wie betaalt jou paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus_Fugit

Re: wie betaalt jou paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 16:27

Vaak zie je idd hier op bokt van die 13jarige meisjes met een mega duur paard (incl. mega dure spullen), maar die hebben gewoon een rijke papa of mama.

Helaas heb ik die niet, en heb ik m'n 2 paarden geërft ruim twee jaar geleden. Daarbij een geluk dat we de stalling en alles er ook bij gekregen hebben, anders hadden we ze waarschijnlijk niet eens kunnen houden.

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 16:31

Als ik jong was, wou ik altijd een pony, maar die kwam er nooit vermits enkel mijn vader werkte en ik nog 2 zussen heb. Maar de gedachte aan een eigen paardje is nooit uit mijn hoofd gegaan. Toen ik een half jaar werkte en goed had gespaard, heb ik mijn paardje gekocht en haar bij mijn opa gestald. De plaats was er maar de rest niet. Dat heb ik dus allemaal in orde gemaakt en een stal gebouwd. (ook zelf betaald).

Sinds 3 jaar loopt ze aan huis, wat erg makkelijk en goedkoop is, maar je aan de andere kant wel redelijk moeilijk maakt om op vakantie te gaan. Maar ja, dat heb ik er voor over.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 16:33

Ik betaal alles zelf, heb vroeger altijd allerlei paarden bijgereden tot ik het zelf kon betalen

Prince_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 16:37

ik heb hele lieve ouders die de stalling,dierenarts,hoefsmid enzo betalen Haha!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 16:42

Ik heb 3 dagen geleden mijn eerste paard gekocht.
Ik wou vorig jaar een manegepaard kopen maar zij was afgekeurd.
Ik heb een jaar lang gespaard en nu een 10 jaar jongere ruin kunnen kopen.
In dat jaar heb ik veel gespaard en heb ik mijn paard helemaal zelf betaald.
Mijn spullen betaal ik ook allemaal zelf, en het stalgeld en alles wat er bij komt betaal ik ook allemaal zelf.
Ik werk 24 uur (hoop 28 te gaan werken) in de week en ga 1 dag in de week naar school.

Ik heb wel een mooi halster gehad van mijn moeder Pling

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:03

Ik ben nu 32 en heb sinds een 2 maanden mijn eerste eigen paard. Al van kind af aan wilde ik mijn eigen pony / paard, maar kreeg dit niet voor elkaar bij mijn ouders. Uiteindelijk in mijn pubertijd, kon ik paarden van andere mensen rijden. Toen had ik wel de lusten, niet de lasten. Daarom hoefde ik ook niet zo nodig meer een eigen paard, ik had meer aanbod dan ik aan kon.
Rond mijn 23e ben ik fulltime gaan werken. De basis opbouwen, zoals eigen auto, huis, etc. Wel altijd blijven rijden, maar meestal zo'n 2 a 3 maal per week.
In februari kreeg ik de vraag om een friese ruin zadelmak te maken en in te rijden. Deze is bij mij in de buurt in pension komen te staan op kosten van de eigenaar. Wederom ideaal! Maar met dit paard had ik zo'n geweldige klik, dat ik gevraagd heb om een optie eerste koop. In principe was het niet de bedoeling dat íe verkocht werd, maar de omstandigheden van de eigenaar veranderden zodanig, dat hij alsnog verkocht zou gaan worden.
Toen ben ik mijn hele financiele situatie eens onder de lopen gaan nemen om te zien of ik het op zou kunnen brengen. Dit kon. Toen is de koop gesloten en ik geniet met volle teugen. In eerste instantie was ik best wel zenuwachtig toen ik de koop sloot: het is een hele verantwoordelijkheid!
Nu ben ik er achter dat het een heel bijzonder gevoel geeft om een eigen paard te hebben. De band is ook heel anders met een eigen paard. Ik vind het geweldig!!!
Wel moet ik erbij zeggen dat ik blij ben dat ik eerst een basis heb neer gezet en toen pas mijzelf een luxe-ding als bijv. een eigen paard heb gepermitteerd, want ik zou bijv geen "armoede" willen lijden om maar een eigen paard te hebben.

Ik heb een baan op HBO-niveau, met bijbehorend salaris. Ik vind het goed te doen en hou ruimte genoeg over om ook andere dingen te kunnen doen. Ik maak ook keuzes in mijn financieen: zo koop ik zelden merkkleding, ga niet vaak uit en koop mijn basisboodschappen bijv bij de Aldi. Ook is het zo dat er veel vrije tijd in mijn paard gaat zitten. Dat zijn keuzes die je moet maken. Je kunt nou eenmaal niet alles hebben en doen en ik vind dat je beter voor 1 ding goed kunt gaan, als voor 2 dingen half.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 09:40

_vivi_ schreef:
zo te lezen lijkt het als of sommige van jullie niet super veel kwijt zijn aan geld voor de onderhoud van je pony, denk ik mischien te duur? kwa kosten?

De kosten zijn sowieso heel erg regiogebonden. Voor de meeste genoemde prijzen hier kan ik hier nog geen weilandje vinden...
In elk geval komt er bovenop de stalling juist nog meer dan je denkt, zeker als je het voer zelf koopt.
Een zak brok is al snel 7 euro, als je 2 kilo per dag voert ben je ong. 20 euro kwijt.
Een hoefsmid is hier ook ongeveer 20 euro om te bekappen, maar als er ijzers ondermoeten is het al snel 65 euro of nog meer per 8 weken.
Dingen, zeker als je eigen schoenen, rijbroeken, halsters etc. zijn toch wel regelmatig aan vervanging toe. En wat als je zadel niet meer zo lekker ligt? Een nieuwe is best een flinke klapper.

Iets meer ontopic:
Mijn ouders betalen alles voor mijn paard. Ik zou het zelf wel kunnen betalen (ben inmiddels 19, studeer en heb een bijbaantje van 9 uur per week), maar dan zou ik niets meer kunnen sparen voor later (op jezelf gaan wonen gaat veel kosten) en uitgaan of andere leuke dingen wordt dan nog veel moeilijker.

Kirja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 15:19

Tot nu toe betalen mijn ouders eigenlijk alles.
Nieuwe dekjes, dekens, halsters, tuig etc moet ik zelf betalen maar dat vind ik niet meer dan normaal.
Als alles mee zit heb ik vanaf volgende maand werk voor 16 uur per maand wat erg goed verdiend, en ga ik zelf de stalling en hoefsmid betalen..
Ik volg nu nog een opleiding waar ik over een half jaartje mee klaar hoop te zijn, dan kan ik nog meer gaan werken en wil ik alles zelf gaan betalen.
Ik heb dan weer zulke lieve ouders die liever hebben dat ik alles ga sparen en niks mee betaal, maar ik wilde een paard dus dan vind ik ook dat ik daar zelf voor moet werken,, Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 15:25

Ik heb paard aan huis en dat is in vergelijking met pension een koopje Haha!

Spetterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 15:31

mijn ouders betalen de stalenz lessen en dat soort dingen
daar ben ik erg blij mee Knipoog

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 15:32

Pappa en Mamma betalen mijn Paard en pony, Ja ik mag me zelf wel prijzen tot het meest gelukkige meisje op heel de wereld Lachen En me ouders wel heeél dankbaar zijn!

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 15:34

Ik ben 16 jaar en ik heb zelf mijn paard betaald en betaal zelf z'n onderhoud ! Haha!
Alleen de lessen betaalt mama.
Ik ga gwn elk weekend werken, spaar veel, geef alleen geld uit aan m'n paard ... M'n weide is wel ni zo duur ... Haha!

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 15:34

Nu betalen mijn ouders het stallingsgeld, bekappen e.d. nog (extra dingen moet ik wel zelf betalen) maar volgend jaar ga ik het zelf betalen. Lachen

snippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 15:35

de mijne staat in pension
heb ik zelf gekocht (mega veel gewerkt)
en ik betaal stalling dierenarts hoefsmid dekens nieuw zadel en de rest allemaal zelf
het is wel een inverstering met name de spullen maar het is het allemaal waard
heb een stamboekmerrie die ik nu bezig ben met inrijden en ik rij ook nog een paard van een vriendin bij ons op stal
kwa tijd
ik werk van 9 tot 6 daarna is het alleen maar paarden paarden paarden

snippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 15:37

oja ben trouwens 16 en lessen enzo betaal ik ook zelf.
soms krijg ik natuurlijk wel wat van mijn ma nieuw dekje of hoofdstel maar ik betaal alles van stal tot spullen

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 15:37

Bij mijn pony betaalde mijn ouders alles behalve als ik bv een halstertje erbij wou dat moest ik wel zelf betalen.
Nu bij mijn huidige paard, betalen ze het onderhoud en de lessen bijna alles wat ik er bij wil zoals dekjes/enz moet ik zelf betalen. (Slim van ze kost bakken met geld Vork )

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 15:39

Ouders betalen zowat alles eigenlijk. Extra dekens of setjes moet ik zelf betalen.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 15:44

Ik betaal alles zelf.

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 15:46

M'n ouders de noodzakelijke dingen en ik de leuke dingen Clown

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 18:44

Mijn ouders betalen alle kosten voor mijn paard. Ik zelf betaal de wat 'onnodigere' spullen als dekjes, halsters etc.

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 19:13

ik betaal alles zelf.. pension/hoefsmid/tuig/dekjes etc.. behalve dierenartskosten...en paardentandarts dat betalen mn ouders..
neem nog paard erbij dus betaal ik dubbel!! Clown

aankoopkosten betaal ik ook zelf.. Haha!

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 19:38

Ik ga ook alles zelf betalen (heb 2 weken geleden een pony gekocht, komt 1 september!)
heb alles heel goed uitgerekent, en ik zou het kunnen betalen nu ik 2 uur per week werk! En ben van plan 8 uur te gaan werken.
Indirect betalen mijn ouders een hoop. Krijg 110 euro kleed-en zakgeld. En hierbij komt nog 40 euro, voor m'n 'sport' (ging eerst naar manegelessen)
Voor de aanschaf heb ik heel m'n leven gespaart haha.
En qua tijd; Het eerste jaar staat ze in mijn 'achtertuin' (waar ik op kamers zit, moet er wel voor betalen). En daarna ben ik klaar met mijn opleiding, dus heb ik er wel tijd voor als het goed is. Weet wel, dat als de klik er echt is enzo, dat ik haar ook nooit meer wegdoe.

SabrinaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 19:40

m'n ouders betalen alles..

lekker makkelijk Clown

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 20:16

Ik ben geboren als paardengek in een paardloos gezin Clown
Volgens mij was het zowat het eerst woord dat ik zei, haha!
Toen ik 18 werd vroeg ik mijn moeder voor de zoveelste keer om een eigen pony; ik had een geweldig hengstveulen gezien op internet!
Ze zei: als je een baantje hebt mag het.
Kwam ik 's middags thuis met een baantje; in de bibliotheek op school voor 30 euro per week.
Had de hele zomer fulltime gewekrt om geld te sparen.
Van mijn moeder mocht het dus!
Mijn vader kwam thuis van zijn werk en ik vertelde dat ik een pony mocht van mijn moeder maar hij stribbelde wat tegen. Totdat ik hem de foto van zijn koppie liet zien toen zei hij: "hij is wel lief hé?!"
Ik op zoek naar een wei, mocht hij gratis in de buurt staan bij iemand.
En twee weken later stond ie in de wei!
Heb vanaf het begin alles betaald; aanschaf, onderhoud, spullen...
Werkte op school en in de zomervakanties fulltime en daarvan kon ik weer een jaar vooruit.
Heb vaak de dierenarts gezien bij hem, liep in de hoooonderden euro's.
Hebben mijn ouders voorgeschoten en ik heb alles tot de laatste cent terugbetaald Lachen
Heb mijn pony nu 5 jaar inmiddels, hij is voor mij te klein maar ik wil hem niet kwijt dus heb er anderen voor om te rijden. 3 jaar geleden heb ik het haflingerveulen van mijn bijrijdpaard gekocht.
hij is inmiddels 3 jaar oud.
Voor beide paarden betaal ik alles, heb er ook zelf een trai;er bij gekocht.
Woon inmiddels al een jaar niet meer thuis en mijn vriend neemt wat meer van onze vaste lasten op zich zodat ik beide paarden kan onderhouden Cool
en dat met inmiddels een bijbaan van 10 uur per week.
Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt (DA daargelaten).
Zelfs mijn broer dacht dat mijn ouders alles betaalden (wat is het toch een scheet dat hij daar niet over zeurde! Lachen ) maar dat is dus nooit zo geweest.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 21:57

mijn man en ik zelf