paarden altijd binnen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Martine_

Re: paarden altijd binnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:43

Wendy schreef:
@martine: volgens mij heeft niet iedereen recht op een paard. Je hebt m.i. alleen recht op een paard als je bereid bent er goed voor te zorgen. Het gaat er niet eens om dat het misschien niet leuk zou zijn voor een paard om de hele dag op stal te gaan, maar het is gewoonweg ook niet gezond, dat stilstaan.

Ja, want paarden die altijd op stal zijn, zijn zó ongezond.

Nee, dat is gewoon niet waar!

Begrijp me niet verkeerd; ik ben écht niet voor 23/7 stal, maar ik probeer het realistisch te bekijken en volgens mij valt het allemaal wel mee.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:44

Dino, ik kan in zo'n situatie alleen uit gaan van mijn eigen specifieke paard en dat is een beetje een verkeerd voorbeeld vrees ik Haha!.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:45

Toevoeging: in jouw voorbeeld leg je wel erg veel vermenselijkte eigenschappen bij een paard neer Haha!. Daar komt al een waardeoordeel in naar voor.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:46

Die van mij heeft een grote loopstal, en staat er merendeels van de dag in. Weet niet waarom. Zal hem erin gedwongen hebben *LOL*
Beetje regen en hij komt niet meer buiten.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:46

mijn paard staat altijd buiten en sávonds binnen, hij gaat elke dag naar buiten

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:56

Apple, dat bedoel ik dus ook

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:00

Dinopino schreef:
@appel Andere vraag: paard staat 24 per uur per dag buiten in kudde met schuilstal. Hoe weet jij dat jou paard niet gestresst is, omdat ie toch eigenlijk liever voor een beschermde stal kiest. Waar geen gemene paardjes zijn en zijn eten netjes wordt aangereikt. zie jij dat ie ongelukkig is.

Goed, toch even met quote erbij inhoudelijk reageren. Even de vermenselijking weg halen.

Een paard staat in een kudde (gemengd? of niet?) met schuilstal.

Ik zou hem uit deze kudde halen als:
- het paard erg veel gewicht verliest
- nerveus gedrag vertoont als kuddegenoten uit de kudde worden gehaalt
- nerveus gedrag vertoont als het paard zelf uit de kudde wordt gehaalt
en nog wat van deze zaken.

Stel dat het om een opfokkudde of bejaardenkudde gaat waar tussendoor geen dieren uit de kudde gehaald worden (rijden is dan immers niet aan de orde) dan zou ik het wellicht nog enige tijd aanzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:06

Dinopino schreef:
en heleboel kippen en konijnen ook niet Huilen . dus eigenlijk moet je ook geen kippeeieren meer eten en ook geen kip. Of konijn. Of varkens. Want wat is het verschil. Je wilt een paard alleen maar houden wanneer je hem een paardwaardig bestaan kunt bieden, maar ondertussen gebruik je wel producten van de bioindustrie. Waarom staat een paard zoveel hoger op de ladder. Waarom zijn mensen die door omstandigheden hun paarden zo houden zoveel verkeerder bezig dan anderen die van de bioindustrie profiteren. Ik begrijp dat is de discussie nu niet. Maar anderen aanspreken om hun gedrag omdat jezelf de paarden wel denkt een paardwaardig bestaan te geven maar de rest aan je laars lapt is ook niet geloofwaardig toch?

Mijn paarden zijn van mij. Daar heb ik de verantwoordelijkheid voor en ik wil ze het leven bieden waarin ze het meest paard kunnen zijn.
De dieren in de bioindustrie zijn niet van mij. Die zorg kan ik dus niet op me nemen. Wat ik wèl kan bijdragen, is geen bioindustrie vlees en eieren eten en dat doe ik dus ook niet.
Waarom mijn paarden zo hoog op de ladder staan. Even simpel: het zijn mijn dieren en ik hou van ze. Dáarom staan ze bij mij hoog op de ladder.
Moet ik nu – volgens jou – omdat de dieren het in de bioindustrie zo slecht hebben, mijn paarden dan maar, net als die dieren, opsluiten in een hokje?
Citaat:
En dan is er weer de makkelijke redenatie, je zou ook zoveel km voor je paard kunnen rijden, maar dat is zó makkelijk gezegd als het jezelf niet aangaat.
Als we allemaal even serieus nadenken dan weten we allemaal dat het naast een fulltime baan vrijwel niet mogelijk, maar ook financieel erg lastig wordt om dagelijks 60 km heen en weer te rijden. En ik geloof er eerlijk gezegd ook niets van dat vanuit mijn positie iemand dat wél zou doen.

Ik ken mensen die dat wèl doen en ook ik heb mijn paard niet bepaald dicht bij huis. Doordeweeks moet ik elke dag 58 km rijden om bij ze te zijn, in het weekend 46 km. En ik doe het met liefde. Ik kan ze ook honderd meter verderop zetten hoor, geen probleem, pensionstallen genoeg in de buurt. Maar daar hebben ze geen 24/7 weidegang, geen onbeperkt ruwvoer, noem het maar op.
_Martine_ schreef:
Zou een paard dit niet 'afleren'? Dat grazen? Als een paard gewend is om dit in de zomer te doen en in de winter niet, vanaf zijn geboorte, zou hij dan denken: "Goh, waarom graas ik eigenlijk niet in de winter?" En zo maak ik van een paard weer een mens. Ik denk zelf, dat paarden heeel gauw gewend zijn, wat betreft dagelijkse gewoonten. Misschien denken zij lang niet zo ver als wij.

Nee zo denkt een paard niet. Een paard leeft in het hier en nu en neemt het zoals het is. Daarom hebben wij ze ook kunnen domesticeren.
Dat neemt niet weg dat we onze verantwoordelijkheid hebben voor onze dieren. De voorbeelden van een hond 24/7 in een kleine bench, een dolfijn in een badkuip of vijvertje, een olifant in een tuintje zijn al genoemd. Dat zijn dingen die niet door de beugel kunnen; 23/7 stalopsluiting voor een paard kan ook niet, óók niet als hij het ‘geaccepteerd’ heeft. Dat is mijn mening.
_Martine_ schreef:
Ik denk dat wij teveel proberen te denken voor een paard. Dat is natuurlijk prima, als je het beste met je paard voor hebt, maar als het een paard nou niet uitmaakt!
Kijk, als ze ongelukkige symptomen beginnen te krijgen a la, dan doe je er wat aan. Maar wat als dat niet zo is? .

We moeten ook niet voor ons paard denken, maar ons in ons paard verplaatsen. Wat voor dier is een paard eigenlijk? Wat zijn z’n natuurlijke behoeftes? Wat doet hij van nature? Hoe is hij gebouwd? Wat beweegt hem in zijn gedrag? Als je dat allemaal weet, dan is “het beste met hem voor hebben” toch vast iets anders dan hem desondanks toch 23/7 opsluiten, afzonderen, stilzetten etc etc.
_Martine_ schreef:
Als je in de randstad woont heb je evenveel recht op een paard als iemand anders, waar dan ook. Maar, ik vind dat je je wel moet realizeren, dat sommige paarden het niét leuk vinden 24/7 op stal en dat het anderen niet uitmaakt. En dat je dan naar zó'n paard op zoek moet gaan.

Als iedereen recht heeft op een paard, dan heeft ook iedereen recht op die mooie dolfijn, dat lieve hondje en die leuke olifant.
Wanneer je vindt dat je recht hebt op een dier, dan heb je tevens de verplichting om zoveel mogelijk aan de natuurlijke behoeftes van dat dier tegemoet te komen.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:11

Citaat:
Als iedereen recht heeft op een paard, dan heeft ook iedereen recht op die mooie dolfijn, dat lieve hondje en die leuke olifant.
Wanneer je vindt dat je recht hebt op een dier, dan heb je tevens de verplichting om zoveel mogelijk aan de natuurlijke behoeftes van dat dier tegemoet te komen.

Precies, zoveel mogelijk en wat dus in je mogelijkheid ligt

Citaat:
Ik ken mensen die dat wèl doen en ook ik heb mijn paard niet bepaald dicht bij huis. Doordeweeks moet ik elke dag 58 km rijden om bij ze te zijn, in het weekend 46 km. En ik doe het met liefde. Ik kan ze ook honderd meter verderop zetten hoor, geen probleem, pensionstallen genoeg in de buurt. Maar daar hebben ze geen 24/7 weidegang, geen onbeperkt ruwvoer, noem het maar op.

Nou ja, dan ben ik in jowu ogen idd niet paardwaardig, ik heb het er idd niet voor over zoveel en zover te reizen, wil er veel voor doen, maar ik heb grenzen

Overigens staat mijn paard er glimmend, goed gehumeurd, werkwillig en gezond bij. Misschien ben ik gek, maar hij maakt op mij een gezonde en gelukkige indruk.

Maar goed, dat kan bijna niet aangezien wij geen 24/7 weidegang hebben

noflamby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:14

Oja,, met slecht weer is het veelste modderig, veel te veel kans dat ze uitglijden!!
is bij ons wel eens gebeurt

noflamby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:15

Als het mooi weer is staan ze er heel de dag op en is het slecht weer dan kan je ze beter binnenhouden.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:18

noflamby schreef:
Oja,, met slecht weer is het veelste modderig, veel te veel kans dat ze uitglijden!!
is bij ons wel eens gebeurt
Op mijn vorige stalling gleden er wel eens paarden uit in de stal.
(met het naar binnen en buiten halen)
Ik kan me niet herinneren dat ze toen de paarden maar buiten lieten staan. Sigaar

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:19

24/7 weidegang is niet voor iedereen weggelegd, maar 24/7 paddockgang is al stukke haalbaarder. Daar is de HIT actief stal ook op gebaseerd en dit is een prima oplossing voor paarden die in de Randstad staan want er is relatief weinig ruimte voor nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:19

Smystique schreef:
Overigens staat mijn paard er glimmend, goed gehumeurd, werkwillig en gezond bij. Misschien ben ik gek, maar hij maakt op mij een gezonde en gelukkige indruk.

Maar goed, dat kan bijna niet aangezien wij geen 24/7 weidegang hebben

Dat heb ik niet gezegd. Als je mijn post leest, ageer ik tegen 23/7 stalopsluiting. De laatste pagina's gingen o.a. over paarden in de randstad die de hele winter niet buiten komen. En dat dit ook goed gepraat wordt. Daar haakte ik op in. Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:21

Ik erger me mateloos aan mensen die de 23/7 opsluiting van hun paard goedpraten. Ook in de randstad heb je een keus!

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:21

Nou ja, bij ons is de bak een tijd zo slecht geweest dat de paarden tot ver over de kogel wegzakten, niet echt bevorderlijk voor de pezen lijkt me

Citaat:
Dat heb ik niet gezegd. Als je mijn post leest, ageer ik tegen 23/7 stalopsluiting. De laatste pagina's gingen o.a. over paarden in de randstad die de hele winter niet buiten komen. En dat dit ook goed gepraat wordt. Daar haakte ik op in.

de mijne staat de wintermaanden ook 23/7 op stal

Ik woon overigens niet in de randstad, maar echt op het platteland, waar nu geen enkel soort vee te bekennen is op het land i.v.m drassige landen, niet gewoon nat, maar zeiknat dus

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:28

@joviban Dat zeg ik niet dat jij je paard op stal moet houden. Je hebt gelijk wanneer je jou dieren goed houd die je hebt en wanneer je dan ook geen bioindustrie ondersteunt. Ik wil juist zeggen dat JIJ wel recht van spreken hebt. Wanneer jij mij verteld dieren te lang op stal is dierenmishandeling, dan zeg ik oke jij hebt recht van spreken van jou neem ik het aan. Ik bedoel juist te zeggen wanneer je het een nastreeft en daarbij anderen veroordeeld terwijl je zelf ook niet consequent bent. Bijvoorbeeld eigen konijn in een hokje alleen thuis opgesloten, dan vind ik dat je geen recht heb om mij te veroordelen wanneer ik mijn paard langere tijd op stal zou houden.

claire_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:30

Smystique waar woon jij dan?? Ik woon in omgeving R'dam ben wel benieuwd waar jouw paard staat. Als je ook in deze omgeving woont.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:33

Citaat:
Smystique waar woon jij dan?? Ik woon in omgeving R'dam ben wel benieuwd waar jouw paard staat. Als je ook in deze omgeving woont.

West-Friesland tussen Hoorn-Enkhuzien

Noord Holland dus, en ja, er is hier genoeg land, teveel land misschien zelfs Knipoog

Maar er zijn geen pensioneigenaren, maneges of simpele hobbyboeren die hun beesten nu op het land laten.

Als ik zelf land zou hebben zou ik een stuk gewoon laten vertrappen en ze daar op laten staan in de natte periodes, maar helaas ben ik afhankelijk van anderen hierin

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:35

oeps ik les net dat iemand het heeft over paard staat er glimmend en oplettend en fris bij. Juist die redenatie vind ik niet zo geslaagd. Wanneer ik mijn paarden op stal zet staan ze er ook fris oplettend bij en waarschijnlijk ook glimmender dan de modderlaag die nu hun deel is. Zet je de hele kudde buiten is er een al rust. Geen zenuwachtig oplettend gekijk wanneer iemand naar hun toe komt. Nieuwsgierig wel. En gelukkig ze hinniken niet meer omdat zij mij niet nodig hebben voor hun eten en vermaak.

@apple jij zegt je haalt het paard uit de kudde wat gestresst is. Nu haal je dat paard uit de kudde en die gaat ie dan ontzettend missen. Althans hij wordt zenuwachtig in zijn stal en/of voelt zich in andere kudde niet thuis. het enige waarmee je dit beest rustig krijgt is de hele kudde op stal zetten.

claire_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:36

Ben ook wel benieuwd waar de rest dan woont... Als ze zoveel ruimte hebben en zoveel lof over hun stekkie praten ben ik wel nieuwsgierig..

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:38

Citaat:
oeps ik les net dat iemand het heeft over paard staat er glimmend en oplettend en fris bij. Juist die redenatie vind ik niet zo geslaagd

Want?

Een paard dat ongelukkig is, is doffer, lustelozer, nukkiger e.d.

Dus mijn redenatie is zo gek nog niet lijkt me

Citaat:
Ben ook wel benieuwd waar de rest dan woont... Als ze zoveel ruimte hebben en zoveel lof over hun stekkie praten ben ik wel nieuwsgierig..

Me too

noflamby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:39

je moet je pard ruimte geven en als het goed weer is en je een wei hebt gewoon in de wei zetten

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:42

Dinopino schreef:
@apple jij zegt je haalt het paard uit de kudde wat gestresst is. Nu haal je dat paard uit de kudde en die gaat ie dan ontzettend missen. Althans hij wordt zenuwachtig in zijn stal en/of voelt zich in andere kudde niet thuis. het enige waarmee je dit beest rustig krijgt is de hele kudde op stal zetten.

Dat lijkt me logisch Lachen

Ik doelde meer op stress doordat er leden uit de kudde gaan rijden/hoefsmid/qualitytime met baasje of doordat het paard zelf enige tijd weg is om te rijden oid.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:51

@smystiaqu Wat moet zo'n paard met al die energie en frisheid in een klein stalletje.