mest uit de wei halen? doen julie dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Anke_

Re: mest uit de wei halen? doen julie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:57

Wij halen het elke dag eruit Ja Het scheelt wel mijn fries poept niet in de wei en het veulen nog maar kleine hoopjes Clown Alleen de kwpn' er die poept wel in de wei Vork

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:34

Weiland is te hobbelig voor kruiwagen, en gras nog veel te lang om met een hooivork te werken. Dusssss...

Voor de sterke maag:
Om de dag, ik pak de mest met wegwerphandschoentjes, graaf het fijn uit het gras, hark de boel met vingers bijeen als het al door de vogels verspreid is, en mik het in een emmer. Emmer leeg ik achter het hek. Te zeer uiteen getrokken mest (vogels), hark ik nog verder uit elkaar om te verspreiden. Daarna kam ik het geelgeworden gras weer netjes omhoog. Kan het weer bijkomen.
Soms plak ik de drol aan mekaar tot een stevige bal en mik ze over het hek. Het is "het land van de vliegende vijgen".

Tip: niet je haar uit je gezicht vegen terwijl je bezig bent. Telefoon gewoon laten gaan.

Niet te veel bij nadenken, goed om je geest leeg te maken, reuze zen.

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 23:03

Ik maak elke zaterdag de wei schoon..heb een standerd bred en die mest behoorlijk..dus elke zaterdag gaan we met de kruiwagen door het weiland en door een slootje..tegen een stijle bult op enz..ik haal dan ongeveer 2 volle kruiwagens uit het weiland..Op dit moment staat ons paard bij vrienden omdat wij nu nog een huis huren en hem niet thuis mogen stallen..dus elke dag na schooltijd gaan we naar hem toe..en ik ben van plan om het weiland wat vaker schoon te maken..dan is het gemakkelijker bij te houden..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:45

Elke dag is wel zo gezond en netjes

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:53

jep maar dan moet je er tijd voor hebben..wij komen pas om 4 uur met de schoolbus thuis..dan kleden we ons vlug en drinken we wat..om half vijf zijn we dan bij ons paardje...en rond half zes/ zes uur komt mijn vader ons dan ophalen vanuit zijn werk..
Dus als je dan nog wilt rijden en het weiland wilt doen kom je tijd te kort..dat is de reden dat ik het alleen doe in de weekenden en vrije dagen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 21:46

Wij maken er tijd voor, wij hebben geen verlichting op stal en zijn er pas rond 5 uur, in de winter pakken wij er dus een rote lamp bij maar doen het wel elke dag

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 08:22

oke daar heb je een punt..ben van plan om elke dag de mest uit de wei te halen..ben de afgelopen dagen al heel ijverig bezig geweest..het begint hier nu steeds iets langer licht te blijven omdat de winter eindelijk over is..dus dan is het ook wat makkelijker...want als het hier donker is is het echt donker.

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 08:31

Ja.. een keer per week minimaal..
Ik vind dat het behoud van je weide.. Knipoog

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 08:33

mental11 schreef:
Weiland is te hobbelig voor kruiwagen, en gras nog veel te lang om met een hooivork te werken. Dusssss...

Voor de sterke maag:
Om de dag, ik pak de mest met wegwerphandschoentjes, graaf het fijn uit het gras, hark de boel met vingers bijeen als het al door de vogels verspreid is, en mik het in een emmer. Emmer leeg ik achter het hek. Te zeer uiteen getrokken mest (vogels), hark ik nog verder uit elkaar om te verspreiden. Daarna kam ik het geelgeworden gras weer netjes omhoog. Kan het weer bijkomen.
Soms plak ik de drol aan mekaar tot een stevige bal en mik ze over het hek. Het is "het land van de vliegende vijgen".

Tip: niet je haar uit je gezicht vegen terwijl je bezig bent. Telefoon gewoon laten gaan.

Niet te veel bij nadenken, goed om je geest leeg te maken, reuze zen.

hahahahaha, heerlijk op de vroege ochtend vooral dat Land van de vliegende vijgen en de tips!
Ik MOEST vroeger altijd de wei mestvrij maken met mijn broertje samen en daar werden we wel melig van en dan vlogen de mestballen ook om de oren, en dat zonder handschoenen...

Nu mest ik ook elke dag effe de wei uit, met zo'n mestvork voor vlasstrooisel, dan heb je de mest erop liggen en ga je omhoog als een soort kam door het gras en de mestballen, ook de uiteengevallen stukjes, blijft mooi liggen. KKDWD*

* kind kan de was doen

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 08:44

ik mest ongeveer 2 keer in de week het weiland leeg voor de rest doet de eigenaar het ook ongeveer zoiets. er staat een paard en een d pony op. ik zou voor een shetlander ook gewoon de drollen eruit halen en anders maar om de dag dat kan ook

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 08:48

Bij ons op stal moet voor elk paard dat in de wei staat 1 x per week de mest verwijderd worden. OP mijn wei staan drie paarden, dus wordt de mest 3 x per week verwijderd. We doen dat gewoon met de kruiwagen. Toevallig staat mijn paard dit jaar op een enorme wei, dus het is wel een rotwerk ( en net die wei, is ook nog het verst weg van de mesthoop ). Maar ja, als je niet meewerkt, blijft je paard binnen ( en terecht overigens ).

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 10:27

Ik ruim elke dag het land op. Vind ik wel zo handig anders loopt het zo op en heb je zoveel mest. Ze poepen gelukkig wel op dezelfde plekken Haha! .

Mirjam

Roxy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 10:40

Ja bij mijn verzorgpony doen we het ook. Maar daar zijn we met zijn drieën dus dat scheelt Lachen Het is opzich ook niet zo heel veel werk, ik denk ongeveer 20 minuutjes Knipoog Wij doen het trouwens gewoon met een kruiwagen, schep, en een soort harkje.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 11:00

Wij halen het er ook uit. In de winter laten we het wel liggen, en dan wanneer de paarden weer 24/7 buiten blijven doen we een dag dat echt álles er uit gaat, en houden we het weer elke dag bij tot de paarden weer 's avonds naar stal gaan.

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:17

Hoi Josefien,
Vlasstrooiselvork (scarbble)?
Kinkt minder geinig, maar wel effectief. Hopelijk wordt het gras binnenKORT wat Korter. Dan kan ik zo'n vork wel gebruiken. Waar haal je zoiets? Heet het zo? Hoe ziet het eruit?

Ik vind het ook gewoon fijn om mn emmertje poep leeg te gooien over het hek. Als het ememrtje te vol is, ga je gewoon met poep gooien. Achja...
Ik merk nu na een paar maanden dat ik ook echt een soort van "gevoel voor poep" heb ontwikkeld. Ze doen het dikwijls bij elkaar in de buurt, dus vind je er een, dan hoef je alleen maar een rondje te draaien om de andere 2 te vinden.
Zo hebben ze voorkeur om ze onder een groot zuringblad te verstoppen. Heb ook alle kleuren en consistenties langs zien komen. En hoe vies ook: ik heb daardoor een goed inzicht in de gezondheid van mijn dieren, evt onrust en dergelijke (rennend gedropt, danwel vertrapt door rennende hoeven). Allemaal info. Dat is wel een grote plus.
Tenslotte is het voor hunzelf ook een soort communicatiemiddel.

Hihi bedenk me net dat dat eigenlijk ook onaardig is van me. Zullen ze wel denken: "leg ik verdorie op welgekozen strategische plekken boodschappen, worden ze er zonder pardon weer uitgemikt!" Kunnen ze weer opnieuw beginnen.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:02

Ik probeer toch elke dag zoveel mogelijk te verwijderen Knipoog
Groetjes

superrizzoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:04

de wei van onze geitjes en waar mijn shetlander 'snachts staat word elke zondag schoon gemaakt de wei van mijn fjord 2x in de week want daar staat mijn shet ook elke dag bij en die 2 kunnen er wat van samen

Manjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:05

Hee,
Ik heb een tijdje evrzorgezels gehad (2).
Elke dag is goed hoor.. Maar je kunt het ook om de dag doen. Dat maakt verder niet zo heel veel uit..

Proda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 21:53

ik haal altijd mijn mest uit de wei. Want anders krijg ik distels en allemaal onkruid wat erg vervelend is. En het kost maar een paar minuten tijd.
ALleen vervelend is dat mijn paard nooit op dezelfde plek poept, dus t ligt altijd overal door de wei heen Tong uitsteken

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 01:43

haha dat ken ik..die van mij poept ook overal..en ik heb helaas pech dat er ook nog een sloot en een vijver in mijn wei zitten en dat die op sommige stukken redelijk steil om hoog gaat..niet echt handig met een kruiwagen..heb ook al een aantal keer vast gezeten in de sloot.

Proda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:18

Ow blondje, dat is idd erg onhandig zeg, als je zo steil opmoet met de kruiwagen.

Proda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:18

Dat die paarden ook niet gewoon mesten op 1 plaats, dan was het wat handiger geweest Tong uitsteken

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:25

echt wel..maar ja breng ze dat maar eens aan het verstand..

Proda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:27

Haha, ja.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:32

Iedere dag.
Het gebeurd echt hooguit 1 of 2x per jaar dat het een dag blijft liggen.

Er komen iedere dag ook bijna 2 kruiwagens vanaf, dus als je het laat liggen word het snel een zootje.