Stalmatten zonder vlas/stro

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tierania_

Re: Stalmatten zonder vlas/stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 16:44

Ik heb een mat voor de helft alleen voor in mijn stal dat ze niet kan schraapen over de vloer. Maar daar heb ik wel gewoon een hele laag vlas en zaagsel over hoor..

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 16:48

bij vrienden van mij liggen er alleen matten met een beetje zaagsel..
het kan wel maar het lijkt me niet echt prettig voor het paard.
de paarden staan daar ook vast s'nachts.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 19:14

DubbelDun schreef:
Ik heb er nog niet eerder van gehoord. Heb je een merknaam of een site waar het te koop is Lachen

Sorry was dit topic even uit het oog verloren. Nee het is geen merknaam vlasleem, het merk is Thorobed en het wordt verkocht door www.vanbreden.nl

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 19:17

ThaGirl schreef:
Ik heb ook rubber (koeien)matten in de paardenstallen liggen, voor de helft. Daar waar de matten liggen leg ik dan ook (bijna) geen stro, dat is gewoon niet nodig. wille ze graag in het stro liggen, dan gaan ze maar in het andere deel van de stal liggen waar wel stro ligt.
Het bespaart zo enorm veel stro, want mijn ene stal is zo'n 3,5 bij 6 meter ofzo (ong ter grote van 2 stallen).

Wat voor type matten? Wij hebben ook van die matten waar de koeien op liggen. Daar gaat zelfs nog behoorlijk wat zaagsel overheen. Zijn nou niet bepaald matten waar ik alleen mijn paard kaal op zou zetten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 19:24

@RUBYWHITE: thanks maar die zit niet echt bij mij in de buurt. En ik vrees dat ie niet voor 1 pallet langs komt Lachen

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 21:27

Wij gaan toch meer stro op onze matten gebruiken. We zijn erachter dat één paard sneller rotstraal krijgt door de mest die op de matten blijft liggen. Door meer stro te gebruiken, verdwijnt de mest tussen het stro en blijven haar hoeven schoner. We gebruikten eerst alleen vlas, maar dat gaat ook erg in de stralen zitten.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 10:25

DubbelDun schreef:
@Anneke: je bedoelt een rubber gietvloer ??
Maar die is niet waterdoorlatend en dan heb je dus wel een hele schuine vloer nodig wil het vocht dan snel weglopen. Als dat niet zo is heb je toch echt nog een vochtopnemende bodembedekker nodig hoor.

Klopt, een rubber gietvloer. De vloeren lopen iets schuin af, en de stallen zijn goed doog altijd. Maar de paarden lopen overdag buiten, dus staan alleen s'avonds op stal. Zijn ze sowiso een stuk schoner.
Maar er ligt sowiso een laag stro over hoor, maar minder dan wanneer je een betonnen vloer hebt. Vind het ideaal.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:29

ik heb gisteren staltegels in m'n stal gedaan. en zeer benieuwd hoe het resultaat vanmorgen was!!! Resultaat: een mooie droge stal!!! echt super! Het is even een investering maar ik ben nu al tevreden!!!

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:19

Degene die naast mij staat op stal heeft maten in haar stal en ik niet.
Ik heb het idee dat mijn stal sinds die tijd natter is dan normaal.

Of kan dit niet Verward

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:22

@mariekie: wat voor matten; vochtdoorlatende of 'dichte' ??

*wil ook MATEN in mijn stal* Clown

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:25

Heb geen idee Verward

Ze liggen in ieder geval niet gelijk op de grond maar zitten verhogingen in ofzo..

Weet niet zo goed hou ik het uit moet leggen.

Heb weleens begrepen dat ze aardig prijzig waren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:32

In principe zou het wel kunnen maar dan moet het afschot richting jouw stal lopen en dan zou de aangrenzende kant natter moeten zijn als de andere kant. Want ik kan me niet indenken dat jouw stal egaal natter zou zijn dan.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 21:00

ik heb sinds 2 weken stalmatten in de stal. De eerste dagen was het super.. maar nu is het toch nog natter dan ik had verwacht.

Hoe houden jullie het schoon? schoonspuiten? met zeepsop of wat dan ook?

En welke bodembedekker hebben jullie ( ik wil dat wel )

De matten heb ik op beton met afwatering.

Vertel, vertel Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 00:39

ik zou de matten niet zonder strooisel gebruiken, het trekt immers net zo koud op als beton, en dat is niet fijn om op te liggen. een laag zaagsel of stro erover is wel zo prettig voor het paard.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 01:00

merrieveulen schreef:
ik zou de matten niet zonder strooisel gebruiken, het trekt immers net zo koud op als beton, en dat is niet fijn om op te liggen. een laag zaagsel of stro erover is wel zo prettig voor het paard.

als je e goede matten/tegels gebruikt rekt het juist niet koud op
rubber isoleert en zeker met dik vier cm dikke tegels

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 01:06

OK, maar het zal altijd kouder zijn dan een lekkere laag stro tot kniehoogte, toch?

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 07:36

Merrieveulen: Dat denk ik dus niet. Rubber matten isoleren, als je paard gaat rollen in het stro, rolt hij zo al het stro aan de kant waardoor het ook vlak op de grond ligt. Dan denk ik dat rubber beter isoleert als stro.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 08:25

Wij hebben met dit koude weer toch een behoorlijke laag stro op de matten. Gewoon omdat ze veel binnen staan nu en het warmer en gezelliger is. Natuurlijk heb je dan meer werk, maar het is nog altijd veel en veel droger dan zonder matten, omdat die urine wel gewoon wegloopt. De combinatie matten (dikke, doorlatende op noppen) en stro is helemaal lekker droog en warm.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 00:04

Boyke_Candy schreef:
Merrieveulen: Dat denk ik dus niet. Rubber matten isoleren, als je paard gaat rollen in het stro, rolt hij zo al het stro aan de kant waardoor het ook vlak op de grond ligt. Dan denk ik dat rubber beter isoleert als stro.

ik zou het niet weten, maar mijn paard mag graag liggen en rollen in zijn box, maar zijn laag stro is altijd nog dik zat, komt nooit beton doorheen. maar als het wel gebeurt dat het stro allemaal aan de kant ligt, dan heb je inderdaad meer aan rubbermatten dan aan beton lijkt mij.

@ MoniqueT, ik denk ook dat de combinatie matten/ stro het beste is voor een box.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 13:02

wat het beste is laat ik in het midden Lachen
ligt naar mijn idee gheheel aan het dier en de omstandigheden

k denk dat persoonlijke voorker gewoon zwaar meespeelt bij mensne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 13:08

Hmm, ik denk dat als je beide hebt (rubber én stro) dat een paard niets te klagen moet hebben. Mijn vz-paarden hebben het ook zo in hun schuilstal en ze liggen er vaak in.

smout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 13:16

ik heb in 1 van mijn boxen een hyndermatras( is een merknaam) het veert en is zacht om te liggen. je moet er wel een strooisel over heen doen. Ik doe gehakseld koolzaadvezel bij mijn ene paard, daar kan ze wat van knabbelen. Ik ben erg tevreden.

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 13:22

Ik dacht mijn ideale pensionstalling te hebben gevonden totdat ik las dat het zielig is om paarden zonder vlas en of stro in een stal te zetten nu twijfel ik een beetje

Het idee waar ik van plan ben te gaan staan is een paddock (afmetingen weet ik niet meer) waar de paarden kunnen lopen en er zelf voor kunnen kiezen wanneer ze in een hun stal gaan staan, in de stal liggen dus alleen matten, ze worden 4x per dag gevoerd in hun eigen stal en alleen dan gaan de staldeuren dicht zodat ze hun eigen plekje hebben om in te eten.

Het zou dan om 2 paarden gaan.
Wat vinden jullie hiervan?

Kheb nog een vraag maar misschien moet dit in een andere topic, maar het idee zou zijn ik kom daar staan dat andere paard staat er dan al een tijd, ze zullen hoogstwaarschijnlijk wel gaan uitvechten wie, waar in rang staat in de kudde, maar ik maak me wel zorgen dat mn paardje geen ernstige blessures zal oplopen,enig idee hoe ik dit enigszins kan verkomen? of toch kan opbouwen misschien toch eerst op stal zetten daar? of juist niet? zucht ik weet het allemaal niet

Groetjes

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 13:29

@Thea: ik heb in één stal een HIT-matras liggen. Ik gooi alleen om de matras heen wat strooisel zodat de plas niet zo opspat.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 13:38

kimmie261 schreef:
ik heb van die echte stal tegels,4 cm dik,vocht doorlatend en niet glad....

ze zijn duur,maar je bespaard zeer duidelijk op stro vlas of wat anders ,tenzij je dat er weer overheen gaat gooien,dan doe je dus dubbelop...en is het niet goedkoper.. Haha!

ook qwa arbeidstijd is het zeer besparend,je veegt de mest eruit en klaar..meer niet,echt super...ik ben zeer tevreden...stallen zijn schoon,netjes en warm..(en droog),en de paarden liggen zacht,zachter als op het beton.

Precies Ja

Ik heb een afvoer naar de riolering onder de stallen liggen, en dus ook de echte vochtdoorlatende niet-gladde rubberen staltegels/matten
Als ze plassen is dat in no-time weggezakt en dus is de bodem weer droog(wel regelmatig ff matten schoonspuiten anders verstoppen de microgaatjes waar alles normaal gesproken door wegloopt)
verder staan ze minimaal 8 uur per dag in de wei, eigenlijk zolang t licht is staan ze buiten behalve bij extreem slecht weer
In stal krijgen ze meer dan genoeg hooi zodat ze dus altijd wat te knabbelen hebben en iedere ochtend nadat ze de wei wee rin zijn gegaan veeg ik ff door de stal heen, schep de mest eruit en de stallen zijn weer brandschoon!

1 paard(wat ook meteen de enige ruin is, en k heb idd gehoord dat t bij meer ruinen zo is) wil niet plassen op de rubberen matten, t spetterd nml een beetje en dus ligt er bij hem wel stro in de stal
nadeel van stro/vlas etc over vochtdoorlatende matten heen doen is dat de gaatjes in de matten verstopt raken en alles minder goed wegloopt en dus een extra smeerboel wordt.

Ook hebben mn paarden nooit meer wondjes op de benen wat ze eerst wel hadden als ze hadden gelegen en t stro weg was geschoven, zelfs dus degene die nu helemaal geen stro in de stal hebben die liggen nogsteeds graag in stal en hebben geen wondjes of kale plekjes of wat dan ook.

Ik heb de eerste set matten zo'n 5 tot 6 jaar gehad, inmiddels liggen er dus nieuwe in en de oude matten liggen nu in de inloopstal Lachen