Gecoupeerde staart = inslapen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flappp

Re: Gecoupeerde staart = inslapen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:17

Het feit dat zo'n stelling al bedacht wordt; tuurlijk, het zet mensen aan het denken, maar de gedachte is op zich al zo ziek..

latenw e de mensen eens lekker gaan couperen en dan euthenaseren.. Pffff..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:18

Nee, ik begrijp de stelling wel, en de achterliggende reden.

Afschuwen van keuringen is al in belgie, zover dat ik het versta. En hier lopen er nog genoeg rond, voor het louter uitzicht van de mooie billen Lachen

flappp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:20

En spleetje kijken; wat zielig, zeg! maar goed, dit zegt iets over mensen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:54

wereldhummel schreef:
Heb ik wel door hoor,
maar snap niet dat je dat in je hoofd kunt halen Verward
Waarom de paarden de schuld geven, en niet diegen die ze dat hebben aan gedaan

Wie zegt er iets over "de paarden de schuld geven"? De paarden zijn de dupe van een traditie die zijn bestaansrecht ruim overleefd heeft. Net zo goed als dat andere paarden ook de dupe zijn van de stommiteiten van bijvoorbeeld hun Penny-eigenaren. Verdrietig
Wil je een traditie doorbreken zul je heel duidelijk moeten zijn om te laten zien dat je het serieus meent met het handhaven van een regel. Het probleem is dat om te beginnen de huidige regelgeving te slap is (het couperen is strafbaar, maar bewijs maar eens wie het gedaan heeft achteraf) en er verder eigenlijk geen prikkels zijn om te stoppen met het stiekum couperen. Het stamboek staat over het algemeen gewoon achter het couperen, dus daar hoef je niets van te verwachten. Dus moet je gaan werken met heel onsympatieke methodes als verbieden van het bezit of iets dergelijks. En wat moet je dan met die paarden doen? Beter om dan inderdaad een jaargang veulens op te offeren, dan dat je misschien wel het halve stamboek zou moeten "opvangen".

flappp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:06

Voorkomen is beter dan genezen, zeg maar...Hoeveel honden zie je nog gecoupeerd terwijl het al jaren verboden is in NL?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:11

Onzin.
Dat couperen gaat toch wel door. Er zijn genoeg paarden die leven zonder een staart. Natuurlijk; ze kunnen niet goed vliegen verjagen, maar ze kunnen een prachtig leven hebben, dus waarom zouden we ze 'vermoorden'? Zodat ze 'óók geen leuk leven meer mogen lijden?

Flapp: Inderdaad, mijn Schnauzertje heeft ook een gecoupeerde staart. (weet niet hoelang dat al verboden is? Hij is 11!)
Maar hij heeft een prachtleventje hoor! Knipoog

Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:18

jho , je gaat ze toch niet die beesies in laten slapen omdat '' de mens '' hun staarten heeft gecoupeerd , sorry hoor . de paarden met een korte staart hebben zekker nog recht op een lekker leven net als andere paarden , dat hun staarten gecoupeerd worden is triest maar helemaal stoppen doe je het toch nooit en al die paarden laten staan (dus niet kopen) omdat ze een korte staart hebben vind ik helemaal triest als je een klik hebt met dat paard waarom niet het is net alsof het paard niet goed is omdat hij een korte staart heeft , onze honden hebben idd ook een korte staart en een ook een prachtleventje ,

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:21

ik vind het een beetje dom om een paard het leven te ontnemen terwijl hij er niets aan kan doen, het lost misschien wel die 'broodfokkers' -of hoedat je deze wil noemen- op

Paardenl0ver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:27

Ik ben absoluut TEGEN couperen.

Wij hebben zelf een trekpaard ZONDER staart met een veulen MET staart.
Wij couperen dus ook niet. Waarom zouden we het doen? Waarom zou je naar Frankrijk rijden om op de meest gruwelijke manier de staart van een klein nieuw op de wereld gezet levend beestje eraf halen?
Ik snap echt niet dat mensen helemaal naar Frankrijk reizen met hun veulens om op een grove manier de staartjes eraf te laten halen.
Tuurlijk is het goed dat er in Nederland een verbod is op het couperen van de staarten, maar in Nederland werd het wel op een minder grove manier die ook hard was gedaan.
In Nederland deed men een strak elastiekje om de staart, en liet dat vervolgens net zolang zitten tot de staart zo erg afgekneld was en er uiteindelijk af viel.
In Frankrijk pakt men een grote "schaar" en knipt zo het staartje eraf.
Het moet allebei niet kunnen, maar de manier in Frankrijk vind ik gruwelijk.

De stelling, alle veulens met gecoupeerde staarten afmaken.
Wat een onzin, waarom zou je een onschuldig veulen afmaken omdat hij een afschuwelijke eigenaar heeft?
Die eigenaren, dat zijn de mensen, de wezens zonder gevoel die je aan moet pakken! En hard ook!
Een boete.. goh, de echte fokkers hebben geld zat! Anders konden ze ook al hun merries niet laten dekken en onderhouden. De bak in met die mensen!

Tot slot, "couperen veroorzaakt zoveel leed"
Ben ik niet geheel mee eens.
Het paard kan inderdaad geen vliegen meer wegjagen, maar om nou te zeggen dat onze merrie het zo verschrikkelijk slecht heeft Scheve mond

*zo, heeft haar zegje ook weer gedaan...

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:12

moet je hiervoor naar frankrijk dan? is het niet gewoon zo touwtje erom en het sterft af? zoals bij lammetjes? haha dit vraag ik niet omdat ik het wil gaan doen of zo Tong uitsteken

couperen is vreselijk! maar paarden kunnen gewoon een leven hebben.. misschien de mensen die het doen laten inslapen Tong uitsteken dat moet wel afschrikken

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:25

Ik vind het een belachelijke stelling. Je gaat toch geen goed gezond dier afmaken, dat gaat er bij mij echt niet in

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:34

karoliena schreef:
Ik vind het een belachelijke stelling. Je gaat toch geen goed gezond dier afmaken, dat gaat er bij mij echt niet in

Ach, ze verminken ook gezonde paarden. Dat is iets dat ik minstens net zo belachelijk vind.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:35

Dus dan maar zelf net zulke slechte dingen doen? Kwaad met kwaad bestrijden heeft nog nooit iemand geholpen. En dat ben ej dan aan het doen. Sorry maar vind het echt een ziek idee.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:42

Je wilt niet weten hoeveel gezonde paarden geslacht worden, die 20 (of zo) extra maken dan niet meer echt verschil. En nee, daar ben ik ook niet blij mee, maar dat is ook voor een groot deel het gevolg van mensen die niet nadenken over wat ze doen.
Maar als jij een goed voorstel hebt om het couperen de wereld uit te krijgen zonder dat het paardenlevens kost, heel graag. Maar bedenk wel dat je dit in de echte wereld ook zou moeten kunnen uitvoeren en dat is een wereld vol met heel vreemd in elkaar zittende mensen... Ziek

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:43

Jullie hebben gelijk dat we de mensen (fokkers, stamboek, eigenaren en kopers) moeten aanpakken. Maar is de meest effectieve manier dan niet dreigen mat inslapen? Geen enkele fokker/stamboek/eignaar wil dat, wegens emotionele en zakelijke redenen.

Edit: typo's
Laatst bijgewerkt door poes op 20-06-07 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:44

Ik snap gewoon niet hoe iemand het belachelijk idee kan bedenken om gezonde dierne af te maken en dat nog een goed idee vind ook. Ongeacht wat daar de rare achterliggende reden voor is.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:45

poes schreef:
Jullie hebben gelijk dat we de mensen (fokkers, stamboek, eigenaren en kopers) moeten aanpakken. Maar si de meest effectieve manier dan niet dreiegn mat inslapen? Geen enkele fokker/stamboek/eignaar wil dat, wegens emotionele en zakelijke redenen.

Voila Lachen

En uitsluiten helpt ook niet, heb het opgezocht is al in belgie zo. Maar toch lopen er hier nog genoeg rond, al dan niet voor eigen gebruik Lachen

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:04

Ik ben het met Karoliena eens.
Vjestagirl jouw merrie heeft een fjordenbrandmerk? Aan beide kanten? Waarom ga je dan niet met haar naar de slager of laat je haar inslapen. Zij is tenslotte ook verminkt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:06

Op de mens spelen mag niet Lachen, en brandmerken ook niet meer en dat word ook aan gehouden. Maar daar heeft zowiezo het paard minder last van.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:09

Sorry, maar zij isdegene die met de stelling kwam. Ik vind het echt onzin om gezonde veulens af te slachten omdat ze geen staart hebben. Vroeger werd er ook gebrandmerkt, dat is dan toch ook verminken. Dat is nu ook uitgeband. Met een beetje geduld ban je dit waarschijnlijk ook uit.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:14

Ja als alle landen daar een front in zouden vormen is het ook met een paar jaar weg net als brandmerken inderdaad.

Maar goed zolang het in bepaalde landen wel mag zal je het blijven zien.

Toch zie ik leiver een paard met een gecouperde staart of een brandmerk dan een gezond dier zonder reden af te maken

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:15

ik ook

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:40

Nog is in belgie is die regel, er maar particuliere houders zijn er nog heel veel gecoupeerd.
De schuld op de fokkers leggen is makkelijk, maar uiteindelijk zijn het de kopers die de markt op gang houden.
Als er niemand koopt, is er geen reden om te couperen

De markt van vraag en aanbod telt nog altijd:

Dus de koper vind ik dus inderdaad de eerste schuldige

En landen verbieden, zal niet gaan frankrijk is nooit meegaans geweest in deze kwesties Lachen dus er zit niks anders op dan in je eigen land strenger te worden

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:53

maar de koper kun je moeilijker straffen, dus je moet ergens beginnen. doodstraf voor t paard gaat natuurlijk te ver, maar boetes oid moet toch goed mogelijk kunnen zijn

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:00

Boetes vind ik ook goed idee, maar dan zou de controle op alles eigelijk helemaal moeten verbeteren. Of een speciale instantie komen die alles streng in de gaten houd.

Zoals nu zie ik het toch niet gebeuren dat er veel boeten zouden uitgedeeld worden