De stal van 3x3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: De stal van 3x3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 20:02

En een paard in een stal van 4x4 die een keer aan de stapmolen mag en dan rijden is wel oke?
Want ja die heeft een ruime stal Ja

Die stap die hij extra naar voren kan zetten geeft geen extra beweging.
En ook mijn paard van 170 staat gewoon zonder zijn hoofd in te hoeven trekken in zijn 3x3 stal en heeft nog stal over dan Lachen
En als hij ligt hij gewoon helemaal plat Lachen

Persoonlijk vind ik het hebben over een grotere stal van 3x3 een hype...
Men zegt vroeger waren de paarden niet zo groot...nu weet ik niet wat er bij vroeger bedoeld werd, maar toen ik begon met paardrijden (was met mijn 12 al uitgegroeid en dus heb nooit pony gereden) reed ik meer paarden van boven de 170 dan eronder... Dus ook meer dan 20 jaar terug waren er al veel grote paarden Lachen

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 20:32

Maar heb het idee dat boxen destijds nog wat variabeler waren qua grootte, omdat er meer zelfbouw was. Betekent meer grotere/langwerpige en natuurlijk ook kleinere boxen Knipoog En als er keuze was, grootste paard kreeg de grote stal, de pony's de kleine, om maar wat te noemen.

Qua beweging helpt het niks idd... Maar ik weet paarden die ik eigenlijk enkel van hoek naar hoek zie staan (= meer ruimte). Of paarden die wel door hun eigen mest moeten lopen om te kunnen draaien. Dan denk ik, 3x3 is toch wel wat krap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 20:36

OP de plaatsen waar ik reed waren er ook geen variabele stallen...

Mijn paarden staan niet van hoek naar hoek, lopen ook niet door de mest want ik kan gewoon hele ballen opscheppen.

Niet dat ik tegenstander ben van groter...maar als paarden gewoon overdag buiten staan, wat ik ook nodig vind bij een 4x 5 stal...dan zie ik echt het probleem niet en vind ik het meer een hype (wellicht verzonnen door de mensen die hun paard niet buiten kunnen zetten) dan dat het noodzaak is Lachen

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 23:05

runningkawa schreef:
OP de plaatsen waar ik reed waren er ook geen variabele stallen...

Mijn paarden staan niet van hoek naar hoek, lopen ook niet door de mest want ik kan gewoon hele ballen opscheppen.

Niet dat ik tegenstander ben van groter...maar als paarden gewoon overdag buiten staan, wat ik ook nodig vind bij een 4x 5 stal...dan zie ik echt het probleem niet en vind ik het meer een hype (wellicht verzonnen door de mensen die hun paard niet buiten kunnen zetten) dan dat het noodzaak is Lachen

Ben ik op zich helemaal met je eens hoor RK.
En wat voor stalling wil men dan tegenwoordig voor zijn paard?
5 x 5 box, sociaal contact met andere paarden, hengsten geen probleem, incl. weidegang, incl. 5 kg krachtvoer, te verdelen over 6 porties per dag (drie gangen menu)te kiezen uit,zwarte haver, muesli en sportbrok, 6 x per dag ruwvoer, 1 x per dag uitmesten, opstrooien tot zijn nek aan toe in het stro, en dan ook nog buiten en binnenzetten, solarium, warme en koude spuitplaatsen,stapmolen, 2x binnenbak, uitrijmogelijkheden en vooral geen last hebben van andere pension gasten en/of hun kinderen (niet te vergeten, die hinderlijke penny manegeruitertjes en dat alles voor het luttele bedrag van......€120,- of zo???

Het lijkt steeds gekker te worden! Wees blij dat je voor een fatsoenlijke prijs je je paard op een fatsoenlijke manier ergens kan stallen. Kijk of de basisvoorwaarden aanwezig zijn.
IMO. 2 x daags krachtvoer, 2 liefst 3x daags ruwvoer en dan vooral van goede kwaliteit, schone boxen, vakkundig personeel, die DA inschakelen indien nodig. En voldoende weidegang.
Alle waar is naar zijn geld.
Als ik alle posts op Bokt lees over dit onderwerp dan deugd er weinig van de huidige pensionstalling maar is men ook niet bereidt daar 400 euries per maand voor te betalen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 09:23

Bij ons lopen de paarden het hele jaar door buiten, staan in grote buitenboxen, krijgen idd 3 x ruwvoer en 3 x brok per dag.
We bellen ook de DA indien nodig- maar daar ben ik dus voorheen tegenaan gelopen. Stond op prachrige locatie maar als er iets mis was met je pard dan kwam je dat te weten via stalgenoten. We betaalden daar behoorlijk, dus daar balde ik van.
Maar heb hier destijds een klant gehad die zich er aan stoorde dat ik haar tijdens het werk"lastigviel" omdat ik dacht dat er iets goed mis was met haar paard (verwonding).
Dus tja; het moet toch van beide kanten lopen, zeg maar!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:38

3x3 moet kunnen als het paard niet al te groot is, maar groter is natuurlijk altijd beter wat stallen betreft.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:42

Ik vind 3 bij 3 wel een beetje het minumum. Bij ons zijn ze 3,5 bij 4,5 en dat vind ik wel een nette maat. Gevoelsmatig lijkt een langwerpige stal ook wel ruimer dan een vierkante.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:43

Persoonlijk vind ik een voordeel van een diepere stal dat een paard wat terug kan gaan staan en wat meer rust kan krijgen als het druk is op stal.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:48

Ik heb geen stal van drie bij drie. Maar wel een van 10 bij 5 meter. Dat is een uitloopstal voor mijn paardjes.
Zodat ze de keuze hebben om binnen of buiten te staan Haha!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:50

mijn box is wat ruimer maar mijn paard is groter dan t gemiddelde paard. Overdag's gaat ie lekker t land op en voor hem is zijn stal verder ruim geneog.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:00

runningkawa schreef:
Persoonlijk vind ik een voordeel van een diepere stal dat een paard wat terug kan gaan staan en wat meer rust kan krijgen als het druk is op stal.

Ja, dat vind ik ook. Bij ons zijn ze ook dieper dan breed. Het oogt alleen wat kleiner vind ik. Tenminste, altijd als ik een stal zie die even groot is als bij ons maar dan in de lengte, heb ik het idee dat ze groter zijn. Maar da's gewoon gezichtsbedrog.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:51

Mijn merrie vindt het niet prettig dat er steeds paarden langs haar stal heen komen dus staat ze als laatste in de rij, hierdoor heeft ze voldoende rust. Toch kan ze binnen alle andere paarden zien en ze kan lekker naar buiten hangen/kijken met haar hoofd. Veel frisse lucht en een lichte stal vind ik wel een vereiste

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:22

detour schreef:
xxappiexx schreef:
Ik vind 3x3 eerlijk gezegd niks te klein voor een paard van 1,68m dat overdag op de wei staat. Mijn paard kan gewoon languit liggen en staat niet met haar kont en hoofd tegen de wanden.
Ze staat er nooit hele dagen in dus ik vind het zo geen probleem.

Hoi,

hoeveel uren is dat dan per etmaal, dat ze buiten staat?..Hoeveel kan ze daadwerkelijk lopen en keren? ik vind het wel klein hoor, voor zo'n groot paard.

Van 6u30 sochtens tot 20u30 savonds op dit moment, in de zomer kan ze dag en nacht binnen en buiten.
Naar mijn mening dus niks te weinig.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 21:17

Da's relatief best lang maar nog steeds 9 uur op erg weinig vierkante meters.

Zou je het echt niet groter willen?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 21:20

voor een d pony vind ik 3x3 wel mooi.. mijn paard heeft 3x5 en die heeft ze naar mijn idee ook wel "nodig"

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:59

detour schreef:
Da's relatief best lang maar nog steeds 9 uur op erg weinig vierkante meters.

Zou je het echt niet groter willen?

Een grotere stal zou ik best willen maar zo makkelijk gaat dat allemaal niet, nieuwe stallen kosten een hoop geld en er gaat meer strooisel is dus ook dat kost meer geld.
Ik heb niet het gevoel dat ik mijn paard te kort doe met die maximaal 9 uurtjes op stal in de herfst/winter, d’r bovendeur staat altijd open als ze binnen staat

Mijn paard kan s’zomers 24/7 binnen en buiten lopen, ze staat dan meestal meer dan 9 uur in d’r stal dan wanneer ik haar binnen zet. Zo erg zal ze het dus niet vinden, soms moet ik haar gewoon buiten sluiten want ik vind het niet goed voor d’r als ze zo lang stil staat.

Bovendien heb ik mijn paard liever langer op de wei dan in een grotere stal eerlijk gezegd.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:17

meggiemeg schreef:
Mijn merrie vindt het niet prettig dat er steeds paarden langs haar stal heen komen dus staat ze als laatste in de rij, hierdoor heeft ze voldoende rust. Toch kan ze binnen alle andere paarden zien en ze kan lekker naar buiten hangen/kijken met haar hoofd. Veel frisse lucht en een lichte stal vind ik wel een vereiste

het is niet goed voor een paard om de hele dag met het hoofd hoog te staan. Wat ze vaak wel staan op stal, bijv. met hun hoofd over de deur. Een paard is ontworpen om met z'n snufferd laag te staan en te eten.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:55

en dan nog? mijn paard van 1m68 staat in een stal van 3x3, en hoeft echt niet schuin in zn stal te staan om zn hooi/kuil van de grond te eten.

Hij kan ruim (en makkelijk) liggen in zn stal en kan, als hij dat wil, met en hoofd buiten hangen, of met zn hoofd in het gangpad.

Muffin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:58

Vind 3x3 stallen bij hele grote paarden soms wel krapjes.
het ligt er vind ik ook een beetje aan of een paard ook regelmatig op een dag zijn stal uit komt, bijv om de weide in te gaan, stapmolen of voor training.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:05

maar waar trek je de grens?
Wat noem je regelmatig.
Het is ook al regelmaat als het elke vrijdag een uurtje is.

Eigenlijk vind ik training en stapmolen niet tellen.
Training zou dus een uurtje per dag buiten zijn (of 1,5 uur, of maar 20 minuutjes als het om longeren gaat)
Stapmolen kan ene paard niet doen wat hij zelf wil (in de zin van rollen, dollen met andere paarden ed).

Ik heb weinig te klagen, ik heb een stal van 3x3 met 2 "luiken". eentje buiten en eentje bij het gangpad. Mijn paard staat overdag buiten nu dus nog in het land, hele dagen. Straks als het land niet meer te doen is komt meneer met 3 vriendinnen in een paddock (vaste paddock indeling).

Ik heb niks te klagen wat mijn 3x3 stal betreft hoor!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:10

Mijn haflinger heeft nu een stal van 3,5 x, 3,5 voor zijn lijf van 150 cm. Hij heeft daar de grootste pret. Hij ligt nu helemaal languit lekker te slapen (heb ontdekt dat hij snurkt, hehe)
Binnenkort kan hij helemaal zijn hart ophalen, want hij gaat de hit-actiefstal in.

Nou, volgens mij krijgt hij het alleen maar ruimer. Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:11

Qua beweging is zo'n stal gewoon te klein voor jouw paard, hij heeft te weinig mogelijkheiden om zich makkelijk te kunnen strekken op de grond mocht hij behoefte hebben en te kunnen draaien of stomweg te kunnen lopen.

Los van wat hij verder allemaal wel heeft!

Een paard is geen dier dat van nature graag krap staat opgesloten tussen 4 muurtjes.
laten we het dier dan in ieder geval en beetje ruimte bieden, toch?
Het is voor het dier al banketstaaf genoeg dat de eigenaren een grotere box neit willen of kunnen betalen; vind dat geen excuus. Wij zijn verantwoordelijk voor zijn welzijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:29

maar een paard heeft in een 5 x 5 stal ook geen beweging
Tenminste ik mag hopen dat hij daar niet steeds rondjes loopt... Lachen

Beweging hebben ze toch alleen maar buiten de stal.

En een loopstal is bijv fijn, maar is daarnaast geen weidegang of ruime paddock is dat ook geen vervanging daarvoor vind ik.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:03

Een ruimere stal is denk ik puur voor het fijne gevoel van de eigenaar. In een box van 5x5 gaat een paard rondjes lopen naar mijn idee. Je hebt van die nerveuze paarden die dat de hele dag vol kunnen houden en dat lijkt me niet bevorderlijk voor de pezen.
Een paard houden zoals het in de natuur er aan toe gaat kan niet met de dingen die wij als mens er allemaal mee willen doen.
Je zal maar op wedstrijd moeten en je paard op moeten zoeken in het natuurgebied waar je hem/haar hebt lopen wat hectares groot is.......... Dan is het maar hopen dat je een braaf paard hebt wat graag bij je wilt komen zodat je niet uren hoeft te zoeken waar die nu is gebleven........
Wat voor welk paard goed is zal voor elk paard verschillend zijn denk ik. Mijn merrie gaat elke dag de wei op, ze staat alleen in haar eigen wei waar ruim voldoende gras in staat, ze heeft genoeg te zien en in de weides er nabij staan de andere paarden. Toch gaat mijn paard graag naar haar stal terug. Na een paar uur buiten staat ze al weer bij het hek te kijken of je haar komt ophalen. Haar stal is 3x3 met veel frisse lucht, de mogelijkheid om haar buurtjes te zien zowel van binnen als van buiten. Ze kan lekker met haar hoofd naar buiten hangen als ze dat wil maar toch doet ze dat niet vaak..............

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:14

Mijn paardje is 1m65 & waar ze nu staat, is de stal 3,5 op 4,5. Ze staat er alleen snachts in maar ze kan er wel languit gaan inliggen. Bij de vorige eigenaar had ze een box van 3 op 3 ...Nou die was te klein zeg maar ! Ze kon zich amper draaien !
Nu krijg ik mijn eigen stallen en die worden 5 op 5 !
Maar ook ik ben van mening hoe groot je stal nog is, dit vervangt niet de weide ! Mijn paarden staan alleen 's nachts binnen en overdag lekker op de wei !