Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
shan schreef:Citaat:Nadya schreef: Schuilstal, prima, maar ja, dan moet het wel mogen, he. In een natuurgebied wil men geen gebouwtjes, dus ook geen schuilstallen. Daarbij heeft mijn paard de eerste jaren van zijn leven wel buiten gestaan met schuilstal, maar hij stond er nooit in.
Dan heb je ondanks al je hectares grond toch een probleem als een schuilstal verplicht wordt.
Kan je je paardje daar mooi weghalen en een ander onderkomen voor hem zoeken.
En of hij er nu wel of niet in wil, daar heeft men geen boodschap aan.
Cayenne schreef:Volgens mij is het volgens de LID verplicht om tenminste een schuilstal te hebben wanneer je paard dag en nacht buiten staat.
Cayenne schreef:Ik ben een aantal maanden geleden naar een lezing van de LID geweest, en toen werd er toch echt gezegd dat vooral voor paarden een schuilstal aanwezig moet zijn
Nadya schreef:Zo voorspelbaar en zo zwart/wit. Voor alle duidelijkheid; ik had expres even vermeld waar ik heen ging vanmiddag en JA hoor. Een aantal hier reageren precies helemaal zoals ik verwacht had. Lekker voorspelbaar, zeg.![]()
![]()
![]()
Saai, hoor.![]()
![]()
De 'normals' schreeuwen altijd over extremisme e.d., maar misschien moeten jullie je eens hard afvragen hoe extreem jezelf bent eigenlijk? Ik weet het antwoord wel.
BitchyWitchy schreef:Naturals schreeuwen altijd dat normals generaliseren, maar misschien moeten die zich eens hard afvragen hoe generaliserend ze zelf denken? Ik weet het antwoord ook wel.....
Naturals, normals, wat een belachelijke termen trouwens!
Nadya schreef:BitchyWitchy schreef:Naturals schreeuwen altijd dat normals generaliseren, maar misschien moeten die zich eens hard afvragen hoe generaliserend ze zelf denken? Ik weet het antwoord ook wel.....
Naturals, normals, wat een belachelijke termen trouwens!
Wie schreeuwt hier nou?
Had zelf nog nooit gehoord van die termen voor ik op bokt kwam.![]()
Tot iemand me ermee 'uit' begon te 'schelden'.![]()
Dus ik heb het niet verzonnen, maar ik heb mijn nieuwe naam maar eer aan gedaan.
Verder heb ik een hekel aan hokjes. Daar pas ik toch niet in
Citaat:"Het natuurlijke gedrag staat wat ons betreft boven alles: boven economische belangen en boven vermaak van mensen."
Uhm dat houdt dus in dat we alle paarden weer vrij gaan latenDat is namelijk het natuurlijke gedrag boven economische belangen en boven vermaak van mensen. Zelfs naturals hebben een paard voor hun eigen vermaak en niet om alleen het paard een lol te doen
"In verschillende takken van sport gebruiken trainers ontoelaatbare hulpmiddelen om paarden bijvoorbeeld hoger te laten springen of anders te laten lopen. De professionele sport is duidelijk de grenzen stees verder aan het verleggen en dat kan ten koste gaan van het paard."
Ontoelaatbare hulpmiddelen worden al niet meer toegelaten. Volgens mij zijn het juist de professionals die kennis van zaken hebben en die er belang bij hebben dat hun paard in goede conditie is. Ik vind juist dat de professionele sport steeds minder barbaarse manieren heeft, er zijn al regels. Volgens mij wordt het toch echt niet slechter dan vroeger.
"Daarnaast zullen er regels gesteld moeten worden. Ik verwacht daarin weinig van de sector zelf; daarom zie ik het als een overheidstaak."
Ook is Thieme voor een verbod op bepaalde takken van paardensport, zoals cross country, rodeo en ruwe vormen van western riding.
Wat is er mis met Cross Country?? Wie bepaald wat "ruwe vormen" van western riding is??
"Voor paarden zijn beweging, sociaal contact en goede voeding wezenlijke natuurlijke behoeften."
Volgens mij zijn paarden zo ongeveer het enige vee waarvan het meeste deel deze wezenlijke natuurlijke behoeften krijgt. In ieder geval doen de meeste paardeneigenaren erg hun best om het hun paard zo goed mogelijk naar de zin te maken. Een koeienboer gaat maakt zich niet zo'n zorgen om een individuele koe als een mens doet bij een individueel paard. (Dit is hem het goed recht hoor)
"We kunnen een minimum aantal uren weidegang en beweging per dag vastleggen in wetgeving."
Knappe mensen die dat gaan controleren
"Een verharde uitloop bij een stal is al een hele verbetering op de huidige praktijk."
volgens mij is het al verplicht dat dieren een droog stukje hebben om op te staan. Als ze al een droog stuk hebben lijkt een verharde uitloop mij overbodig. (trouwens een verharde uitloop is ook niet erg natuurlijk)
"Sociaal contact tussen paarden onderling kan ook verplicht worden."
Dat lijkt me weer wel een goed idee.
"Kort gezegd moeten we ophouden het paard aan te passen aan ons leven. Het moet andersom zijn: de mens moet zich gaan aanpassen aan wat het paard nodig heeft. Wij hebben het recht niet om het lichaam van het paard aan te tasten door zonder kennis en goede begeleiding op zijn rug te gaan zitten, door de benen van een merrie te kluisteren als ze zich niet wil laten dekken, door KI te gebruiken om een paard drachtig te krijgen."
Waarom krijg ik nou bij elke, maar dan ook echt elke discussie op bokt al het idee dat iedereen zijn best doet om zich aan te passen aan wat zijn/haar paard nodig heeft??? Het is duidelijk dat de meningen over wat een paard nodig heeft zo erg zijn verdeelt dat hier geen duidelijke regelgeving over gemaakt kan worden. Naturals vinden dat paarden geen ijzers mogen, maar om dit nou in de wet te zetten? Penny's vinden dat sporen en zwepen verboden moeten worden, maar op dit nou in de wet te zetten?? Dat is toch niet haalbaar. Een hengstenhouder is vast niet zo blij als zijn hengst weer eens verrot wordt getrapt door een dominante merrie.
Vaak heb je trouwens pas door dat je geen goede kennis en begeleiding had als het te laat is. Er zijn zoveel mensen die het allemaal het beste weten. Wat is goede kennis?? en wat is begeleiding?? We kunnen paarden niet houden zoals op de steppe 1000000 jaar geleden, daarom doet iedereen zijn best om zijn/haar paard zo goed mogelijk te houden
"Het kan niet zo zijn dat dieren een stressvol leven leiden omdat de mens zich wil vermaken. Voor de hand liggende voorbeelden zijn circussen en dierentuinen, maar dit kan ook gevolgen hebben voor de paardenhouderij."
Alle dieren die samen met mensen leven hebben stress.
"Mensen moeten inzien dat de manier waarop ze al jarenlang paarden houden, niet om die reden te rechtvaardigen is. Paarden de hele dag op stal: iedereen weet dat dat heel slecht is voor een paard. Maar mensen zijn heel goed in het rechtpraten van iets waarvan ze eigenlijk heel goed weten dat het krom is."
volgens mij is het probleem meer dat het verschil tussen recht en krom niet zo zwart is als mevrouw hier wil suggereren.
Nadya schreef:Maar nee hoor, men denkt helemaal te weten hoe een natural ingesteld persoon is en denkt. Zie de veroordelingen over mijn uitje naar Cavalia, terwijl geen hond mijn beweegredenen weet of uberhaupt gevraagd heeft.
Tja, nou ja, tegen zoveel eigenwijsheid ga ik mijn energie niet verspillen.
Denk dan maar lekker wat je denken wilt, mij een zorg.
) moet ik toegeven. Vond het gezien je eerdere posts niet echt bij je passen namelijk
, dat zijn 13 inspecteurs voor héél Nederland binnen een organisatie wat draait op giften, bijna realistisch)
Makkelijk uitvoerbaar en een enorme stap in het dierenwelzijn! Ow ja helaas niet echt populair ben ik bang... Lest schreef:Naturals vinden dat paarden geen ijzers mogen,

Citaat:Vanaf volgend jaar heeft Hippisch Centrum G***** ook de beschikking over weidegang.
Er is dan een optie dat u uw paard even in de wei kunt zetten.
Het stuk grond wordt in het najaar bewerkt en ingezaaid.
Als alles mooi begroeid is dan gaan we de afrastering plaatsen ( Dit worden allemaal aparte kampjes waar per paard geweid kan worden).
Superdeluxe, met solarium, 5 longeerpaddocks, gezellige kantine met open haard, maar de paarden konden gewoon niet naar buiten?? En vanaf volgend jaar mag het, maar niet samen met vriendjes?shan schreef:Dan heb je ondanks al je hectares grond toch een probleem als een schuilstal verplicht wordt.
Kan je je paardje daar mooi weghalen en een ander onderkomen voor hem zoeken.
En of hij er nu wel of niet in wil, daar heeft men geen boodschap aan.
Citaat:Nadya schreeft:Erg zielig van je dat je het blijkbaar om te lachen vindt, als mijn paard niet meer vrij buiten kan staan (als dat al van toepassing is).
Ik maak me trouwens geen zorgen over dat een schuilstal verplicht wordt. Zolang er genoeg schuilmogelijkheden zijn, heb je echt geen problemen. Daar heb ik een tijdje geleden nog wat informatie over gevraagd her en der. Mijn paard staat er prima bij.
Nicolletje schreef:Over veroordelen gesproken; dit vind ik nou een veroordeling:Lest schreef:Naturals vinden dat paarden geen ijzers mogen,
Ik begrijp Nadya en haar denkwijze en manier van paarden houden heel goed (en die van Arno ook) maar ik zie het voor mijn ene paard niet als een optie om in een natuurgebied uitgezet te worden bijvoorbeeld; die vreet het hele natuurgebied op
Ik vind het alleen jammer dat er op Bokt meteen gesteigerd wordt bij mensen die getypeerd worden (door bokt) als natural.
Net als dat voorbeeld van hierboven; "Naturals vinden dat paarden geen ijzers mogen" ik denk namelijk dat het punt is, dat (sommige? veel?) mensen zomaar ijzers eronder laten slaan zonder dat het misschien nodig is, maar omdat iedereen (op stal bijv.) roept dat paarden ijzers nodig hebben. Dan ga je het vanzelf geloven, zonder je erin te verdiepen of het nou echt nodig is.
Natuurlijk kan zoiets niet in de wet vastgelegd worden, dat een paard wel of geen ijzers zou mogen.
Nicolletje schreef:Neem nou een superdeluxe, 5***** pensionstal, helemaal geweldig voldoet aan alle FNRS-eisen etc:Citaat:Vanaf volgend jaar heeft Hippisch Centrum G***** ook de beschikking over weidegang.
Er is dan een optie dat u uw paard even in de wei kunt zetten.
Het stuk grond wordt in het najaar bewerkt en ingezaaid.
Als alles mooi begroeid is dan gaan we de afrastering plaatsen ( Dit worden allemaal aparte kampjes waar per paard geweid kan worden).
Dat is toch raarSuperdeluxe, met solarium, 5 longeerpaddocks, gezellige kantine met open haard, maar de paarden konden gewoon niet naar buiten?? En vanaf volgend jaar mag het, maar niet samen met vriendjes?
En dat wordt dan als volkomen normaal en logisch verteld. Als je nog nooit op een andere stal als deze bent geweest, weet je dus niet beter of paarden kunnen niet op de wei en al helemaal niet samen, 24 uur per dag.
Dat kon varieren tot 4 uur per dag tot 12 uur
shan schreef:Ik wil me nog even nader verklaren Nadya: Die lach is geen leedvermaak.
Het gaat mij er om dat jij vind dat je paardje het goed heeft en dat je alles goed voorelkaar hebt voor hem, net zoals alle anderen die in dit Topic posten.
En dan zitten er opeens een paar mensen in Den Haag die de ballen verstand hebben van paarden en die bepalen of die schuilstal wel of niet nodig is voor jouw paard, niet jijzelf meer dus. In die zin moet je je dus net zoveel zorgen maken als mensen die geen of maar beperkte weidegang hebben voor hun paard.
Natuurlijk gebeuren er nog genoeg misstanden met paarden (en honden, en katten en kinderen enz enz.)
Maar vaak gebeuren die in de particuliere sfeer.
Iemand die een paard koopt en er echt de ballen verstand van heeft. Vaak bedoelen deze mensen het niet slecht, maar ze zien het gewoon niet. Ze zien die bolle buik niet als een teken van wormen. ze denken dat de hoeven van een paard vanzelf wel afslijten. En ze zien ook niet dat hij onder de luizen zit. En ze zien zowieso niet dat hij kreupel loopt. Echt waar, dit gebeurd en veellll meer dan je denkt.
Als de partij voor dieren daar nu eens begint! Dat zou ik een goede zaak vinden.
De KNHS is zich heel goed bewust van de publieke opinie, die doen er alles aan om de sport voor paard en ruiter, veilig en plezierig te houden.
Zo ook professionele stallen en maneges. (de meeste dan)
Op de meeste maneges heb je voldoende sociale controle (geroddel) zodat mensen die hun paard te weinig aandacht geven, beweging of verkeerd voeren, daar vanzelf wel op aangesproken worden.
Het gaat juist om de paarden die zonder toezicht staan van mensen die er verstand van hebben.

) staan ook twee pony's die 's winters niet elke dag buiten komen, omdat hun baasjes gewoon niet elke dag komen. Reken maar, dat wij (inclusief staleigenaresse) ze er op aanspreken, maar ze komen gewoon niet. Ze vinden het heel normaal dat ze niet elke dag komen, want ze zijn te druk en ach, zo erg is het toch niet als je paard 2 dagen binnen blijft als het buiten regent?
(dat hoop ik niet althans). Ik ben de enige 'natural' minded persoon bij ons op de stalling, maar alle anderen keuren het niet dagelijks komen bij je stalpaard ook echt niet goed, hoor. In het dagelijks leven denken we allemaal een beetje anders over onze paarden, maar we respecteren elkaar wel en hebben het zowaar gezellig met elkaar. En de andere meiden zijn net zo blij als ik dat alle paarden en pony's bij ons nu weer tot november of nog langer lekker buiten mogen blijven.
).
arno8 schreef:Dit laat heel duidelijk zien dat je er dus geen enkel benul van hebt. Je vergelijkt de levensomstandigheden van je paard met die van een mens in een spa. Paarden houden niet van menselijke luxe. Paarden gaan van zichzelf buiten staan en niet onder een krap solarium.
Ik geloof best dat sommigen heel hard werken, maar ik geloof ook dat veel paarden helemaal niet op een kooi met gouden tralies staan te wachten.
Aan de rest die weer eens offtopic aan het roepen is hoe dom ik wel niet ben (en daarmee de eigen domheid demonstreert): nogmaals het verzoek om met argumenten te komen in plaats van maar wat te roepen.