's winter geen wei!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: 's winter geen wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:35

JoviBan schreef:
merrieveulen schreef:
de manege hier in de buurt kreeg vijf sterren, de manegeponies en paarden liepen 's middags na 3 uur en 's avonds in de lessen, 's morgens om een uur of 9 gingen ze de wei in, en kwamen er zo'n uur voor de lessen weer uit. knietjeshoog in het stro, goede zadels (weliswaar afgeragd maar prima zadels), goede dekens, fijne bodems in de rijbakken... gewoon een erg goede manege. maar goed, die had niet voor niets vijf sterren, er zijn maar weinig maneges zo...

Het aantal sterren zegt (helaas) niets over het welzijn en welbevinden van de paarden daar. Hoe betere en luxere faciliteiten voor de mens, hoe meer sterren.
Bekijk zelf het puntensysteem eens: http://www.fnrs.nl/pagina.php?id=108 (naar onderen scrollen en bestand openen).
Kwalijke zaak dus.

eens. hoe mooi die manege ook was, het bleef een manege en ik heb daar ook eea gezien wat ik mijn eigen dieren nooit aan zou doen. toch was het vele malen beter dan de 'gemiddelde' manege, geen stands, en ook de manegepaarden gingen in groepen naar buiten, elke dag. op veel maneges komen de paarden helemaal niet in de wei, zoals op de andere manege hier in Zwolle.

ik weet nog, dat ik als klein kind eens met een open dag van de dierenbescherming mee mocht om daar te kijken. ik heb toen aan de eigenaar gevraagd of de ponies in de stands ook op de wei kwamen. 'nee, maar ze krijgen genoeg beweging in de lessen' was het antwoord. TOEN AL (ik zal niet ouder geweest zijn dan tien) vond ik dat raar, en zielig. denk er nu niet anders over.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:11

ik ben het geheel met je eens merrieveulen *LOL*

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:27

Ook eens met merrieveulen!
Als ik de berichten hier zo lees, ben ik erg blij dat mijn paard wel de hele winter in de wei blijft en dat we daar de gelegenheid voor hebben! Ik zou ook nog wel akkoord gaan met een bak of paddock op een stalling, maar dan niet voor een paar uurtjes maar de hele dag en nacht.
Mijn paard zou knettergek worden de hele dag op stal. Ze heeft eens 10 dagen boxrust gehad vanwege een blessure en dat vond ze al vreselijk en ik ook!
Ik snap ook niet (das dus mijn mening Haha!) dat je genoegen neemt met een stalling waar je paard 24/7 op stal staat in de winter. Of maar een paar uurtjes in een paddock per dag mag lopen. Ik zou in ieder geval een andere stal zoeken.
Een paard moet paard kunnen zijn, lekker een sprintje kunnen trekken op zn tijd. Je sluit een mens toch ook niet 24 uur per dag op in de wc?

Lianne1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:35

Ik ben echt blij dat mijn paard gewoon het hele jaar door 7u per dag buiten komt, alleen als het echt heel slecht is blijven ze allemaal een dagje binnen met de hele dag hooi.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:55

Cowgirl schreef:
Jord schreef:
Tegennatuurlijk gedrag? Doel je erop dat mijn paarden zelf naar binnen willen?
Ik vind dat geen tegennatuurlijk gedrag. Denk dat jij beter een paar 100 jaar geleden geboren had kunnen worden. De paarden van tegenwoordig zijn niet meer zoals ze oorspronkelijk waren. Zie jij al een warmbloedpaard van tegenwoordig voor een groentekar lopen? Er worden nu sportpaarden gefokt en geen werkpaarden meer die overal tegen kunnen (dus 24/7) buiten.
En ik weet zeker dat mijn paarden veel gelukkiger zijn als ze bij regen in de winter lekker binnen staan in een droge stal met goed eten dan die paarden die ik in de blubber buiten zie staan of die met 30 graden buiten staan met een zwerm vliegen op hun heen!
En in de randstad is de ondergrond van dien aard dat paarden 's winters gewoon niet buiten kunnen.

Dus waar zijn we dan mee bezig? Juist paarden fokken die niks meer kunnen hebben en om elk wisse wasje ziek zijn.
Maar het zijn ook de mensen die de paarden vermenselijken.

Stonden al die warmbloed veulentjes ookal met dekentjes om? Denk het niet dus waar dan die regel vandaan komt dat ze niet buiten kunnen zou ik niet weten.

Warmbloed paard voor de groente kar...geen enkel probleem ik zet Salinero zelfs nog voor de schillenwagen. Ik zie geen enkel probleem waarom dat niet zou kunnen.

Het probleem van niet buiten kunnen ligt eerder aan de grond waar de paarden op lopen dan aan het paard zelf.
Elk paard kan zeker overdag naar buiten.

Citaat:
x_Eefje_x schreef:

Ik zou overleggen met de staleigenaar of je paard 's winters niet ook gewoon buiten mag staan. Het is natuurlijk wel vervelend als je paard bijna niet buiten komt. Het is alleen wel zo, dat je beter niet je paard met sneeuw en zware regen buiten kunt laten staan.

Met sneeuw en regen buiten staan kan makkelijk alleen moet er wel gelegenheid zijn om te schuilen.
Mijn paarden staan meestal met erg slecht weer even binnen...als het te lang duurt gaan ze weer naar buiten.

Dat zeg ik toch ook juist dat de grond in de randstad te laag ligt en de weiden daar zeiknat zijn! Hoewel ik zelf aan de rand ervan woon en mijn paarden ook in de winter 2 uurtjes in de wei lopen. 24/7 WIL ik niet, ze staan alleen maar vocht te eten waardoor ze dus veel meer gewicht meedragen dan nodig is + een mega pak haar en die dingen gaan naar mijn mening niet samen met dagelijkse training. Aangezien ik paarden heb om er mee te rijden en niet als grasmaaiers staan ze gewoon binnen de rest van de dag.

Enne veel suc6 met Salinero voor de schillenwagen!

horsefan08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:58

Mijn paar staat elke dag minstes 5 uur buiten, ik heb hier dus zo me eigen mening over...af een toe een dagje niet naar buiten noujaah liever niet maar beter van wel! maar het is voor een paard geen leven als het alleen maar in zijn stal staat de niksen.

Waarom je paard neit op het land? omdat het dan vies word??
Dus dat betekend dan dat je paard niet in het land mag omdat jij dan misschien 15 minuten moet borstelen Clown haha noujaah ik vind het dus niet echt kunnen, maar als er geen andere mogelijkheid is vind ik wel dat een iemand een paard elke dag zijn stal uit moet halen, zodat het goed zijn benen kan strekken..want alleen op stal staan is voor een paard geen leven!

(dit verhaal is niet op jou bedoelt hoor,, gewoon over het algemeen Knipoog )

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:26

Ik heb niet zo lang geleden op een prachtige stal gestaan, met echt grote boxen (vond ik zelf) leuke sfeer, leuke mensen enzo prachtige bakken die altijd droog zijn.

Maar ik weet niet als ik dan zo naar binnen kijk en bijna al die snuitjes naar buiten zie steken of als ik ze maar hoor blijven trappen, bijten, weven en andere stalgebreken hoor produceren, dan zegt mijn gevoel toch dat het niet helemaal the place to be is voor een paard, ik voel me er ook niet meer lekker bij, ik vind het beeld vergelijkbaar met een gevangenis maar dan een te kleine (ookal waren deze boxen echt groot) zo'n groot dier moet gewoon heeeel veel bewegingsvrijheid hebben.
Sommige zitten "hun tijd" beter uit als andere maar ik denk dat er geen uitzondering is, elk paard heeft liever een weitje of paddock om in te bewegen met soortgeno(o)t(en) ookal regent het of is het koud.

Als een paard naar het hek komt rennen zodra je aankomt kan het ook zijn dat a) hij eten wil b) hij blij is om je te zien.
Inplaats van hij wil graag op stal worden gezet

Ik denk niet dat ze inmiddels zodanig gedomesticeerd zijn dat ze hier een voorkeur voor hebben en denk ook niet dat het ooit zo ver zal komen.

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:28

Konden ze maar gewoon praten dan hadden we het gewoon kunnen vragen en dan wisten we het zeker =)

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:31

Citaat:
Dus dat betekend dan dat je paard niet in het land mag omdat jij dan misschien 15 minuten moet borstelen

Volgens mij wordt hier meestal bedoeld dat paarden niet op het land kunnen omdat het land nat is, en dus helemaal kapot getrapt wordt Knipoog

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:35

horsefan08 schreef:
maar als er geen andere mogelijkheid is vind ik wel dat een iemand een paard elke dag zijn stal uit moet halen, zodat het goed zijn benen kan strekken..want alleen op stal staan is voor een paard geen leven!

(dit verhaal is niet op jou bedoelt hoor,, gewoon over het algemeen Knipoog )

En zo'n muts hebben wij op stal staan , de ruinen kunnen bij ons niet naar buiten in de winter en dat paard staat dus soms 48 u achter elkaar op stal...soms kan ie 10 minuten zijn benen strekken om 10 uur 's avonds in t donker Hamer ...weeft zich dus ook de *****...stom kind Boos! , moet um gewoon verkopen naar iemand die er wel om geeft Ja

shadow13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:38

Mijn paarden staan zomer en winter, dag en nacht buiten, maar ze hebben een loopstal, dus als ze de regen zat zijn, dan kunnen ze zelf naar binnen lopen. (trouwens: met stortregen blijven ze gewoon buiten staan, ik vind het dus onzin om te zeggen, dat paarden liever binnen willen staan dan, dat is denken vanuit jezelf, niet vanuit de paarden) echter in de winter is het weiland zo nat dat ze het gelijk kapot lopen, en er dus niets van het weiland over blijft in de lente en zomer. Hierdoor staan zij swinters in de bak van 20x40 en nog een uitloop van 20x20, waar tevens de loopstal op staat. Dus ook in de winter kunnen ze lekker buiten staan en rennen wanneer ze willen. Het enige moment wanneer ze trouwens naar binnen willen is wanneer het snikheet is. Met een harde wind of regen gaan ze alleen voor de stal staan om uit de wind te staan. En zulke robuuste paarden heb ik nou ook weer niet, maar ze kunnen er goed tegen, hebben dan ook bijna nooit een dekentje op.

limaude

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:39

mijn paarden staan 's winters gwn lekker in de bak, ze hebben een inloopstal dus kunnen eigelijk kiezen wat ze willen. in de zomermaanden staan ze wel op de wei...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:54

Feminsky schreef:
En zo'n muts hebben wij op stal staan , de ruinen kunnen bij ons niet naar buiten in de winter en dat paard staat dus soms 48 u achter elkaar op stal...soms kan ie 10 minuten zijn benen strekken om 10 uur 's avonds in t donker Hamer ...weeft zich dus ook de *****...stom kind Boos! , moet um gewoon verkopen naar iemand die er wel om geeft Ja

Vergis je niet, waarschijnlijk geeft ze ook nog heel veel om het paard en houdt ze heel veel van hem, maar ze heeft geen flauw benul van wat goed is voor een paard . En weven? Dat los je toch gewoon op met een weefrek Clown die zitten tegenwoordig al standaard in de boxdeuren Lips are sealed

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:52

Jord schreef:
[24/7 WIL ik niet, ze staan alleen maar vocht te eten waardoor ze dus veel meer gewicht meedragen dan nodig is + een mega pak haar en die dingen gaan naar mijn mening niet samen met dagelijkse training. Aangezien ik paarden heb om er mee te rijden en niet als grasmaaiers staan ze gewoon binnen de rest van de dag.

Ik neem aan dat je niet hiermee wil zeggen dat degenen die hun paarden wel 24/7 buiten hebben, hun paarden allemaal als grasmaaiers hebben? Want dat is natuurlijk niet waar. Mijn pony wordt echt flink aan het werk gezet, ook met grasbuik en dikke wintervacht.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:06

Soms heb je gewoon niet veel keuze.
Helaaas helaas...wij zouden naar een andere stal maar we kunnen er pas over 4 maanden terecht omdat er nog het een en ander verbouwd gaat worden...dus voorlopig nog even geen weidegang voor onze knollies maar slechts 2 uurtjes paddock per dag.
Balen!

grey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:02

Als je hem los in de longeerbak kan zetten is er geen probleem lijkt mij. Die van mij staan op een betonpad en 1 of 2 keer per week in de wei. Het kan niet anders. Zou ze liever in de bak ofzo hebben maar kan helaas niet.. Scheve mond

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:06

Ik vind het al lang dat mijn paarden de hele nácht binnen moeten blijven, en pas rond halfnegen weer naar buiten...Laat staan dat zo'n buitendier dag en nacht in een hokje gepropt word. Kan je toch niet doen met een bewegingsdier, die het liefst de hele dag (en nacht) loopt, graast en beweegt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:13

Mijn bijrijdpaard staat nooit in de wei, omdat er helaas geen beschikbare wei (meer) is. Vroeger konden ze de wei van de buren gebruiken maar die hebben ze nu zelf nodig voor hun dierenopvang.

Aan de andere kant van het huis is een groot weiland waar niks mee gedaan wordt, maar diegene waar het van is wil het niet verkopen of verhuren!! Boos!

Maar het is niet dat ze nooit buiten komt, ze staan van 's morgens vroeg tot 's avonds laat met paardenvriendjes in de paddock.
En 's zomers dag en nacht.

Hetliefst had ik dat ze 's winters ook dag en nacht buiten stnd maar helaas ga ik daar niet over. Lachen

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 08:46

VeerenAshley schreef:
Jord schreef:
[24/7 WIL ik niet, ze staan alleen maar vocht te eten waardoor ze dus veel meer gewicht meedragen dan nodig is + een mega pak haar en die dingen gaan naar mijn mening niet samen met dagelijkse training. Aangezien ik paarden heb om er mee te rijden en niet als grasmaaiers staan ze gewoon binnen de rest van de dag.

Ik neem aan dat je niet hiermee wil zeggen dat degenen die hun paarden wel 24/7 buiten hebben, hun paarden allemaal als grasmaaiers hebben? Want dat is natuurlijk niet waar. Mijn pony wordt echt flink aan het werk gezet, ook met grasbuik en dikke wintervacht.

Ieder moet natuurlijk zelf weten hoe hij zijn paarden houdt. Maar met 1 paard rij ik Z2 en ik vind het niet werken als hij met een volle vochtbuik moet werken. Zomers staan ze bij mij zo'n 6 uur per dag op het land en daar heeft hij eigenlijk al last van. En hij wordt ook nog eens snel dik wat weer niet goed is voor zijn gewrichten die ook al niet probleemloos zijn.

Buiten dat ze 2 uurtjes in de wei komen komen ze 's morgens voordat ik ga werken ook nog een uurtje in de bak en ze worden alle 3 dagelijk gewerkt, dus ik geloof niet dat ze iets te kort komen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 09:34

shera schreef:
Citaat:
Dus dat betekend dan dat je paard niet in het land mag omdat jij dan misschien 15 minuten moet borstelen

Volgens mij wordt hier meestal bedoeld dat paarden niet op het land kunnen omdat het land nat is, en dus helemaal kapot getrapt wordt Knipoog

Ik ben nog niet eens zo zuinig op het land, maar in de zware klei breken ze hun benen ook nog eens als het nat is. Helaas bij kennissen moeten meemaken, paard naar buiten en staat nu al 2 jaar af en aan op (box)rust omdat hij is uitgegleden. Allerlei pezen en banden door, en de andere benen overbelast, blijft aanmodderen. En dat is geen uitzondering, dat gebeurt hier in de buurt helaas wel vaker. Dan maar geen land ( wel paddock natuurlijk ).

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 09:39

Helaas, mijn paard mag ook de wei niet op in de winter. Ze mogen maar een uurtje in de paddock, 5 minuten los staan in de buitenbak, en dan hebben we de molen nog.... Naar een andere stal gaan? Ik wil wel maar mijn moeder niet. Dan ben je dus ook snel klaar. Mijn paard wordt niet ongelukkig (zover ik kan merken) en wordt ook geen bommetje. Maar dit wordt ze bijna nooit aangezien ze een heel lief en rustig karakter heeft Lachen Als het aan mij lag kwam elk paard minstes 6 uur per dag zijn stal uit maar niet iederen heeft die mogelijkheid, en helaas ik ook niet Verdrietig

*edit* Wij hebben gelukkig wel een groot bos en de meeste paden zijn van zand dus wel goed rijbaar.
daar rij ik dan toch ook wel veel zodat ze toch ffies dat koppie kan leeg maken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:26

@ jord, ik begrijp jouw redenen wel, maar om te zeggen dat alle buitenpaarden grasmaaiers zijn klopt imo niet. hier op stal staan ook sportpaarden, die dagelijks getraind worden. in de zomer loopt alles hier 24/7 buiten, en in de winter staan ze zo'n 10 uur per dag in de wei. mijn eigen dieren hebben niet eens stallen, en ook mijn paard wordt dagelijks getraind. het kán dus wel, en niet ieder weidepaard is een grasmaaier die dik en opgeblazen wordt.

Madje_Rocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 15:00

Bij ons op de manege staan ze ook gewoon op de wei Clown Ik snap wel dat je liever je eigenpaard niet op de wei wil zetten in de winter. Maar, onze pony's zijn dr niet slechter van geworden(A)

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:20

Sorry hoor, maar als je je paard 24/7 op stal laat staan (winter of niet), vind ik dat dus echt niet kunnen! Ga dan naar een andere stal of zoek iets anders!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 17:32

Ieder moet natuurlijk zelf weten hoe hij zijn paarden houdt. Maar met 1 paard rij ik Z2 en ik vind het niet werken als hij met een volle vochtbuik moet werken. Zomers staan ze bij mij zo'n 6 uur per dag op het land en daar heeft hij eigenlijk al last van. En hij wordt ook nog eens snel dik wat weer niet goed is voor zijn gewrichten die ook al niet probleemloos zijn.

Buiten dat ze 2 uurtjes in de wei komen komen ze 's morgens voordat ik ga werken ook nog een uurtje in de bak en ze worden alle 3 dagelijk gewerkt, dus ik geloof niet dat ze iets te kort komen.[/quote]

Paarden die buiten staan hoeven toch niet per definitie een dikke grasbuik te hebben? Paddock/bak of afgezet stuk kaal wei gaat ook prima hoor!
Ik weet natuurlijk niet precies wat je paard heeft met zijn gewrichten, maar over het algemeen is het voor paarden die last hebben van hun gewrichten funest op lang op stal te staan. Ze hebben veel onbelaste beweging nodig, op de wei dus! (of paddock of bak)