wat vinden jullie van stands?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

A_mieke

Re: wat vinden jullie van stands?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 01:30

Verbieden die dingen!
Ik lees dat ze in IJsland gelukkig al zijn verboden. Ik hoorde ook dat het in België is verboden, maar daar leven ze de wet niet na.

Op stal staan is al erg genoeg. De paarden staan voor ons plezier in een veel te kleine stand.
Verder kan een paard nooit lekker languit slapen. Ze kunnen wel liggen, maar niet lekker slapen. Een paard heeft zijn REM slaap (het moment waarop je droomt en alle gebeurtenissen van de dag verwerkt) als het languit ligt. Ook krijgen ze veel beweging, slapen is ook belangrijk!

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 08:27

Niet kunnen, zeker niet als ze met hun hoofd naar een dode muur kijken. In Duitsland zijn trouwens voorbeelden van stallen waar men vroeg nog stand had. Deze hebben ze op 2/3 weggehaald en er loopboxen van gemaakt. De 2/3 overige stands worden gebruikt om het paard/pony uit de loopbox te halen en op te zadelen/af te zadelen. Kleine kinderen hoeven zo niet tussen de ponnies te blijven lopen, paarden hebben 'vrije' beweging en opzadelen kan ook in alle rust.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 14:36

Yamcha schreef:
De gemeente hoeft ook niet mee te werken, dat moet die manegehouder dan maar voor zijn paarden over hebben. Dat jij niet ziet of ze ongelukkig zijn, betekent niet dat ze het niet zijn...
Het heeft gewoon iets met de primaire levensbehoeften van paarden te maken, dat iets kán wil niet zeggen dat het verantwoord is...

de gemeente moet wel mee werken. die moet een bouwvergunning afgeven Knipoog

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 14:39

Om te zadelen/poetsen/even vastzetten voor de les (met het hoofd naar de gangpad kant), oké, maar niet meer. Verschrikkelijk om de hele dag, vaak inderdaad ook naar een dode muur te kijken, en te wachten tot je ooit eens opgehaald wordt. En dan nog klagen dat het paard vervelend doet Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 15:44

Jolandaa_ schreef:
Yamcha schreef:
De gemeente hoeft ook niet mee te werken, dat moet die manegehouder dan maar voor zijn paarden over hebben. Dat jij niet ziet of ze ongelukkig zijn, betekent niet dat ze het niet zijn...
Het heeft gewoon iets met de primaire levensbehoeften van paarden te maken, dat iets kán wil niet zeggen dat het verantwoord is...

de gemeente moet wel mee werken. die moet een bouwvergunning afgeven Knipoog

Dan moet hij daar achteraan, en belt desnoods stad en land af. En anders bouwt ie ze zelf... ik heb trouwens nog nooit gehoord dat een gemeente een vergunning moeste geven om stands in boxen te veranderen... Knipoog
Maar ik vind het belachelijk om ze dan maar in stands te laten staan...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 15:49

Natuurlijk moeten ze worden verboden - maar ik denk dat het leven vrij simpel is: als iedereen 10 euro meer betaalt voor een uurtje lessen is het hele probleem snel opgelost. Ik weet nl. niet hoe het verder in NL is, maar hier (N-Drenthe) staat nogal eens een manage te koop...het is blijkbaar geen vetpot en het verbouwen van je stallen vergt dan een behoorlijke investering. Dat lijkt me eerder een probleem dan de vergunning, zo lang je niks verandert aan de buitenkant van het gebouw mag je je gang gaan, zolang je maar aan eisen van brandveiligheid enz. blijft voldoen.
Laatst bijgewerkt door Kendra op 19-08-07 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 15:51

Ja echt vreselijk zijn ze.Maarja o.a. manegehouders willen het niet veranderen omdat het teveel geld kost! Boos!

renske1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 20:15

Ik vind dat het afhangt op welke manier ze worden gebruikt. Op onze manege stonden de paardn 1 tot 2 uur in een stand, nu heb ik een andere manege en daar waren eerst ook stands, maar nu zijn het allemaal stallen! Haha! Haha! Zelfs voor de shetjes! Ik vind dat langer dan 2 uur niet kan. Probeer het zelf maar eens uit! Als ze met zijn 2en staan, hebben ze nog wel wat afleiding, dus dat is wl gezelli, maar dan moet het touw wel zo lang zijn dat ze lkkr kunnen liggen. Maar liever gewone ruime boxen. Bloos

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 20:17

ik vind stands ook niets..Ligt regelmatig een pony vast! het kan alleen niet anders bij ons.. gelukkig zijn eindelijk naar 10 JAAR de bouwplannen voor een nieuwe manege goed gekeurd Lachen dus hopelijk volgend jaar geen stands meer

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 20:31

Ik vind een stal eigenlijk al minder, laat staan een stand. Een paard moet kunnen bewegen, zijn benen kunnen strekken, kunnen liggen wanneer hij of zij wil. In een stal hebben ze nog een beetje vrijheid, maar in een stand helemaal niet.
Weg ermee Lips are sealed

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:24

van 2 stands 1 stal maken gaat. maar dat betekend dat van de 20 paarden er maar 10 uiteindelijk kunnen staan. voor die andere 10 heb je toch ook stallen nodig? dus een vergunning Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 18:27

Ook waar. Slimmerd! Knipoog

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 18:32

of je hebt 10 paarden teveel....

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:37

gewoon 10 stallen te weinig. 10 paarden blijven. ik denk niet dat de paarden 5/6 uur per dag rijden aan kunnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:55

Nope, dat denk ik ook niet.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:03

dus dan is het wachten geblazen op de vergunning. en ze staan er goed in, dus haast is niet nodig

fritsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 22:53

erger nog volgens mij is het zelfs verboden sinds dit jaar?! zal je lekker horzels enof dazenop je lijf hebben en er niet bij kunnen. Stand zijn echt niet meer van deze tijd, Verdrietig Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 07:26

sinds wanneer komen dazen binnen?
Niet dat stands oke zijn, maar vind dat wel een raar argument Lachen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 07:47

nou, vliegen komen wel binnen. en als je niet eens je hoofd kunt draaien om ze van je lijf te doen, dan lijkt me dat inderdaad errug vervelend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 07:49

Vliegen wel en dat is iets wat ik ook heb aangeven eerder
Maar dazen blijven gelukkig buiten, voor mij een reden om in deze maanden mijn paarden overdag op stal te hebben

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 07:54

Ik vind stands vreselijk, ik vind boxen al erg genoeg. Wat ben ik blij dat de ezels en pony dag en nacht op de wei staan met een schuilstal.

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 08:03

even aan Jolandaaaa;
die nogal stand-fan schijnt te zijn.

Als je geen 20 paarden op een normale manier kan huisvesten, ben je in mijn ogen een slechte manege.
Ofwel inkrimpen, ofwel knappe stallen bouwen.
Als je pas naderhand nadenkt over bouwvergunningen e.d. ben je niet echt professioneel bezig.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 08:50

Ik vind het maar niets. Een paard moet zich vrij kunnen bewegen. Het lijkt me dat zo'n dier verschrikkelijk stijf wordt als hij de hele dag in zo'n standje moet staan.

Nee, dan liever een stal als het moet. Beter natuurlijk gewoon 24/7 op de wei.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:00

Nu lijkt iedereen zo'n fan te zijn van 24/7 op de wei, maar geldt dat ook voor de zomer/dazendagen? Ik weet wel wie er bij ons op stal géén voorstanders van zijn om 24/7 buiten te staan, en dat zijn de paarden!

Die staan normaal gesproken van 's ochtends heel vroeg tot een uur of 15.00 uur buiten. Maar in de zomer staan ze al veel vroeger bij de hekken te draaien of ze alsjeblieft naar binnen mogen, omdat ze zo'n last hebben ze van de dazen.

In die tijden is het dus voor de dieren alleen maar prettig om wat meer op stal te staan.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:02

doe dan een goede deken om Ja