Vragen jullie een bijdrage van een bijrijder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 15:49

Overigens vind ik dat je pas van een bijdrage in de kosten spreekt vanaf bijvoorbeeld de helft van het stalgeld. In ruil daarvoor vind ik dan ook wel dat je 3 a 4 dagen per week moet mogen komen.(Mag zelf elke dag komen maar dat wil ik niet)

Bedragen tot 25 euro vind ik meer een symbolische bijdrage.
Hoewel ik wel besef dat dit voor iemand die nog naar school gaat veel geld kan zijn.

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 15:55

ik heb verschillende paardjes gereden maar ik heb altijd de verzorging en het onderhoud in ruil gedaan.
Deze paardjes reed ik iedere dag.. Ik hielp mijn insctructrice dan nog met het zadelen van paarden en ik bracht er een aantal uit op wedstrijden.
Ik hoefde alleen het inschrijf geld en de lessen zelf te betaalen.

Ik denk dat ik als ik zelf een paard zou hebben en ik zou een bijrijder laten komen, ik die persoon eerst een tijdje gewoon aan het werk wil zien en als ik hem/haar vertrouw met het paard dan mischien een symobolisch bedrag zou laten mee betalen. maar als je de kosten gaat delen vind ik ook dat je dan alle 2 ook maar de helft moet rijden anders is het eigenlijk niet eerlijk verdeeld.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 16:15

Als je de pensionkosten deelt en ieder de helft zou rijden, voor wie zijn dan de kosten van de DA, hoefsmid, extra krachtvoer, kortom alle extra kosten? Worden die dan ook samen gedeeld? Dan kun je als bijrijder beter een paard gaan leasen. Mijn bijrijdster betaalt nu 50 en ik 100. Alle overige kosten zijn voor mij en zij hoeft niets in de stal te doen. In het weideseizoen blijft zij 50 betalen en ik dan ook. Ze blijft gewoon 2 vaste dagen per week houden.

SanJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 19:53

Urielle schreef:
Dat vroeg ik me idd ook af. Als ik zou betalen voor een paard, zou ik echt zoiets hebben van 'Niet zeuren, je hebt je geld gehad voor het paard dus het is dan ook jouw zorg als ik een dag niet kom.' Bij gratis of betaald zit er toch meer een stukje wederzijdse erkentelijkheid.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik vind wel dat je elkaar een stukje uit de brand helpt. Door betaling maak je het iets zakelijks ofzo dan lijken de bijrijders inderdaad ineens een soort van rechten te krijgen doordat ze ervoor betalen en dat lijkt mij juist niet te werken.

Exit13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 20:15

Ik vind het argument 'een eigen paard kost nog veel meer geld' eigenlijk nogal slecht... Ja tuurlijk kost een eigen paard veel, maar die is dan ook van jou en daar heb je alles over te zeggen. Bij een bijrijdpaard kan je lekker betalen, maar als het puntje bij paaltje komt heb je er helemaal niets over te zeggen...

mirginoJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 20:58

Misser schreef:
Ik vind het argument 'een eigen paard kost nog veel meer geld' eigenlijk nogal slecht... Ja tuurlijk kost een eigen paard veel, maar die is dan ook van jou en daar heb je alles over te zeggen. Bij een bijrijdpaard kan je lekker betalen, maar als het puntje bij paaltje komt heb je er helemaal niets over te zeggen...

wat is het verschil nu tussen meebetalen voor een bijrijdpaard of een paard huren op een manege?

voor een manege paard betaal je ook en daar heb je dan toch ook geen zeggenschap over?

foetsie

Re: Vragen jullie een bijdrage van een bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 20:59

Maar dat geld voor iedere paard die je voor een ander rijd. Als verzorger/bijrijder weet ik veel hoe je het allemaal wilt noemen zolang het je eigen paard niet is, heb je er niets over te zeggen. De eigenaar kan doen en laten wat hij wil.

Exit13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 21:02

mirgino schreef:

wat is het verschil nu tussen meebetalen voor een bijrijdpaard of een paard huren op een manege?

voor een manege paard betaal je ook en daar heb je dan toch ook geen zeggenschap over?

-geen verantwoordelijkheid, heb je geen tijd/zin/oid dan kom je niet
-je hoeft niet te mesten/tuig te onderhouden/paard te voeren etc.

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 21:05

Het verschil tussen bijrijdpaard en leasen van de manege....
Dan praat ik ff over mijn huidige bijrijdpaard.
Ik kan hem als mijn eigen beschouwen, rijdt veel buitenritten met hem, volg priveles, doe aan allerlei activiteiten mee ( oa Eper paarden 4-daagse) en ga met hem op vakantie. Als de eigenaar hem niet nodigd heeft, mag ik die hele dag gewoon gebruik maken van het paard.
Als je bij sommige maneges een paard huurd/leased, moet je op bepaalde tijden/dagen rijden en meestal niet eens een buitenrit maken (dus alleen op manege terrein rijden) laat staan op vakantie ermee ed.
Daarbij is het op de manege veel duurder! Ook al rijd ik de hele dag op mn bijrijdpaard, mn maandelijkse bijdrage blijft hetzelfde. Als je op een manege gaat rijden, werkt dat absoluut niet zo. Ik heb als bijrijder veel mee vrijheid.

mirginoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 21:36

het gaat mij om deze zin;
------------------------------------------------------------------------------------------------
Bij een bijrijdpaard kan je lekker betalen, maar als het puntje bij paaltje komt heb je er helemaal niets over te zeggen...

========================================================

voor een uur rijden op een manege paard moet je ook betalen,en dan heb je toch ook geen zeggenschap over dat paard?
en mijn paard is mijn paard,wil jij zeggenschap over een paard ,dan zal je er zelf 1 moeten kopen.

mijn bijrijdster mag een eigen mening en inbreng hebben maar als ik dat voor mijn pony niets vind,gebeurt dat niet.
ook al `lease`je haar voor een paar dagen in de week ,het is en blijft mijn paard.
ik draag de meeste zorg en de meeste kosten en maak de beslissingen van smid en DA
wanneer en of deze moet komen.

en kan je daar niet tegen ,ga dan maar lekker op een manege rijden.
ze weten bij mij van te voren hoe ik erover denk,en als je daarmee akkoord gaat is dat prima
en kan je jezelf daar niet in vinden ,zal je verder moeten zoeken.

maar ....dat zeg ik nogmaals nadrukkelijk, zo denk IK erover
ik praat dus niet voor anderen ,alleen over mezelf

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 21:45

mirgino schreef:
en mijn paard is mijn paard,wil jij zeggenschap over een paard ,dan zal je er zelf 1 moeten kopen.

Het eerstvolgende paard waar ik in investeer zal dan ook m'n eigen paard zijn .
Ik zie het vooral als een wisselwerking, ik ben geholpen doordat ik kan rijden en de eigenaar is geholpen doordat hun paard gedaan wordt op een dag dat ze zelf niet kunnen.
Want zeg eens eerlijk, hoeveel mensen nemen een bijrijder omdat ze een ander een plezier willen doen? Vaak is het toch tijd of geld gebrek.

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 21:51

Tis niet altijd tijd of geld gebrek hoor, vaak gaat het ook om een leuk extraatje bij te verdienen.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:00

Misser schreef:
. Bij een bijrijdpaard kan je lekker betalen, maar als het puntje bij paaltje komt heb je er helemaal niets over te zeggen...

Je kan toch ook lekkerrijden als je ervoor betaalt? En natuurlijk heb je er niets over te zeggen, het is jouw paard niet. De eigenaar heeft dat paard betaald en draagt er de zorg voor.

Mijn bijrijdster rijdt niet altijd maar gaat ook wel eens alleen poetsen. Moet ze ook zelf weten. Bij mij hóeft er niets. Nou ja, wel iedere maand de afgesproken bijdrage betalen want ik moet ook mijn pensiongeld betalen (en de rest).
En lief zijn voor mijn paard, dat is ook héél belangrijk. En haar niet verrot rijden want dan is het bijrijderschap meteen gedaan. Voordeel is dat ik volpension sta dus als ik geen bijrijdster heb wordt alles nog steeds door pensionhouder gedaan. Paard krijgt heel veel weidegang dus als ik niet kan rijden komt ze toch wel aan haar beweging.

Foetsie, leuk centje bijverdienen???? Ik denk niet dat jij weet wat een paard kost per maand? Als ik mijn paard zou verkopen zou me dat een hoop geld schelen

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:06

Weet wel wat de kosten ongeveer zijn hoor.
Er zijn altijd mensen bij die er wel beter van willen worden....
Laatst bijgewerkt door foetsie op 26-03-06 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Exit13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:08

Ik ga het verhaal niet in dit topic zetten, maar laten we zeggen dat ik zelf genoeg redenen heb om niet meer voor een paard te willen betalen .

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:17

Sinds wanneer heb je zeggenschap over gehuurde ''artikelen'' (in dit geval paarden)

Een huurwoning mag je ook niet lukraak verbouwen. Beetje vreemd dat sommige bokkers beweren dat ze meer zeggenschap hebben over een pony waar ze voor betalen ....

De eigenaar neemt nog steeds alle risico's, als een paard ziek zou worden zal een bijrijder echt geen behandeling (die vaak erg duur zijn) mee betalen .... (zo een heb ik er nog nooit meegemaakt)

Ik zeg nog steeds: betalen

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:17

Zo denk ik er ook over hoor Misser. Maarja ik heb nu al ruim 2 1/2 jaar een bijrijdpaard en wil hem niet opgeven. Als ik er nu voor had moeten kiezen, had ik er absoluut niet voor betaald. Maarja, als je ouder wordt, word je ook wijzer he. Nouja meestal dan.