Wie ook Liever een luxe stal / goed paard dan eigen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:14

Hoeveel van de mensen op bokt hebben inderdaad niet een bijrijder of verzorgster om een dag over te kunnen slaan... En wees eens eerlijk, wie van de mensen die zo negatief doen over dagje overslaan?

DianneM

Re: Wie ook Liever een luxe stal / goed paard dan eigen paa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:34

Als jij op mij doelt wil ik dit misverstand even meteen uit de wereld helpen!

Mijn man wil namelijk dat ik 1 dag in de week 's avonds thuis ben in plaats van dat ik 7 dagen in de week alleen op mijn werk en bij mijn paard zit, dat is de enige reden dat ik een bijrijder heb! Ik ben als ik werk weg van 6.30 tot 's avonds 21.30 en dat 5 dagen in de week. Ik werk 40 uur in de week àls ik niet over hoef te werken of 's avonds of in het weekend ook nog eens op moet draven. Met mijn beroep heb je dat namelijk nooit voor het zeggen helaas.

Als ik mijn bijrijder niet zou hebben gehad, ben ik er ook gewoon 7 dagen per week en dan nog kom ik vaak ook even langs om 's avonds mijn paard nog te voeren. Ze staat geen enkele dag alleen en als het aan mij zelf zou liggen, zou ik zelf 7 dagen in de week gaan. De afgelopen 4 weken kon ze niet komen en dan ga ik dus gewoon 7 dagen in de week zonder enige tegenzin! Ik heb maanden zonder bijrijder gedaan.

Wat ik raar vind is dat het door jou blijkbaar belachelijk wordt gevonden dat je niet eens een keer een dag overslaat, want dat gebeurt bij mij echt niet!

Ik ben niet iemand die een bijrijder heeft omdat ik geen zin heb om naar mijn paard te gaan! Ik gun mijn man ook een gezellig avondje met zijn tweeen en mijn bijrijder ook een dag met mijn paard. Kan ze niet, dan heeft mijn man toch echt pech, mijn paard gaat voor. Mijn man kan zelf zijn eten maken en op de plee schijten en doortrekken, mijn paard niet.

Richtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:49

@Teuntje111, prima dat jij graag elke dag gaat. Maar respecteer ook dat een ander andere keuzes maakt.

Guuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:05

Tja.. Ik snap de TS eigelijk wel.

Ik sta bij een vriendin thuis en moet alles zelf doen.
Ik vind dat geen probleem en vind het heerlijk om
mijn paard binnen te zetten in een schone stal die
ik net zelf heb uitgemest, om haar elke dag 2 keer
te voeren de dekens te verwisselen, te rijden en wat
al niet meer. Ik heb een buitenbak tot mijn beschikking,
die s'winters vaak te modderig is om te rijden (wordt
trouwens deze zomer eindelijk aangepast )

Ik denk dat als ik straks minder tijd heb ik mijn paard
liever op een wat luxere stal zou zetten. Daar kleven
echter ook weer nadelen aan.

Soms wordt je echter moedeloos als je weer in die smerige
modderige buitenbak staat, je paard weer compleet is
natgeregend en je 2 uur moet wachten voordat ze droog
is en haar dek op kan. Je spullen weer zeiknat zijn en je
weer je privéles moest afzeggen door het weer.
Op dat soort moment wil ik GRAAG op zo'n stal staan.
Zeker omdat ik dan gewoon door kan trainen.

Je paard merkt echt niet wie de stal heeft uitgemest wie
hem buitenzet of zijn eten brengt. Dat is iets wat eigenaren
zichzelf voorhouden. Paarden intereseert het verder niet
wie het doet als het maar gebeurd!!

Ik vind juist dat de TS goed voor zichzelf op een rijtje zet
wat ze wil en wat haalbaar is. Misschien is het verwend..
Ik vind het een wel overwogen beslissing!

Meissie17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:07

marije86 schreef:
Anoukie schreef:
Wat dan ? Breng jij daar uren door met poetsen, aan de hand grazen, nog meer poetsen, ehmmmmmm.... ?

ik vind jou ook anders kort door de bocht zoals je nu reageert,lekker over een beetje tegenin zagen.
als eigenaar schaf je een paard aan omdat je het leuk vind tis je hobby en je steekt er graag tijd in,das niet dat je het graag doet maar tis een stukje verantwoording.
als jij niet komt of alleen om te rijden waar blijft je band dan met je paard?beetje anderen voor je knol laten zorgen aldoor,ik heb ook hues wel een over geslagen toen ik in pensionstalling stond,maar wil je niet dat tevreden paarden hoofd zien als je hem zelf buiten zet,voert of hem in de box zet die je zelf heb uitgemest!
heerlijk uren lang met me paard wandelen en later grazen domweg om het feit dat ik dan kan genieten van me paard terwijl ik ernaast loop inplaats van derop zit!

Ik denk echt niet dat een paard er behoeft aan heeft als je er steeds gaat naast lopen paarden zijn dieren en paarden zijn kudde dieren die kunnen zich ook alleen in de wei redden

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:10

Zeg ik dan dat ik dat niet doe? Juist in tegendeel, maar ik vind niet dat je zomaar je paard in de poep kan laten staan en op zijn minst iemand moet regelen die de stal doet en je paard eten geeft als je zelf een dag geen zin hebt of als je niet kan komen, als voeren, mesten en beweging geven niet binnen de faciliteiten van je pensionstal zit.

Op een luxe stal heb je dit probleem niet, omdat er altijd standaard 3 tot 6 keer per dag gevoerd wordt, je stal standaard uitgemest wordt en je paard standaard elke dag beweging krijgt, en daar betaal je ook naar.

Op een simpele pensionstal als waar ik sta, kan je niet zomaar wegblijven dat is het enige wat ik aan wilde geven en blijkbaar wordt dat niet begrepen door anderen, waardoor ik mij nu wel een beetje persoonlijk aangevallen voel..

Als ik 1 dag wegblijf zonder iemand te regelen, heeft mijn paard geen eten, heb ik de volgende dag 5 kruiwagens stront en een superchagerijnig paard.

Ik scharrel en sjouw graag een beetje rond op stal. Ik ben 2 uur bezig met de verzorging van mijn paard en rijd/longeer/wandel daarnaast elke dag minimaal een uur met haar.

Ik ben opgegroeid op een boerderij in een piepklein dorpje en woon nu in de stad. Voor mij is mijn paard op een boerderij hebben staan mijn lust en mijn leven.. Geniet van de vrijheid die het boerderijleven mij verschaft.

Ik respecteer ieder zijn keuze. Ik heb er voor gekozen om op een doe-het-zelf stal te gaan staan, omdat ik het heel fijn vind om elke dag zelf alles te regelen. Ik begrijp ook donders goed dat niet iedereen hier op zit te wachten. Voor anderen is onbezorgd je paard rijden weer hartstikke leuk, maar dat is niks voor mij, maar respecteer wel van anderen dat zij dat wel leuk vinden..

Een paar pagina's geleden had ik ook gezegd dat ik de TS haar standpunt wel begrijp en respecteer, maar dat het niet mijn keuze zou zijn. Ieder zijn ding.. Zoveel mensen, zoveel smaken, en dat is maar goed ook.

Richtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:12

Nu is het me helemaal duidelijk Teuntje
Als je op zo'n stal staat kan je het inderdaad niet maken om een dagje weg te blijven

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:25

joyce B schreef:
Ben ik dan ook egoïstisch dat ik voor de mogelijkheden ga in plaats van die speciale band met een (extra) eigen paard? Alles heeft zijn voor en nadelen... De topicstarter vroeg zich af waar anderen voor zouden kiezen als je voor die keuze stond....

Blijkbaar kiezen veel bokkers dan voor toch een eigen paard of zelfs Shet en nemen dan genoegen met minder om het betaalbaar te houden

Nee, ik vind je antwoorden juist helemaal niet raar. Ik vind het juist weloverwogen beslissingen die je neemt, die sommige andere mensen niet nemen.

Ik denk er precies zo over als de TS en jij.
Als ik later, net als met mijn vorige pony, alleen maar wat door de bak kan hobbelen, zonder les, waarmee ik niet naar buiten kon, waarmee ik op een gegeven moment ook geen wedstrijden meer kon rijden, is het voor mij gedaan.
Dan is de lol er voor mij ook af.

Wat ik dan weer wel graag zelf zou willen doen, is uitmesten en voeren. Meer omdat ik dat juist erg leuk vind om te doen. (Verklaar mij gek, maar ik meen het, ik vind het erbij horen).
En minstens 4 keer in de week erheen vind ik ook noodzakelijk.

Maar ik snap wel dat wanneer je een paard koopt, je er ook één zou willen hebben met wat mogelijkheden. Want na m'n puberteit had ik dat wandelen met shetlanders echt wel gehad, hoe leuk dat ook mocht zijn.

En als ik dan nog terugdenk aan het meisje uit mijn les van jaren geleden, die een eigen pony had waarmee ze bijna nooit kon rijden omdat de bak te nat was, die te wild was om mee naar buiten te gaan en te 'lomp' om mee wedstrijden te rijden, snap ik echt wel dat de lol er snel af is.

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:35

Teuntje111, ik val niemand aan, maar stel wel kritische vragen.
Het is nooit mijn bedoeling om iemand af te vallen, maar vind dat er in een aantal gevallen toch wel erg kortzichtig en met een gekleurde bril topics gelezen worden en er op gereageerd. Diegene die zich aangesproken voelt mag zich aangesproken voelen...

Ik ben blij dat er ook bokkers zijn die begrijpen wat ik bedoel...

Een paard is geen mens, en paarden vinden mensen meestal leuk, maar als ze in een kudde leven, met voldoende leefoppervlak en voedsel, zonder mensen, zullen ze die mensen en het rijden echt niet missen hoor...
Dat ze mensen leuk vinden is aangeleerd gedrag, conditioneren met positieve stimulus... Van nature zijn wij immers roofdieren en zij de prooi...

Blij dat er ook hier ook mensen zijn die eerlijk toegeven naast de paarden nog een ander leven te willen hebben. Wat niet wil zeggen dat zij hun paard gevoelloos 24 uur in de box laten staan...

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:53

Anoukie schreef:
Joh dat jullie het fijn vinden om zelf de stal te mesten en je paard buiten te zetten, prima. Maar laat dan een ander die ervoor kiest om dat uit te besteden in zijn/haar waarde!

Ik heb zelf ook 2 dagen dat ik niet naar stal ga. Eten/drinken/mesten wordt gedaan, de beweging krijgt hij in de stapmolen 's ochtends en in de trainingsmolen 's avonds. Heerlijk! Naast dat ik een paard heb, heb ik ook nog een ander (sociaal) leven waar ik graag wat tijd aan besteed .

Ik vind het niet "fijn" om de stal uit te mesten, bij mij is het meer iets dat erbij hoort. Ik vind het wél fijn als ik aan het eind van de dag mijn paard weer in een schone stal achterlaat.

Ivanka staat op de boerderij van mijn oom, het enige wat hij doet is 's ochtends het emmertje brok in de voerbak kiepen (dat ik de avond ervoor klaar heb gezet) en de staldeur open zetten (stal staat in de wei).
De rest van de verzorging komt helemaal op mij neer. Ik sla heel zelden een dag over, eigenlijk alleen als ik op vakantie ben. Vorige week was ik geveld door de griep, maar dan móet ik van mezelf toch nog eventjes naar mn paard . Gewoon even kijken of alles goed gaat.

Mijn moeder dacht in eerste instantie dat het van mij een bevlieging was, dat ik gewoon graag een paard wilde. Dus paard zelf moeten betalen en het onderhoud ook nog steeds, maar ik vind het zelf echt heerlijk dat ik "eigen baas" ben. Ik hoef met niemand rekening te houden op stal, heerlijk!

Overigens heb ik naast mijn paard ook gewoon een sociaal leven, ik denk dat dat weinig uitmaakt of je je paard nu "thuis" of op een pensionstal hebt staan. Ook volg ik in het dagelijks leven een hbo-studie, dus vervelen doe ik me nooit.

Ik zou er niet aan moeten denken om Ivanka op een pensionstal te zetten. Waarom niet? Want een binnenbak, solarium ed. klinkt erg aantrekkelijk. Ik vind het wel best zoals het nu is. Ik heb er geen problemen mee, maar ik heb er ook geen problemen mee als anderen liever wat meer luxe hebben. Dat is ieders eigen keuze en ik denk dat iedereen dat maar van elkaar moet accepteren .

Maar idd, er zijn flink wat kort door de bocht reacties hier. Maar goed, daar kijk ik hier al niet eens meer van op tegenwoordig .

marije86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 13:31

[

ik vind jou ook anders kort door de bocht zoals je nu reageert,lekker over een beetje tegenin zagen.
als eigenaar schaf je een paard aan omdat je het leuk vind tis je hobby en je steekt er graag tijd in,das niet dat je het graag doet maar tis een stukje verantwoording.
als jij niet komt of alleen om te rijden waar blijft je band dan met je paard?beetje anderen voor je knol laten zorgen aldoor,ik heb ook hues wel een over geslagen toen ik in pensionstalling stond,maar wil je niet dat tevreden paarden hoofd zien als je hem zelf buiten zet,voert of hem in de box zet die je zelf heb uitgemest!
heerlijk uren lang met me paard wandelen en later grazen domweg om het feit dat ik dan kan genieten van me paard terwijl ik ernaast loop inplaats van derop zit!
[/quote]
Ik denk echt niet dat een paard er behoeft aan heeft als je er steeds gaat naast lopen paarden zijn dieren en paarden zijn kudde dieren die kunnen zich ook alleen in de wei redden
[/quote]

ik zeg ook niet dat ik der aldoor naast loop daat over het wandelen met je paard

en ik veroordeel niemand ik zeg alleen dat ik het fijn vind om dat soort dingen te doen.
en waarschijnlijk zal het je paard net aan zijn reet roesten wie zijn box of eten etc doet.....alleen ik zou het niet willen missen die tevreden blik.
best als mensen zelf haast niks willen doen maar ik zou het niet kunnen[/quote]

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 15:31

Teuntje111 schreef:
Mijn man kan zelf zijn eten maken en op de plee schijten en doortrekken, mijn paard niet.

Godzijdank wordt de plee zoals jij het omschrijft door iemand van mijn pensionstal schoongemaakt. Verder kan mijn paard wel degelijk zelf schijten en plassen zonder dat hij zichzelf onder spuit. We hebben hier niet te maken met een ongecontroleerd(e) poepgat/plasser...

Wat een argument zeg .

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 15:46

Al ligt er 1 drol in me paard z'n stal, die van mij gaat juist daar liggen!

beau_diva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:01

chagrijntje schreef:
Naar mijn idee ben je gewoon verwend..
Je wilt alleen maar rijden met je paard.
Je wil je paard niet voeren of de stal uitmesten.

En je ziet je zelf al hoog in de dressuur.

Maar wat ik nu niet snap wat is nu precies je vraag..

totaal mee eens!

nouw Miss lui,
mensen zoals jij zijn geen paard waard!

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:24

Flauwekul zeg!

het is maar net waar je voor kiest. Of lekker hele dagen met je shetje knuffen en lekker wandelen enzo, waar overigens niks mis mee is, of je wilt liever prestatiegericht bezig zijn en PAARDRIJDEN, trainen en verder komen. Wanneer je een paard kunt rijden die verder helemaal hartstikke prima wordt verzorgd en je kunt het je qua tijd niet veroorloven om heel lang met de verzorging bezig te zijn, dan is daar toch niks mis mee? Het is maar net wat je prioriteiten zijn.

Mijn paard wordt ook helemaal verzorgd, ik hoef ook geen stal uit te mesten of te voeren (en ik sta nog niet eens op een luxe pensionstal) en ik hoef haar vrijwel nooit zelf binnen te zetten of dekens te wisselen.

Als ik de tijd had dan deed ik dat met alle liefde allemaal zelf. maar ik heb een baan en woon samen en dat lukt gewoon niet. Dus als ik moet kiezen tussen OF een ander de verzorging laten doen en zelf lekker kunnen rijden OF alleen maar de verzorging (en dan een bijrijder nemen omdat ik geen tijd heb om te rijden ), dan kies ik toch echt voor het rijden.

Mijn paard is echt niet doodongelukkig omdat ze haar voer van iemand anders krijgt en ikzelf lijd er ook niet noemenswaardig onder. Ik vind mezelf ook niet lui ofzo overigens, ik ben gewoon reeel en ik heb de keuze gemaakt om het zo te doen.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:28

Anoukie schreef:
Teuntje111 schreef:
Mijn man kan zelf zijn eten maken en op de plee schijten en doortrekken, mijn paard niet.

Godzijdank wordt de plee zoals jij het omschrijft door iemand van mijn pensionstal schoongemaakt. Verder kan mijn paard wel degelijk zelf schijten en plassen zonder dat hij zichzelf onder spuit. We hebben hier niet te maken met een ongecontroleerd(e) poepgat/plasser...

Wat een argument zeg .

Wat ik hiermee bedoel te zeggen: Me vent kan prima voor zichzelf zorgen, maar mijn paard is toch in een hoop dingen afhankelijk.. Onder andere voor haar eten en haar schone stal.. Het voer komt namelijk niet vanzelf aangewandeld en mijn stal beschikt helaas ook niet over een zelfreinigende functie... Hoe schoon ze zelf ook is, haar stal moet toch echt gedaan worden..

sa80

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 22:20

Ik heb 2 eigen paarden gehad en rij nu een paard voor iemand anders.

Het paard wat ik nu rij is een keurmerrie van goede afstamming waar alleen ik op rij.

Op dit moment heb ik het geld er niet voor over om zo'n goed en duur paard te kopen en is het ideaal dat ik zo'n super paard te rijden heb. Zonder veel (en met name onvoorziene) kosten te hebben.

Voor mij zit er 1 voordeel aan het hebben van een eigen paard: Je kunt hem verkopen wanneer jij dat wilt Een paard van een ander wordt verkocht wanneer hun dat uit komt.

En 1 nadeel aan het hebben van een eigen paard: Het kost een hoop geld (en dan met name onvoorziene dingen).

Ik vind het prima zoals het nu is.

Ik behandel haar niet anders omdat ze wel of niet van mij zou zijn!

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:41

Sorry hoor,maar ik mest en voer liever mijn paarden dan dat iemand anders dat doet,weet ik dat het goed is,het is gezellig bij ons grote schone boxen,goed voer en goede buitenbak GOEIE FJORDEN die leuk lopen ook in de wedstrijdsport en Kwpn-ers,En weidegang maar snachts lekker een stal,dus super voor welk paard dan ook!!!En voor mij ook!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:25

Tja, ieder voordeel kent z'n nadeel..
Ik zou het best moeilijk vinden, een luxe stal is logisch gezegd een luxe, maar ik heb nu zo'n beetje een eigen paard en zou niet meer zonder kunnen! De omstandighen qua weidegang en bak zijn niet bepaald ideaal te noemen, maar het paard kan wel dagelijks buiten rennen en een verzorgster regelen was geen probleem. In de zomer kan ze 24/7 naar buiten op een land van 1,8 hectare. De bak wordt vroeg of laat vernieuwd, het enige probleem nu is dattie niet goed gedraineert is en het dus na een regenbui, een modderpoel is. Maar we houden de bak ook niet altijd even netjes bij
Verder hebben we geen solaria en een binnenbak tot onze beschikking, maar het is verder geen gemis. Hoewel een binnenbak wel lekker zou zijn, maar we hebben een groot erf, de bak is er wel, een enorm land en nog een aantal losgooi/extra landjes etc.
Dus in mijn geval, eigen paard

Stephanie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 22:10

Ik ben tevreden met mijn pony het enigste wat ik mis is een binnenbak.
ik moet 15 minuten rijden om bij de binnenbak te komen..
opzich geen punt maar had het liever op de stal gehad waar mn pony staat...

monky27

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 22:51

ik heb mijn paarden op een goedkope stalling staan,waar de paarden dag en nacht buiten staan(wel een in en uitloop stal)en ze in een grote kudde lopen met heel veel ruimte! maar het is er wel heel erg blubberig in de winter(bij de voerbakken lopen ze op platoos(ik weet niet hoe je het schrijft )Er is geen bak,maar het is in schoorl en je bent dus zo in het bos en op het strand.Wij hebben het geluk dat er op nog geen 5 minuten lopen met je paard,een grote ponyclub is waar je gebruik kan maken van de bakken(wel buiten).Maar het is er heerlijk,de paarden hebben het prima naar hun zin,alle vrijheid en ze krijgen onbeperkt kuilgras.Ik hoef lang niet elke dag heen,want ze redden zich prima met zijn allen en er is ook zat toezicht.Dus ja wat maakt mij die luxe uit,alsof je paard daar zo gelukkig van word. Het enige wat je misschien af en toe mist in de winter is de binnenbak(maar als het een dagje heel erg stort,ga ik niet eens heen)wel als het dagen achter elkaar regent natuurlijk(dit spreekt voor zich)
maar ik had het wel geweten als ik jou was.
mijn paarden zijn mij grote trots en je mist een hoop plezier.(ik vind een eigen paard toch anders dan een verzorgpaard)

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:14

Mijn laatste reactie in dit topic...
Dat je een dag over wilt kunnen slaan met een goed gevoel, wil niet standaard zeggen dat je het niet leuk vind om die dingen te doen als voeren, loslaten, ophalen uit de wei en mesten.

Maar als je toevallig niet kunt vanwege werk, school, gezin en de combinatie daarvan, dan is het gewoon fijn als je je paard met goed gevoel (omdat hij zijn beweging krijgt, omdat hij gevoerd en netjes uitgemest wordt) kunt overslaan. Het wordt geen moeten omdat je anders zoals Teuntje111 zegt je paard in de stront laat staan...

Als je een dag weinig tijd hebt, en je hebt maar anderhalf uur over, maar je moet eerst die klusjes doen, dan gaat het ten koste van de tijd die je werkelijk met je paard bezig kunt. Dan is dat jammer als je heel erg geniet van het trainen en je paard die training heel fijn vind. Ook kun je in de tijd die je uitmest geen extra persoonlijke aandacht aan je paard besteden, zoals lekker uitgebreid poetsen. Alles moet dan even snelsnel...

Dan is het gewoon lekker als je kan komen en de weinig tijd die je hebt al je aandacht bij je paard hebben, lekker poetsen, trainen, rustig uitstappen en je paard met een wortel, appel, schep muesli of wat dan ook, heerlijk tevreden en kauwend achterlaten in een al schone stal (of mooie weide of paddock)...

Mijn ervaring is dat sommige meiden met (verzorg)pony's uren kunnen tutten, maar ook alleen als dat kan. School is verplicht, die uren ben je al kwijt. Ze moeten op tijd weer naar huis om te eten, er soms ver voor fietsen. In het donker 's avonds naar stal is ook niet altijd toegestaan, dus ook als je graag zou willen, dan zijn er dus omstandigheden waardoor je soms niet heen kunt. Ik heb leuke meiden die voor mijn pony zorgen. Maar regelmatig wordt ik gebeld of ik zelf heen kan vanwege ziekte, school, ouders, dat ze weg gaan of visite krijgen... Dat is gewoon de praktijk.

En ik vind het heel volwassen als je die praktijk onder ogen ziet en er voor zorgt dat je zulk soort zaken afgedekt hebt. De een vraagt een vriend of vriendin, de ander zijn ouders om in te vallen, weer iemand neemt een verzorgster of bijrijdster voor de dagen die hij of zij niet kan of wat anders wil doen, en je kunt kiezen voor een volpensionstal waar alles voor je gedaan kan worden en jij en je paard niets te kort komen zodat je weer of geen weer, veel of weinig tijd, altijd van je paard kunt genieten, wanneer je er bent.
En als je de goede stal kiest, dan hoeft je paard in aandacht, voer en beweging echt niets te kort te komen.
Steeds meer staleigenaren zijn zich ervan bewust dat een paard elke dag beweging nodig heeft. De ene stalhouder heeft die beweging bij de prijs in (dagelijkse weidegang, paddock). Bij de ander moet je betalen voor een molen-abonnement of voor het loslaten in wei of paddock voor een bepaald aantal uren, en soms kun je je paard zelfs laten longeren of rijden.

Als paarden je hobby is, wil je graag genieten. Waar je van geniet kan verschillen van persoon tot persoon.

Ik heb de leeftijd gehad, dat ik mezelf voor mijn plezier zeiknat liet regenen en vervolgens snotverkouden werd. Met de pony's door de blubberbak ging rijden om te "trainen"
Als de bak slecht is, kan ik niet lekker rijden. Als hij zo slecht is dat het paard uit balans raakt, doe ik die ook geen plezier met longeren. En als je paard liever met zijn kont in de regen en hagel in een hoek van de bak gaat schuilen, maak je mij niet wijs dat je je paard er een plezier mee doet (die van mij liep bij harde regen en wind achteruit de hele bak door om te schuilen in een hoekje en dan kreeg je hem er met geen mogelijkheid meer vandaan )
Dan laat ik ze liever los en doe wat anders.
Wat is een binnenbak dan fijn! (en alle andere luxe is dan extra luxe )

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 10:59

Yoyce B. Wat kun jij de dingen toch goed verwoorden.
Ik denk er precies zo over alleen kan jij het beter beschrijven.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 14:03

Ik heb het gelukkig wel, maar de beste stalling in de buurt kost hier €210,- maar we hebben een eigen boederij gekocht. dus komt eigen mooie buiten bak mooie stallen enzo, en we hebben ook wel redelijk goede paarde. wat wil je nog meer