Wie heeft er een paard dat in het wild heeft gelopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ShadowFax

Re: Wie heeft er een paard dat in het wild heeft gelopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:48

Ik waarschuw alvast Haha! mijn verhaal is lang Haha!
Tot afgelopen zaterdag had ik een 21 jarige ijslandse merrie. Op IJsland, in het wild geboren en opgegroeid. Tot haar 6e daar in het wild gestaan, diverse veulens gehad naar alle waarschijnlijkheid. In 1992 naar NL geimporteerd. Op ijsland werd ze in een kraal gedreven, door mannen gevangen aan haar oren en op transport gezet naar NL. We weten het niet zeker, maar waarschijnlijk in een leeg passagiers vliegtuig gezet. Zij kwam met een van de eerste transports naar NL en van die transport leven niet veel paarden meer. Velen zijn afgemaakt omdat ze onhandelbaar waren. Degene die nog leven, zijn KNETTERgek. Zo dus ook de mijne. Helaas. Ontzettend getraumatiseerd. Ze HAAT mannen! Die kunnen niet bij haar in de buurt komen. Ze is kopschuw, door het op brute wijzen vangen, daar een hoofdwond aan overgehouden, alles wat over haar hoofd moet is een drama. Je moet haar 'vangen' in het weiland. Door vreemde mensen gaat dit niet. Toen zij 12 jaar was, werd ze mijn verzorgpaard. In eerste instantie zou ik niet op haar rijden, want ja, dat paard was zo gestoord als een deur. Alleen de eigenaresse kon met haar overweg. Maargoed, er was iets met dat paard wat me boeide. Uiteindelijk heeft ze mij geaccepteerd als ruiter. Tijdens het rijden is ze enorm gespannen, constant klaar in de startblokken om weg te rennen. Het heeft een jaar geduurd voor ze het zadel accepteerde. Het is een 5ganger die enorm spant, dus vooral heel veel schweint. Langzame telgang die niet gewaardeerd wordt. Rijden in een groep is spanning. Wat bij haar het meest belangrijk is, is structuur. Altijd hetzelfde, gaat iets anders dan normaal --> stress. En als zij gespannen of gestresst raakt, dan krijgt ze een soort van zwarte waas voor haar ogen, waardoor ze op dat moment 'gevaarlijk'/onberekenbaar is voor de omgeving. Sinds vorig jaar januari is ze van mij. Een nieuwe stal en een nieuwe kudde. Zij was direct de leider. Zij was de enige ECHTE ijslander. En dat zag je. Zij stond veel dichter bij de natuur. Reageerde anders als mensen het weiland inkwamen. Keek altijd vanaf een afstand of het goed was. Kwam nooit om aandacht vragen. Wilde liever niet aangeraakt worden. Want bij iedere aanraking door een vreemde, spande haar spieren. s'Nachts moest ze op stal. Drama. De volgende ochtend zat ze zowat over de staldeur heen. Alleen op stal staan KON gewoon niet. Ze moest buurtjes hebben om haar te kalmeren. Iemand anders op haar laten rijden is niet leuk. Dat gaat niet. De vertrouwensband moet heeeel langzaam groeien. Lees liever, jarenlang engelen geduld. Ze vertrouwd gewoon niemand. De dierenarts die zij associeerd met een spuit, dus pijn, die ziet ze liever gaan dan komen. Entingen deden we voorheen met een deken over haar hoofd, maar mijn nieuwe da vond dat niet zo geweldig. Die liet haar rustig 20x steigeren. En dan kwam die waas weer voor haar ogen, waardoor ze ging maaien met haar voorbenen of zo hoog steigerde dat ze achterover viel. De da reed in een wit busje. Zodra wij een wit busje tegenkwamen, snuiven, briesen, boosheid. Als de da op stal kwam voor een ander paard, zat zij in de stress.
Vast staan... het idee dat ze niet kan vluchten, dat was ook zo moeilijk. Menig keer ging ze er met het hek vandoor. Tussen haar benen, dus stress, dus gek. Dus een week niet te vangen, niet te rijden etc etc. Psychisch moest ze gewoon een week afkicken van een stressvolle situatie. Ze is nu dus 21 en ze is nog altijd hetzelfde. Haar verander je niet. Mensen die denken dat ze haar FF veranderen, die komen heel snel van een koude kermis thuis. Toevallig vanavond nog naar een wedstrijd van ons beide gekeken, toen zij 12 was en ik 15 jaar. Toen was al die spanning zichtbaar, de reactie op iets engs is tot op heden nogsteeds hetzelfde. Zij zal altijd zo blijven.
Tot mijn spijt kon ik haar niet meer houden. Ze is nu verkocht aan nieuwe mensen. Maar ik weet nooit of dat goed gaat, of zij haar net zo zullen begrijpen als ik. Je kan niet spreken over een 'klik' met dit paard. Zij kiest jou uit. En hopelijk doet ze dat ook bij haar nieuwe eigenaar.
Ik zou haar het liefst willen vrijlaten in de natuur. Helaas is dat niet mogelijk. Dit hele verhaal is dan ook de reden waarom ik noooooit een paard zal importeren. Hoe goed het tegenwoordig al gaat. Je haalt die beesten weg uit hun natuurlijke omgeving en dat is iets waar ik niet meer achter kan staan.
Ik kan een boek over haar schrijven, maar dit is heel kort mijn verhaal.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:27

MoonenL schreef:
Nee en dan vinden ze het gek dat een paard ineens uber dominant naar mensen is, of juist heel bang. Of gemeen naar andere paarden, gewoon omdat die beestjes de paarden taal dan niet voldoende snappen en meestal snappen die mensen de paarden taal dan echt goed word het paard je on te recht gestraft en krijg je op een gegeven moment een paard wat geestlijk helemaal naar de stinkmodder is...

Daarom: Zo vroeg mogelijk weide gang met soortgenoten Tong uitsteken Tong uitsteken
en later niet zo'n paardje 23 uur per dag in een stal - want tja, dat is bewezen - dat is niet goed voor je paard

inderdaad. Daarom ben ik blij dat mijn paarden met z`n alle het hele jaar door buiten kunnen lopen. Ze hebben een schuilstal maar die gebruiken ze bijna niet Clown

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:38

Ik ken je verhaal maar al te goed Shadowfax, maar nog steeds als ik het lees of hoor krijg ik rillingen, wat hebben we toch veel met har meegemaakt in korte tijd...... Nee ik zou ook nooit een paard importeren, er zijn tegenwoordig genoeg leuke paarden in Nederland te vinden. Dat ze in de begrazing staan is goed want daar worden ze hard van en zelfstandig. Maar door import raken veel paarden gestresst en komen ze er moeilijk weer overheen

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:13

OemmiejO schreef:
Mijn pony (Fell pony) heeft in het wild in Engeland gestaan. Ik weet niet voor hoelang, maar hij is daar wel in de kudde geboren. Ja
Ik heb sinds een jaartje ook een KWPN'er, die niet in het wild is opgegroeid. Ik vind dat toch veel gemakkelijker, die Fell pony raakt overal van in de stress en is overal bang voor. Ook heeft hij nog echt vluchtgedrag, dus helaas ook tijdens het rijden.

Als een paard op een goede manier ' semiwild' is op gegroeir maakt hem dat juist minder stresserig en bang Knipoog

Import (iig op die manier) is inderdaad echt slecht... Beesten kennen niets en worden dan ineens in een vliegtuig of boot in kleine hokken gedouwd. Lijkt mij ook verschrikkelijk als ik zon dier was.

Maar ik zou, als Flower en veulen krijgt, ze zeker samen in een natuurgebied zetten en veulen 3/4 jaar met rust laten.

Ik heb mijn paard volledig zelf beleerd, was ook echt super simpel
Ze is geestelijk zo rustig en stabiel. Nooit nare ervaringen gehad en ze heeft eerst groot mogen worden voordat mensen zich met haar gingen bemoeien Knipoog

Ik ben gewoon begonnen met grondwerk, lange lijnen en inrijden was eigenlijk zo gebeurd. Ik struikelde onder het wandelen (met zadeltje als gewenning), bezeerde mijn knie ernstig, en ben eerst op haar leunend verder gehupst maar toen dat niet ging gewoon op gestapt Clown Ze heeft me braaf naar huis gebracht.
Mijn paard heeft nog nooit onder het zadel gebokt ( ze is nu 6 en 3 jaar onder het zadel), enige keer dat ik eraf donderde was omdat ze zelf op der smoel ging :p. Na 3 weken ging ik al met enkelt halster in rengalop naar buiten Knipoog

Maar, ik heb dan ook echt een super super band met mijn paard. Niet te omschrijven.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 11:04

Mijn paardje heeft niet lang in het wil gelopen t/m 9 maanden, maar eerst was het inderdaad dat wilde in hem.
Ik denk inderdaad dat deze paarden daar meer aandacht aan geven omdat ze niet anders gewend zijn ! Dit hebben ze geleerd en zo zijn ze veilig.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:18

Toydoll schreef:
OemmiejO schreef:
Mijn pony (Fell pony) heeft in het wild in Engeland gestaan. Ik weet niet voor hoelang, maar hij is daar wel in de kudde geboren. Ja
Ik heb sinds een jaartje ook een KWPN'er, die niet in het wild is opgegroeid. Ik vind dat toch veel gemakkelijker, die Fell pony raakt overal van in de stress en is overal bang voor. Ook heeft hij nog echt vluchtgedrag, dus helaas ook tijdens het rijden.

Als een paard op een goede manier ' semiwild' is op gegroeir maakt hem dat juist minder stresserig en bang Knipoog

Nou, bij mij is het toch echt zo. Koe Deze 'wilde' pony vindt echt álles eng.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 15:22

Misschien was jou pony in de kudde juist een pony die niet boven aan de rangorde stond. Eentje die zich juist graag liet leiden door de oudere dieren. '

Wat mij opvalt hier is dat veel mensen het over hun paard hebben als zijnde een heel evenwichtig maar ook eigenwijs en wat dominant paard. Iets wat meer het type paard is om de leiding te nemen in de groep.

Ik kan me voorstellen als jou pony nooit zo'n leiding gevende rol heeft gehad en hij wordt uit de groep gehaald en is de steun van die leiding kwijt dat hij daarvan onzeker wordt en dus angstig en stressig word van nieuwe situaties waar hij alleen zich zelf als leider heeft

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:38

ik denk juist dat een paard wat alles eng vind heel weinig zelfvertrouwen heeft Knipoog
daar zou je best mee aan het werk kunnen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:38

Die van mij is ook boomproof altijd al geweest, zelfs de eerste keer een tracker end at soort dingen ging hij heel belangstellend naar kijken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:46

toen ik ap net had was hij heel bang voor alles wat achter hem bewoog...

toen de hoefsmid eens heel achteloos een hamer achter hem op de grond gooide werd hij zowat gelanceerd door ap die zich helemaal wezenloos schrok..
ook ritselende geluiden, galopperende paarden achter zich vond hij doodeng!!

dat is nu afgenomen,maar ik houd er wel altijd rekening mee dat hij nog kan schrikken

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:21

MoonenL schreef:
Misschien was jou pony in de kudde juist een pony die niet boven aan de rangorde stond.

Ja, dat weet ik wel bijna zeker. Ja

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 17:05

Die van mij kan ook heel explosief reageren hoor, eerst doen en dan pas denken. Is ook heel een kennig. In het begin vertrouwde ze mij niet en als ze dan schrok van iets ging ze razendsnel achter uit en omhoog. Dat is nu niet meer gelukkig, ze vertouwd me nu, heeft wel even wat tijd gekost

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:07

Hey MoonenL, Ap staat weer op de ijzers en het probleem lijkt al redeljik opgelost. Hij heeft ze verkeerd afgesleten.

Boann is impulsief, dat hoort bij haar. Daarom is het bij haar belangrijk altijd alert te zijn.