Paard op de manege zonder weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pearlie

Re: Paard op de manege zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:03

Oke... ik ben dus schandalig bezig dat mijn paardje niet de hele dag op het land staat in een kudde, maar gezellig met z'n vriendje (ponietje) op stal en paar uur per dag in de paddock? Mijn paard heeft het dus erg slecht begrijp ik, ben ik nou een dierenmishandelaar? Bedankt hoor.

Nessah

@Tita: Mijn paard staat ook in de winter in een paddock/bak. Maar gewoon met hooi.. wedden dat ze dan wel gewoon lekker aan het eten zijn? En je hoeft er toch niet bij te blijven? Ik zet haar buiten en savonds kom ik terug zet ik haar binnen en ga rijden ect

Remember

Vales schreef:
Bij jou in de buurt is dit dus blijkbaar wel mogelijk, wou dat dat hier ook zo was Knipoog

En ik geef aan dat ik in de buurt van 2 grote steden woon Knipoog . Mijn vriend woont in Bodegraven (nóg centraler, 20 min Utrecht, 20min R'dam, half uur Den Haag, Gouda om de hoek) en ook daar zijn tig stallen waar de paarden veel weidegang hebben en het betaalbaar is.

tita schreef:
wat een domme opmerking zeg verhuis naar een locatie Boos!
Moet ik nu maar ergens naar Friesland verhuizen of Limburg omdat dat meer weides zijn, hoe zit het dan met mijn werk ed

En Tita, halló zeg, met het verkeerde been uit bed gestapt ofzo??? Als je eens een keer goed leest zie je dat ik verre van Friesland woon Vork .

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:04

pearlie schreef:
Oke... ik ben dus schandalig bezig dat mijn paardje niet de hele dag op het land staat in een kudde, maar gezellig met z'n vriendje (ponietje) op stal en paar uur per dag in de paddock? Mijn paard heeft het dus erg slecht begrijp ik, ben ik nou een dierenmishandelaar? Bedankt hoor.

Koe

Wie zegt dat? Het gaat toch om je mening? Ik zeg de mijne.. Het zal inderdaad niet mijn beslissing zijn mijn paard zo te houden.. Maar dat heet een discussie. Doe niet zo dramatisch, wie noemt jou een dierenmishandelaar?

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:05

Tita, je hebt wel een paard hoor...
Dat hij naar binnen wilt als het regent is aangeleerd gedrag omdat jij of iemand anders waarschijnlijk direct komt aansnellen wanneer het zo is.
Een paard 24 uur per dag in een stal houden is niet verantwoord en veelal de oorzaak van veel fysieke en mentale problemen. Ze vervelen zich en moeten 1x per dag flink aan de slag na de hele dag binnen te hebben gestaan. Niet echt goed voor een topsporter.
Misschien moet jij je eens echt goed gaan verdiepen in wat een paard nodig heeft aan basis. je doet wel een hoop uitspraken die meer te maken hebben met hoe jij met je paard omgaat dan wat het dier nodig heeft.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:05

Ik vind inderdaad dat sommige mensen heel verhit reageren Schijnheilig

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:06

Nessah schreef:
pearlie schreef:

Koe

Wie zegt dat? Het gaat toch om je mening? Ik zeg de mijne.. Het zal inderdaad niet mijn beslissing zijn mijn paard zo te houden.. Maar dat heet een discussie. Doe niet zo dramatisch, wie noemt jou een dierenmishandelaar?

Niemand noemt mij zo Lachen
Maar als ik een bericht lees dat 'een paard hoort paard te zijn en die hoort 24/7 in het land' dan denk ik: oh dan doe ik toch iets goed fout....
Terwijl ik ervan overtuigd ben dat mijn paardje heel gelukkig is!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:07

Nessah schreef:
@Tita: Mijn paard staat ook in de winter in een paddock/bak. Maar gewoon met hooi.. wedden dat ze dan wel gewoon lekker aan het eten zijn? En je hoeft er toch niet bij te blijven? Ik zet haar buiten en savonds kom ik terug zet ik haar binnen en ga rijden ect

Mag geen hooi in de paddock en zoals ik al eerder vermelde bij ons mogen ze maar een 15 min in de paddock.
Als je alleen bent mogen ze langer maar er staan 33 paarden op stal en in de winter is het gewoon hectisch
Verder mag je je paard niet in de paddock gooien en ff een uurtje gaan winkelen dus ik heb gewoon weg geen tijd om mijn paard 2 uur in de paddock te gooien en dan nog eens te gaan hobbelen.

Echter sta ik wel op de een van de beste stallen in mijn omgeving.
Ik vind dat er stipt optijd gevoerd wordt ook belangrijk.
Er is een stal in de buurt met meerdere paddocks maar die vent voert niet optijd of slaat wel eens over.
Dan kies ik toch voor deze stal

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:08

Lusitano schreef:
Dat hij naar binnen wilt als het regent is aangeleerd gedrag omdat jij of iemand anders waarschijnlijk direct komt aansnellen wanneer het zo is.
Een paard 24 uur per dag in een stal houden is niet verantwoord en veelal de oorzaak van veel fysieke en mentale problemen. Ze vervelen zich en moeten 1x per dag flink aan de slag na de hele dag binnen te hebben gestaan. Niet echt goed voor een topsporter.
Misschien moet jij je eens echt goed gaan verdiepen in wat een paard nodig heeft aan basis. je doet wel een hoop uitspraken die meer te maken hebben met hoe jij met je paard omgaat dan wat het dier nodig heeft.

Ten eerste train ik mijn paard allang niet meer flink en hij heeft altijd al een hekel aan regen gehad.
Ten tweede slaap de mijne vreselijk veel.
Alle basis is voldoende aanwezig behalve beweging in de winter tenminste 3 uurtjes uit

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:09

@tita; ik vind een stal met weidegang belangrijker dan dat er stipt op tijd gevoerd word.. Hier is het wel eens een half uurtje later, kan me er niet druk om maken..
Is er echt geen stal waar weidegang is? ik kan het me niet voorstellen.. Woon zelf in Leiden, ook zuid holland.. En ja, ik moet een uur fietsen naar mijn paard elke dag.. Maar ze heeft nu wel weidegang Lachen

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:10

tita schreef:
Er is een stal in de buurt met meerdere paddocks maar die vent voert niet optijd of slaat wel eens over.

Sorry, maar dit vind ik echt alles slaan.... 'Stipt' op tijd voeren is láng zo belangrijk niet als voldoende vrije beweging, en een paard houdt er ook écht niks aan over als hij een keertje z'n brokken niet krijg (waarvan de meesten toch al véél te veel krijgen Lips are sealed). Dat het slordig is en anders zou moeten ben ik met je eens Ja, maar als het kiezen tussen 2 kwaden is ging 'ie toch zeker naar de stal met de meeste beweging!

CeesRinko

ik vind het best "zielig" ,, je moet zelf maar op een stukje van 3 bij 3 staan.. 24/7 lang..!
paarden slapen maar ongeveer een half uurtje per keer, dus zo'n dag duurt mega lang voor die beesten.

ik zou mezelf gewoon geen paard aanschaffen als ze niet naar buiten kunnen.

tita

Nessah ik heb wel weidegang nu wel maar niet in de winter.

Het mag ook niet van de gemeente ons weidegrond is verkocht en de gemeente wil niet dat het land kapot gaat.
In mijn geval gaat het puur om de winter in de zomer staat ie van 10.30-16.30 op het land bij warm weer zelfs langer

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:11

tita schreef:
De mijne haat de paddock hij gaat rollen en dan ff dutten en vervolgens zand eten..Mocht de zon schijnen gaat ie slapen.
Als het regent gilt ie dat ie naar binnen wilt.
Moet ik hem dan toch maar 3 uur buiten zetten omdat jullie dat normaal vinden.
EN dan moet ik hem gaan rijden en poetsen enz enz...ik heb niet eens tijd om 4 uur per dag bij mijn paard te zijn

Ik vind zelf 3 uur in de paddock niet normaal maar beter als helemaal niet buiten Knipoog . Ik weet niet of je paard dan alleen in die paddock staat? Alleen is een bak zand is inderdaad niet erg eneverend.

Ik merk ook dat veel mensen erg veel vanuit hun zelf denken. Ik heb geen tijd, ik heb geen geld, ik heb geen zin, ik wil graag een beetje luxe etc. Het paard moet zich altijd maar schikken (en doet dat ook vaak) want hij heeft toch niets te klagen? Staat lekker droog en krijgt voldoende eten. Iets meer inleving in de aard van een paard kan geen kwaad. De hamvraag is natuurlijk: wat is een paardwaardig bestaan?

Waar een wil is, is een weg. Ik genoeg mensen uit de echte randstad (Den Haag, Rotterdam) die het wel voor elkaar krijgen om hun paard meerdere uren per dag buiten te laten lopen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:11

Remember schreef:
tita schreef:

Sorry, maar dit vind ik echt alles slaan.... 'Stipt' op tijd voeren is láng zo belangrijk niet als voldoende vrije beweging, en een paard houdt er ook écht niks aan over als hij een keertje z'n brokken niet krijg (waarvan de meesten toch al véél te veel krijgen Lips are sealed). Dat het slordig is en anders zou moeten ben ik met je eens Ja, maar als het kiezen tussen 2 kwaden is ging 'ie toch zeker naar de stal met de meeste beweging!

Mwah er waren daar 5 koliek aanvallen in een week tijd mij niet gezien
En alle paarden moet in een weide en dat wil ik mijn bejaarde niet aandoen

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:12

Lusitano schreef:

echt hèlèmààl mee eens!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:13

tita schreef:
Nessah ik heb wel weidegang nu wel maar niet in de winter.

Het mag ook niet van de gemeente ons weidegrond is verkocht en de gemeente wil niet dat het land kapot gaat.
In mijn geval gaat het puur om de winter in de zomer staat ie van 10.30-16.30 op het land bij warm weer zelfs langer

Oh sorry dat heb ik dan verkeerd begrepen..
Ik heb ook alleen vanaf 1 april tot 1 oktober weidegang en de rest staat ze in een buitenbak ( dressuurafmeting) met andere paarden vanaf 8uur tot 6 uur en dan ga ik rijden.. dus ze staat snachts binnen ( alleen in de winter, nu staat ze ook snachts lekker buiten)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:14

Is wel triest dat jullie niet echt goed lezen he..nu doen jullie net of de mijne helemaal niet buiten komt.

Ik durf te wedden dat ie altijd nog meer buiten komt weidegang als velen andere paarden met stallen zonder weide dus

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:15

tita schreef:

hoezo je bejaarde? ,, ik wil wedden dat het voor oudere paarden niets mooiers is dan lekker de hele dag in een weide te staan met een groep andere paarden!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:20

tita schreef:
Ik vraag me af of je een paard met veel bloed geschoren en al in de winter er een plezier mee doet hem 3 uur in de paddock neerzetten.

Het regent stormt en de zon schijnt....

Ja hoor
Lekker dikke deken op en gewoon naar buiten
Kawa ging ook gewoon geschoren naar buiten
en kafu x rigoletto heeft genoeg bloed Lachen

En ik heb nooit anders gezien, op de stallen waar ik reed, waar alleen maar KWPN-ers stonden ging alles naar buiten

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:20

ceasarlover schreef:
tita schreef:

hoezo je bejaarde? ,, ik wil wedden dat het voor oudere paarden niets mooiers is dan lekker de hele dag in een weide te staan met een groep andere paarden!!

Daar kun je niet over oordelen in die stal staan alle ruinen bijelkaar dat is niet een groepje hoor maar stuk of 20 paarden.

De mijne wil niet meer vechten spelen ed hij is de baas..mocht ie gaan vechten dan stopt ie niet meer.
Omat ie een stollingsziekte heeft.....kan het heel hard en snel fout gaan.
Nu staat ie met 1 ander paard in de wei en dat gaat goed..hij is de baas ander paard pikt dat

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:23

oke,,!

mijn paarden staan dag en nacht! ,, met weer en wind lekker op buiten!'
in de zomer èn in de winter! in de winter hebben ze geen deken op, ! Haha! ze redden zich prima! Haha!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:26

Jeetje zeg, mooi hoor al die heiligen hier die, als je het moet geloven, de halve dag in de weer zijn met hun viervoeter. En is er iemand die niet aan de 'standaard'kan voldoen dan vallen we met z'n allen die persoon aan zodat we ons beter voelen over de eigen viervoeter (die misschien wel minder buitenkomt ook nog) Slapen

Komop zeg, iedereen die z'n paard op manege of pensionstal heeft staan, je maakt me niet wijs dat die paarden de hele dag buiten komen. Heb zelf op een pensionstal gestaan (mijn paard dan) voordat ik ze thuis had en als ik die zelf niet buiten zette, dan kwam ie niet buiten. En ja, als je 40 uur werkt dan komt het er niet zo vaak van dat je nog eens uren bezig bent 's avonds, want in de avonden wil iedereen rijden. De bakken zijn dus dan bezet en niet iedereen heeft nog de puf om tot na 23.00uur te wachten met z'n knollie los gooien. Rijden gaat immers altijd voor losgooien op zulke stallen. Op iedere pensionstal zie je legio paarden die niet buitenkomen, ook als er wel de mogelijkheden voor aanwezig zijn. Ja, in het weekend omdat de eigenaar dan vrij heeft.
Ik zeg niet dat het ideaal is, maar het komt heeeeel veeeel voor dus kan me niet voorstellen dat er hier geen mensen zijn die het nu wat beter voorspiegelen met hun paard dan dat het in werkelijkheid is.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:27

Op de stal waar ik sta is er van April tot Okt weidegang, verder is het niet mogelijk
Heeft geloof ik ook met de soort grond in Zuid-Holland te maken
Allereerst is er niet veel grond en wat er is...word al heel snel een modderpoel
We hebben wel een paddock, maar dat is er maar een ( en dus delen met velen op de pensionstal waar ik sta)
Ik vind het echter wel heel belangrijk dat mijn paard iedere dag uit zijn stal komt en ook zelf lekker kan bewegen zonder dat ik hem vastheb of op hem zit.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik altijd tegen de wintermaanden op zie, gezien het dan druk op stal is en je vaak moet wachten...

Ik vind niet dat mensen per definitie meteen geen paard mogen hebben omdat ze niet zoveen weidegang kunnen bieden als mensen in Drenthe of Friesland ( ik zou met alle liefde wensen die mogelijkheid te hebben...)
Als je paard er maar voldoende uitkomt per dag ( en dan dus niet alleen een zadel erop en weer op stal)

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:28

En om er nog aan toe te voegen: ik heb een huis, vriend, hond en fulltime baan
Maar mijn paard komt iedere dag zijn stalletje uit.
Als ik echt niet kan, heb ik twee lieve verzorgsters die het doen Knipoog