Paard/pony 'aanschaffen'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard/pony 'aanschaffen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:32

Mijn verzorgpony heeft maar een kwart Arabier erin, maar die was niet geschikt om door kleine kinderen verzorgd te worden. En het is - ookal is ze al 25 - ook een heethoofdje. Arabieren zijn gewoon hete paarden en daar moeten kleine kinderen niet mee gaan tutten

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:32

Estherini, zoek niet naar een bepaald ras, maar naar een bepaald soort pony, namelijk superbraaf. Een waanzinnig mooie pony waar je alleen maar naar kan kijken en niet lekker eindeloos mee kan tutten en rijden, daar heb je alsnog weinig aan.

Als geld geen issue is, schaf dan straks ook een trailer aan en laat je dochtertje lekker bij een ponyclub rijden en probeer af en toe ook eens een privélesje voor haar te regelen. Daar zal ze echt ontzettend veel van leren. Maar belangrijker nog, zorg dat ze kan genieten van haar eigen fantastische, supermooie pony. Want je eigen pony is altijd de mooiste en geweldigste van de wereld Knipoog

Heel veel plezier straks met jullie pony!

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:33

Marian_ schreef:
ik ben het met jou eens een onervaren eigenaar en een 7 jarig meisje en een eigenaar met een boel verstand verschillen toch wel heel veel Knipoog
dit is overigens niet stom bedoeld voor de TS

Nouja stom... Feit blijft dat de TS zelf zegt weinig ervaring met paarden te hebben en dan lijkt het mij toch niet echt geschikt om aan een jonge arabier te beginnen.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:35

kjoetie schreef:
Maar Sherif, jouw paarden zijn toch ook zo fijn doordat jij een eigenaar met een boel paardenverstand bent? Dat kan een onervaren eigenaar en een 7jarig meisje toch niet bieden, aan eender welk temperamentvol jong paard?

Overigens is het wel een mooi excuus om een dagje te komen kwijlen op pladykt Haha!

het is erg jammer dat ik mijn ruintje Sherif (arabisch volbloed en zelf opgevoed)niet meer heb, maar deze had ik met een gerust hart durven verkopen aan haar dochter! Er lopen echt wel brave lieve AV rond hier in Nederland die geschikt zijn voor jonge kinderen, en Esther gaf toch al aan dat ze bijgestaan wordt door een proffesioneel iemand, hier leren moeder en dochter alleen maar van.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:38

sherif schreef:
kjoetie schreef:
Maar Sherif, jouw paarden zijn toch ook zo fijn doordat jij een eigenaar met een boel paardenverstand bent? Dat kan een onervaren eigenaar en een 7jarig meisje toch niet bieden, aan eender welk temperamentvol jong paard?

Overigens is het wel een mooi excuus om een dagje te komen kwijlen op pladykt Haha!

het is erg jammer dat ik mijn ruintje Sherif (arabisch volbloed en zelf opgevoed)niet meer heb, maar deze had ik met een gerust hart durven verkopen aan haar dochter! Er lopen echt wel brave lieve AV rond hier in Nederland die geschikt zijn voor jonge kinderen, en Esther gaf toch al aan dat ze bijgestaan wordt door een proffesioneel iemand, hier leren moeder en dochter alleen maar van.

Niet verkeerd bedoeld hoor, maar TS heeft zelf gezegd een jong ding te willen om op te voeden. En dat lijkt mij niet echt geschikt, zelfs niet met hulp van een pro...

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:40

het is erg jammer dat ik mijn ruintje Sherif (arabisch volbloed en zelf opgevoed)niet meer heb, maar deze had ik met een gerust hart durven verkopen aan haar dochter! Er lopen echt wel brave lieve AV rond hier in Nederland die geschikt zijn voor jonge kinderen, en Esther gaf toch al aan dat ze bijgestaan wordt door een proffesioneel iemand, hier leren moeder en dochter alleen maar van.[/quote]

Niet verkeerd bedoeld hoor, maar TS heeft zelf gezegd een jong ding te willen om op te voeden. En dat lijkt mij niet echt geschikt, zelfs niet met hulp van een pro...[/quote]

idd. ik denk dat de dochter&moeder op een ''mak'' paard veel meer leren Tong uitsteken

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:44

Estherini schreef:
Nou zal het eerlijk zeggen, ik wilde de verzorging eigenlijk ook gaan uitbesteden aan een proffessional die dat samen met mijn dochter doet.
De standaard verzorging kunnen ik en mijn man doen.

Mijn dochter is mijn prinsesje begrijpen jullie?

Met de manegehouder waar ze nu komt heb ik niet zo'n goede band en ik wilde het daarom aan huis gaan houden zodat ze daar niet meer heen hoeft.

Ik neem aan dat je dan ook niet wil dat je prinsesje haar nek breekt op een te pittig paard die niet geschikt is voor haar. Ik weet niet welke pro. je wil inschakelen om het paard te verzorgen maar een bijrijdster/verzorgster kan heel goed uitpakken.........maar ook heel verkeerd. Een paardeneigenaar zijn kan een hemel op aarde zijn maar kan ook heel snel veranderen in een hel bij verkeerde keuzes. Neem liever een makkelijk paard waar jullie allemaal veel van kunnen leren en plezier van kunnen hebben dan een paard waarbij je gevaar loopt en op den duur niemand (ook het paar niet) een plezier mee doet

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:45

ik zie net in ander topic dat de oppervlakte van wei 2100 is, is wel erg klein, vooral voor 2 paarden erop, die je 24/7 buitenw il laten staan
dit word erg snel modder en je zal veel bij moeten gaan voeren

Sheila_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:47

Esther, laat je NIET inpakken door uiterlijk!
zelf heb ik een paardje gehad dat zag er niet uit toen zij bij mij kwam, ze zat onder de littekens ect. en om eerlijk te zijn dacht ik ook wat is dit?! maar desondanks heeft ze mijn hart gestolen, ze was hardstikke betrouwbaar, lief enzo! zelf was ik 2/ 2,5 aan het zoeken, ik ben ook naar arbieren gaan kijken omdat ze zo mooi waren, maar toen ben ik tijdens het 'proefrijden' van een arabier er afgevallen met als resultaat dat ik nu in een rolstoel zit! als jij dat ook met joun 'prinsesje' wilt mij best maar kom dan niet later aan van 'ja ze is er afgevallen en wil nooit meer op een paard'. denk even goed na een paard kopen is geen pakje boter ofzo. als je een arabier koopt en ze vind er na een tijd niks meer aan om een of andere reden heb JIJ haar toekomst verpest!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:48

nog wat leuke pony's die te koop staan:
11jarige dartmoor
http://www.sporthorses.nl/images/ponys/ ... E3EABD.JPG

7jarige welsh
http://www.sporthorses.nl/images/ponys/ ... F149DE.JPG
http://www.sporthorses.nl/images/ponys/ ... E10E96.JPG

8jarige welsh
http://www.sporthorses.nl/images/ponys/ ... EB8EB2.JPG

deze vind ik persoonlijk helemaal geweldig Lachen 10 jarige palomino welsh
http://www.sporthorses.nl/images/ponys/ ... 6EBEA9.JPG

14 jarige welsh, z gelopen
http://www.sporthorses.nl/images/ponys/ ... B2350C.JPG

10jarige pony
http://www.sporthorses.nl/images/ponys/ ... 13B515.JPG

genoeg leuke kinderpony's te koop dus Lachen
gewoon lekker gaan rondkijken Ja

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:49

Hoi TS, heb zelf een Arabier, een ruin. Hij is nu een klein half jaar bij me.
Hij is 16 jaar en kerngezond. Heeft bij vorige eigenaar goed gepresteerd met springen en dressuur en zit lekker in elkaar.
Hij heeft wel eens meegelopen op een ponyclub onder toezicht van begeleiding.
Mijn stiefdochter, 13 jaar, rijdt nu 7 jaar en kan er aardig mee overweg; als hij echter buiten in galop gaat wordt hij sterk, en dab vindt zij het nog spannend!
Hij blijft een hete, zeg maar, en kan echt dribbelen als hij zich opwindt..

7 Jaar is klein. Beide weinig ervaring mbt het gedrag en de opvoeding van paarden. Begeleiding likt me sowieso noodzakelijk, neem een paardje waar je beide wat aan hebt, New Forest is supermooie pony!

Succes en de vraag: Wat doe je met ons advies? Of gaat alles afhangen van je bezoekje aan de stoeterijen?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:50

@ loulou: die palomino is leeeuuuk!! schimmeltje en dat bruintje trouwens ook, heel chique pony's toch?
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 23-10-07 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:52

Je kan beter een lieve pony nemen die misschien minder mooi is dan een rotpony die wel heel mooi is, want een 7jarige is niet vertrouwd op zo'n fris beestje.. Knipoog

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:53

ik denk dat de meeste mensen eens moeten leren dat je niet elke AV over een kam moet scheren, er lopen inderdaad ook zat nerveuze AV rond die niet geschikt zijn voor kinderen,maar daarintegen zijn er ook zat lieve brave AV die wel geschikt zijn voor kinderen....niet alle AV zijn en reageren het zelfde!
Knipoog
Laatst bijgewerkt door sherif op 23-10-07 14:55, in het totaal 2 keer bewerkt

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:53

Ik zelf had voor mij dochter meer een tinker oid aangeshaft, daarmee kon ze beter leren rijden, want ik weet uit ervaring dat je op de manege maar tot een bepaalde hoogte leert, en erna niks meer kan leren. En als je op de tinker goed vooruit kan dus er eingelijk gewoon alles mee kan, dan zou ik eens gaan kijken naar een arabier. maar alleen gaan kijken, niet kopen.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:54

ik heb ook leren rijden op een shet, later een pittige welsh a merrie. Veel geschikter in mijn ogen. Ik zou zeggen, succes met je zoektocht

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:56

sherif schreef:
ik denk dat de meeste mensen eens moeten leren dat je niet elke AV over een kam moet scheren, er lopen inderdaad ook zat nerveuze AV rond die niet geschikt zijn voor kinderen,maar daarintegen zijn er ook zat lieve brave AV die wel geschikt zijn voor kinderen....niet AV zijn en reageren het zelfde!
Knipoog

als jij een brave arabier voor ze kunt vinden, waar je een kind van 7 met een gerust hart alleen op kunt laten rijden.... prima niks aan de hand.
maar ik ben bang dat wanneer ze zelf op zoek gaan, ze met een erg leuke arabier thuis komen waar ze binnen de kortste keren niks mee kunnen.
ik blijf erbij dat een arabier over het algemeen geen geschikt paard is voor een beginner.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:57

detour schreef:
als hij echter buiten in galop gaat wordt hij sterk, en dab vindt zij het nog spannend!
Hij blijft een hete, zeg maar, en kan echt dribbelen als hij zich opwindt..

7 Jaar is klein. Beide weinig ervaring mbt het gedrag en de opvoeding van paarden. Begeleiding likt me sowieso noodzakelijk, neem een paardje waar je beide wat aan hebt, New Forest is supermooie pony!

Hier ben ik het ook mee eens, en daar wil ik ook nog even aan toevoegen dat een meisje van 7 zo'n paardje echt niet houdt als zo'n ding aan de kletter gaat, of zich alleen maar sterk maakt zoals Detour ook al zegt. En ja, het zijn en blijven dieren dus ze kunnen er vandoor gaan. Daarnaast zijn kinderen van 7 vaak nog niet zo zwaar dus zal zij weinig overwicht over zo'n groter paard hebben.

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:59

Waarom zou je niet eerst een leuke kinder pony kopen?, Want wat vinden kinderen nou leuk? Natuurlijk een arabier hebben maar.. Het is toch leuker als ze lekker mee kunnen tutten, wandelen, rijden, springen en verzorgen?
Als ze straks mee ervaring heeft kun je haar met een gerust hart op een jong paard of/en arabier zetten.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:59

sherif schreef:
ik denk dat de meeste mensen eens moeten leren dat je niet elke AV over een kam moet scheren, er lopen inderdaad ook zat nerveuze AV rond die niet geschikt zijn voor kinderen,maar daarintegen zijn er ook zat lieve brave AV die wel geschikt zijn voor kinderen....niet alle AV zijn en reageren het zelfde!
Knipoog

Is uiteraard ook zo, maar lees je er dan over heen dat de TS een jong ding wil om op te voeden? En dat is toch zeker niet geschikt voor een meisje van 7 met ouders die ook vrijwel niks van paarden weten.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:00

Shetten zijn misschien ook niet ideaal, maar toch wel meer geschikt vind ik.
Ik heb een arabier en een shet. Regelmatig komen er kinderen rijden op de shet. Met rijden is ze echt niet de makkelijkste. Maar bind d'r aan het hek en de kinderen kunnen uren tutten. Vlechtje hier, vlechtje daar, borstelen... en al gaat er een keer iets mis, een kind doet misschien iets te lomp, zou haar een worst wezen.

Anouar is tutten na een kwartier spuugzat.

Ik was vroeger helemaal weg van haflingers. Daar kon je met z'n drieen opzitten en van de kont af glijden. Lang leve de lol.

kjoetie

Eens met Loulou. dat is het... als je een betrouwbaar iemand met verstand van zaken kent die hét paard voor hen kan uitzoeken is er geen probleem, maar om zelf te gaan zoeken is gewoon een heel groot risico.

Ik ben het met Sherif eens dat de AV lang niet altijd een nerveus geval is, maarrrr dat komt volgens mij vooral door degene die erop zit/ermee omgaat (dat is tenminste mijn ervaring). Het zijn gevoelige paarden, die hun baasje spiegelen. Als jij een goede leider voor je paard kan zijn is er helemaal geen probleem en zijn het lieve, nuchtere paarden, maar een onervaren eigenaar met zo'n paard (en dan ook nog een jonge, waar ze zei naar op zoek te zijn)? groen met groen maakt blauwe plekken..
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 23-10-07 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

JoT

sherif schreef:
Knipoog

Ja maar waarom voor een eerste pony voor een jong kind op zoek gaan naar een specifiek ras? Zoek gewoon naar een leuke brave pony, waar zo'n kleine meid lekker op kan rijden, waar ze wat van kan leren en waar ze lekker mee kan spelen en tutten. Ik snap dat blindstaren op één bepaald ras niet zo eigenlijk.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:01

Weetje wat het is, het gaat helemaal niet om het ras. Iedereen weet dat arabieren fel kúnnen zijn maar dat kan ieder paard zijn. Waar het om gaat is dat iemand met nul komma nul ervaring geen paard moet kopen voor haar 7-jarige dochter zonder ervaring (want laten we wel wezen, hoeveel ervaring, kennis en overwicht heeft een meisje van 7) en dan al helemáál geen paard wat óók geen ervaring heeft.

Iedere halve zool zou theoretisch een paard in kunnen rijden maar zijn jij en je dochter capabel genoeg om het beest gezond te houden. Soepel, elastisch met een goed ruggebruik etc? Mijn paard is nu 9 en ik rijd inmiddels 20 jaar maar zonder goede instructie, een goede osteopaat en 20 jaar ervaring, zou mijn paard het best eens slechter kunnen treffen.

Als de pony van je dochter iets heeft, wie beslist dan of de DA moet komen en heb jij genoeg kennis om te weten wanneer de DA moet komen.

Niemand probeert je hier de les te lezen of je af te raden een pony te kopen. Bij geen enkele pony mag je fouten maken als paardeneigenaar. Ik vind als je een dier ‘wegkoopt’ uit een omgeving waar hij prima verzorgd werd, is het jouw taak om te zorgen dat het beestje het ook goed krijgt. JIJ kiest voor een paard, het paard kiest niet voor een nieuwe eigenaar en leefomgeving. Alleen als je dan toch een fout maakt bij een paard, kun je beter een paardje hebben dat het je niet kwalijk zal nemen, een goed leerpaard dus.

Op een manegepaard kun je over het algemeen iedereen opzetten en die beestjes doen niet vaak een stap verkeerd, als je op mijn paard een vreemde zet, merkt hij dat meteen en probeert hij toch dingen uit. En dat is niet eens een bloedpaard. Sterker nog, ik heb pas een shet bijgekocht en ondanks mijn twintig jaar ervaring en overwicht, gaat ook die kleine soms nog wel eens met mij aan de haal.

Denk dus alsjeblieft goed na. Bezint eer ge begint. Laat je goed voorlichten en ga niet over een dag ijs. Veel succes en ik ben benieuwd waar je op uitkomt.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:03

ik snap het wel, dat het oog ook wat wil, als je van arabische types houdt wordt je niet opgewonden van een tinker, maar waarom niet een tussenweg in de vorm van een brave welsh of welsh mountain? Dan heb je wel de look Lachen.