Zouden jullie voor een hitactief stal kiezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roane

Re: Zouden jullie voor een hitactief stal kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 14:44

Midden Nederland, 30 km onder Utrecht. Lachen
Bij Geldermalsen/Tiel/Culemborg

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:47

tita schreef:
Tja en ik heb weer een dier die het niks uitmaakt ik kan hem een maand stil zetten en er 3 kg brok voeren 1kg haver maar hij gaat geen stap harder lopen.

Paarden zijn verschillend en daarom denk ik ook dat niet elke paard geschikt is voor zo'n soort stal

Het zou trouwens maarzo kunnen dat jouw paard er juist wat alerter van zou worden, wat meer wordt uitgedaagd, dat de nieuwsgierigheid wordt geprikkeld.

Op dit moment zou ik het niet doen, zo'n actiefstal, omdat ik tevreden ben hoe mijn paard nu gehouden wordt (24/7 buiten in een groep met schuilstal). Maar als ik die mogelijkheid niet zou hebben, zou ik er zeker serieus over nadenken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:09

Krachtvoer voeren wil ik echt zelf doen, ook omdat ik op het oog voer en maar hele kleine beetjes. Daarnaast ookal komt een paard volgens het normale schema in dat krachtvoerstation en kan er niet uitgejaagd worden, dan nog is het niet te controleren of hij zelf het voer opeet.
Ik vind een hitactiefstal een heel mooi idee, maar veel te veel techniek en kosten. Geef mij maar een paddock die uitnodigd tot rondlopen, dus spoortje met verschillende ondergonden, van plukje voer naar plukje voer en verder op weer andere plekken schuilhok, water, liksteen, rolplek, hangplek en weidegang wanneer mogelijk.
Jaime Jackson heeft hier een boek over geschreven (paddock paradise), zelfde idee eigenlijk, maar zonder alle dure techniek eromheen. Voornaamste wat je nodig hebt is wat extra schrikdraad en goed opletten op marktplaats voor mogelijke voercontainers, etc.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 17:14

het hele hit actief idee is leuk
maar ik zou niet blij zijn met het automatisch voeren ,
ik kies eerder voor als het kan weidegang met groep en persoonlijk bijvoeren
of grote paddock met groep en persoonlijk voeren

tis idd te veel techniek vind ik persoonlijk

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 17:18

Ik ben vandaag met school naar stal mansour geweesd in Arnhem. Ik was zelf al een tijd terug naar stal measbergen (heet ie geloof ik) geweesd, ook in Arnhem.. Ik zou mijn paard er wel willen zetten (als het in de beurt zou zijn..)

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 17:24

Ik heb eens op de site gekeken die helemaal in het begin gegeven werd en ik zie er geen 1 grassprietje op staan.

Nee, ik heb mijn paard liever met een beperkte groep op de wei staan met een inloopstal.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 17:25

Ik heb een kennisje van mij erover gehoord, zij willen het nog even afwachten of ze de pony erbij zetten of niet.
Ze willen het eerst even aanzien hoe alles gaat lopen.
Ik kan me daar wel wat bij voorstellen.

Ik zou het denk ik niet doen, ik wil ook idd zelf het voeren onder controle houden.
Ik heb ze nu lekker 24/7 op het land staan, ze kunnen naar binnen en buiten wanneer ze willen en voer gewoon zelf de brokken en hooi.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 18:41

Nee. Mijn paard niet in een hit-actiefstal, nu niet, straks niet, nooit. Ik geloof niet in control-freaks, zeker niet als het om het eten van paarden gaat, dat kunnen ze heus zelf en bovendien zijn er betere en betrouwbaardere manieren, in het geval het paard zelf niet ophoudt met gras eten.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:07

Het trekt mij niet echt aan. Nu heb ik mijn fjord met 2 shetjes in een ruime wei lopen, swinters in stal met paddock. Dit alles is aan huis. Het idee van automatisch voeren spreekt me niet aan, ik wil dat zelf in de gaten kunnen houden.
Mijn voorkeur gaat dan eerder uit naar kleine groepen paarden die gewoon handmatig gevoerd worden.
Maar dat zegt mijn gevoel!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:42

Voor mijn pony zou ik er niet snel voor kiezen. Ze is 21 en komt niet zo goed voor zichzelf op bij dominante paarden. Het is al een paar keer gebeurd dat ze door andere paarden flink in elkaar is getrapt en dat wil ik liever niet meer hebben.

Zoals ze nu staat vind ik het prettiger, een uitloopstal met eigen paddock (waarbij ze uiteraard wel contact kan hebben met de buren) en weidegang in groepsverband, in een klein groepje met lieve paarden.

Maar als ik zou moeten kiezen tussen de hit-actiefstal en 23/7 in een box, dan zou ik uiteraard wel voor de hit-actiefstal gaan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:57

Ik houd mijn paarden 24/7 op het land met een schuilstal. Maar mocht ik deze mogelijkheid niet hebben, zou ik graag een hit-actiefstal kiezen voor ze. Vind het een heel goed idee. Lijkt me iig prettiger dan halve dagen in een stal van 3x3.

Vind alleen die chip voor het voer minder. Vond het al vervelend dat ik toen bij de gewone chip niet wist van dna registratie, dus ik zou er niet nog een chip bij willen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:01

dat kan dus ook gewoon met een halsband, ik zou ook echt geen chip laten zetten..

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:02

Ik zou mijn paard er wel in zetten.
Fijn voor het paard.. en daar wordt ik ook happy van Haha!
Helaas hebben wij het niet..

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:08

Ik vind het idee erg goed, en denk dat het voor een grote groep paarden absoluut een succes kan zijn.
Ben alleen bang dat het dat voor de mijne niet zo zeer zou zijn. Ik heb een vrij dominante merrie die niet schijnt te snappen dat er paarden net zoals zij bestaan, en dus gewoon de confrontatie aangaat. Zo heeft ze laatst een paar rake klappen gekregen, en eindigde ze met een ontsteking om het gewricht in de kliniek. Verder gaat ze gewoon lopen jagen als ze bij anderen loopt, je móet altijd eerst haar eruit halen, anders jaagt ze de hele kudde op. Ze is inmiddels 11, en was al zo toen ik haar kocht (is verder in de omgang trouwens echt een schat van een paard), en ik zie haar dus zo 123 nog niet veranderen. Denk ook dat als ze met zoiets (of iig meer in een kudde) op was gegroeid dat het dan heel wat beter was gegaan.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 21:39

Het is inderdaad zo dat oudere paarden moeite met de groep kunnen hebben Lachen de opa's op stal gaan er ook niet in omdat ook in de natuur de oudjes uit de groep verstoten worden. Lachen

Tja, ik had niet veel keus over die chip. Ik nam even niet op toen ik gebeld werd, toen dachten ze... oh, zal ze wel een chip willen en whoppa, chip in zijn nek. Clown
Errr... tja. Was ik niet zo heel blij mee, maar hij zit er al in. Halsband had hij toch wel gesloopt.

Komt er trouwens steeds mooier uit te zien op stal. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 21:52

Serieus?! Hebben ze echt gechipt zonder dat na te vragen??? Ook niet op voorhand even over gesproken?

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 21:54

Nope, ik kwam zondag aan en val haast flauw bij het zien van al dat bloed. Het enige wat ik wist was dat de dierenarts wat bloed had afgenomen voor bloedonderzoek, zie je opeens opgedroogd bloed op de zijkant van de nek. Clown
Schrik me drie keer het hoedje, moest uitleg krijgen va een andere pensionklant wat er gebeurd was.

Vraag je om hoe en wat; "Ja, je nam niet op. Ik blijf niet bellen."

Soms... heb je gewoon wurgneigingen. Clown ze hebben geluk dat we een chip wilden, anders hadden ze echt ruzie aan hun kont gehad. Boos!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 08:15

Concorde schreef:
Ik vind het idee erg goed, en denk dat het voor een grote groep paarden absoluut een succes kan zijn.
Ben alleen bang dat het dat voor de mijne niet zo zeer zou zijn. Ik heb een vrij dominante merrie die niet schijnt te snappen dat er paarden net zoals zij bestaan, en dus gewoon de confrontatie aangaat. Zo heeft ze laatst een paar rake klappen gekregen, en eindigde ze met een ontsteking om het gewricht in de kliniek. Verder gaat ze gewoon lopen jagen als ze bij anderen loopt, je móet altijd eerst haar eruit halen, anders jaagt ze de hele kudde op. Ze is inmiddels 11, en was al zo toen ik haar kocht (is verder in de omgang trouwens echt een schat van een paard), en ik zie haar dus zo 123 nog niet veranderen. Denk ook dat als ze met zoiets (of iig meer in een kudde) op was gegroeid dat het dan heel wat beter was gegaan.

Veel mensen die bij ons op stal komen zijn verbaasd over de verandering die hun paard ondergaat door het huisvesten in een kudde, waaronder ikzelf. Meestal valt het heel erg mee hoe paarden zich gaan gedragen als ze 'afhankelijk' worden van de kudde, het natuurlijke gedrag komt boven en die is er op gericht om zoveel mogelijk individuen te laten overleven, niet om elkaar naar het leven te staan. Doordat de paarden dag en nacht met elkaar optrekken is de rangorde vastgesteld en hoeft niet iedere dag opnieuw bepaald te worden.
Bij ons op stal staan veel paarden in de kudde die niet met andere paarden zouden kunnen opschieten en dominant zouden zijn.. Haha!

Het dag en nacht leven in een kudde is anders dan alleen overdag in de wei bij elkaar lopen en toch nog een groot deel van de dag in een eigen box doorbrengen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 08:30

Gabon schreef:
Ik ben vandaag met school naar stal mansour geweesd in Arnhem. Ik was zelf al een tijd terug naar stal measbergen (heet ie geloof ik) geweesd, ook in Arnhem.. Ik zou mijn paard er wel willen zetten (als het in de beurt zou zijn..)

Mijn vriend is daar woensdag geweest voor een congres over paarden en ruimtelijke ordening. Daar gingen ze dan heen om te zien hoe het paard natuurlijk leeft.

Die paarden hebben een lange wintervacht en staan ook wel in modder. Althans, zo heb ik het begrepen.

Wij willen een sportstal waar de paarden ook te koop aangeboden worden. Zulke paarden zijn, lijkt mij, niet verkoopbaar. Dus voor ons niet interessant. Ze kunnen makkelijk de wei op bij ons thuis en in de winter in de paddock. Blijven ze mooi in hun vacht (met deken op), verkoopbaar en tevreden, aangezien ze naar buiten kunnen. Ze krijgen 4 keer per dag hooi en daarnaast nog 2 keer krachtvoer. Lijkt mij vaak genoeg Lachen

Daarnaast is het hele leven van die beesten in zo'n hitactiefstal zeer gecontroleerd. Om de zoveel minuten mogen ze een beetje eten, en ze stonden ook nog in de rij voor een hapje hooi.

Is dat dan natuurlijk?! Denk het niet

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 09:01

Citaat:
Daarnaast is het hele leven van die beesten in zo'n hitactiefstal zeer gecontroleerd. Om de zoveel minuten mogen ze een beetje eten, en ze stonden ook nog in de rij voor een hapje hooi.

Dat is imo een van de nadelen van het concept Hit-actief, wat is het probleem met op een aantal plaatsen een hooi en /of stro neergooien zodat de paarden kunnen eten zoveel ze willen (wel je hooikwaliteit daarop aanpassen). En voor krachtvoer even apart zetten, dan heb je verder geen gehang bij die voerautomaten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 09:18

Esther schreef:
Citaat:

Dat is imo een van de nadelen van het concept Hit-actief, wat is het probleem met op een aantal plaatsen een hooi en /of stro neergooien zodat de paarden kunnen eten zoveel ze willen (wel je hooikwaliteit daarop aanpassen). En voor krachtvoer even apart zetten, dan heb je verder geen gehang bij die voerautomaten.

Feitelijk is het gewoon intensieve paardenhouderij, waar een "natuurlijk" tintje aan wordt gegeven.
Je kunt het wenden en keren zols je wilt, maar het feit blijft dat het voor de paarden beter is om gewoon op een flinke lap gras te lopen en te eten. het probleem is dat sommige lokaties de paarden die lap gras niet kunnen bieden; daar is een tiental jaren geleden iemand leuk op ingesprongen met een concept waarbij je meer paarden per m2 kunt houden en toch het idee van groepshuisvesting en buiten zijn handhaven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 09:23

Idd Ikke Ja

Zoiets gebeurt bij koeien ook, maar owjee de bio industrie..verschrikkelijk

Men doet met paarden idem dito.
Ik weet echt zeker dat die van mij niet vroljk werden als er geen brok meer uitkwam

En ik vraag me af of er geen ondeugden worden ontwikkeld bij zoiets...want echt natuurijk is het zeker niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 09:26

Ik vind het actieve idee erachter prima, maar als ik zelf zoiets zou maken zou ik de krachtvoerautomaat eruit schrappen en veel verschillend ruwvoer aanbieden (hooi, stro, evt droge kuil)

Maar ik heb het geluk 24/7 weiland te hebben, naar mijn idee nog altijd beter.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 09:45

Gewoon lekker op de wei met veel verschillende soorten gras en kruiden met vers water is nog altijd het beste. Wat bomen erbij voor schaduw en een hok ter beschutting is eigenlijk het meest natuurlijk, denk ik.

Paarden moeten echt hun benen kunnen strekken.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 09:46

In de wei dan wel iig niet alleen gras, maar ook een stuk betegeld (bijvoorbeeld bij de drinktonnen in de buurt, en een stuk goed droog zand denk ik, voor de stimulatie van de hoeven, en het ligcomfort. Verschillende ondergronden is wel belangrijk voor de hoeven, alleen gras worden ze zacht van.