Paarden dansend in modderpoel van nog geen 100 m2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paarden dansend in modderpoel van nog geen 100 m2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:58

Wel grappig dat er genoeg mensen in de randstad, die buiten staan belangrijk vinden ook een goede plek kunnen vinden.
Terwijl andere waar je tussen de regels door leest het nut van elke dag buiten niet zo vinden, roepen, dat kan niet in de randstad

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 14:31

randstad is groot Haha!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 14:41

Toen ik nog in de randstad woonde had Kevin ook een stal met stukkie land eraan vast, dus hij had de keuze binnen of buiten, kon doen wat hij zelf wilde. Freddy en Eirian stonden ook zomer en winter buiten in een uitloop stal en Mambo had zelfs een eigen dijkje (hengstje he, kon nergens anders bij) het is er best wel hoor maar je moet even goed zoeken en vaak ook flink in de buidel tasten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 15:59

Lilian__ schreef:
En als de wei slecht is zou ik ze binnen laten staan Lachen.

Dat vind ik dan dus weer zieliger dan paarden die wel even buiten komen in de blub.
Een paard wat altijd binnen staat heeft verder weinig boodschap aan buiten, maar een paard dat gewend is om van 's ochtends tot 's avonds de wei op te gaan, die komt wel na 2 dagen over de staldeur heengesprongen om eruit te kunnen als die ineens 24/24 op stal moet. Ach gut

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 10:56

runningkawa schreef:
Wel grappig dat er genoeg mensen in de randstad, die buiten staan belangrijk vinden ook een goede plek kunnen vinden.
Terwijl andere waar je tussen de regels door leest het nut van elke dag buiten niet zo vinden, roepen, dat kan niet in de randstad

Ik woon dus ook in de randstad,mijn paard staat op een goede pensionstal,omringt met bos,duin,strand enzo. We hebben losgooipaddocks,en een grote buitenbak,en een binnenbak. Hier kunnen ze in loslopen. Het enige wat wij dus niet hebben is weiland,erg jammer.... Ik zou ook liever willen dat mijn paard een paar uur per dag op de wei loopt,maar dat kan hier niet. En tuurlijk zou ik op zoek kunnen gaan naar een andere stal,maar ik heb de voor-en nadelen tegen elkaar zitten opwegen,(dus wel degelijk over nagedacht) maar op deze stal is mijn (erg nerveuse paard) heel erg tot rust gekomen,hij voelt zich vrolijk,is happy en gezond! Hiervoor kon hij veel naar buiten,maar de plek was verkeerd,hij was niet happy,en nerveus. Ik dacht dus toen dat het beter voor hem was,maar hij werd erg ongelukkig omdat hij gewoonweg geen rust had!(ondanks de hele dag wei)
Begrijp me niet verkeerd,hij komt er niet 'maar een uurtje per dag' uit,hij loopt gewoon overdag buiten in de paddocks met zijn vriendin,alleen niet in een wei...
En ik vind het erg belangrijk dat ik en mijn zus,op korte afstand van stal wonen,ik heb al een paar keer een ziek paard meegemaakt,en was blij dat ik er zo was! Buiten dat houden ze mijn paard hier goed in de gaten,kunnen we SUPER buitenrijden,en het belangrijkste,mijn paard is nu gelukkig!
Vandaar dat ik (wonende in de randstad dus) niet verhuis naar een stal met weiland.
En weer even ON-topic,ik blijf erbij dat naar mijn mening,paarden het niet leuk vinden om tot ver in de modder te staan (zoals op de eerdere foto's) En een beetje blub,zonder gras is ook geen ramp,ze kunnen dan tenminste normaal lopen en lekker hun eigen gang gaan,dat is natuurlijk heel anders dan de foto's waar ik op reageerde Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 11:08

Jij hebt toch ook een goede plek?
Zoals ik jou bericht lees komt je paard dagelijks in de paddock Lachen
Super toch ! Lachen

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 11:11

Ja inderdaad,maar er zijn genoeg mensen die roepen dat paarden die niet in een wei lopen 'zielig' zijn,en daar ben ik het niet mee eens... Maar goed,dat is totaal niet ontopic Knipoog

FotoYvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 11:20

Ja ik vind continu in de blubber ook niet echt verstandig. Zou dan persoonlijk een toch wat droger stukje weiland zoeken. Maar ik zet mijn paard ook weleens in de blub voor een uurtje ofzo, want vind het wel belangrijk dat hij buiten komt...
Denk als als je paard/pony te lang in de blub staat hij toch last gaat krijgen van zijn hoeven en rotstraal ofzoiets dergelijks Verward

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 12:00

Miss_Favre slechts ter info ..hoe groot is die paddock Bloos

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 14:19

Er zijn natuurlijk gevallen van volledige verwaarlozing. Maar niet elke pony die op een kaal stuk staat wordt verwaarloosd, er zijn genoeg pony's die extreem gevoelig zijn aan gras en dan zie je mensen het ''arme'' dier gras voeren en de eigenaar kan later een rekening krijgen van de DA.
Ik vind het niet zielig, stevige rassen kunnen er tegen en voor veel dieren is een kaal stuk beter dan een vol of ganse dag op stal staan.
Je mag dingen best eens uit een ander perspectief bekijken.

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:02

nickyu schreef:
Miss_Favre slechts ter info ..hoe groot is die paddock Bloos

Ehm,schatting, 60 bij 60 ofzo?? Behoorlijk groot iig.

Waarom vraag je dat?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:13

nou omdat de term paddock nogal varieert
jouw paddock is groter dan een grote rijbak Bloos
ken een aantal pension stallen in de randstad waar de paddocks
8x12 zijn ..
de term paddock is nog al variabel

RanouK schreef:
, er zijn genoeg pony's die extreem gevoelig zijn aan gras en dan zie je mensen het ''arme'' dier gras voeren en de eigenaar kan later een rekening krijgen van de DA.
Ik vind het niet zielig, stevige rassen kunnen er tegen en voor veel dieren is een kaal stuk beter dan een vol of ganse dag op stal staan.
Je mag dingen best eens uit een ander perspectief bekijken.

wij hadden een shetter die NIET en dan dus echt niet tegen groen voer kon Verdrietig (gras groenten fruit ..)

echt honderden (zijn de 1000 zeker voorbij gegaan) besteed aan de DA voor de shetter

als we (of eigenlijk de pony) mazzel hadden kreeg ze "slechts"spuit diarree
maar tot hele zwae koliek toe , t arme dier Verdrietig

door mensen die het "zielugggg"vonden dat die op zand stond ipv een wei
heeft meerdere malen op sterven na dood gelegen omdat mensen haar groenvoer voerden , van handje gras tot hele kolen en tuin afval toe
(we hebben zelfs denne boom takken buxes en taxis in de padock gevonden godzijdank heeft ze van het laatste duidelijk niet gegeten..)

ondanks de 4 zeer duidelijk geplaatste duidelijke borden met
"aub ivm gezondheid niet voeren !!!"

kwartje wilde maar niet vallen ..tot dat wij heel boos aan iedereen in de nabije omgeving de laatste DA rekening toonde van een paar honderd euro omdat weer iemand groente "gedumpt"had
toen eindelijk stopte het
bleek vooral door lokale hobby tuinders gedaan te zijn die het dus
zielugggg vonden ..

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 13:07

Zo ben weer even een 6 pagina's verder gelezen..... Bloos

Toen wij nog in NL woonde zaten wij ook in de randstad. Maar onze pensionstaleigenaar zorgde er wel voor dat de paarden droge voeten hielden ondanks dat het weer slecht was. Dus daar zit dus ook wel degelijk verschil in! Paarden kwamen naar buiten mocht het weer goed zijn en als het regende gingen ze met groepen de bak of de paddock in en gigen weer op stal na een kleine 3 uur. Zo kwamen ze toch buiten en hielde ze droge voeten. En uiteraard was het land daar ook vaak erg nat en modderig, maar de paarden zakte er niet tot hun koten-knieen in weg.
Modder voorkom je toch niet. Maar je kan er wel voor zorgen dat het niet te extreem word! Paard verdiend het ook om droge voeten te houden en je kan mij niet weismaken dat alle paarden modder fijn vinden. Mijn paard heeft er een p*st hekel aan en staat liever op stal bij wijze van spreken. Maar daar zal dan ook verschil in zitten van paard tot paard dan.

Ik zou het zelf nooit zo ver laten komen dat mijn paard tot zijn knieen in de blub staat. Dat vind ik niet varantwoordelijk. Paarden in het wild zoeken zelf ook altijd de droge plekken op, omdat ze weten dat ze nat en koud worden van water of blub en in de wildernis kan dat tot dood leiden.

Overgens vind ik het jammer dat bepaalde reactie's van een aantal bokkers "bot" worden genoemd of dat men te "kortzichtig" is. Sommige mensen zien het gewoon zo en uiten hun mening. En die is niet altijd even beleefd misschien, maar we zijn niet allemaal perfect is het wel?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 13:11

Ik zie hier ook langs het spoor soms 3 paarden op een stukje van ik denk 3 bij 2 ofzo ( kan niet goed schatten). Dat stukje is ook 1 en al modder. Volgens mij hebben ze wel een dakje om onder te staan maar ik vind het gedeelte gewoon te klein.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 13:16

moonsparkle schreef:
Ik zie hier ook langs het spoor soms 3 paarden op een stukje van ik denk 3 bij 2 ofzo ( kan niet goed schatten). Dat stukje is ook 1 en al modder. Volgens mij hebben ze wel een dakje om onder te staan maar ik vind het gedeelte gewoon te klein.

Ja om nog ff terug te vallen op dat spoor: Ik zeg niet dat alle paarden aan het spoor er slecht uitzien, maar de meeste zijn verre van on-onderhouden. Ze hebben amper hooi en staan daar ook nog alleen zonder onderdak. Dat vind ik gewoon zielig. Dan verdien je het niet om een paard te hebben. Sorry Bloos
Jij verteld dat de paarden tenminste nog een onderdak hebben en met zijn 3-en zijn, Nou ja dat valt dan nog mee, maar een paard heeft idd ruimte nodig en vaak zijn de landje naast het spoor verre van voldoende!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 13:57

waar ik nu rijd/"werk" hebben we het okay voor elkaar
de weilanden kunnen beter, maar het is te doen
er zijn stukken blubberig , maar verder dan kogel zakken ze niet weg
en stukken vochtig, en stukken goed droog (lang leve lichte glooing van het weiland Lachen
ze hebben ene inloopstal tot hun beschikking, maar er word collectief geweigerd om daar gebruik van te maken Clown
ook met de stormen waren ze niet op andere gedachten te brengen
nou ja, prima dan ...
(we hebben wel een paar stukken modderbad land, maar daar komen ze nu niet op )

heb wel op plekken gereden waar het te erg was, dieren letterlijk tot aan de knieen in de drek(dat is ook geen blubber mer te noemen )
daar hebben we ook werk van gemaakt , wat ons niet in dank werd afgenomen, maar helaas voor de eigenaar toendertijd

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 14:46

Ook ik heb de paarden het liefst met droge voeten, maar vaak gaat dat niet anders.
We hebben een vergunning aangevraagd om een nieuwe stal te mogen bouwen. Bij de stal wil ik een stuk laten beklinkeren, zodat de paarden ook naar buiten kunnen als het regent. Maar dit stukje zal echt geen 20x60 worden. Zo groot is de wei niet eens bij de stal.
De stal waar ik ze nu heb staan is van kennissen en die willen van de zomer fruitboompjes gaan plaatsen, waardoor ik deze wei dus kwijt ben met stal.
De wei is opgedeelt in 2 gedeelten, de eerste is nog een beetje groen, maar de achterste is dus kaal, met vooraan een beetje blubber.
Als ik de paarden een uur op het voorste stuk laat lopen, zie ik gelijk al sporen en stukjes waar de grond gewoon "omgeploegd" is. Deze wei bewaar ik dan ook voor als het droog weer is. Ik vind niet dat de paarden alle stukken land kapot moeten lopen.

Als ik het geld en de mogelijkheid had, zou ik het best zo willen hebben als jou, runningkawa. Maar dat heb ik niet , dus moet ik roeien met de riemen die ik heb. En dan kun je wel zeggen dat je dan geen paarden moet houden, maar daar ben ik het niet mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:05

Ik zeg niet dat je geen paarden moet houden, ik zeg dat je de dingen anders aan moet pakken

Waarom moet iedereen paarden houden op een eigen wei (daar onder versta ik ook een gehuurde wei voor jezelf)
Als de wei die je huurt gewoon te klein is of te nat is waarom moeten mensen dan daar toch perse paarden op houden?
Waarom dan niet zeggen, jammer maar op dit stuk grond kan dat niet, ik moet wat anders verzinnen?
Maar nee men blijft maar vast houden aan dat stukje grond en verliest daarbij imo dus regelmatig het welzijn van het paard uit het oog, om alleen maar dat menselijke doel te hebben.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:11

nou mijn 2 shetlanders staan nu ook buiten 24/7 in de modder, ik had ze eerst 24/7 op stal staan, maar daar waren ze echt niet gelukkig hoor, maar kon niet anders want er had er 1 straal rot. Nu is dat weer helemaal beter en ik heb ze gelijk weer in een modder paddock staan, ze krijgen 2 keer per dag hooi. Ze hebben water, en ze hebben een klein stukje waar ze redelijk droog kunnen liggen. Ze zijn nu 100 keer gelukkiger als binnen in de stal. En van de regen en de wind merken ze niet veel want ze hebben hun eigen dikke winter jas aan, en doen hun kont tegen de wind in. Ik vind dat mijn paarden het vaak beter hebben als de paarden die nu niet buiten komen.

Wij hebben ook overgens nog een wei, die ook nog wei is, alleen daar ligt de helft van open door de boer van ernaast Boos! En wij hebben nog een wit zand paddock maar die zijn we nu aan het shetlander proof maken, dus we kunnen nog ff niet anders...
Laatst bijgewerkt door pubelia op 19-02-07 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:12

ER zit ook nog wat tussen in....

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:14

runningkawa schreef:
ER zit ook nog wat tussen in....

heb je het over mijn reactie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:15

ja
Jij gaat ineens naar 24/7 op stal
Er is nog wat tussen 24 op stal en 24 uur modder wei Lachen

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:35

Ze stonden eerst altijd op de wei. Ik heb het wel opgebouwd hoor, het is niet zo dat ik ze vanuit het niets weer de wei op gooi. En ze hebben een maand in de stal gestaan, daarna ben ik het weer gaan opbouwen. ( heb het een maand opgebouw.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:46

IIk heb het niet over je opbouwen

Ik heb het over de post dat je alleen maar paarden van 24/7 stal hebt en 24 uur buiten
daartussen zitten ook nog veel paarden Lachen

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 18:07

runningkawa schreef:
IIk heb het niet over je opbouwen

Ik heb het over de post dat je alleen maar paarden van 24/7 stal hebt en 24 uur buiten
daartussen zitten ook nog veel paarden Lachen

oww ok, ja ben niet goed wakker carnaval he Knipoog