Dus toch de wormspuiten op recept?!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Re: Dus toch de wormspuiten op recept?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 17:59

PeeWij schreef:
Ik ben zaterdag bij een ruitershop geweest. Ze ontkrachtigen dit verhaal. Je moet vragen of de shop waar je normaal gesproken wormenspuiten koopt of deze volledige vergunning hiervoor heeft. De meeste hebben deze wel en deze blijven ook gewoon in 2007 wormenspuiten verkopen.
Tenminste zo werd het mij verteld door het Drunens Ruiterhuis!

Er komen steeds meer verhalen, vrij waar ze het er over hebben dat het alleen bij de DA te krijgen is Knipoog

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 18:24

Mijn da vertelde dat ik ze tegen winkelprijs, of met korting per 10, gewoon bij hun kan kopen en zelf kan geven. Dus niks geen voorrijkosten a 25euro, extra kosten voor toedienen/handeling en de kuur zelf....Maar of het daadwerkelijk zo zal zijn, ben benieuwd. Heb gelukkig nog een voorraad liggen waar ik even mee vooruit kan.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 18:25

PeeWij schreef:
Ik ben zaterdag bij een ruitershop geweest. Ze ontkrachtigen dit verhaal. Je moet vragen of de shop waar je normaal gesproken wormenspuiten koopt of deze volledige vergunning hiervoor heeft. De meeste hebben deze wel en deze blijven ook gewoon in 2007 wormenspuiten verkopen.

Dat verhaal klopt wel, de "winkels" die wormenkuren verkopen moeten hiervoor een vergunning hebben. Je mag als particulier dus niet een zooi inkopen en doorverkopen.

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:31

Nu heb ik net weer gehoord dat dit weer niet zeker is dat dit door gaat. het lijkt mij dat er een groote aankondiging moet komen dat dit gaat gebeuren. ik wacht gewoon af, ik kan altijd nog een zooitje in slaan

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:02

even een abbo, ik wil dit even volgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 22:04

PeeWij schreef:

Dan heb jij een andere medewerker gehad dan ik! Tegen mij werd nl daar gezegt dat via de DA moet.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 12:56

In de Hoefslag van deze week staat er wat over geschreven... Het schijnt al een aantal keer uitgesteld te maar volgens mij gaat het er nu echt van komen.

Niels71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 15:17

De reden van deze regel is dat paarden niet alleen gezelschapsdieren zijn, maar in veel gevallen ook consumptiedieren. Volgens de regelgeving van de EU is een paard een consumptiedier.

Veel medicijnen en middelen laten voor een bepaalde tijd residuen achter in een dier. Deze stoffen mogen geen gevaar vormen voor de volksgezondheid. Veel middelen hebben daarom een zogenaamde wachttijd. Alle middelen die voor langere of korte periode residuen achterlaten in het lichaam zullen voorschriftplichtig worden. Voor bijvoorbeeld honden en katten zijn bepaalde medicijnen wél vrij verkrijgbaar, omdat deze dieren niet in de voedselketen van de mens terecht zullen komen.

Natuurlijk zijn niet alle paarden consumptiedieren, maar er mag/kan geen ongescheid gemaakt worden tussen de verschillende soorten paarden/eigenaren. Er is sprake van rechtsongelijkheid als de eigenaar van een hobbypaard wél een bepaald middel vrij kan kopen en de eigenaar van een vleespaard dit uitsluitend op recept zou mogen halen. Dit werk fraude in de hand. Omdat voedselveiligheid het meest belangrijke is worden daarom alle paarden onder één regelgeving geplaatst.

Een aantal ontwormingsmiddelen heeft nul dagen wachttijd, maar bij een aantal middelen is dit niet het geval. Dan zou je zeggen dat de middelen met nul dagen wachttijd wél vrij verkrijgbaar blijven en de rest uitsluitend op recept. Helaas, zijn de middelen met nul dagen wachttijd ook middelen waarbij reeds resistentie is aangetroffen. Om voorkeur voor een bepaald middel te voorkomen worden daarom ALLE ontwormingsmiddelen voorschriftplichtig. De dierenarts wordt geacht het juiste middel voor te schrijven en resistentie tegen te gaan.

In principe zou de nieuwe regelgeving per 1 januari 2007 moeten ingaan. Tot op heden is zelfs bij de hoge heren die het zouden moeten weten nog niet echt duidelijkheid.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 15:25

meelezer..... Lees het nu voor het eerst

oukje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:44

hoi

ik las in de paard en sport dat het is uitgesteld tot 1 oktober 2007!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:40

Rena had vrijdagmiddag een wond die gehecht moest worden , en heb het toen meteen even gevraagd hoe het nou zat met die geruchten.

DA zei dat het idd de bedoeling is dat volgend jaar wormenspuiten alleen nog via de DA's verkrijgbaar zullen zijn.

Dit zodat er een betere controle en informatie-verstrekking is wbt. ontwormen.

Nu de middelen vrij verkrijgbaar zijn kan iedereen zomaar wat doen , waardoor het vaak fout gaat qua werkzame stoffen / ontwormings-schema / onderdosering , en dit werkt o.a. resistentie van de wormen in de hand. Veel mensen doen zomaar wat en doen daarmee meer kwaad dan goed....

Als het via de DA's gaat verlopen dan kunnen die er zorg voor dragen dat de juiste middelen op het juiste moment in de juiste hoeveelheden gegeven worden , kunnen net als bij de entingen bvb. ook een herinnering sturen dat er binnenkort weer ontwormt moet worden , houden met advies van werkzame stof rekening met het seizoen , het type paard en de omstandigheden van het dier die ook bepalen hoe het ontwormschema eruit dient te zien.

Op zich dus wel goed juist , als ze dit zo uit gaan voeren !

Het kan dan zelfs wel zijn dat de spuiten goedkoper worden , als de DA's ze alleen nog maar mogen verstrekken want die kunnen dan zeer groot inkopen.

Visite zou ook helemaal niet nodig zijn , maar er is gewoon wat meer controle op , er denkt dan nog "iemand" met je mee over hoe en wanneer je het beste kunt ontwormen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:48

Ik ga dit in de gaten houden, interessant.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:55

Zou het dan echt via een DA moeten gaan? Hier in België is ontworming ook niet verkrijgbaar in ruitersportzaken, maar we moeten er ook niet voor naar de DA, het is namelijk zonder voorschrift verkrijgbaar bij apotheken.

Wel pech, ook voor mij, want ik bestelde mijn ontworming altijd in een grote hoeveelheid bij de Paardendrogist of Divoza, dat is nl. goedkoper. Maar dat zal dus niet meer kunnen Verward

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 18:20

Hmm. Ik las het gisteren ook. Dan wordt het vast stukken duurder als het via een DA moet. Gelukkig woon ik niet zo ver bij de Belgische grens. Dan ga ik het daar wel halen.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 18:27

ik heb het vorige week ook gehoord van mn dierenarts.
binnenkort zou ik een brief binnen krijgen met alle informatie daarover.
ik heb pas 2 pakketten gekocht voor een jaar dus ik heb nog voor een paar maanden.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 18:29

Paard & Sport schreef:
Ontworming op recept
Uitgesteld tot 1 oktober 2007

Voor de derde keer is de receptplicht voor onder andere wormmiddelen voor paarden uitgesteld. De overheid, met name de EU, wil de medicijnverstrekking aan dieren tot in details in kaart brengen. Vooral van de groep dieren waarvan het vlees in de voedselketen voor mensen terecht kan komen. Medicijnen kunnen namelijk reststoffen achterlaten die de volksgezondheid in gevaar kunnen brengen. Paarden vallen in eerste instantie onder de groep slachtdieren; de meeste wormmiddelen laten resicuen achter. Vóór 31 maart 2007 moeten de EU-lidstaten, waaronder dus Nederland, nu een lijst stamenstellen van medicijnen die volgens de individuele landen niet onder de receptplicht zouden hoeven vallen. De zogenaamde nonPOM-lijst (POM staat voor Pescription Only Medicine).
De Nederlandse overheid zal trachten enkele medicijnen voor dieren van receptplicht te vrijwaren. "Maar ik vermoed dat die vrijwaring niet voor wormmiddelen voor paarden zal gelden", antwoordt Max Siemelink, beleidsmedewerker van het ministerie van Landbouw Natuur en Voedselveiligheid (LNV). "In die beslissing speelt ook de resistentieontwikkeling tegen enkele werkzame stoffen in wormmiddelen een belangrijke rol".
Met deze uitspraak geeft LNV aan dat zij de EU-regelgeving mogelijk aangrijpt om controle te krijgen over de hoeveelheid en frequentie van werkzame stoffen die paarden via wormmiddelen binnenkrijgen om zo de hand te krijgen aan de resistentieontwikkeling. Recepten mogen volgens de EU-verordening alleen worden uitgeschreven door een 'gekwalificeerd persoon'. Dat zal de dierenarts zijn. Na 31 maart 2007 volgt een overgangstermijn tot 1 oktober 2007 om de receptplicht voor de POM-medicijnen in onder andere Nederland te implementeren.MB

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 19:25

Ik neem ook even een abo Lachen

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 19:36

Eilandje schreef:
Zou het dan echt via een DA moeten gaan? Hier in België is ontworming ook niet verkrijgbaar in ruitersportzaken, maar we moeten er ook niet voor naar de DA, het is namelijk zonder voorschrift verkrijgbaar bij apotheken.

Wel pech, ook voor mij, want ik bestelde mijn ontworming altijd in een grote hoeveelheid bij de Paardendrogist of Divoza, dat is nl. goedkoper. Maar dat zal dus niet meer kunnen Verward

haha, ik dacht toch van wel hoor Haha! ik ga altijd langs de ruitersportzaak Knipoog
Maar wist wel niet dat het ook via de apotheker kon.. Handig Haha!
hoe zit het dan eigenlijk in belgie? gaan we ook langs de da moeten?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 22:59

Het topic loopt weer zie ik Haha!

Over dat stuk van pmarena, als het daadwerkelijk zo zou gaan en ze worden niet duurder heb ik er niks op tegen. Al zou ik wel elke keer een flink stuk moeten rijden naar de kliniek toe Bloos

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 05:57

Nashke schreef:
Eilandje schreef:

haha, ik dacht toch van wel hoor Haha! ik ga altijd langs de ruitersportzaak Knipoog
Maar wist wel niet dat het ook via de apotheker kon.. Handig Haha!
hoe zit het dan eigenlijk in belgie? gaan we ook langs de da moeten?

Euh ik ken geen enkele Belgische ruitersportzaak die het verkoopt, en volgens mij mogen ruitersportzaken dat ook echt niet Haha!

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 13:03

Nope, het is inderdaad verboden dat ruitersportzaken het in Belgie verkopen. Het is zelfs zo dat als er bvb een tentenkamp is bij Hippo's Oostmalle en men vanuit Nederland daar neerstrijkt met zijn tenten en er ontworming verkoopt, dat dit in feite illegaal is.

Niels71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 13:31

Waarom is iedereen zo extreem gefixeerd op de prijs? Het gaat toch om de gezondheid van je paard?

Er zijn veel te veel mensen die maar wat aanrommelen en ontwormingspasta's zijn niet echt middelen waar je maar wat mee hoort te rotzooien. Doe jij netjes te paard ontwormen, wordt je paard door andermans paard weer net zo hard besmet. Bij dat soort mensen zou ik dus niet op stal willen staan.

Het stukje van pmarena klopt dan ook helemaal.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 13:37

Ben benieuwd hoe dit straks allemaal gaat lopen Ja hou dit topic even in de gaten

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 17:31

Niels71 schreef:
Waarom is iedereen zo extreem gefixeerd op de prijs? Het gaat toch om de gezondheid van je paard?

Er zijn veel te veel mensen die maar wat aanrommelen en ontwormingspasta's zijn niet echt middelen waar je maar wat mee hoort te rotzooien. Doe jij netjes te paard ontwormen, wordt je paard door andermans paard weer net zo hard besmet. Bij dat soort mensen zou ik dus niet op stal willen staan.

Het stukje van pmarena klopt dan ook helemaal.

Oh dus omdat het om de gezondheid van mijn paard gaat hoef ik niet meer op de prijs te letten?
Ik heb het ontwormen altijd prima voor elkaar, niet te vroeg niet te laat!

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:41

maar is dat dan ook zo als jer het zelf gaat op halen bij de DA dat je dan ook consult betaald toch niet ?