x per jaar meer, gooi dit in een aanhanger vlak voor de zaaitijd, vraag een boer in de buurt om het onder
te werken.
Sommige rassen doen het beter als ze niet op teveel gras staan kijk daar eens naar.
Je kunt ook van die plastic roosters ingraven die de grond bij elkaar houden waardoor je geen modderpoel krijgt

Als het je lukt ook met de gemeente zullen veel mensen jalours zijn, dat jij je paard bij huis hebt.

Mijn onderbouwing:
80x20 is niet genoeg, óók niet voor een shetlander laat staan 2.
Voor 1 shetlander staat als minimum toch wel een halve hectare, zijn het 2 ponys(diervriendelijker) dan wordt dat al 1 hectare
Ja, dit soort pony's mogen niet teveel eiwitrijk gras binnenkrijgen maar moeten wel de hele dag kunnen lopen en scharrelen en dat kan niet op zo'n klein stuk.
Mestafvoer via de groene container wordt lastig aangezien ze die maar eens in de 2 weken legen en je bij 2 pony's niet genoeg hebt aan die container(paarden poepen tussen de 8 enj de 12 keer per dag)
Wat dacht je van de stank en vliegenoverlast en hoe je buren daar op gaan reageren?

Zo kan ik nog wel even doorgaan, mijn vraag aan de ts is ook: wat wil je met die pony's gaan doen?
Misschien ben ik wel van het ouderwetse type hoor maar imo moet een paard de ruimte hebben,vriendjes om zich heen en in een paardvriendelijke omgeving

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:29

Wildgirl schreef:
Echwel schreef:

te werken.

Mijn onderbouwing:
80x20 is niet genoeg, óók niet voor een shetlander laat staan 2.
Voor 1 shetlander staat als minimum toch wel een halve hectare, zijn het 2 ponys(diervriendelijker) dan wordt dat al 1 hectare
Ja, dit soort pony's mogen niet teveel eiwitrijk gras binnenkrijgen maar moeten wel de hele dag kunnen lopen en scharrelen en dat kan niet op zo'n klein stuk.
Mestafvoer via de groene container wordt lastig aangezien ze die maar eens in de 2 weken legen en je bij 2 pony's niet genoeg hebt aan die container(paarden poepen tussen de 8 enj de 12 keer per dag)
Wat dacht je van de stank en vliegenoverlast en hoe je buren daar op gaan reageren?

Zo kan ik nog wel even doorgaan, mijn vraag aan de ts is ook: wat wil je met die pony's gaan doen?
Misschien ben ik wel van het ouderwetse type hoor maar imo moet een paard de ruimte hebben,vriendjes om zich heen en in een paardvriendelijke omgeving

ik denk niet dat ze heel hun tuin gaan opofferen dus het zal nog wel kleiner worden als 80x20 Knipoog
verder ben ik het helemaal met je eens

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:30

Wij hebben 2 groen containers, grote, en daar red je het mee, toen mijn paard erbij kwam ging het niet meer, wij brengen wat over is bij een boer.

Maar nogmaals, let op je gemeente, kan je een hoop gezeik voorkomen!!

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 16:44

Ik heb foto's gemaakt maar de camera doet raar, ik weet dus niet wanneer ik de foto's er op kan zetten.

julie_flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:48

Nee dit zou ik niet doen als ik jou was. Je pony moet ook een vriendje hebben he? kan je paard niet alleen laten staan dat is zielig..

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 17:05

Ik heb alle foto's geupload en hier neer gezet, zie ik dat de foto's te groot zijn Verdrietig . Weet iemand hoe je foto's kleiner kan krijgen?

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 17:06

julie_flash schreef:
Nee dit zou ik niet doen als ik jou was. Je pony moet ook een vriendje hebben he? kan je paard niet alleen laten staan dat is zielig..

Ik zorg ook voor een vriendje Knipoog

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:10

wat doen je ouders met de tuin? Knipoog hoeveel willen ze aan de pony besteden ik denk namelijk niet dat ze de hele 80x20 gaan opofferen?
want dan wordt het meschien wel krapjes..

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:11

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 17:12

Bedankt!

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 17:20

Heb geen tijd om ze allemaal te uploaden dus moet het maar zo:

Blauw= hek
groen= poort (in het hekwerk)
rood= giftig (haal ik weg of zorg ik dat ze er niet bij kunnen komen)

http://www.bokt.nl/verkleinen.php?mode=save&file=dsc01289.jpg
http://www.bokt.nl/verkleinen.php?mode=save&file=dsc01290.jpg
De "wei"

http://www.bokt.nl/verkleinen.php?mode=save&file=dsc01291.jpg
http://www.bokt.nl/verkleinen.php?mode=save&file=dsc01292.jpg
Hier staan ze bij slecht weer.

http://www.bokt.nl/verkleinen.php?mode=save&file=dsc01293.jpg
En hier langs kunnen ze naar de wei.

WildgirlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 18:16

Hoe oud ben je als ik vragen mag?