Dierenbescherming op bezoek!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dierenbescherming op bezoek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:04

Maakt me niet uit van wie de foto's zijn vind dat niet kunnen, dat is gewoon te erg, niet gezond

Ze doen het zelf, maar zet je er een lintje om is het ook opgelost.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 13:16

[quote="runningkawa"]
Zal nu wel heel bokt over me heen krijgen
Maar als mijn paarden zo stonden als in de onderste foto, haalde ik ze toch direct van dat land af.

Waarom zou je heel bokt over je heen moeten krijgen? Iedereen heeft toch recht op zijn/haar eigen mening. Dat betekent niet dat je het dus altijd met een ander eens moet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:19

Omdat ik nu in een topic zit met mensen die vinden dat een paard best tot de knieën in de modder kan staan Lachen

Ik heb niks tegen modder, maar er moet zeker een flink stuk zonder zijn.
Zodat ze droog kunnen staan (en dan doel ik niet op een schuilstal)
Lekker kunnen rollen en rennen.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 13:28

Als straks de mensen die langs komen zien dat er een hoop stenen liggen, hoop ik dat ze begrijpen dat er wat aan gedaan wordt Knipoog

Overigens worden ze bij mij gevoerd op een verhard gedeelte.

taktak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:03

Ach, ik denk dat mensen die bellen gewoon geen verstand van natuurlijk paarden houden hebben. Ze vergelijken het paard met de mens. De mens zou het verschrikkelijk vinden om buiten te moeten staan, in de regen, en de blub. Ze vergeten daarbij echter dat een paard nu eenmaal geen mens is.
Daarnaast leeft bij grote groepen mensen het idee dat een paard op een halve meter stro moet staan,lekker warm in een stalletje, omdat ze dat altijd zien op tv en zo, en omdat wij als mens ook liever lekker warm binnen zitten. Wederom is een paard geen mens, maar dat wordt vaak vergeten.
Ik denk dat je het de db ook niet kwalijk kunt nemen dat ze moeten reageren, en eigenlijk de mensen die reageren naar de db ook niet, die weten gewoon niet beter. Uitleg over het hoe en wat zoals eerder is voorgesteld in dit topic zou mensen daar enigszins in kunnen bijleren, en geruststellen. Het is denk ik niet zo zeer verantwoording afleggen, meer het stereotype dat mensen van paarden hebben wat bijspijkeren ?

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:12

het is enorm moeilijk om je wei goed te houden op het moment runningkawa Knipoog

de mijne staan ook in de modder op het moment maar ze kunnen wel in stallen met een bodem van beton

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:16

Dat weet ik
Heb ze zelf ook buiten staan
Maar op die rede wel snachts binnen, kan de wei wat bij komen

En natte gedeeltes waar je voert kun je ophogen.
Ja kost wat, maar je paard tot aan de knieën in de blub kan imo niet.

Als de enigste droge plek de stal is vind ik niet paard waardig.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:23

dan hebben wij blijkbaar een verschillende mening

als alleen het in de stal droog is vind jij het niet paardwaardig?
weet je wat? we zullen allemaal onze paarden op stal zetten en ze er eens uitlaten als we tijd hebben. is dat wel paardwaardig?

ik geef mijn paarden de kans om in een droge stal te staan en de kans om eventjes hun benen te strekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:54

Zeg ik dat dat paard waardig is, waar staat dat?
Doe niet meteen zo aangebrand zeg

Juist omdat paarden graag buiten staan vooral die dat gewend zijn, zullen ze ongezond in de natte drek blijven staan en niet de droge stal kiezen.

Ik vind dan de stelling, ze kunnen toch droog naar binnen dan niet kloppen.
Dat zal een paard niet snel doen.
Als er dan in de wei verder geen droog plekje te vinden is, dus alleen de stal maar droog is, vind ik het niet paardwaardig.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:56

runningkawa schreef:
Zeg ik dat dat paard waardig is, waar staat dat?
Doe niet meteen zo aangebrand zeg

Juist omdat paarden graag buiten staan vooral die dat gewend zijn, zullen ze ongezond in de natte drek blijven staan en niet de droge stal kiezen.

Ik vind dan de stelling, ze kunnen toch droog naar binnen dan niet kloppen.
Dat zal een paard niet snel doen.
Als er dan in de wei verder geen droog plekje te vinden is, dus alleen de stal maar droog is, vind ik het niet paardwaardig.

Ik denk dat buiten in de blub veel minder schadelijk is dan dat wij denken en dat op stal houden veel schadelijker is dan wij denken!

Mijn paarden staan op bepaalde stukken diep in de modder, het loopt wat lastig, maar ze krijgen er verder geen mok van ofzo. Ik controleer ze om de dag, maar onder de blub zien de hoeven en benen er nog prima uit.

Buiten op een weide waar stukjes blub zijn (dus NIET helemaal blub) is altijd nog beter dan op stal.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 30-01-07 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:59

nee, schrijf ik dat?
Leg me geen woorden in de mond!

Citaat:
En natte gedeeltes waar je voert kun je ophogen.
Ja kost wat, maar je paard tot aan de knieën in de blub kan imo niet.

Dus zeg nergens zet hem op stal, ik zeg investeer in de wei

Verder heb jij het over stukjes blub, ik heb het over het enige droge de stal, dus alleen maar blub in de wei

Citaat:

willen mensen aub eerts lezen voordat ze katten!

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 15:25

iedereen heeft zijn of haar mening en ik respecteer dat en runningkwana, inderdaad als je leest bij de onderste foto staat er boven dat dat eerst het voerstuk was en dan ook alleen van spark die ploegt een deel meer naar voren was echt nog erger daar heb ik een lintje doorgespannen, de eerste foto's stonden ze dus met de melding van de DB niet eens de laatste, en op de andere weilanden was nog gras zat, na ja gras sprieten en droge plekken,

sparky heeft een scheur in zijn kwartier gehad en heeft daarvoor in emmeloord gestaan en heeft orthopedisch beslag gehad, terwijl ik totaal niet van ijzers of ietsdergelijks hou maar toch voor hem was dat het beste alleen binnen een dag had ie het er weer af , dus kreeg ik de tip altijd een stuk modder te creeren om het brokkelen tegen te gaan, hij scheurt van boven naar beneden , daarom bleef ik hem eerder daar dus voeren wat ik later ook al niet meer deed.

op stal kan sparky gewoonweg niet ivm zijn sloopneigingen en een goed slot tja we hebben er een stuk of wat gehad maar hebben ook ouderwetse stallen op de boerderij helaas , maar ook met zijn longen is het beter dat ie buiten is .
de shet is nu 1,5 die heeft een regendeken ongevoerd opliggen waarom ? hij had vorig jaar erg last van luis en hebben hem gedeeltelijk geschoren het hele jaar door en dus was op sommige plekken zijn vacht nog niet optimaal en met de vele regen vond ik dit niet erg handig vandaar de regendeken.

momenteel staat sparky op een nieuw stuk en spetter stond daar ook maar die wou liever bij de merrie staan op stal ach merrie is 1.67 en spetter is hengst 80 cm dus kan er niet bij en dus mag die naast de stal met de merrie staan .

sparky staat dus alleen maar als rozalie naar buiten gaat vind ie het ook wel leuk dat mag alleen met mooi weer ivm haar leeftijd ze is van de boer dus daar heb ik niks over te zeggen .

gisteren was ik even met me vriend mee de paarden voeren omdat ik net een week geleden nog een nieuwe heupprothese heb gehad kan ik er helaas zelf niet heen , maar sparky was eergister ontsnapt we hadden er toen geen stroom op , maar gister dus wel en waar stond ie gister ? bij zijn oude blubberweitje!
ik heb martijn zijn hoeven in laten smeren met blubber en hem weer terug de wei in gedaan en toch even de boer gevraagd het stroom te controleren,

een ieder houd zijn of haar paarden op zijn eigen manier, als het paard regelamtig buiten komt en netjes zijn eten krijgt niet onverzorgd eruit ziet schoon drinkwater heeft is er niks aan de hand al staan ze in de blub als ze maar op een hoger plekje ietsje droger kunnen staan

ik gaf eerder aan dus dat ik ontslag bij de db heb gekregen en ook genomen al , maar de mensen die er werken zijn vutters aow ers en afgekeurde mensen zonder enige voorkennis van grootvee zoals koeien paarden schapen en geiten .

honden en katten en vogels en zwanen ect. word ook maar meegedaan wat hun nodig achten ik bracht 9 van de 10 keer het dier eerst naar de DA toe voor controle als je er geen verstand van heb heb je ook niet het recht te oordelen over het welzijn van een dier ongeacht wat voor soort en daar denken ze bij de DB heel anders over, mensen die ze kunnen gebruiken krijgen geen voorlichting geen scholing zelf hebben ze geen paarden honden en katten vaak wel, maar grootveee nee ik was bij ons voor zover ik weet de enigste met een diergeneeskunde diploma en vakbekwaamheid en met grootvee opleiding erbij en die zelf ook paarden heeft en met koeien heeft gewerkt en zelf schapen heeft gehad

ik schrok zo erg toen er een schaap op zijn rug lag en de ambu die melding kreeg en er werd gezegd o die draait zelf tochwel om?
nou toen kon ik me niet meer inhouden en heb ze even het een en ander aan leesvoer gegeven en voorlichting maar dat ze nu zelf iniciatief nemen ? nee dat zeker niet ze doen maar wat!

insepcteurs ook bij ons geen een heeft er dan ook maar iets van een papiertje op zak behalve dat er een paar dieren EHBO hebben e ndat is voor de ambu en de db voldoende en daar kan ik met me pet gewoon niet bij

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 16:05

Gezien de vele reacties is dit blijkbaar toch een gevoelig onderwerp. Tot een paar weken geleden had ik nog nooit iets met de DB te maken gehad en had ik wel het idee dat ze over het algemeen nuttig werk doen. Inmiddels denk ik daar toch even iets anders over Verward

Volgens mij hebben ze idd niet echt een idee waar ze mee bezig zijn. Het vorige weiland waar mijn paard stond zag er elke winter zo blubberig uit en in het voorjaar werd het weer keurig groen. Dat weiland lag direkt aan de doorgaande weg met veel huizen in die straat. Daar heb ik nooit problemen gehad, terwijl het schuurtje dat er stond nu met de laatste storm in elkaar gewaaid is. Maar dat weiland was niet mijn eigendom. Nu heb ik sinds juni mijn eigen weiland en wordt de DB plat gebeld (bij wijze van spreken). Ik denk dat een hoop mensen gewoon jaloers zijn dat ik nu mijn eigen weiland heb en niet meer afhankelijk ben van anderen Misselijk

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:06

Denk 't ook, jaloers....

Op een blubberig weiland.....

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:14

het is niet een kwestie van jaloers maar ontwetenheid van die mensen ik neem aan dat ze je niet persoonlijk kennen , en weten dat je eindelijk een weiland van je zelf heb enz.
mensen bellen uit ontwetendheid , en als er vaak wel een ernstige melding is duurt het gewoon te lang voor er actie ondernomen word,
een voorbeeld van een koe die beviel buiten terwijl het vroor, en mensen belde de DB omdat ze het zielig vonden maar die boer kon koe en kalf ook niet binnen zetten omdat het kalf dan geheid zou overlijden omdat de moeder het beestje tegen de kou beschermt door haar uit de wind te laten liggen het beestje bouwt weerstand op de DB kwam en zei teegen de boer het kalf moet op stal! dit kan niet die boer had het eerder meegemaakt en melde ook dat als hij het kalf op stal zou zetten het dier zou overlijden door de overgang dat die te groot zou zijn maar kostte wat kost moest en werd de boer gedwongen het kalf op stal te zetten 48 uur later is het kalf overleden!

maar paarden of koeien die gewoon graatmager op stal staan zonder enig schoon drinkwater voer of soortgenoten daar word van gezegd och ze hebben een warme droge stal dus we kunnen er niks aan doen !

ik ben het te vaak en te veel tegengekomen !

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 16:19

Toen ik het in juni kocht lag het er anders bij als een paradijsje. En ja, gezien de situatie en de mensen hier in het dorp denk ik absoluut dat het voor een groot deel jaloezie is! En zoals ik al eerder heb gezegd is het maar een deel van het weiland wat blubberig is, niet alles!

Maar goed, sommige mensen weten het altijd beter dan anderen en dat geldt vooral voor mensen met geld of mensen die ouders hebben met geld. En aangezien ik geen van beide heb en hard moet werken voor mijn centjes, ben ik trots op mijn eigen weiland, blubberig of niet.

Ik weet vrij zeker dat de mensen die de DB gebeld hebben mij persoonlijk kennen en vindt het daarom dubbel laf dat ze niet gewoon mij persoonlijk hebben aangesproken als zij vinden dat er iets niet in de haak is op mijn weiland.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:22

Ik weet het wel zeker, ik ken nu al twee gevallen waarbij mensen zijn aangegeven door iemand die geen zuivere motieven had en er eigen agenda's op nahielden en bekenden waren van degene die aangegeven was.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:36

ja dat is bij mij waarschijnlijk ook het geval ook omdat dit niet de eerste keer is en de eerste keer was op een totaal ander weiland en aan de andere kant van ons dorp dus tja iemand heeft het gemunt op mij en mijn paarden en ik heb een donkerbruin vermoeden maar ja maak het maar eens hard ik weet dat degene die het geweest is ook in overtreding is geweest door verboden en eigen terrein te betreden want je moet toch eerst over het erg en door de boomgaard heen wil je de paardjes kunnen zien

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:44

NatasjaM schreef:
Ik weet vrij zeker dat de mensen die de DB gebeld hebben mij persoonlijk kennen en vindt het daarom dubbel laf dat ze niet gewoon mij persoonlijk hebben aangesproken als zij vinden dat er iets niet in de haak is op mijn weiland.

Als dat zo is vind ik dat niet duidelijk beschreven in je openings..... (hoe noem je dat? Blond)
Het waren toch wandelaars?
En bokkers hier zo aardig meedenken, over een bord ophangen etc, dat heeft dan toch geen zin????
Als het om persoonlijke redenen gaat kun je er niks tegen doen....
Beetje rare wending nu in dit topic.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:49

NatasjaM schreef:
Maar goed, sommige mensen weten het altijd beter dan anderen en dat geldt vooral voor mensen met geld of mensen die ouders hebben met geld. En aangezien ik geen van beide heb en hard moet werken voor mijn centjes, ben ik trots op mijn eigen weiland, blubberig of niet.

Vind dit weer een beetje jammer....
Snap niet waarom dat vermeld moet worden?
pfff Lijkt jaloers ....

Denk namelijk dat de meeste wel hard (hebben moeten) werken om hun geld te verdienen.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 30-01-07 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:49

Jeetje, dan doe ik het ook niet zo goed met mijn paard als ik dacht. Die staat in de winter overdag ook in een blubberpaddock waar geen droog plekje te vinden na een natte periode Verdrietig. Ik dacht dat het nog altijd beter was om ze in een natte paddock te zetten dan de hele dag droog op stal. Ze zakken dan wel niet weg tot de knieen, maar lekker droog is anders. Andere kant van het verhaal is dat ie wel z'n sociale contacten heeft + frisse lucht. En ja, in dit soort periodes is zijn stal dan de enige droge plek.

Ik ben best wel een miemel met een heleboel dingen, maar dat het niet paardwaardig is vind ik wel heftig hoor. Een paard de hele dag binnen houden omdat het buiten nat en blubberig is, dat vind ik niet paardwaardig.

Bovenstaande is trouwens mijn mening en absoluut niet aanvallend bedoeld naar iemand toe.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 17:06

Dit is een dorp met zo'n 2500 inwoners, dan kent iedereen iedereen zo ongeveer. En ja, vanwege het natuurgebiedje naast mijn weiland zijn het vooral de wandelaars en mensen die hun hond uitlaten die er (toevallig) langs komen. Ik kwam er alleen afgelopen weekend achter dat iemand die ik al heel lang ken (zo'n 10 jaar of zo) naar de DB en krant had gebeld. Van andere mensen heb ik zo mijn vermoedens, maar die kan ik niet hard maken.

Diegene van wie ik er afgelopen weekend achter kwam dat hij gebeld heeft, zit dik in het geld en hoeft zich geen zorgen te maken hoe hij financieel moet rondkomen. Sterker nog, als hij vandaag zegt; ik ga een bak aanleggen, dan kan hij die morgen contant afrekenen. Mensen met geld hebben makkelijk praten, die kunnen idd voor een paar duizend euro de boel rigoreus aanpakken, ik kan dat niet.

Ik ben heel gelukkig dat ik eindelijk een lang gekoesterde droom in vervulling heb kunnen laten gaan door mijn eigen weiland te kopen. De veranderingen/aanpassingen die ik nog wil doen, daar zal ik voor moeten sparen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:22

ik denk dta je op zich best eens gelijk zou kunnen hebben met mensen die het niet kunnen hebben dta e ene wiland hebt van jezelf nu
het iss idd maar en klein dorp waar dergelijke dingen ( en veel erger nog )
voorkomen
dit weiland ligt idd in ene niet echt zwaar begaand deel van het dorp , wara niet eens zoveel mensen komen
zeker niet in deze periode van het jaar

dat e rnu opeens gbelt word terwijl dezelfde situatie op een veel drukkere locatie geen aanleiding was tot klachten bij de DB is absoluut erg typisch

even nog voor de duidelijkheid , ik denk wel dat mensen even moeten opletten dat de TS geen foto's heeft neergezet , de foto;s in dit topic zijn van een andere gebruiker
er lopen dus inmiddels twee dingen door elkaar heen
het verhaal van de ts zonder foto's en het verhaal van een gebruiker die ook foto's heeft geplaatst

lijkt me trouwens ook wel zo netjes om elkaar niet te gaan uitmaken voor dingen (zoals de opmerking blond etc )
past niet echt in een discussie thuis al willen we die volwassen en redelijk houden

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:38

Poeh nou dan mag de DB ook wel bij mij langs komen, de laatste foto van spetter zo heeft mijn winterpaddock er bijna twee weken uit gezien, kunnen mensen zielig vinden maar denk maar neit dat de paarden binnen gaan staan die staan liever in de natte blub dan in hun warme droge stalletje. Hooi ligt wel altijd op een droge plek als die er niet is voer ik in de stal

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:44

draumpje schreef:
lijkt me trouwens ook wel zo netjes om elkaar niet te gaan uitmaken voor dingen (zoals de opmerking blond etc )
past niet echt in een discussie thuis al willen we die volwassen en redelijk houden

Bedoel je mijn reactie waarin ik blond had neergezet?
Dat was zelfspot aangezien ik niet op het woord kwam en nog steeds niet Bloos