Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tjitseee schreef:ik vind het niet afkraken, de mensen tegen stands proberen de mensen voor stands over te halen.
Sfiejj schreef:tjitseee schreef:ik vind het niet afkraken, de mensen tegen stands proberen de mensen voor stands over te halen.
Waarom is dat nodig dan? Laat iedereen lekker zijn eigen mening behouden..
Sfiejj schreef:tjitseee schreef:ik vind het niet afkraken, de mensen tegen stands proberen de mensen voor stands over te halen.
Nadya schreef:En als we het hier gaan hebben over iemand's mening afkraken... Gezien de enorm kortzichtige, onwetende onderbouwing van die mening, mag je toch wel even reageren, zeg. Daar is dit een topic voor. Mensen die blijkbaar niet helemaal weten waar ze het over hebben, kunnen er iets van leren misschien, als ze er open voor staan. En ik denk dat er niets mis is, door je te verdiepen in wat paarden echt nodig hebben. En dat hebben we deze dame allemaal aangeraden. Dat komt de paarden ten goede (hoop ik).
Sfiejj schreef:Nadya schreef:En als we het hier gaan hebben over iemand's mening afkraken... Gezien de enorm kortzichtige, onwetende onderbouwing van die mening, mag je toch wel even reageren, zeg. Daar is dit een topic voor. Mensen die blijkbaar niet helemaal weten waar ze het over hebben, kunnen er iets van leren misschien, als ze er open voor staan. En ik denk dat er niets mis is, door je te verdiepen in wat paarden echt nodig hebben. En dat hebben we deze dame allemaal aangeraden. Dat komt de paarden ten goede (hoop ik).
Waarom doen jullie allemaal alsof ze ze ontwetend is? Ze denkt er anders overDat kunnen jullie niet hebben..
En @ tjitseee; Discusseren gaat op grond van je eigen meningDus je mening hoeft niet te veranderen
Citaat:je mening hoeft idd niet te veranderen maar je mag wel je best doen om iemand anders te overtuigen./
nielsd schreef:Dat is toch een probleem met discussie's. Het gaat er snel hard aan toe. Zeker op internet
Sfiejj schreef:Hé hé, nu niet zo mij gaan aanvallen héIk bedoel het goed. Ik vind alleen discusseren iets anders dan afkraken. Ik vind dit al vrij kwetsend, hoe sommige mensen tegen Jolanda praten. Ze is onwetend, zit op een slechte manege enz. Ookal wordt het niet zo letterlijk gezegd, je vat het wel zo op
Ik vind dat discusseren niet moet uitlopen op kwetsende gevoelens bij een ander
kaj schreef:Tja een stand heeft absoluut niet mijn voorkeur. Maar zo fel tegen als een aantal mensen hier in dit topic ben ik zeker niet.
Net als hierboven al een keer gezegd wordt: de mate waarop het paard naar buiten kan vind ik veel belangrijker. Ik heb liever mijn paard 's nachts op een stand en verder de hele dag in de wei dan dat deze een ruime box heeft maar dan wel bijna de hele dag op stal staat.
Gelukkig heb ik de luxe dat mijn paardjes 24/7 buiten staan met een inloopstal dus ik hoef niet te kiezen.
De meest ideale manier blijft voor mij nog steeds geen stal maar als je dan toch moet kiezen dan weegt voor mij de duur van het op stal staan zwaarder mee dan de stalling op zich.
Ik heb mijn paardje een aantal weken elders gestald gehad voor een training. Hij stond toen ik een ruime hoekbox met een luik naar buiten zicht op het gangpad en een buurman (tralies ertussen). Hij heeft hier drie weken gestaan maar weefde als een gek. Paard naast hem werd helemaal tureluurs ervan. Na drie weken is besloten hem te verhuizen naar een stalletje alleen aan de buitenkant. Deze werd verder alleen gebruikt om de paarden even te laten wachten voor of na het rijden. Stalletje was vrij klein, had wel een luik naar buiten maar verder echt niet luxe. Toch stond mijn pony daar een stuk rustiger. Hij vond het blijkbaar wel lekker om wat minder contact met andere paarden te hebben en de beperkte ruimte stoorde hem ook niet zo.
(Uiteraard kwam hij sowieso elke dag naar buiten. Niet alleen onder het zadel maar ook gewoon los in de wei of bak.)
Dus mijn mening: stands liever niet, echter de omstandigheden daaromheen wegen ook mee! Topverzorging waarbij de paardjes de hele dag buitenstaan maar tussen de lessen door op stands staan daar kan ik echt geen probleem van maken. Je ziet op wedstrijden toch ook vaak zat paarden op trailers staan te wachten? Ideaal is het niet maar je kunt niet altijd alles 100% optimaal hebben.
Mizora schreef:Stands hoeven niet slecht te zijn. Bij ons op de manege hebben we zelfs een paardje dat heel wat beter af is in een stand dan zoals ze nu staat: in een gewone stal van 3x3. Ze is namelijk ontzettend bang en agressief op stal als ze niet vastgebonden staat. Wanneer dit wel het geval is verdwijnt dit gedrag zowat helemaal. Ook vind ik dat wanneer paarden bijv onder een afdak aan een trog op schouderhoogte staan met 2 touwen vastgebonden naast elkaar helemaal niet zo slecht. Meer contact dan in de meeste stallen, als je ze dan ook constant of in ieder geval heel regelmatig (meerdere malen per dag) hooi geeft dan zullen deze dieren het beter hebben dan de meeste. Minder besmetting met wormen, meer contact, meer te zien dan in die smalle gangen, schonere stallen (paard kan het niet door zijn hele stal lopen), makkelijker uitmesten waardoor nog schonere stallen, flink wat te doen en dan 's nachts op de wei. Als je dan ook nog zorgt dat de paarden wel kunnen neuzen als ze beide willen maar niet bij de ander kunnen om te bijten hebben deze dieren het beter dan menig ander.
tjitseee schreef:ja idd, die staat waarschijnlijk al zijn hele leven in stands, en is dus niet anders gewend.. dan is het niet zo gek als hij opeens raar gaat doen als hij wel ruimte heeft om te bewegen (ook al is het dan in een stal)