Kan staleigenaar dekens verbieden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Kan staleigenaar dekens verbieden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:23

Een (ex-)koeienboer die ook paarden heeft en er idd verstand van heeft.

Ik ken ex-koeienboeren die paarden als koeien behandelen, wat goed voor een koe is, is goed voor een paard en dan krijg je al gauw een hoop ellende.

Het beste is gewoon de paardenfokkertjes die paarden als liefhebberij er bij doen, maar wel een boerenbedrijf, dus land en idd gezond verstand.

Rocky_Maniac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:43

Wij stonden ook bij een koeienboer op stal, maar dan krijg je dat de koeien op nummer 1 staan!!
Sinds kort staan we op een ECHTE paardenstal en er is eindelijk wat regelmaat gekomen in het leven van mijn paard!

adante_2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:52

hoi bij ons op stal hebben alle paarden een deken want anders is het ook slecht en ze kunnen er makkelijk meelopen en schoppen dat doet mijn paard namelijk ook gewoon met deken

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 22:05

Mijn haffie heeft in het verleden altijd een deken opgehad om dezelfde reden als jouw haffie. snel verkouden en longontsteking.Sinds 4 jaar staat ze dag en nacht buiten en raar maar waar staat ze ook zonder problemen zonder deken. Juist door de wisseling van de warme stal (vaak deuren dicht tegen de kou) en dan overdag naar buiten in de regen en dergelijke had ze hier meer last van. Dus als ze dag en nacht buiten staat is het het proberen waard om haar zonder deken te laten staan. Over de regels van de staleigenaar dat is inderdaad vervelend ik heb hetzelfde met mijn haf gehad op de vorige stal Deken op dag erna buiten zonder deken, ik ben toen boos naar de eigenaar toe gegaan want juist dat wisselen op een regenachtige en koude dag zorgt voor problemen (ik verhuisde in februari dus de winterdeken lag al 3 maanden op en het vroor). Zij kwam toen ook met de reden dat andere paarden hem kapot konden maken, ik heb haar toen aangegeven dat ik hem op heb ivm de gezondheid van mijn paard en dat ik het niet accepteer dat ze midden in de winter gewoon de deken af doet. Daarna mocht hij opblijven liggen en heb ik hierover geen problemen meer gehad, maar wel over een aantal andere zaken, dus mijn ervaring is als ze zo beginnen dan kijk maar verder naar een andere stal.

adante_2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 22:35

ik denk niet dat een stal eigenaar je kan verbieden een deken op te doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 09:27

Ach mensen hoe vaak ik al niet verkast ben Bloos , altijd alleen maar in het belang van mijn paard en hoe moeilijk het is om een goed pension te vinden, daar weet ik alles van.
Ik heb een keer uit barre armoe Haha! , heel duur gestaan, een echte dressuurstal, maar ik had afgesproken dat de mijne hele dagen buiten liep. Nou dan kom je er achter dat hij zijn afspraken niet nakomt, eigenlijk geen een van zijn mooie praatjes waardoor het zogenaamd zo een goede stal is, nakomt. Halverwege de maand was ik vertrokken, die 2 weken mocht hij in zijn * steken.
Ook hij was koeienboer, de koeien waren heilig, de paarden waren inkomsten.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:46

adante_2007 schreef:
hoi bij ons op stal hebben alle paarden een deken want anders is het ook slecht en ze kunnen er makkelijk meelopen en schoppen dat doet mijn paard namelijk ook gewoon met deken

????? Hoezo is het slecht als een paard geen deken op heeft ?????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:50

Je mag het modebeeld niet verstoren Nors opkijken , momenteel is er weer een prachtige dekenlijn geintroduceerd. *LOL*

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:51

Natuurlijk kan een staleigenaar dat niet verbieden.

Nu is het bij ons wel zo, dat als een pensionklant zijn paard een deken op heeft gedaan en het overdag ineens 19 graden is (zoals een paar weken terug) dan halen wij die deken er wel af als de eigenaar er niet is. Bij ons komen niet alle eigenaren elke dag, en als het beestje het dan veel te warm heeft dan aarzelen we niet om die deken eraf te halen.

Maar dat weten de eigenaren ook wel en persoonlijk vind ik het ook deel van de verzorging.

Ik vind het echter niet kunnen om zomaar naar eigen inzicht de deken op of af te doen, en zeker niet als de eigenaar heeft aangegeven dat die vindt dat het paard een deken op moet.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:03

Mijn paard komt ook in een nieuwe groep en is de enige met een deken. En die laat ik júist in het begin op, omdat hij dan wel veel trappen en beten te verduren zal krijgen. Liever een gat in de deken dan een gat in mijn paard.

En waar mensen aan mijn paard zitten zonder overleg, daar ben ik zsm vertrokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:12

O maar dekens kunnen ook kapot en dan kan je paard ook een jaap op zijn rug krijgen. Als de dekens af zijn in de zomer dan kunnen de bijten ook nog komen. Ik dacht ook dat het alleen maar de eerste paar dagen was, dus niet, ligt aan de groep.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:04

Mijn paard begint een dagje ouder te worden en heeft artrose. Hij heeft daarom in de winter een lekker warme deken op, anders is hij bij koud nat weer niet te rijden. Hij kijkt dan trouwens helemaal niet blij zonder deken. Mijn ventje kan dus beter bewegen met dan zonder deken Knipoog . Ik weet dus wel zeker dat ik niet lief zou reageren als een staleigenaar mij zomaar verbiedt om een deken op te doen. Het paard is jouw verantwoording, en daar betaal je stalhuur voor.
Ik heb zelf ook eens een te bemoeizuchtige stalbaas gehad. Het hek naar de straat zat daar altijd op slot. Als ik wilde buitenrijden moest ik dus ff vragen of het hek open kon. Op zich geen probleem tot het zomer werdt en er dazen zaten. Dan kreeg ik dus te horen dat ik niet naar buiten mocht want dat is zielig voor je paard. En dan te bedenken dat mijn paard helemaal ingepakt stondt met een vliegendeken en een uur in de wind stonk naar vliegen spray wat toen heel goed hielp. Ik ben daar dus maar weggegaan voordat ze nog meer van dat soort fratsen konden verzinnen.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 19:32

Inoterry: dat is echt suf!

Ronja: Als het 19 graden is mogen ze hem ook best afhalen Ja Maar de staleigenaar wil het ook niet als het -19 graden is, dat is het probleem.

sonjim schreef:
Mijn haffie heeft in het verleden altijd een deken opgehad om dezelfde reden als jouw haffie. snel verkouden en longontsteking.Sinds 4 jaar staat ze dag en nacht buiten en raar maar waar staat ze ook zonder problemen zonder deken. Juist door de wisseling van de warme stal (vaak deuren dicht tegen de kou) en dan overdag naar buiten in de regen en dergelijke had ze hier meer last van. Dus als ze dag en nacht buiten staat is het het proberen waard om haar zonder deken te laten staan. .

Ze heeft nu een dunne vacht, door die deken... Ik kan niet met zekerheid zeggen dat ze ziek wordt als ik de deken aflaat maar ik doe hem liever gewoon wel om..

Waratje schreef:
Hinke schreef:
De staleigenaar zit van alle mensen op stal ver af qua gedachtengang! Ik ben niet de enige die dit met haar heeft, en ik zou zeker niet de enige zijn die ruzie met haar krijgt... Feit is dat ze een hele hoop land heeft waar de paarden altijd buiten kunnen staan in groepen en dat je dat niet veel hebt, zeker niet waar ik woon. En het is 1 van de goedkoopste stallen in deze omgeving... Maar goed, ik zie het morgen wel!

Wat mij tegenstaat bij deze staleigenaar is dat er dus geen duidelijk beleid is. Dat is vooral reden om er niet te willen staan met je paard, want kennelijk kunnen de ideeen van hoe paarden gehouden moeten worden daar zomaar veranderen. Dan kun je als paardeneigenaar dus ook nooit zeker zijn dat je paard krijgt wat het nodig heeft, want de inzichten kunnen opeens anders zijn.
Als bij een stal de regel geldt dat er geen dekens mogen worden gebruikt, is dat duidelijk, je kiest ervoor of niet, maar als dat niet duidelijk is en zo'n regel wordt opeens verzonnen, dan sta je daar.
Zo snel mogelijk een fatsoenlijke stalbaas gaan zoeken Knipoog

Ze heeft inderdaad zelf niet echt een duidelijk beleid, ze neemt het vooral over van anderen. Als de eerste de beste theemuts op stal tegen haar zegt dat dekens niet goed zijn gaat ze dat napraten, en haal het dan maar eens uit haar hoofd!

Ik heb nu bij een aantal stallen gekeken en ik word er niet blij van... 90 procent van de stallen is te duur voor mij. En bij de meeste stallen staan ze heel vaak binnen, of hebben ze geen ruimte om te rennen. Mijn enige eisen zijn dat het betaalbaar is, dat ze heel veel buiten kunnen staan in groepen, en dat ze de ruimte hebben (en het liefst ook nog dat er een 2 of 1 jarig paard bij staat voor mijn haffie) maar het is onmogelijk zoiets te vinden Huilen Op sommige stallen staan ze zelfs de hele winter binnen Verdrietig
Ik ga nog ff bij een paar andere stallen kijken, en anders blijf ik gewoon staan totdat ze er weer over begint... De staleigenaar heeft op dit moment ruzie met iemand anders op stal, hopelijk heeft ze het daar zo druk mee dat ze de dekens vergeet Haha!

x_Eefje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:16

Ik vind niet dat de staleigenaar het recht heeft het deken van je paard af te halen. Het is toch zeker niet zijn probleem dat het deken kapot gaat? Ik zou meteen een andere stal zoeken.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 08:14

Daar heb je wel gelijk in Eefje maar de staleigenaar maakt er de dienst uit, en ik heb geen overeenkomst getekend...

Ik heb nu toch maar al voor de maand december betaald. De staleigenaar heeft het helemaal niet meer over de deken gehad, en ze heeft bij het betalen ook niet gevraagd of ik de deken af ging halen. Ik probeer het nu maar helemaal niet meer over mijn haflinger te hebben als ik met haar praat, lastig! Zolang ik mijn mond houd hoop ik dat zij hetzelfde doet...
Ze durft de deken zelf niet af te halen, en volgens mij wil niemand van stal hem nog afhalen, dus hopelijk blijft hij liggen Haha!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 09:27

Ik bedoelde ook niet dat je hem er nu nog vanaf moet halen, maar misschien kun je met haar afspreken dat je hem volgend jaar probeert af te laten maar dat dat dit jaar niet gat omdat het paard er al aan gewend is.