ongelukken op de wei..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KellyG

Re: ongelukken op de wei..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:47

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:49

Voegt niet toe, maar geeft wel aan dat ook de grote namen hun paarden niet behandelen als porselein, dat is wat ik bedoel. Hun inkomsten/brood op de plank dus ook op de wei zetten. Dus die zien er degelijk minder gevaar in dat sommige hier willen doen geloven.
Parcourtje springen geeft meer risico dan elke dag de wei in...en als hij zo'n bekende springruiter is weet hij dat Lachen

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:55

Oh, ik bedoelde het niet tegen jou hoor Runningkawa, maar tegen Robert. Jouw illustratie voegde meer toe Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:56

Sportstar, jij bepaalt vanachter je computer of mensen hier op een 'bepaald' niveau blijven hangen Verward ??? Jouw zogenaamde 'niveau' op deze manier zou ik niet eens willen hebben als ik op zo'n manier met mijn paard om zou gaan!!
Ben je buitenlands van origine toevallig? Dan kan ik je de vele taalfouten wel vergeven natuurlijk. Nederlands is een moeilijke taal. Ach gut

Verder vind ik jouw berichten zelf nogal indoctrinerend aangezien je mensen voor lui uitmaakt als ze het beste voor hun paard na proberen te streven. Bekende namen roepen hebben op mij niet de uitwerking die je zou willen, want ik heb niet zoveel met het wedstrijdwereldje. Daar heb ik zo mijn persoonlijke redenen voor, heb o.a. teveel gezien en jij bevestigt met je verhalen weer een hoop. Dat jij uit arrogantie denkt dat we heb hier over een minderwaardigheidscomplex hebben, werkt een beetje op mijn lachspieren, eerlijk gezegd Haha! . We hebben niet allemaal dezelde doelen in het leven en gelukkig maar.

Nogmaals, het gaat mij erom dat een paard recht heeft op een paardenleven, dus zoveel mogelijk weidegang met kuddegenootjes en niet teveel toeters of bellen erop. Maar omdat jij zo nodig hoog mee wil draaien in de spring- en/of dressuurtop, moeten de paarden maar met toeters en bellen binnen staan, want o wee, ze kunnen wel een wondje oplopen aan een grasspriet. Ach gut

Laat mij dan maar lekker op een 'laag' niveau hangen, hoor, ik vind het geluk van mijn paard net even iets belangrijker.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:58

In Duitsland mogen de paarden niet eens alleen buiten staan. Denk (weet het dus niet zeker) dat ze dan ook niet de hele dag in een kleine stal mogen staan.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:03

Beste Sportstar,

begrijp je ook waaróm sommige mensen hier zo tegen je in gaan? Omdat je net doet alsof jouw manier van (sport)paarden houden de enige juiste is. Natuurlijk is het geweldig dat sommige van jouw paarden zo hoog in de sport lopen, petje af en dat meen ik serieus, maar zouden ze dat niet gepresteerd hebben bij dagelijkse gecontroleerde weidegang? Een paard heeft talent of heeft dat niet. Dan moet de ruiter het er ook nog uit weten te rijden. Dat heeft met de manier van houden niet zoveel te maken.

Ik ken meerdere ruiters en amazones die minstens op hoog landelijk niveau reden (lees: Z2 en hoger dressuur, Z springen) en toch hun paarden gewoon in de wei hadden lopen. Sommige zelfs dag en nacht in het zomerseizoen. Dus dat je alleen met jóúw manier van sportpaarden houden 'een bepaald niveau' zal overschrijden is niet juist.

Net als bovenstaande bokkers ben ik ook benieuwd waarom jouw paard(en) 'niet in de wei kunnen'. Is dat puur omdat je overtuigd bent dat ze het bij jou op stal beter hebben dan in de wei? Of uit een soort bescherming omdat ze zo kostbaar zijn (in euro's)? Het is een serieuze vraag en van geen enkele kant l*llig bedoeld en ik hoop dan ook dat je hier antwoord op wil geven.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:06

pfffffff heb mijn paarden gewoon voor de recreatie waarvan ik dadelijk met mijn nu nog 2 jarige hengst wel de sport in wil gaan, maar als ik dat op zo n manier als robert zou moeten doen had ik ze alle vier verkocht dat is toch geen leven voor paarden altijd op stal en dan nog met al die poespas erop en erom arme paarden heb echt spijt met hun sorry maar dat is mijn mening.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:09

Oh ja over ongelukken in de wei, mijn paard is laatst naar de hengst gebracht om gedekt te worden. Bij de eerste kennismaking was ze blijkbaar nog niet hengstig genoeg en hebben ze elkaar flink toegetakeld (oppervlakkige bijtwonden). Ongelukje door onze ongeduldigheid. Maar dat betekent niet dat ik mijn paard de volgende keer niet weer natuurlijk gedekt laat worden, je moet gewoon vorozichtig zijn en de weidegang eventueel heel langzaam opbouwen (de ruimte die ze krijgen) mocht dat nodig zijn.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:11

Tenzij je een onwijs goeie reden hebt om ze binnen te houden. Ik kan er alleen geen bedenken. Daarom ben ik daar ook wel nieuwsgierig naar..

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:12

hoefbevangenheid zou een reden kunnen zijn om een paard op de paddock te zetten, maar standaard binnen, ik zou geen reden kunnen bedenken.. Een schuilmogelijkheid of inloopstal wel natuurlijk, onze paarden gaan vaak binnenstaan als het regent of te heet is, maar ze kunnen altijd weer naar buiten als ze willen.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:14

Ja, maar vind een grote paddock opzich ook nog niet zo heel erg.. Het gaat erom dat het paard gewoon lekker kan bewegen en het liefst met andere paarden.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:15

Sportstar schreef:
Ik heb helaas veel slechte ervaringen met sport paarden in de wei. Gescheurde hoeven vast in het draad noem maar op. Ook hier geld voor mij voorkomen is beter dan genezen. Liever houd ik mijn sport paarden uit de wij! Natuurlijk zijn er een hele hoop mensen die hier anders over denken en dit goed voor de geest van het paard vinden. Maar dit weegt in de praktijk vaak niet op tegen de fysieke schaden die de wij of los gooien aanricht. Wanneer men er van overtuigt is dit toch te doen bescherm uw paard dan zo uitgebreid mogelijk!

Met vriendelijke groet,

Robert.

vind je het gek dat die beesten rtaar doen als ze nooit buiten komen belachlijk Boos! .

gemma

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:16

Citaat:
Mijn vriendin en ik hebben samen 4 paarden waar van 1 grand pix dressuur paard 1 lichte tour paard 1 acht jarige elite (prok) Prestatie zz merrie met een goedgekeurde hengst als zoon (die met die stal benen) en een jonge 6 jarige die in het m loopt!

Goh, dus of jij goed met je paarden omgaat en of ze gelukkig zijn kun je merken aan het niveau wat je rijd? Wat een openbaring...

Citaat:
Wij hebben deze prestaties weten te bereiken door altijd op het welzijn van onze paarden te letten. De paarden die in de wei konden gingen ook. Ook de merrie met de hengst (natuurlijk)
Wij hebben deze prestaties bereikt onder begeleiding van olypiche ruiters zo als Arjan Teeuwisen en Piet mooij. Welke volledig onze manieren goed keuren.

Ja, ik zou ook niet tegen een best betalende lesklant zeggen dat hij verkeerd met zijn paard omgaat Haha!

Citaat:
Tegenwoordig word er door de FEI erg veel op gelet dat de paarden een happy athlete zijn!
Wie heeft het er nu bij het rechte end? Ik probeer mijn met bloed zweet en tranen verkeren informatie aan jullie over te brengen. Wanneer men hier niet voor open staat zal men altijd op een bepaalt niveau blijven hangen.

Ik ben vrij gelukkig op het niveau waar ik nu zit, mét wedstrijdpaarden die lekker in het land lopen.
Trouwens, ik vind het niet echt van niveau getuigen om een paard met dikke benen in de stalbandages te zetten, als je echt niveau hebt ga je kijken naar de oorzaak van dit probleem

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:22

bij mijn oude vz-paarden sprongen ze weleens over het hek Frusty
maar nog geen erge ongelukken gebeurd behalve een klein sneetje

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:33

Mijn paarden staan op het land.. Ook sportpaarden!
Niet de hele dag.. maar als het mooi (droog) weer is gaan ze er toch wel 2-5 uur per dag uit..

We proberen eerst altijd of ze met zn alle kunnen.. Dan blijven we erbij.. merken we dat het echt uit de hand gaat lopen halen we het paard dat de onrust veroorzaakt eruit..

Nu is het zo dat 1 paard alleen staat.. wel de andere ziet en kan aanraken.. en de 2 andere samen staan..

Het paard dat alleen staat is heel dominant en accepteert het niet als een van de andere een stap naar voren, achter of opzij doet..

Ik ben van mening dat een paard lekker in het land moet kunnen staan, ongeacht de prestaties.. Ongelukken kunnen altijd gebeuren... en die kan je wel verkleinen door een veilig land (nette hekken en zo) en (wat vele van jullie niet zo vinden).. beschermers.. Mijn paarden hebben altijd springschoenen om in het land, zodat ze in ieder geval geen(mindersnel) ijzers eraf trappen en we beslissen verder per paard wat ze verder nog op krijgen.. dit ligt vooral aan het gedrag van het paard in het land.. gaan ze nog wel een jolig tekeer doe ik ze ook peeskappen voor om en strijklappen achter.. Voor warme benen ben ik niet zo bang,, aangezien ze niet 24/7 in het land staan en ik ze elke keer als ze uit het land komen benen afspoel..

En Sportstar.. Volgens mij zetten de mensen vn wie jij namen noemt ook hun paarden in het land.. Wat me namelijk opvalt is dat je in zowat elk interview met een topruiter leest dat zij hun paarden ook naar buiten doen.. omdat ze hiervan veel fijner in de omgang worden!!

Ik geef toe.. van sommige paarden denk je echt dat ze neit in het land kunnen.. maar als je dit rustig aan opbouwd.. (eerst aan de hand, dan los in een klein stukje.. tot ie druk wordt.. dan er uit en de volgende dag weer en als ze dan rustig blijven steeds in een groter veldje zetten) dan is de kans op blessures minimaal! ( Volgens mij zelfs minder, want dan kan je paard zn joligheid kwijt zonder ruiter op zn rug.. en ik denk dat dat fijner is voor je paard dan met ruiter)

Nou.. lang verhaal geworden.. maar dit is mijn mening wel zo ongeveer Tong uitsteken

Groetjes Anouk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:37

Ik ben niet tegen beschermers in het land
Maar voor paarden die de hele dag buiten staan vind ik het geen optie ivm hitte
voor paarden die een uurtje of 2 buiten staan kan dat wel.
Beter zo naar buiten dan niet Lachen

Sportstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:47

Beste Pretletter,

Jouw manier van communiceren getuigt van een intelligentie die mij bevalt.
Deze intelligentie is exact wat ik bedoel met op een bepaalt niveau blijven hangen. Jij hebt de capaciteit om jou filosofie met betrekking tot het houden van paarden in combinatie met hun welzijn te ontwikkelen.

2 van mijn paarden kunnen wel in de wei zij zijn rustig en grazen gewoon. Een dressuur en een spring paard kunnen niet in de wei. Zij breken de wei af of springen van landje naar landje de paarden die er wel in kunnen heb ik rond om goed ingepakt.

De paarden die het niet kunnen, komen er bij mij 3x per dag uit om de wei te compenseren. Ik ben er van overtuigt dat wanneer je paard niet in de wei kan. Je dit niet moet forceren maar het op mijn manier goed kan compenseren. Helaas is mijn context verkeert begrepen en verkeert uitgelicht. Heel jammer ik ben blij dat jij er wel voor open staat!~

Het welzijn van mijn paarden staan voor op wanneer dit bij jou ook zo is neem dan zo veel mogelijk informatie op om je paard het leven zo aangenaam mogelijk te maken. Dus ook als hij het zelf niet toe laat om in de wei te gaan.

Met vriendelijke groot Robert

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:49

Sportstar schreef:
Beste mensen,

Erg jammer dat er zo een aanstoot word genomen aan mijn berichten, ik vind het erg jammer dat er door bepaalde mensen pure indoctrinatie word gelegd op mijn opmerkingen ik word vergeleken met een beginnende spring ruiter van 13.

Ook is het erg jammer dat altijd de zelfde mensen die recreatie tijden aanstoot nemen aan opmerkingen van sport ruiters. Het reageren of gedragen als of er een minderwaardigheids complexs is. Omdat deze toppik ongelukken in de wei heet wil ik het graag hier toe beperken. Ik had gehoopt dat ik niet zo als sommige mensen moest gaan schermen met dure namen en paarden maar misschien overtuigt het jullie hoe ik mijn paarden zo goed heb kunnen houden om tot een bepaalde prestatie te komen.

Mijn vriendin en ik hebben samen 4 paarden waar van 1 grand pix dressuur paard 1 lichte tour paard 1 acht jarige elite (prok) Prestatie zz merrie met een goedgekeurde hengst als zoon (die met die stal benen) en een jonge 6 jarige die in het m loopt!

Wij hebben deze prestaties weten te bereiken door altijd op het welzijn van onze paarden te letten. De paarden die in de wei konden gingen ook. Ook de merrie met de hengst (natuurlijk)
Wij hebben deze prestaties bereikt onder begeleiding van olypiche ruiters zo als Arjan Teeuwisen en Piet mooij. Welke volledig onze manieren goed keuren.

Tegenwoordig word er door de FEI erg veel op gelet dat de paarden een happy athlete zijn!
Wie heeft het er nu bij het rechte end? Ik probeer mijn met bloed zweet en tranen verkeren informatie aan jullie over te brengen. Wanneer men hier niet voor open staat zal men altijd op een bepaalt niveau blijven hangen.

Jullie schijven zo veel maar zeggen eigenlijk zo weinig.

De FEI en de KNHS streven nog meer naar het WELZIJN van het paard. Alle andere factoren ( eigenaren/berijders/sponsoren/prestatiedrang en noem maar op) zijn daar aan ondergeschikt.
Het siert je dat je zo voorzichtig met je paarden bent, maar zijn jouw paarden zo happy? Zonder ooit even in de wei de knopen uit zijn rug te bokken? Daar kan namelijk geen solarium tegenop.
Ieder mag ook zijn eigen mening hebben over het welzijn van een paard, maar je laat je nogal laagdunkend en zeer arrogant uit over mensen die een andere visie hebben.
Btw, Paard 1, nu 20, elke dag paar uur op de wei. Met mij in het Z2 gekomen, nu tweede carriere met zijn verzorgster en doet het uitstekend. Paard twee, 6 jarige hengst, M2 niveau, elke dag paar uur op de wei waardoor ik een uitermate betrouwbare en werklustige hengst onder mijn kont heb.
Ik bedoel hiermee te zeggen dat ik het dus anders doe, en bijzonder gelukkige paarden op stal heb staan. ( Anders zouden ze niet zo had voor me willen werken) Dwing jouw mening niet zo door iedereen zijn strot, er zijn meer wegen die naar Rome leiden, en jouw manier van communiceren roept alleen aversie voor je ziensbeeld op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:50

och gut gut....
meneer denkt goed te kunnen schrijven...

mijn paard sprong ook van landje tot landje toen ik op een pensionstal stond waar de paarden alleen en naast elkaar stonden.
Zet je hem met een ander springt hij niet eens meer over een lintje van een meter.. Lachen

Geen reden dus om een paard binnen te houden.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:53

@ Robert: Sorry, maar ik vind het wel een beetje raar als je op een dergelijke manier over 'manier van communiceren' spreekt terwijl je zelf barslecht Nederlands kunt schrijven....

Ben het met Femiaans eens dat jouw toon ook bepaald te wensen over laat.

Zoek naar de oorzaak waarom je paard over het hek heen springt en neem die oorzaak weg. De oorzaak is niet het weiland zelf....

Sportstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:58

Submoderater

Ik citeer:
Goh, dus of jij goed met je paarden omgaat en of ze gelukkig zijn kun je merken aan het niveau wat je rijd? Wat een openbaring...

Ja een paard wat niet goed in zijn vel zit presteert niet! Alle goede ruiters omschrijven het karakter van hun top paarden als je willen het voor me doen. Denk je dat paarden dat doen als ze zich niet oké voelen?

Ik citeer:
Ja, ik zou ook niet tegen een best betalende lesklant zeggen dat hij verkeerd met zijn paard omgaat

Ik denk dat deze opmerking een hele hoop blootgeeft over jou persoonleukheid. Als je al zo oneerlijk bent tegen mensen hoe oneerlijk zal je dan niet tegen je dieren zijn.
Deze top ruiters forceren een paard wat niet in de wei wil niet om er toch in te lopen, en zich zelf vervolgens kreupel loopt om dat jij dat zo nodig goed vind voor het welzijn van een paard.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:06

Nogmaals: het niveau van de ruiter en het welzijn van het paard zegt niks over het niveau waarop het paard rijdt. Immers, een recreatieruiter die nooit wedstrijden rijdt (onder andere omdat 'het wereldje' haar niet aanstaat) maar wel goed kan rijden is wel een goede ruiter, maar rijdt niet op Grand Prix niveau omdat zij / hij al dat gehuppel niet belangrijk vind. Misschien vind zij / hij een ontspannen en gehoorzaam paard op een leuke buitenrit belangrijk.

De verwachte pretentieusheid van jouw persoon komt trouwens wel erg naar boven door jezelf Submoderator te noemen
Laatst bijgewerkt door Sim0ne op 19-07-07 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:06

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-07-07 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:10

daar bedoeld hij ruitje mee Lachen

Zijn manier van communiceren getuigt van een dermate intelligentie dat hij geen namen kan vinden en al helemaal de quote knop niet kan vinden Tong uitsteken Is te moeilijk

Goh, waarom klinkt dat deel van die zin me bekend in de oren? Clown

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:15

runningkawa schreef:

Lachen
Toen ik mijn pony net had stond hij in de winter dag en nacht op stal, en gemeen dat hij werd!
Ik was toen een jaar of 9, en ik heb echt zo vaak moeten huilen om hem. Al die mooie pennydromen...en dan had ik zó'n kreng.
Ook werd hij vaak verkouden, veel hoesten.

In de zomer werd hij dag en nacht op de wei gezet, en hij werd al een stuk liever. Én gezonder.
In de 6 jaar erna is hij zo veel mogelijk buiten gezet en nooit meer ziek geweest. Natuurlijk wel af en toe een hoestje, maar ziek... nee.

En wérken (neu, niet op GP nivo, maar hij doet gigantisch zijn best)dat hij nu voor me doet, ik weet gewoon dat hij met weidegang gelukkig is. Absoluut.
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 19-07-07 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt