Snor/tastharen knippen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Snor/tastharen knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:14

De haren zullen inderdaad wel hun doel hebben. Ik scheer ze een keer per jaar weg voor de keuing maar merk totaal geen verschil in zijn doen of laten, dus blijkbaar kunnen ze prima zonder

xLonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:15

Ik knip de haren wel .. Maar laat 1 cm zitten ong,.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:17

VeerenAshley schreef:
superwoman schreef:
Nou, zo denk ik er ook over.
De tastharen zorgen voor "bescherming" van de neus. ze tasten wat af zonder dat ze het aan moeten raken.
Zo zal hij z'n neus niet bezeren aan iets scherps....
Laat er nou nooit wat gebeurd zijn met de neus van mijn paard zónder tastharen..... (of met) Haha!

Maar zoals je hebt kunnen lezen zijn er genoeg voorbeelden van paarden die er wél last van hadden dat hun tastharen waren weggehaald.

Ik vind het altijd zo eigenaardig he, dat het dan gebeurd bij iemand, wiens neef van de buurman van de zwager van een nicht dat zei, terwijl al die paarden die ik gegroomd heb, en zelf verzorgd of gehad heb dat dus nog nooit hebben gehad Haha! Haha! Haha!
Heb het idee dat dingen weleens opgeblazen worden, persoonlijk Lachen

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:28

superwoman schreef:
Nou, zo denk ik er ook over.
De tastharen zorgen voor "bescherming" van de neus. ze tasten wat af zonder dat ze het aan moeten raken.
Zo zal hij z'n neus niet bezeren aan iets scherps....
Laat er nou nooit wat gebeurd zijn met de neus van mijn paard zónder tastharen..... (of met) Haha!

Maar zoals je hebt kunnen lezen zijn er genoeg voorbeelden van paarden die er wél last van hadden dat hun tastharen waren weggehaald.[/quote]

Ik vind het altijd zo eigenaardig he, dat het dan gebeurd bij iemand, wiens neef van de buurman van de zwager van een nicht dat zei, terwijl al die paarden die ik gegroomd heb, en zelf verzorgd of gehad heb dat dus nog nooit hebben gehad Haha! Haha! Haha!
Heb het idee dat dingen weleens opgeblazen worden, persoonlijk Lachen[/quote]

En daar de dochter nog eens van hea Knipoog

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:46

OK, stel dat die verhalen allemaal niet waar zijn en paarden inderdaad prima zonder kunnen, dan nog blijft het feit bestaan dat die haren wél een functie hebben (ook al kan die dus gemist worden, maar dat ze een functie hebben was dacht ik wel duidelijk) en alleen worden weggeknipt omdat mensen het MOOIER vinden. En dat vind ik zo gek.......Je weet dat je paard ze KAN gebruiken, ze niet voor niets heeft en er misschien last van kan krijgen, en toch haal je ze weg, alleen vanwege de esthetiek.

Ik weet dat mensen dat soort dingen bij zichzelf ook doen (het al genoemde epileren) maar 1) daar kies je zelf voor 2) dat heeft een doel voor jezelf (men vindt je aantrekkelijker o.i.d.). Voor een paard gaan deze dingen niet op.

En kom nu a.u.b. niet met het argument: ja, maar jij rijdt ook op je paard, is niet natuurlijk etc., want dat vind ik een gekke vergelijking (net zoals iedereen vond dat mensenogen niet met tastharen vergeleken konden worden):
Paardrijden is mijn grote hobby en verschaft mij heel veel plezier, en ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het plezier dat mensen beleven aan het zien van een paard zonder tastharen niet in verhouding daartoe staat. Bovendien zou ik stoppen met rijden als mijn pony zou laten merken er geen zin meer in te hebben. Goed, over het eerste kan ik in principe natuurlijk niet oordelen; misschien gaan jullie echt met walging naar je paard toe als hij lange tastharen heeft? Het tweede is gelukkig vor mij (nog?) niet aan de orde, want voor zover ik mijn pony ken, heeft ze best lol in het bereden worden.

Het is zo makkelijk om het leven van je paard te veraangenamen met kleine dingen, waarom doet men dat dan niet?

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:48

Mijn paard voelt zich anders errug happy hoor! Ook al scheer ik zijn tastharen!

_Daisy14_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:50

op stal scheren wij de tastharen altijd..!:)

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:57

sologirl schreef:

En jij bent wel unhappy als hij zijn tastharen nog heeft? Knipoog

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:00

Nou idd, mijn paard kijkt niet ongelukkiger hoor als hij geen tastharen heeft, opgeschoren staart heeft, benen opgeschoren etc. Haha!

Wat een drama wordt er gemaakt zeg, alsof je je paard bijna ontleed hebt

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:01

VeerenAshley schreef:
sologirl schreef:

En jij bent wel unhappy als hij zijn tastharen nog heeft? Knipoog

Ik ben niet unhappy nee... Maar ik vind het verzorgender staan... (Mijn mening hoor!)

Het is eigenlijk wel jammer dat de paardjes niet voor zichzelf kunnen spreken hea?

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:04

Ze zitten er vast niet voor niks op dus ze zullen wel een functie hebben Ja
Ik laat ze oo mooi zitten, ik let er niet op en zie ze dan niet eens.
Het zal wel aan mij liggen maar ik zou ook niet begrijpen waarom je die haren eraf zou willen halen...alleen maar omdat dat mooi zou staan.
Haar in de oren, baard, sokjes etc. kan ik me dan nog ergens voorstellen dat dat eraf gaat bij paarden die vooral veel in de sport lopen, maar tastharen vallen gewoon echt haast niet op Bloos! Nagelbijten / Gniffelen
Maar moet iedereen zelf weten..wanneer iemand ze er wel af zou scheren mishandel je je paard ook niet gelijk ofzo Vork Geloof best dat paarden ook happy kunnen zijn zonder tastharen Ja

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:04

marleendv_88 schreef:
Ze zitten er vast niet voor niks op dus ze zullen wel een functie hebben Ja
Ik laat ze oo mooi zitten, ik let er niet op en zie ze dan niet eens.
Het zal wel aan mij liggen maar ik zou ook niet begrijpen waarom je die haren eraf zou willen halen...alleen maar omdat dat mooi zou staan.
Haar in de oren, baard, sokjes etc. kan ik me dan nog ergens voorstellen dat dat eraf gaat bij paarden die vooral veel in de sport lopen, maar tastharen vallen gewoon echt haast niet op Bloos! Nagelbijten / Gniffelen
Maar moet iedereen zelf weten..wanneer iemand ze er wel af zou scheren mishandel je je paard ook niet gelijk ofzo Vork Geloof best dat paarden ook happy kunnen zijn zonder tastharen Ja

Ik vind die plukjes uit de oren altijd wel sgattig Bloos

nodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:10

sologirl schreef:
Ik vind die plukjes uit de oren altijd wel sgattig Bloos

Jaa, is het ook, vooral bij ponytjes Vingers aflikken

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:19

Ik ga niet met walging naar mijn paard wanneer hij zijn tastharen nog heeft, natuurlijk niet, zelfs in volle wintervacht zou hij mijn trots nog zijn Haha! Neemt niet weg dat het, net als die wintervacht, voor mij niet hoort bij een wedstrijdklaar paard.
Ik vind het scheren van de tastharen (net als het opscheren van de benen, het uitscheren van de oren en het wegscheren van baardharen) het beeld af maken. Het staat net wat verzorgder. Ik noem dat oog voor detail Haha!
Het is nou ook niet bepaald zo dat ik over het concoursterrein loop 'Jechhhhh, die heeft de tastharen niet weggeschoren!' maar ik kan een geschoren snoet, licht ingewreven met babyolie zeker waarderen.
Als ik iets zou doen voor het welzijn van mijn paard zou ik zijn manen moeten laten groeien want aan manen trekken heeft hij wel echt een hekel. Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:24

VeerenAshley schreef:
OK, stel dat die verhalen allemaal niet waar zijn en paarden inderdaad prima zonder kunnen, dan nog blijft het feit bestaan dat die haren wél een functie hebben (ook al kan die dus gemist worden, maar dat ze een functie hebben was dacht ik wel duidelijk) en alleen worden weggeknipt omdat mensen het MOOIER vinden. En dat vind ik zo gek.......Je weet dat je paard ze KAN gebruiken, ze niet voor niets heeft en er misschien last van kan krijgen, en toch haal je ze weg, alleen vanwege de esthetiek.

Als 1 van mijn paarden er last van zou hebben, dan zou ik het écht niet doen.
Al zou 1 van m'n paarden "reageren", zoals je bijv ook kan zien als je paard niet lekker in z'n vel zit, terwijl de D.A niks kan vinden. Jé ként je paard.

Ik zie er niks fouts in.

Ik snap ook niet dat jij je er zo druk om kan maken. (o.a) Mijn paarden zijn happy.
Hoe meer aandacht hoe beter. En dat gevriemel vinden ze heerlijk. Je ziet ze lekker ontspannen,
oogjes half dicht, heerlijk!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:26

Urielle schreef:
Als ik iets zou doen voor het welzijn van mijn paard zou ik zijn manen moeten laten groeien want aan manen trekken heeft hij wel echt een hekel. Haha!

Nou, idd. Sommige van mij hebben er ook en hekel aan. Bij hen knip ik ze nu ook.
Ik heb een pony gehad die het leker vond.
Dus elk paard is anders en daar moet je op reageren, niet alles is goed of fout, soms is er een tussenweg.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:28

Smystique schreef:
Nou idd, mijn paard kijkt niet ongelukkiger hoor als hij geen tastharen heeft, opgeschoren staart heeft, benen opgeschoren etc. Haha!

Wat een drama wordt er gemaakt zeg, alsof je je paard bijna ontleed hebt

Haha!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:37

Ik vind het ronduit belachelijk dat mensen dat weg knippen!!! Die haren hebben een functie! Die haren bij de neus zijn tastharen zo ook die haren boven het oog van je paard afblijven dus... en wimpers knippen? ook al zoiets belachelijks! wimpers dienen ter bescherming tegen vuil, zand, inseceten en zonlicht van je knol zijn ogen... dan ben je toch wel goed bezig zeg... als je dat weg knipt...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:42

Staat er iemand tussen die wimpers knipt?
Dat lijkt me niet en is gewoon dierenmishandeling.

Die boven z'n oog, laat ik ook zitten. Ik ben bang dat ze zich anders tegen de voerbak zullen stoten ofzo. .

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:57

Ik laat ze zitten Ja De rest haal ik wel weg, maar de tastharen blijven Ja

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:34

superwoman schreef:

Die boven z'n oog, laat ik ook zitten. Ik ben bang dat ze zich anders tegen de voerbak zullen stoten ofzo. .

Waarom is dat dan dierenmishandeling? Er zijn vast ook paarden die prima kunnen functioneren en heel gelukkig zijn zonder wimpers Knipoog . (Ik hou van doordrammen, zoals je merkt!)

Om nog even op iets te komen wat ook hierboven genoemd is: uitscheren van oren is m.i. ook helemaal niks: haren in oren geven bescherming tegen vuil en insekten. Bij mijn weten is dit tegenwoordig ook (niet voor niets?) verboden bij Arabieren.

missanous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:40

ik scheer altijd alles weg
hierdoor wordt het hoofdje wat strakker

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 08:04

superwoman schreef:

Ik durf het bijna niet te zeggen maar 's winters gaat het scheermachine over het hele hoofd dus ook die sprieten bij de ogen *foetsie* Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 09:01

Dat zijn niet de wimpers. De wimpers zorgen dat er geen zand in hun ogen komt.
Maar goed, ik snap wel dat je (Urielle) dan de tastharen boven de ogen weg moet halen.
Heb je wel eens gemerkt dat ze zich dan eerder stoten?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 09:02

VeerenAshley schreef:
Waarom is dat dan dierenmishandeling? Er zijn vast ook paarden die prima kunnen functioneren en heel gelukkig zijn zonder wimpers Knipoog . (Ik hou van doordrammen, zoals je merkt!)

Dat is niet doordrammen, maar onzin uitkramen.