Waarom wordt groepsstalling zo weinig gebruikt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flivla

Re: Waarom wordt groepsstalling zo weinig gebruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:38

Mijn VZ paardje staat in een paddock met anderen, en dan spreken we af wie op welke dag mest, vind ik erg handig!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 15:39

Inderdaad. Nou moet ik zeggen dat de pensionbaas van mijn huidige verzorgpaard ze op dit moment met redelijk weer ook wel buiten zet, maar ik weet niet hoe vaak. Ik kom er maar tweemaal per week en dan nog vrijwel altijd 's avonds.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:40

bij ons op stal hebben we ook groepstallen, nog goedkoper ook (150 euro voor een groepsstal). Ik heb mijn paard wel gewoon in een box omdat hij helaas niet op stro kan, anders had ik hem zeker ook in een groepsstal gedaan. Staan gemiddeld zo'n 4 paarden in 1 groepstal, ik vind het ideaal, behalve dan dat ze niet met zaagsel mogelijk zijn bij ons..

bouwvakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:31

ik vind het heel onhandig..
mijn oude pony stond bij een hele valse in dus kon nooit alleen bij m'n pony komen Clown

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:26

ze komen niet naar buiten in de wei omdat de hele wei dan kapot gelopen wordt en het geld kost om dat in het voorjaar weer te (laten) herstellen. Ze hebben niet genoeg paddocks om de paarden in naar buiten te laten en in verschillende groepen de paarden om toerbeurt in de paddocks kost heel veel tijd. Het is voor veel pensionhouders dus veel makkelijker om de paarden op stal te laten staan en dat de eigenaar zelf maar het paard los moet laten... Ook in Friesland Tong uitsteken

Bij stallen op zandgrond, dat hoger ligt en minder stuk gelopen wordt komen de paarden wel makkelijker nog even buiten. Of inderdaad dat 1 wei stuk gelopen mag worden als winterwei (had mijn vorige pensionhouder voorheen ook, maar nu komen alle paarden bijna elke dag een dagdeel buiten. Heel paardvriendelijk, maar nadeel is dat de wei niet kan herstellen dus zomers leven ze nu ook van kuil terwijl hij vroeger zomers mooi gras op het land had staan. Ook zijn er veel paarden bijgekomen waardoor niet meer omgeweid kan worden, dat speelt ook mee in het uitputten van de weide)

Ik vind groepshuisvesting heel mooi, maar dan wel in combinatie met uitloop. Dus niet zoals bij jonge paardn 4 tot 6 in zo'n opfokbox waar ze verder geen kant op kunnen en heel dicht op elkaars lip zitten. Dat zou hier bij de paarden niet kunnen, dan krijgen we problemen, terwijl ze nu best met zijn drieën samen kunnen lopen in een paddock van 16 bij 16 met schuilstal van 3 bij 6 (helemaal open aan de voorkant)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:22

Ik vind het kapot lopen van de wei en dat het geld kost om het weer in orde te krijgen, geen rede om de paarden dan maar binnen te laten staan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 20:13

Dat kun je geen goede reden vinden, maar het is vaak wel de reden waarom paarden niet op het land komen in de winter.

En ik moet ook eerlijk toegeven, ik vind het ook niet leuk als al mijn land helemaal kapotgelopen wordt en ze het tot 30 cm diep omploegen... Een zwart omgeploegd stuk is echt geen visitekaartje voor de buurt en mensen die er langs komen vinden het ook geen fijn gezicht paarden in de modder te zien staan (en ik zelf ook niet)
En dan kan gezegd worden dat hersteld wel weer van het voorjaar, maar een goede dichte en stevige grasmat krijg je niet terug in een paar weken.

Ze staan bij mij ook zo lang mogelijk in het land, maar als het land zo nat wordt dat ze er ver in wegzakken, dan blijven ze hier toch ook op het zand en het stenen pleintje staan. zowel in hun eigen belang ([pees]blessures mok en andere ongelukjes) als het belang van een mooi land met goede grasmat, zonder teveel onkruid, zodat ze er tijdens de drogere periodes ook echt van kunnen genieten en we er nog ruwvoer af kunnen halen.

Je kunt ook best andere oplossingen bedenken die je land sparen, maar wel zorgen dat je paard elke dag lekker buiten kan lopen in de frisse lucht met andere paarden...