wanneer is een paard het gelukkigst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: wanneer is een paard het gelukkigst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 14:08

Visconti schreef:
dit gaat niet om niet of wel natuurlijk, dit gaat over eenzame opsluiting van een paard.

Oke, dus mijn wever die niet weeft op het werk als hij een dag binnen staat is eenzaam opgesloten??

daarbij wie heeft ooit gezegd dat het eenzaam is?

Bij ons hebben de paarden een luik en een stuk tralies tussen de stallen.
ze kunnen contact maken met andere paarden.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 14:12

Visconti schreef:
dit gaat niet om niet of wel natuurlijk, dit gaat over eenzame opsluiting van een paard.

Eenzame opsluiting? Volgens mij staat het paard van de TS niet allee in een stookhut zonder ramen...

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 14:19

Visconti draaft wel vaker wat door. Ze heeft een nogal uitgesproken mening. Mag hoor, maar ik zou me er niet teveel van aantrekken. We leven nu eenmaal in een dichtbevolkt land, met heel veel regeltjes. Niet iedereen heeft de luxe van een groot weiland met schuilstal bij zijn achterdeur. Ter Apel is wat dunner bevolkt, dus daar zullen meer mogelijkheden zijn. Dat wil niet zeggen dat een ander dan maar geen paard mag houden.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 15:11

Mijn voorkeur gaat uit naar een pensionstal waar ze zoveel mogelijk buitenkomen. Het moet er niet te druk zijn want hou daar zelf niet zo van en zou die onrust ook naar mijn paard overbrengen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 15:19

Anouar staat op een boerderij, zonder bak, wasplaats, solarium, stal, vers stro, longeercirkel, paddock, buiten staat een paaltje waar ik hem aan vast kan zetten om te poetsen.
Maar hij heeft wel een enorme wei met genoeg gras en 3 vriendinnetjes. Daar wordt hij gelukkig van.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 15:50

's winters hoeft een paard niet de hele dag buiten te staan, maar een paar uurtjes is wel lekker, of het nou in de paddock is of wei. Het is goed voor hun bewegingsmechanisme.
Wij kunnen ook niet als we uit ons bed komen gelijk een sprintje trekken.
Een paard moet bewegen en daarnaast ontwikkel je ook stalondeugden als je ze binnen laat staan.

Ik heb mijn paarden met sneeuw zelfs naar buiten gegooid (klein uurtje), ze weten zelf wat ze kunnen, en af en toe moet je niet kijken dan zweven ze door de wei en denk je o mij god, maar ze weten het precies en ze vinden het heerlijk rollen in de sneeuw.

Mensen zijn soms veelste voorzichtig. Paard mag niet met anderen naar buiten, want stel je voor dat ie een trap krijgt. Dus moet ie alleen de wei in rondom in de peesbeschermers en springschoenen aan. Onder het zadel kunnen ze ook een trap krijgen. Ik heb vorig jaar mijn paard verloren doordat een ander paard hem een trap verkocht tijdens de les. Mijn paard had op meerdere plaatsen been gebroken. Einde verhaal.

Ik zal voor de pensionstal gaan. ik 7 jaar geen binnenbak gehad en ja, je moet dan soms in de regen rijden, maar dat liever dan op een fabriek staan. Waar je rekening moet houden met de lessen en alle betweters. Ik sta liever op een stal waar mijn paard het super naar zijn zin heeft en ik wat minder, dan dat ik het er geweldig heb en mijn paard 23 uur op stal moet staan en een stalondeugd ontwikkeld.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 16:05

Waarom hoeft een paard 's winters niet de hele dag buiten te staan?
Houden ze een winterslaap ofzo *LOL*

FleurHunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 16:06

als je paard weidegang heeft! en met andere paarden kan spelen!

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 16:20

bij ons laten ze een stuk van de wei kapot lopen. Dus met het eten krijgen ze zand binnen, want er staat dan bijna geen gras meer en we geen zin hebben in zandkoliek.
Als je genoeg weiland hebt dan is het wel mogelijk om ze langer buiten te hebben.
Zomers staat mijn merrie 4 uur in de wei en daarnaast gooi ik haar 's avonds nog in de paddock.
Ze heeft aanleg om te dik te worden. Als je naar haar kijkt wordt ze al dik. Daarom heb ik haar niet de hele dag buiten, maar dan gooi ik haar 's ochtends even in de paddock, 's middags de wei in en 's avonds paddock en rijden. Dan komt ze aardig uit haar stal.
Mijn oude paard stond de hele dag in de wei, maar die werd niet dik.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 16:53

kiko schreef:
's winters hoeft een paard niet de hele dag buiten te staan, maar een paar uurtjes is wel lekker, of het nou in de paddock is of wei. Het is goed voor hun bewegingsmechanisme.
Wij kunnen ook niet als we uit ons bed komen gelijk een sprintje trekken.
Een paard moet bewegen en daarnaast ontwikkel je ook stalondeugden als je ze binnen laat staan.

Ik heb mijn paarden met sneeuw zelfs naar buiten gegooid (klein uurtje), ze weten zelf wat ze kunnen, en af en toe moet je niet kijken dan zweven ze door de wei en denk je o mij god, maar ze weten het precies en ze vinden het heerlijk rollen in de sneeuw.

Mensen zijn soms veelste voorzichtig. Paard mag niet met anderen naar buiten, want stel je voor dat ie een trap krijgt. Dus moet ie alleen de wei in rondom in de peesbeschermers en springschoenen aan. Onder het zadel kunnen ze ook een trap krijgen. Ik heb vorig jaar mijn paard verloren doordat een ander paard hem een trap verkocht tijdens de les. Mijn paard had op meerdere plaatsen been gebroken. Einde verhaal
.

Ik zal voor de pensionstal gaan. ik 7 jaar geen binnenbak gehad en ja, je moet dan soms in de regen rijden, maar dat liever dan op een fabriek staan. Waar je rekening moet houden met de lessen en alle betweters. Ik sta liever op een stal waar mijn paard het super naar zijn zin heeft en ik wat minder, dan dat ik het er geweldig heb en mijn paard 23 uur op stal moet staan en een stalondeugd ontwikkeld.

Ja maar dat zijn dus risico's die je niet kan lopen met paarden van anderen van 10.000 tot 50.000 euro..
Dan kunnen paarden zich nog zo goed redden, maar je wilt dan echt niet het risico lopen dat z'n paard verongelukt.
Dus nee, bij ons kwamen ze niet buiten als het sneeuwde..

lovely82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 17:35

als ik een paard was zou ik voor pensionstal kiezen, ik zou het even aan mn paard moeten vragen wat hij nou zou willen als ik mag gokken dan is het denk ik ook een pensionstal ivm de weidegang Haha!

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:20

daantjuhhh schreef:
Ja maar dat zijn dus risico's die je niet kan lopen met paarden van anderen van 10.000 tot 50.000 euro..
Dan kunnen paarden zich nog zo goed redden, maar je wilt dan echt niet het risico lopen dat z'n paard verongelukt.
Dus nee, bij ons kwamen ze niet buiten als het sneeuwde..

Ik denk dat dat niets te maken heeft met wat het paard al dan niet gekost heeft. Iedereen die gek is op z'n paard is voorzichtig met zijn/haar vriendje.
Je kunt je alleen wél afvragen wat je liever hebt, een paard dat echt paard mag zijn of een paard dat van top tot teen wordt ingepakt, de wei niet op mag en wat dan ook, om het risico op blessures tegen te gaan.
Persoonlijk klinkt dat laatste me meer in de oren als een ding om op te rijden dan een paard.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:24

Je paard loopt meer risico als hij er af en toe uit mag als dat hij dag en nacht buiten staat of als de groep vaak wisselt.
Als ze er een uurtje per dag uit mogen zijn ze helemaal jolig en doen ze rare dingen. Paarden die dag en nacht buiten staan gaan wel eens wat rennen en spelen, maar ze gaan nooit zo uit hun dak als stalpaarden die mogen buitenspelen.
Als je een vaste groep hebt is de rangorde bepaald en zullen er nagenoeg geen gewonde meer vallen.

Bovendien zijn er op stal net zoveel risico's

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:32

Mijn jonge paard heeft juist een ernstige blessure oplopen terwijl ze dag en nacht in het land liep. Die blessure heeft ze meer dan een jaar gehad. (Ze heeft maanden strenge boxrust gehad, mocht er zelfs met mesten niet uit.) Als ze iets ouder was geweest dan hadden we haar in moeten laten slapen. Nu is ze gelukkig aardig hersteld. Ongelukken kunnen dus overal gebeuren. Ik ben alleen nu wel zo geschrokken dat ik mijn paarden 's nachts altijd binnen zet, ook 's zomers. (en dat vinden ze helemaal niet erg)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:24

Wat is er dan gebeurd?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:37

Waarschijnlijk is ze in een muskusrattengang gestapt en heeft haar sesambeentje en pezen beschadigd. Omdat ze nog jong was (3 jaar) is het bot nog langzaam hersteld. Bij een ouder paard was het niet meer genezen en was het einde verhaal geweest. Het is een volbloed arabiertje vol energie, dus die boxrust was niet echt prettig. Nu zijn we haar na anderhalf jaar aan het inrijden en gaat het goed.

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 09:40

ik denk pension stal
iedere dag weide gang
dan kunnen ze zich uitlaten in de wei ipv als je aant rijden bent ofzo
k denk altijd voor ons lijkt een stal groot maar voor een
paard is het maar iets kleins...
groetjes

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:57

KarinvdM schreef:

Niet ieder paard dat veel op stal staat heeft een stalondeugd.
Mijn paarden komen nu ook dagelijks buiten. In de periode dat ik daar op stal stond kon dat in de winter helaas niet. Niet iedere stal heeft de mogelijkheid om je het hele jaar door weidegang te bieden, bovendien wil niet iedereen z'n paard in de wei.
Op deze manege staan ze in een box met dik opgestrooid stro, genoeg te doen en te knabbelen.

Dat is het probleem, omdat niet alle paarden zichtbaar totaal gestoord worden op stal, zal het wel goed zijn.

Mensen denken dat een paard met een stalondeugd probeert te zeggen: He, ik verveel me hier een beetje, wanneer gaan we wat leuks doen?

Maar een paard zegt dan eigenlijk: HALLLLOOOOOOOOOO!!!!!!!!!!!! IK WORD HIER TOTAAAAAAAAAAAAAAAAAAAALLLLLL GESTOORD!!! TRALALALALALALA!!!!

En inderdaad, niet alle paarden worden zichtbaar totaal gestoord als je ze 23/7 eenzaam opsluit, maar denk eens na, een kuddedier in een isoleercel stoppen, dat is toch gewoon verkeerd?

Bij paarden die nooit op stal hebben gestaan, heb ik nog nooit stalondeugden gezien.

melissa20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 21:36

Mensen denken dat een paard met een stalondeugd probeert te zeggen: He, ik verveel me hier een beetje, wanneer gaan we wat leuks doen?

Maar een paard zegt dan eigenlijk: HALLLLOOOOOOOOOO!!!!!!!!!!!! IK WORD HIER TOTAAAAAAAAAAAAAAAAAAAALLLLLL GESTOORD!!! TRALALALALALALA!!!!

En inderdaad, niet alle paarden worden zichtbaar totaal gestoord als je ze 23/7 eenzaam opsluit, maar denk eens na, een kuddedier in een isoleercel stoppen, dat is toch gewoon verkeerd?

Bij paarden die nooit op stal hebben gestaan, heb ik nog nooit stalondeugden gezien.[/quote]

paarden kunnen niet op deze menselijke manier denken en een stalondanks is een combinatie van 'soms'aangeleerd gedrag en stressreactie en een soort van verslaving

roebietinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 21:38

Ik zou kiezen voor de pensionstalling,,,
kun je je eigending doen en je paardJ staat elke dag buiten.
maar ik weet niet misschien is bij je aan huis staan ook een optie Haha!

melissa20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 21:39

ondanks= ondeugd

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 21:42

Pensionstal *LOL*