meest gemaakt fout tijdens het verzorgen van je paard/pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Estribo

Re: meest gemaakt fout tijdens het verzorgen van je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:01

Juul schreef:
Pony aan het weihek gezet Scheve mond

Dat heb ik ook is gedaan.. pony schrok ergens van en trok het hek uit zn schannier.. een andere pony stond aan het schot vast. De pony die aan het hek stond is met hek en al over het pad heen gerent en daardoor is die andere pony in het hek gaan staan. Het gevolg was dus dat mijn pony een gebroken hoefbeen had..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:18

Oeh er zitten wel ernstige ongelukken bij hier..

Zelf een keer meegeweest als groom op jumping en een zweetblad dubbel gelegd. Resultaat: pony weigerde te springen...

Mijn lesgeefster in haar jonge jaren bond haar hengst vast aan het bad met water in de wei. Paard rende rondje na rondje met het volle bad aan zijn halster rond.

Ene bijzetteugel aan een ring aan de longeersingel bevestigen en de andere bijzet aan de singel: nogal groot hoogteverschil. Gevolg: paard bleef maar achteruitstappen en willen steigeren en ik me maar afvragen waarom...

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:34

hoefijzer schreef:
hmm ik heb er ook nog een Haha! Ik denk dat ik 10 jaar was, op de manege, en zadelde altijd een aantal ponies op voor de les. Een lieve welsh merrie, liep altijd een rondje in de stal als je het hoofdstel om wilde doen. Je moest uitkijken dat je geen kont naar je toe kreeg, dus iedereen vond haar dus altijd eng. Maar het was een kwestie van het rondje mee lopen, en dan stopte ze en kon je het hoofdstel om doen. Ik wist dat, dus ik deed altijd die pony.
Totdat ze op een keer haar neus tussen de staldeur stopte, de deur open duwde en keihard de stal uit racede. Stond ik daar met mijn hoofdstel Vork De buitendeur was gewoon open enzo, ze had zo naar de wei kunnen rennen of de straat op Bloos Gelukkig sprintte ze in volle galop de binnebak in, die gelukkig leeg was. Ze stond te neuzen stegen haar spiegelbeeld en ik kon haar zo (met mn hoofdstel, ik was vergeten in mijn haast een halster te grijpen) pakken.
Ik laat in iedergeval nooit meer de staldeur open als ik het hoofdstel om ga doen.

dat gebeurde me gister, deur niet goed dicht doen en hij deed hem zelf maar open en liep weg. Sta je met een hoofdstel en halstertouw (halster had hij gelukkig om).

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:16

Schitterend,deze verhalen...En ik maar denken dat ik de enige ben die zo'n stommiteiten doet en deed...

Paard aan staldeur zetten(weinig tijd,snel snel opzadelen),paard panikeerde en trok de deur uit de rails en vertrok zo snel als hij kon met de deur aan zijn halster richting binnenpiste...
Mijn baas was daar niet zo tevreden mee... Clown

Draver inspannen,sulky vastklikken aan de eene kant en de andere kant vergeten,en mezelf maar afvragen hoe het komt dat die sulky zo vreemd doet...Of draver inspannen en leidsel aan één kant vergeten vast te doen.Proberen te vertrekken en niet begrijpen hoe het komt dat dat paard in cirkels blijft lopen.

Staldeuren dichtdoen maar niet vast is ook een van mijn specialiteiten.

Vroeger toen ik juist begon te werken als groom moest ik manen knippen van mijn baas.Ik had dat nog nooit gedaan en begon te knippen,het was niet recht genoeg naar m'n zin dus nog een stukje eraf...en nog een stukje...en nog een stukje...Met als gevolg dat er nog maar een paar centimeters van overbleven Clown
Mijn collega toen moest een paard opzadelen voor haar ruiter die dat paard moest voorrijden voor klanten.
Ze zadelt het paard op met een singel met buiklap en elastische singelstoten.Die singel had zijn beste tijd gehad en lag klaar voor de zadelmaker,maar het was de eerste die ze tegenkwam.Ruiter stapt op,begint na een tijdje te springen en toen hij parcours was aan't springen van 1.40m brak die singel toen hij juist boven een oxer hing...Alle geluk dat hij niets gebroken had,enkel wat blauwe plekken.Het had anders kunnen uitdraaien...

Alle geluk dat we slimmer worden naarmate we ouder meer en ervaren worden...Maar toch Bloos

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:27

Omvallen met paard en al in een turnback met een paard dat geen rechte lijn kan lopen en de gepaste naam Wobbel draagt.

Tijdens een buitenrit je hitsige paard proberen te stoppen door het direct achter een paard dat slaat te sturen. Het gevolg was een bont en blauw scheenbeen en 3 weken met mijn been omhoog. Op het moment dat het gebeurde was er natuurlijk helemaal geen houden meer aan en omdat ik inmobiel was geworden moest ik van paard wisselen en de rit (nog zeker 10 km) afmaken op het paard dat me geschopt had.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:28

Ja ook mijn geduld verliezen met mijn paard ...Daarna voel ik me meteen schuldig ...
Het is zoals ze zeggen spijt komt te laat ...
Af & toe sta ik weer op het punt mijn geduld te verliezen & jaa soms barst ik dan nog eens uit ...maar ik werk er toch wel aan om rustig te blijven & even iets anders te gaan doen. Ambetant worden is eigenlijk slecht want dan lukt het toch niet meer dus meestal stop ik dan gewoon omdat ik anders heel lelijk kan gaan doen ...Ik weet het het is niet mooi van mij maar ik durf te wedden dat ik niet de enigste ben.
Ik bedoel niet met lelijk doen dat ik mijn paard slaag hé ! Dat doe ik niet ! Gwn dan ga ik schelden & dat is toch ook niet mooi !

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:31

vlekkie_fan schreef:
Juul schreef:
Pony aan het weihek gezet Scheve mond

Dat heb ik ook is gedaan.. pony schrok ergens van en trok het hek uit zn schannier.. een andere pony stond aan het schot vast. De pony die aan het hek stond is met hek en al over het pad heen gerent en daardoor is die andere pony in het hek gaan staan. Het gevolg was dus dat mijn pony een gebroken hoefbeen had..

Dat heb ik ook vaak gedaan, maar als ik hier die verhalen hoor, dan doe ik dat dus echt niet meer Bloos

eLLe_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:44

Nou, er zitten toch wel heftige ongelukjes tussen...

Ik heb gelukkig nog nooit hele grote fouten gemaakt bij het verzorgen...
Wel was ik 1x zo slim om het halster, waaraan het paard dat ik aan het poetsen was vaststond, een gaatje losser te doen omdat ik bang was dat hij anders last had van een plekje op zijn hoofd. Niet zo slim, ik had me nog niet omgedraaid of hij rende over het erf... Bloos
Ook is het niet slim om je poetskist open te laten bij een nieuwsgierig paard (Resultaat: een laag manenspray in m'n poetskist en alles zat onder Tong uitsteken )

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:47

Mijn pony in de peadock zetten om uit te mensten en even aan de andere kant van de peadock tussen het hek door eruit en dan vergeten de peadock dicht te doen Clown

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:48

Of "effe" wat ophalen in de zadelkamer en ondertussen gerommel en gestamp horen in de box.... Kom ik terug, héle poetskist met inhoud en al door de stal geslingerd, paard staat dom te kijken met een borstel in d'r mond....

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:03

Foutje was toen ik op een warme zomerdag paardje lekker af wilde spuiten en de boer zei dat ik de brandslang bij de koeienstal wel mocht gebruiken. Hoofdkraan opengedraaid, slang op benen van paard gericht, hendel van spuit opengezet. Wist ik veel dat daar zoveel druk opstaat Clown Gevolg: spuitstuk schiet omhoog tegen billen van paard aan die van spontane angst op z'n reet ging zitten en daarna haast door de muur van de poetsplek wilde Nagelbijten / Gniffelen Gelukkig geen angst voor water aan overgehouden, vanaf toen telkens met beleid spuithendel opengezet Haha!

Of al dag in dag uit het stuk naar de wei zonder halster lopen onder het mom van 'natuurlijk met je paard omgaan'. Hij bleef dan ook al dagen netjes naast me lopen, als ik stopte, stopte hij, als ik ging draven, draafde hij leuk mee, ik voelde me helemaal de Anky onder de naturals Vork Totdat meneer op een dag besloot dat hij dat laatste stukje best zelf kon lopen en in volle galop het hele pad afkletterde, allang voorbij de wei waar de rest van de groep stond, helemaal tot aan het einde door Doei, doei Toen ik daar 10 minuten later aankwam stond meneer met een aureooltje boven zijn koppie gras te eten *LOL*

Ander foutje was toen ik een boomloos westernzadeltje van een stalgenootje mocht lenen. Eerst even in de bak geprobeerd, zat als een huis en paard liep er lekker onder! Ja Totdat ik aan ging draven, na paar passen stond paard ineens doodstil en op het moment dat ik hem flink vooruit wilde drijven riep stalgenoot: Je zadel zit los! Bloos Singel dus losgeschoten. Eigenwijs als ik ben weer aangesingeld en lekker buiten gaan rijden. In volle galop stond paard ineens weer stil en ik lag al op de grond, met zadel nog tussen m'n benen en voeten in de beugels, toen ik besefte dat singel dus weer losgeschoten moest zijn Huilen van het lachen Wel ontzettend trouw van m'n paardje dat die toen stopte toen hij aanvoelde dat de singel losschoot, uiteindelijk viel er ik eraf omdat hij een noodstop maakte en m'n zadel meegleed. Als hij doorgegaloppeerd zou zijn, zou ik een stuk harder gevallen zijn Clown

Verder, gelukkig, geen grove fouten waarbij de gezondheid en veiligheid van mij of m'n paard echt in gevaar zijn gekomen Lachen
En gelukkig maakte ik de meeste foutjes maar één keer, toch wat van geleerd Knipoog
Laatst bijgewerkt door snoeppapier op 18-12-07 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:04

4EverHobbes schreef:
Of "effe" wat ophalen in de zadelkamer en ondertussen gerommel en gestamp horen in de box.... Kom ik terug, héle poetskist met inhoud en al door de stal geslingerd, paard staat dom te kijken met een borstel in d'r mond....

Whaha deze vind ik wel geslaagd ! Tong uitsteken

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:22

tijden het toiletteren op de grond nder paard gaan zitten met achterbeen tussen mijn benen... en dan nog gek vinden dat ze op je dijbeen gaat staan... gelukkig alleen wat kneuzingen maar hoe anders had dit af kunnen lopen

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 10:29

had mn paard gereden in een bak 100 meter verder en daarna nog even laten rollen. Het ergste zand weggehaald en voor die 100 meter het zadel erop gelegd maar niet erg strak aangesingeld. Loop rustig naar huis, moet een hekje door en sta tussen 2 andere hekjes. Paard wil niet meer vooruit en spoor haar verder aan. Mevrouw gaat omhoog, zadel glijdt met mij naar links en kon me nog aan de manen vast houden. Ik heb op hulp moeten wachten want kon me niet laten vallen vanwege de hekken naast me en paard verzette geen stap meer. Komt uiteindelijk mn vriend helpen en staat me eerst een tijd uit te lachen voordat ik geholpen werdt. Voortaan dus maar goed aansingelen!!

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 10:48

met opzadelen had ik mijn pony vast staan , & had nog niet helemaal haar hooi op dus dacht laat der nog even eten. met als gevolg toen ze met der hoofd omhoog kwam haar touw om de oren zat en zo het hele hek kapot getrokken had!.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 10:58

Mijn pony had mok, heb de korstjes eraf gehaald en toen met betadine gewassen. Vervolgens ging ze de weide op en had ze einschuss(hoe je het ook schrijft)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:08

Ai das wel ernstig. Is het goedgekomen?

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:13

gelukkig wel!!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:22

Mijn oude paard van de een op andere dag volledig overzetten op een nieuw merk voer: koliek Huilen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:46

Das wel een dwaze fout ja ... Maar het kan iedereen eens overkomen.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:50

Het is al heel lang geleden maar denk zet het toch maar neer om mensen te waarschuwen. Denk je dat een kilo brok niet uitmaakt als het van een ander merk is....

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:00

Sja, veel mensen maken die fout hoor. Ik denk dat heel wat koliekgevallen kunnen voorkomen worden. Maar soms heb je ook gewoon pech.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:37

KLopt ook het geven van teveel biks en te weinig ruwvoer kan een boosdoener zijn. Zoveel oorzaken voor koliek maar helaas inderdaad sosm te voorkomen.

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:42

zitten hele leuke tussen Haha!
kan zelf even geen blooper bedenken

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:43

ervan uit gaan dat het paard wel de (natte) paddock in rent als je der recht voor de ingang los klikt....
voorgaande keren ging het altijd goed en net die ene keer niet. Die fout maak je daarna ook nooit meer ROFL
Mevrouw ging gezellig feest vieren in een super grote, open buitenbak.
Op dat moment niet echt grappig, achteraf gelukkig goed afgelopen en kunnen we er om lachen Haha!

Verder heb ik nog wel 1001 fouten gemaakt.
Té veel om op te noemen Cool